Toon posts:

meningsverschil met een compaq deskpro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik had nog een oude compaq deskpro staan die ik mijn vriendinnetje wilde laten gebruiken... Het enige wat niet werkte was de videokaart (zie: Ruzie met mn GeForce2 MX 400 ) dus ik ben naar de winkel gehuppeld en ik heb daar een lekker slome (maar goedkope) ATI Radeon 7000 32MB gehaald. Ik wilde de boel erin planten en dat ging allemaal erg makkelijk... MAAR...

ik kreeg hem met geen mogelijkheid geboot. Setup deed ie fijn, daarna begon de ellende, geen bootable disk gevonden, terwijl er en 1 in de a: drive zat en 1 in de cd-rom. De settings in de bios zouden ook gewoon moeten kloppen. Ik wat aan morrelen met verschillende drives die ik had liggen, krijg ik ineens de error message:601 - Disk Controller Failure
en daarna: 162 - System Options Not Set
Op het net heb ik gekeken wat hiervan de oorzaak kan zijn en ze zeggen daar:
1) setup doet raar
2) kabels/drive doet raar
3) vervang moederbord

ik heb verschillende kabels en drives (3) geprobeerd dus ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat het daar niet aan ligt...
Is het dan zo dat het aan mijn moederbord ligt??? hoop het niet... of is er nog iets anders wat ik proberen kan..?
Zou het mogelijk zijn om zonder die disk controller de boel toch aan de praat te krijgen? En zo ja, hoe?

Hoor het graag

Specs:
Compaq Deskpro EP/SB 6333
Pentium II 350Mhz
256MB
2x 6.4 GB
32x CDrom
Compaq ethernetkaart
en dus die Radeon 7000...

bvd.!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Drie mogelijkheden: (1) slordigheidje bij het monteren van de kaart (ander kabeltje losgetrokken, kaart er niet helemaal goed ingeduwd, (2) AGP-variant van de kaart niet gesupporterd door het mobo (voltage?) en (3) mobo kaduuk.

Drie oplossingen: (1) alles nog eens rustig overnieuw monteren ;) (2) even uitzoeken welke soort AGP-kaart je mobo ondersteund (weet helaas alleen maar *dat* er verschillen zijn, niet welke, maar google is je vriendje; exacte merk en type van je mobo en grafische kaart hier posten kan ook helpen :P) en (3) in de vuilnisbak mikken en een nieuwe kopen :'(

Het kan natuurlijk ook zijn dat je iets anders permanent stuk hebt gemaakt (statische elektriciteit versus geheugenplankje), mocht je geen idee hebben wat: ga door naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Na mij zullen nog zeker een aantal mensen "voeding vervangen!" en "geheugen testen!" roepen, kwaad kan het niet.

Tot slot: nee, zonder disk controller wordt het heel lastig om een PC (zinvol) aan het werk te krijgen. Gelukkig zijn ze los te koop en nog niet duur ook (voor een paar tientjes heb je zeker een mooie UDMA133-controller) maar de kans dat specifiek dat onderdeel stuk is is klein. Maar als je verder zonder opties komt te zitten kan je't natuurlijk altijd ff proberen.

[ Voor 2% gewijzigd door Rataplan op 03-02-2004 21:25 . Reden: typo's ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is de videokaart het probleem niet; die doet het perfect, ik krijg geen videokaart-ik-doe-het-niet-biospiepjes en ik krijg wel gewoon beeld...

Het probleem is dat de diskdrive het niet wil doen. Als ik opstart krijg ik die 2 bios-error meldingen en als hij dan verder laait dan zegt ie dat ie geen systemdisk of bootfloppy kan vinden.
En ik zo dus niet een normale windows setup kan draaien. Ook de cdrom wil me niet helpen, terwijl daar ook de command.com bestandjes ed. op staan. (staan trouwens ook op de HDD, gewoon een kopie van een opstartdiskette erop gezet)

Nu een idee?

