Toon posts:

Dell inspiron 5150 of 8600? Of ander alternatief..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik en m'n compagnon willen voor onszelf 2 nieuwe laptops aanschaffen. Na lang rondgekeken te hebben en recenties gelezen te hebben is onze keus (bijna) op Dell gevallen vanwege prijs/prestatie verhouding.

We gebruiken dreamweaver, photoshop e.d. programma's. Ook doen we aan fotografie en nemen de laptop mee om op locatie meteen de digitale foto's op belichting te controleren. Dus we moeten een monster van een machine hebben die klaar is voor de toekomst. Maar ook willen we C&C Generals spelen op hoge res. en high detail. Ontspanning af en toe is nl. ook welkom.

De 5150 is eigenlijk perfect behalve de videokaart. Trekt deze videokaart ook generals? 64 MB lijkt me weinig. . 128 lijkt me wel zat :) maar dan die centrino..

We hebben helemaal geen ervaring met de centrino chip. Trekt deze wel al die zware programma's en generals? Is deze 8600 net zo snel als de 5150 (de centrino 1.7 als de P4 3,06 GHZ.). En stabiel/solide. Iedereen vertelt wat anders over de centrino. Bij Dell zeiden ze dat je het moet vermenigvuldigen met 1.6 om het te vergelijken. dus dan is die 1.7-> 1.7x1.6=2.72. Is het dan te vergelijken met een P4 2.8 GHz????

Post aub al jullie ervaringen ! ! ! want we weten het echt niet meer. We hebben negatieve dingen over het scherm gelezen. Acer willen we niet omdat ze niet vaak geprezen worden in comp.tsts. en waarschijnlijk gebruiken ze B componenten. Jewel hebben we ook naar gekeken maar hebben het idee dat ze achter de feiten aanlopen en de site ziet er niet zoo betrouwbaar uit.

De 8600 heeft een breedbeeld scherm wat fijn lijkt. We hebben ook een powerbook met breedbeeld, altijd goed bevallen, behalve dat je geen DVD op een beamer kunt kijken. Heeft de 8600 dit probleem ook . .? (vanwege widescreen).

Ook lijken al de inspiron's log. Ben zelf een powerbook gewend. Het zal wel schrikken worden denk ik dan als ik de afmetingen op de site zie en gewicht.

En hoelang gaat de batterij mee van 5150 en 8600 . . hoeveel verschil.

Help ons met de keuze ! ! ! ! en mail alle ervaringen met betrekking op bovenstaande.

DANK!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 00:55 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-02 15:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik ben de trotse eigenaar van een Inspiron 5150 (p4 30.6GHz, 512mb 40G schijf, UXGA 15", cd/dvd fikker).

Het systeem werkt prima, spellen e.d. lopen er ook vloeiend op, NFS:u draait als een zonnetje. Verder is de laptop wel redelijk zwaar, en op full speed is de accu in een uur leeg (als je rsitg wat text verwerkt / foto's bekijkt etc gaat de accu al snel 2 tot 3 uur mee).

Verder is een P4 3.06GHz sneller dan een centrino 1.7, een centrino is idd wel te vergelijken met een p4 2.6-2.8GHz, de 3.06Ghz is dus wat sneller. Maar opzich is de centrino ook prima geschikt om genereals op te spelen lijkt me, C&C Generals is niet een heel heftig programma qua videaokaart / systeem, beide laptops moeten het met gemak kunnen draaien.

Verder vergelijkt mijn huisgenoot mijn laptop altijd met een baksteen, of 'een multipurpose laptop waarmee je iemand ook makkelijk neer kan slaan' hij is dus niet heel lerg licht, zelf heb ik daar geen problemen mee, maar je moet er dus niet aan denken om dat ding voor een lange wandeling in de natuur mee te nemen ;)

De batterij van de centrino gaat denk ik 2 tot 3 keer langer mee dan die van de 5150, maar als je een spel erop gaat spelen is het zowiezo aan te raden om hem aan de netstroom te hangen. Het scherm van de 5150 is (op 1600x1200) zeer scherp (krijg er regelmatig opmerkingen over van studiegenoten / docenten) en als je het niet kan lezen gooi de lettertypes van windows gewoon omhoog ;)

