[95] Hoe moet ik de CD-ROM - drive installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een oude pc gekocht van mijn werk. Die bevatte geen cd-rom drive, dus heb ik die gekocht. Alleen lukt het me niet om die te installeren. Ik heb een AOpen 56X CD-ROM . Ik heb drivers gedownload en op een diskette gezet, maar na die te installeren kom ik niks verder, maar er is wel stroom aanwezig (lampje brandt) Er staat niks toegevoegd in apparaatbeheer.

Doe ik misschien iets verkeerd met de kabels? Kan iemand mij uitleggen hoe en waar ik die kabels moet inpluggen? Kan iemand mij helpen?

Specificaties:

Pentium 2 350 mhz
128 mb sd-ram
4 gig
Windows 95

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dat moet ook in de config.sys/autoexec.bat geladen worden... Zoek daar eerst maar op...
Of tik "cd rom in dos" in in de search...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat heeft geloof ik niks te maken met drivers. Probeer anders even je cdrom in dos aan de praat te krijgen. Als dat niet lukt, heb je misschien een brakke cdrom speler.

In dos heb je daarvoor nodig: mscdex.exe en een aspi cd-rom driver voor dos.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

oeii, ik weet dat t iets te maken had met mscdex... * RSpliet trekt weer n zakje google open

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Geen idee om er gewoon 98se of 2000 op te zetten? (Ben je iig van 95 af). En als het niet aan de drivers lag dan zal het idd wel aan de CD-ROM speler liggen. Of wie weet is die speler iets tè nieuw voor een wat ouder MoBo'tje.

Succes.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

CD is niet zichtbaar onder Windows apparaatbeheer:

Is hij überhaupt wel in het BIOS zichtbaar? (hoef niet perse voor Windows, maar wel handig om te kijken of hij gedetecteerd wordt)

Staan de jumpers wel goed?

Zitten de kabels wel op de juiste manier aangesloten?

ARME AOW’er

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is al gelukt. Windows zag hem als een harde schijf, maar door de draadjes een beetje te wisselen is het nu gelukt. De drivers waren niet eens nodig.

Bedankt allemaal voor jullie reactie! _/-\o_

Topic kan gesloten worden

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Br3zip schreef op 02 februari 2004 @ 18:21:
Het is al gelukt. Windows zag hem als een harde schijf, maar door de draadjes een beetje te wisselen is het nu gelukt. De drivers waren niet eens nodig.

Topics gaan maar zelden dicht op verzoek van de poster hoor.

Maar goed, leuk verhaal met als oplossing 'draadjes een beetje wisselen'.

Als je wilt dat andere users die hetzelfde probleem hebben of krijgen óók tot een oplossing kunnen komen dan graag een duidelijke verklaring hoe je dit hebt exact hebt opgelost.

ARME AOW’er

Verwijderd

Br3zip schreef op 02 februari 2004 @ 18:21:

Wat voor draadjes?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

grijze platte aan elkaar gesmolten draadjes met een zwart blokje eraan waarschijnlijk... Of misschien wel van die leuke gekleurde draadjes met een wit blokje... Wie zal het zeggen...

Verwijderd

Zoveel kabels zijn er nou ook weer niet ;)
IDE, voeding en geluidskabel

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-03 11:42

Mentalist

[avdD]

Zal ik je toch alsnog je slotje geven. Je had namelijk wel iets meer zelf kunnen proberen. Onder andere Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?

Een redelijk lompe zoekopdracht als [google=howto connect cdrom drive] had je ook al aan de nodige info geholpen, en een Nederlandse versie daarvan is ongetwijfeld ook wel op te vissen. In dit topic had ik toch wat essentiële info van je verwacht : hoe heb je de zaak nu geïnstalleerd (master/slave, primaire/secundaire IDE, etc) en zie je tijdens de POST/in je BIOS wel de cdrom-drive? Hoe ziet Windows de drive? Wat heb je allemaal zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen?

Want dat is één heel belangrijk ding waar GoT om draait, éérst zelf proberen/zoeken. Als je er daarna alsnog niet uitkomt is het eigenlijk nooit erg als je hier wat vraagt, ook al is het een "basic" vraag. Die inzet is dus wat ontbreekt in je startpost en daarom doe ik dit topic, ondanks dat het is opgelost, alsnog dicht ;). Weet je het in ieder geval voor de volgende keer ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.