Mssl!

ps. moederbord is trouwens het origineel van compaq deskpro ep/sb series... geen idee hoedattie verder heet...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 21:41 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 21:38:
ps. moederbord is trouwens het origineel van compaq deskpro ep/sb series... geen idee hoedattie verder heet...
Welk moederbord heb ik? Uitzoeken :) Voor "Geen idee" doen we het hier niet. Grafische kaart hetzelfde, en die heb je net gekocht, dus daar moet je achter kunnen komen.

En natuurlijk is de grafische kaart wel onderdeel van het probleem: je hebt een PC en het enige wat je eraan vervangt is de grafische kaart. Vervolgens heb je problemen. Dan begin je met zoeken bij de grafische kaart, dus. Heb je trouwens je BIOS wel gereset, zoals je in dat vorige topic werd aangeraden? Anders kan het zijn dat er een IRQ-conflict tussen vga en diskcontroller optreedt.

Verder kan ik mezelf alleen maar herhalen. Bepaal exact welke spullen je hebt (ook de grafische kaart, aangezien de introductie daarvan dit probleem opleverde), herbouw je PC (dit is een ABSOLUTE MUST), en werk die PMG-FAQ eens door.

En groeten hoeft ook al niet :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
met compaq is het nooit heel makkelijk maar ik heb denk ik iets voor het moederbord;
Intel 440 BX 100mhz
(spare part no. 166813-001)

Hebben we daar wat aan?

Dan de videokaart (die het overigens echt wel doet) XpertVision ATI Radeon 7000 32MB DDR TVout

Zo beter?

Geen mssl dan maar! :P

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 21:11:
Ik had nog een oude compaq deskpro staan die ik mijn vriendinnetje wilde laten gebruiken...
Rataplan schreef op 03 februari 2004 @ 22:16:
En natuurlijk is de grafische kaart wel onderdeel van het probleem: je hebt een PC en het enige wat je eraan vervangt is de grafische kaart. Vervolgens heb je problemen. Dan begin je met zoeken bij de grafische kaart, dus.
Als die compaq al lang stilstaat, kunnen er ondertussen ook wel andere dingen kapot gegaan zijn.
Hoeft niet perse die videokaart te zijn. ;)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Tipje ;) kijk ff op de compaq/HP site welke videokaarten als uitbreidingsoptie te levern zijn, weet je gelijk welke er worden ondersteund door t mobo. Heb zelf de nodige ervaringmet dit soort geintjes. Vaak is een Matrox G400 geen probleem. GF en Ati kaarten echter wel. Die waren in die tijd nog niet zo populair in de kantoor wereld. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

keur0000 schreef op 04 februari 2004 @ 11:55:
Tipje ;) kijk ff op de compaq/HP site welke videokaarten als uitbreidingsoptie te levern zijn, weet je gelijk welke er worden ondersteund door t mobo. Heb zelf de nodige ervaringmet dit soort geintjes. Vaak is een Matrox G200 & G400 geen probleem. GF en Ati kaarten echter wel. Die waren in die tijd nog niet zo populair in de kantoor wereld. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

En als je 'm aanzet, foutmelding krijgt en dan een half uur wacht? Was bij mijn oude DP2000's ook weleens de oplossing: zelfde soort foutmelding, een eeuwigheid wachten (10~20 min.), dan gaven ze opeens de melding dat er een nieuwe disk was gevonden. Wazig, maar gratis en het proberen waard.

Bloed, zweet & koffie

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

http://search.hp.com/gwus...9_CW01.xml%26dt%3D3&pos=3 beschrijft exact het probleem uit je vorige topic (inclusief lang-kort-kort-signaal) en daar had je dus even een biosflash tegenaan moeten gooien :D Zonder video is dat natuurlijk lastig, dus even een PCI- of zelfs een ISA-kaartje erin gooien en alsnog doen.

Ik mag namelijk wel aannemen dat dat probleem 1 op 1 naar je nieuwe kaart vertaald kan worden, omdat die ook wel een te groot ROM (or whatever the problem really is) heeft. En dat 'ie aan de hand daarvan een diskcontroller-error produceert, well, welcome to the wonderful world of computers ;)

Pagina: 1