Tja, beetje eenzijdig verhaal, maar ik heb alleen de 5150 als vergelijkingsmateriaal. Als je een laptop zoekt die snel is, waar je ook prima spellen op kan spelen en die voor alle taken die je hierboven noemt geschikt is, dan kun je prima voor de 5150 gaan. Zelf heb ik hem al bijna een jaar en hij bevalt uitstekend (hooguit een beetje zwaar, dik en snel leeg)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 19:46

rik

Kijk ook eens naar de Acer Travelmate 660, lekker dun en licht maar toch krachtige prestaties en erg degelijk! Heb zelf een aantal Dells onder handen gehad maar moet zeggen dat ik het rommel vind. Zeker de prijs blijkt altijd hoger uit te vallen dan eerst gedacht.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
We gebruiken dreamweaver, photoshop e.d. programma's. Ook doen we aan fotografie en nemen de laptop mee om op locatie meteen de digitale foto's op belichting te controleren. Dus we moeten een monster van een machine hebben die klaar is voor de toekomst.
Op locatie... dan heb je geen stopcontact in de buurt neem ik aan?
De Inspiron 5150 gebruikt een desktop P4 model i.p.v. een P4-M of een Centrino. Hierdoor vereisen ze een goede koeling en gebruiken ze meer stroom, een stuk meer stroom. Hier is een tabelletje waarin de 1.7GHz Pentium-M en de P4 3.06GHz worden vergeleken. Het verschil tussen deze twee is erg groot; de 3,06GHz stookt 45,5W meer hitte.

Wat betreft de snelheden: een tabelletje ter vergelijking:

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz 1900+
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz 2000+
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz 2100+
1.6 GHz (Banias) 2.4 GHz 2200+
1.7 GHz (Banias) 2.6 GHz 2400+

Een 1.7GHz presteert dus ongeveer gelijk aan een 2.6GHz. Het verschil tussen een 3.06GHz en een 2.6 is niet erg groot. Als je veel werkt zonder stopcontact in de buurt is een 3,06GHz prima; ze gebruiken misschien wel veel stroom, maar je hebt voor de aankomende jaren zeker genoeg snelheid. Als je geen stopcontact in de buurt hebt wordt het moeilijk. In dat geval is een 1.7GHz Centrino eigenlijk de beste oplossing.

Zo ver ik weet kan de 8600 prima met een beamer om gaan; als het goed is kan je daar gewoon een aparte resolutie voor instellen. Ik kan me nog een topic hier over herinneren, maar helaas kon ik deze niet terugvinden met de search.

Over de videokaart en Generals. Het geheugen van de videokaart zegt niet zoveel over de prestaties. Veel videogeheugen gaat meestal pas een rol spelen bij hoge resoluties. Bij notebooks moet je wel rekening houden dat sommige uitgerust zijn met een shared geheugen systeem. Gelukkig is dat niet hier van toepassing, dit zou de boel anders erg vertragen in games. In de 5150 zit een GeForce FX 5200Go! die eigenlijk prima is om mee te kunnen gamen.
In de 8600 zit de opvolger van de 5200 Go!; de Go5650. Deze presteert, zoals het hogere typenummer al laat vermoeden, wat beter dan de 5200Go!.

Om antwoord te geven op 'En hoelang gaat de batterij mee van 5150 en 8600 . . hoeveel verschil. '; er zit best veel verschil in. Ik kan geen exacte cijfers noemen, ik heb hier niet die notebooks staan met een stopwatch d'r bij, maar uit die technische gegevens kan je al gerust concluderen dat de Centrino een stuk langer werkt op accustroom. Het hele Centrino platform is daar min of meer voor gemaakt. (mobiel werken)

Gerelateerde topics:
Dell Inspiron 8600 topic (post hier je ervaringen enz.) [rml][ Laptop] GeForce 5200 GO[/rml]
Technische laptop documentatie

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 04-02-2004 07:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
We staan op het punt om 2 centrino laptops te bestellen. Om precies te zijn de Dell inspiron 8600 1.7 ghz. met 1GB aan geheugen en een 128 MB vid.kaart. We wilden eigenlijk de inspiron 5150 (ja idd we hebben al eerder een topic geplaatst!) omdat die de P4 3 ghz chip heeft. Maar we willen absolute power, deze laps moeten ALLES maar dan ook alles kunnen en voor de komende 2 jaar op en top zijn.

De HD is 80 GB maar wel 4200 rpm. Is dit heel erg?

Graag zouden we jullie ervaringen horen..gaming experience 2d, 3d, photoshop, C&C Generals, Simcity 4.. andere zware apps, batt. verbruik, logheid etc.... Morgenochtend faxen we de offerte naar Dell.. dus zoveel mogelijk reacties tot die tijd aub..!!!!

Alvast Hartelijk Dank voor alle moeite ! !

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 19:45:
We staan op het punt om 2 centrino laptops te bestellen. Om precies te zijn de Dell inspiron 8600 1.7 ghz. met 1GB aan geheugen en een 128 MB vid.kaart. We wilden eigenlijk de inspiron 5150 (ja idd we hebben al eerder een topic geplaatst!) omdat die de P4 3 ghz chip heeft. Maar we willen absolute power, deze laps moeten ALLES maar dan ook alles kunnen en voor de komende 2 jaar op en top zijn.

De HD is 80 GB maar wel 4200 rpm. Is dit heel erg?

Graag zouden we jullie ervaringen horen..gaming experience 2d, 3d, photoshop, C&C Generals, Simcity 4.. andere zware apps, batt. verbruik, logheid etc.... Morgenochtend faxen we de offerte naar Dell.. dus zoveel mogelijk reacties tot die tijd aub..!!!!

Alvast Hartelijk Dank voor alle moeite ! !
Je zou ook zelf wat informatie kunnen inwinnen en reviews lezen, maar als je echt performance wilt moet je natuurlijk geen 4200rmp hdd nemen, maar voor een 5400rpm of liever nog een 7200rpm hdd gaan.

En een p4 3.0 ghz is wel iets sneller dan een p-m 1.7 ghz, maar maakt wel veel meer herrie, en is VEEL warmer.

En als je alles wilt ben je denk toch beter af met een normale pc, die kun je nog upgraden en heb je geen last van de "iets" tragere laptop TFT's :)
Als in: Die laptop blijft echt geen 2 jaar supper snel, na een half jaar is het al een middel moot laptop kwa specs ;)

Ik heb zelf een Radeon 9000 en daar is C&C en simcity 4 heel goed op te spelen, wat dat betreft zit je wel goed :)

[ Voor 16% gewijzigd door Roberto op 09-02-2004 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb veel reviews gelezen, voornamelijk in het engels.. en op de een of andere manier wordt de inspiron daar WEL met een 7200 rpm geleverd en hier bij Dell heb ik gevraagd of dat mogelijk was, maar dat was niet mogelijk! Vandaar dat ik ook wat meer wilde horen van centrino gebruikers (met een tragere HD) in NL !

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 20:35:
Ik heb veel reviews gelezen, voornamelijk in het engels.. en op de een of andere manier wordt de inspiron daar WEL met een 7200 rpm geleverd en hier bij Dell heb ik gevraagd of dat mogelijk was, maar dat was niet mogelijk! Vandaar dat ik ook wat meer wilde horen van centrino gebruikers (met een tragere HD) in NL !
Tja ik ben dus zon 4200rpm gebruiker en ik vind dat het soms toch wel sneller kan, nav 2004 + nfts file format onder windows xp ( voor de rest boot alleen msn icq en en deamon tools) doet er al gouw 4 minuten over voor de laptop werkbaar is.

Het is dus traag, ik zou toch echt even kijken of je niet later met garantie door een bepaald bedrijf wellicht toch een 7200rmp hdd kunt laten installeren.

Verwijderd

offtopic:
4 minuten is idd wel erg lang. Ik heb dezelfde laptop als jij maar bij mij staat hij er binnen 45 seconden. Das dan wel zonder icq msn en demon tools maar of die 3.15 duren...?

Verwijderd

4200 rpm is wel langzaam. Als je bedenkt dat bijna elke nieuwe PC 7200 rpm heeft. En sommige zelfs 10000 rpm! Maar die zijn wel aan de dure kant.

• Roberto
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 20:55:
offtopic:
4 minuten is idd wel erg lang. Ik heb dezelfde laptop als jij maar bij mij staat hij er binnen 45 seconden. Das dan wel zonder icq msn en demon tools maar of die 3.15 duren...?
Hij is wel NTFS formated en Northon systems works 2004 start op, nu ik vandaag weer een format heb gedaan is hij in ongv 1 min werk ready :)

Maar tijdens het loaden van games merk je het verschil wel :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35
Ik heb je beide topics gemerged, want twee maal iets over hetzelfde vind ik een beetje onzinnig :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon m al niet meer vinden in mn favorieten ! thanx

Hmm die 4200 rpm zit me toch een beetje dwars.. hoeveel langzamer is dat dan bijv. 7200 . .ik bedoel wanneer is dat merkbaar en hoe kenmerkt zich dit . . Heb ik er last van tijdens photoshoppen of foto's van een 6 megapixelcamera te downldn.. ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zal er wel wat van merken in Photoshop; Photoshop gebruikt de HD veel als temp. drive, voor tijdelijke bestanden op te slaan dus. Per actie wordt er veel bijgeschreven en veranderd; een snelle HD is dus absoluut geen overbodige luxe hierbij.

Bij het downloaden van foto's lijkt me de invloed van de vermindering in snelheid niet merkwaardig; de snelheid daarvan komt vaak nog niet eens in de buurt van de 10MB/s, terwijl je HD iig. > 10MB/s zal scoren. Het is dus eerder wachten op de cam dan op de HD.

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Hier wat meer info voor je, ff de links opgezocht voor je. :)
En lees vooral de links naar Tom's Hardware en Anandtech door. Die gaan namelijk over performace van snellere laptop hardeschijven en de Ati M9600 Turbo 128MB.

Aangezien je grafisch geweld wilt hebben op je laptop zou ik voor de Ati gaan en een harde schijf van 5400RPM of 7200RPM.
Just my 2 cents.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! Het vervelende is dus dat Dell die snellere HD's niet in NL levert voor de inspiron (althans dat deelde de verkoper mij mede). Toch ga ik het nog eens navragen bij Dell. We hebben nl. eigenlijk al besloten dat we deze lappies willen, prijs/prestatie/kwal. verhouding is het best bij Dell (na grondig onderzoek).. nu alleen nog die HD . .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgezocht op alle sites (ook duitsland, engeleand en belgie) alle HD's in inspiron zijn 4200 rpm !!!! ":|

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Da's niet waar, de 8600 wordt volgens een paar users in het 8600 topic ook met 60GB 7200rpm 8MB cache schijf geleverd, sterker nog: Dell beweert dat er geen andere HD is. Alleen de 30GB schijf is 4200rpm, de rest sowieso 5400 en de 60GB is 7200...
Tijgert schreef op 08 februari 2004 @ 15:10:

Ik heb trouwens net zo lang gebeld met de afdeling verkoop van Dell tot ik een definitief antwoord kreeg van ze over de harde schijf. Men vertelde dat alle 60Gigers 7200 zijn en de rest 5400. Ik heb de Performance versie (raar he, Performance is goedkoper dan value uitgebreid tot performance specs), dus 80 gig.
En ik geloof niet dat met 8MB cache mijn 80 giger veel langzamer is dan 60 gig 7200.
Lijkt me een vrij duidelijk verhaal. Je moet nooit de eerstelijns medewerkers geloven, die weten echt niet 100% zeker wat erin gaat, gewoon goed doorvragen, dan kom je dit soort dingen te weten.

[ Voor 59% gewijzigd door Grrrrrene op 10-02-2004 08:02 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Guys ! Klopt!!! Vandaag die vent van Dell gebeld en gevraagd naar een snellere schijf.. Voor € 30 (ex BTW) extra kon er een 80 GB 5400 rpm in en voor € 20 (ex BTW) kon er een 60 GB 7200 RPM in ! We hebben maar gekozen voor de 7200 - 60. Dan is het systeem tenminste perfect.. alle basic specs super en er zit toch een DVD brander op dachten we ;) Dus hebben we er nu 2 besteld.

Maar op de offerte stond er nu ipv performance, value... Hij heeft blijkbaar de value aangepast en alles opgev. naar performance specs maar dan voor perf. prijs ook... Toch nog wel eeeeerg veel geld.. Maar dan hopen we ook voor een jaar of 2 klaar te zijn !

Allen hartelijk dank voor alle info!! En mochten er mensen geinteresseerd zijn in ervaringen (zal nog wel een dag of 10 duren voordat we de lappies hebben) reply dan even, dan zullen we onze ervaringen gedetailleerd vertellen !!!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik de snelheid van de harde schijf kan zien of testen? Want Dell kan zoveel beweren, maar ik wil zeker weten dat er een 7200 RPM inzit.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FF voor de duidelijkheid. Het verschil in snelheid tussen een 80GB 5400RPM en een 60GB 7200RPM is er niet of is klein. Op een 80GB staat de dat immers dichter op elkaar waardoor de schijf minder snel hoeft te draaien om de data met dezelfde snelheid langs de leeskop te laten gaan.

In het ASUS M6000 topic, ook volgens mij een goede optie in deze, wordt door iemand vermeld dat zijn 80GB 5400 RPM schijf net zo goed presteert als de 60GB 7200RPM schijf die vele bezitters van de M6000 hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Geldt dit ook voor de Dell.. ik heb geen idee van welk merk de HD's zijn die erin zitten... En we hebben ze al besteld . .

Verwijderd

Topicstarter
Oscar ik las bij een andere topic (Laptop harde schijfjes zoooo traag.) dat je een 7200 in je lap hebt. Wat voor lap en wat voor HD heb je en wat vind je ervan?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 22:11:
Oscar ik las bij een andere topic (Laptop harde schijfjes zoooo traag.) dat je een 7200 in je lap hebt. Wat voor lap en wat voor HD heb je en wat vind je ervan?
Ik heb de notebook pas net, en heb volgens mij zo'n snelle schijf helemaal niet nodig. Maar het was in de aanbieding vandaar. Ik vind er dus nog niks van om eerlijk te zijn. (8>

Maar ik heb net een Sisoft Sandra 2004 benchie gedraaid, zie het M6000 topic, en daaruit blijkt dat mijn schijf daar een mindere score haalt dan de 80GB@5400RPM. Ik weet niet hoe dat dan weer kan. Dat ze gelijk scoren ok, maar dat deze zelfs 10% lager scoort is voor mij een raadsel 8)7

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:03
Test SiSoft sandra de STR of ook de toegangstijd?

Op 80GB liggen de bitjes nu eenmaal ene stuk dichter bij elkaar dan op een 60gb schijf (wel 33% ;) bij gelijkblijvend aantal platters en koppen) dus de STR kan van de 80 wel hoger liggen dan van de 60.

Echter, ga je naar de toegangstijden kijken dan is een 5k4 weer 33% langzamer dan de 7k2.

Ga je grote lappen achter elkaar wegschrijven of ga je verdeeld over de hele schijf kleine stukjes lezen?
Met die eerste moet je de 80gb hebben, met de 2e moet je de 7k2 rpm hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FF een update andere mensen halen een veel hogere score. Dus er zal wel iets fout gegaan zijn in mijn bench :X

Verwijderd

Topicstarter
Maar nu weet ik nog steeds niet hoe ik kan zien wat voor HD erin zit als ik straks de inspiron heb! Kan iemand mij dat vertellen ?

Verwijderd

Deze topic is al wat ouder, maar ik ga toch mijn vraagje stellen: Wat hebben jullie destijds voor de Dell Inspiron 5150 - 2,8 Ghz betaald en van wanneer is hij? Het zijn een beetje lame vragen, maar mijn pa wil dat graag weten. Ik ben er zelf nog niet achter. Alvast bedankt!
Pagina: 1