[ADSL] Connectie vliegt eruit

Pagina: 1
Acties:

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35
Beetje vreemd probleem:

Ik heb een 400 Mhz. bak met win 98 erop en een telefoonmodem. De verbinding met internet viel er regelmatig zomaar uit.

Nu heb ik er win2k op gezet en een netwerkkaart erin geplaatst (uit mijn eigen pc, dus doet het goed) en die aangesloten op mijn ADSL-ethernetmodem. En je raadt het al: verbinding blijft uitvallen. Hij blijft niet lang genoeg online om de updates voor win2k te downloaden of om de update voor de virusscannet te downloaden.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Echt een vreemd probleem.... Lijkt me iets in de hardware.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
wordt je gewoon niet door de provider eruit gegooid :9 ?

• mailman|IA
Nee, want mijn eigen pc met diezelfde netwerkkaart doet het wel gewoon. Daarom is het zo raar...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
voor Win98 was dit probleem enigzins bekend:
Mijn ADSL modem stopt na verloop van tijd met dataverkeer
kweenie of het daar op leek?

kan het niet zo zijn dat er door power saving opties de netwerkkaart wordt uitgeschakeld?
heb je ook al andere drivers van je netwerkkaart geprobeert?

en hoe valt de verbinding weg?
ben je hem echt helemaal kwijt? stopt al het msn verkeer en eventueel ftp verkeer ook helemaal weg?
heb je al bij je provider geinformeerd voor eventueele problemen?
ik lees nu dat het op je eigen PC wel helemaal werkt, sorry startpost was een beetje onduidelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Crash op 02-02-2004 13:39 ]

• mailman|IA
Ik heb win2k er nu op, dus het kan niet aan win98 foutjes liggen.

Het probleem komt zowel voor bij de telefoonmodem als de netwerkkaart, dus power saving optie lijkt me niet. Dit kan ik zeker instellen onder het configuratiescherm, maar daar kan ik volgens mij alleen de HD en monitor uit laten schakelen.
Ook lijkt hiermee het idee van nieuwe drivers niet te werken, want zowel modem als netwerkkaart doen het niet.

De verbinding valt plotseling weg, tijdens het updaten van win2k of ook bij het online virusscannen e.d.. Dan kan ik echt niks meer... Geen ping, geen webpagina's, geen ftp, geen download. Als ik thuis kom, zal ik kijken of ie ook niet in de ethernetmodem kan komen.

Vooral het gegeven dat het bij 2 totaal verschillende verbindingen wegvalt (inbel en ADSL) vind ik echt heeeeeeeeeeeeeeeeel vreemd!

Verwijderd

Veilige modus met netwerkondersteuning al geprobeerd?

• mailman|IA
nee, probeer ik straks ook, thuis. Bedankt voor de tip!

• mailman|IA
nou, weer wat geprobeerd. Safe mode houdt het langer vol op internet, maar verbreekt toch de verbinding op een gegeven moment. Als ik probeer om mijn router in te komen, dan lukt dat ook niet. Dus het ligt echt aan iets in de pc zelf.

De hardeschijf van deze pc heb ik nu in die van mij gedaan. Zojuist via mijn hd op virussen gescand. Die zaten er ook niet op.

Dit is toch echt niet normaal. Wie-o-wie?

• Darthroy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06-2022
Heb je wel een IP-adres op het moment dat je verbinding wegvalt.
Misschien dat het niet lukt om de DHCP-lease te verlengen ?

• mailman|IA
Bovenstaande heb ik ook geprobeerd.

IPconfig:

Ip-address: 10.0.0.11
Default Gateway: 10.0.0.2

Zowel bij de werkende pc als degene die elke keer de verbinding verliest. Na het verliezen levert IPconfig hetzelfde IP-adres op, dus dan kan ik volgens mij aannemen dat die behouden blijft.

Andere suggesties...?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:54
Welk ADSL modem/provider? Toevallig de "ouderwetse" speedtouch home, waar je na installatie toch nog een "inbelverbinding" moet maken met je modem (VPN)?

Zo ja, staat bij die inbelverbinding de optie "disconnect if idle for x minutes" erg laag?

Whatever

• mailman|IA
Nee, is een E-tech modem van 1 maand oud van Zonnet.

De modem doet het prima, want die zit normaal aan mijn pc met de netwerkkaart, die ik nu telkens overzet naar de andere (niet goed werkende) pc.
Dus het probleem zou niet in de netwerkkaart of ethernet-router moeten zitten. Ook omdat de normale inbelmodem ook niet de verbinding kan behouden.

Dus....

• q3a_manchurian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 20:37

q3a_manchurian

n0t a VaL1d V0Ltag3 ;)

toen ik mijn adsl verbinding heb aangelegd heb ik ook enige problemen ondervonden.
de netwerkkabels en connectors heb ik zelf verbonden ivm met de afstand en het trekken door een buis
de kabels zaten ook op de goede volgorde op de connectors aangesloten jaja.(nou maakt het niet uit welke kleurvolgorde, maar toch.)
ik had de kabel zelf getrokken naar de meterkast toe, maar de pvc was maar een 5/8 buis en er zaten al kabels in, dus ik heb flink wat kracht moeten zetten.
ik heb een hele dag zitten kloten met instellingen op de router proberen te veranderen en dat soort stuff, ook pingen naar de router ging wel maar soms was er een time-out.
ik heb de kabels doorgemeten, en dit ging alleen 1 kabeltje liet op de meter soms wel en soms geen piep horen, nu bleek dus dat er in het begin van de kabel een breukje zat, hierdoor was de verbinding dus niet 100% in orde.
dus als jezelf je kabels hebt gemaakt zou ik dit zeker eens proberen.
want ook ik wist zeker dat de router, switch en netwerkkaarten in orde waren, en dan denk je niet zo gauw aan een kabelbreuk.
misschien heb je er wat aan.

ps ik kreeg ook gewoon mijn dhcp adres toegewezen, en hij liet ook zien dat er netwerkverbinding was (deze viel wel af en toe weg)

[ Voor 6% gewijzigd door q3a_manchurian op 02-02-2004 20:30 ]

• mailman|IA
Ik zal het nog ff 1 keer allemaal duidelijk uitleggen:

PC 1) Ik heb 1 goed werkende pc, die hier altijd al verbonden was met internet via ADSL.

PC 2) Ik heb een 2de pc waar ik mee op het internet zat via een telefoonmodem. Hier viel de verbinding echter elke weg. Nu heb ik de netwerkkaart van pc 1 in pc 2 gestopt. Alles is dus hetzelfde gebleven, op de pc na. Netwerkkaart, ethernet-router en alle lijnen zijn hetzelfde als waar ik nu en in het verleden mee heb ge-internet. Dus hier kan het ECHT niet aan liggen, volgens mij.

Kabel is overigens uit de winkel en heb ik gecontroleerd met een tester. Toch bedankt voor het meedenken ;)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:54
- Trekt je voeding het wel (klein powerdipje, modem of ethernetkaart hikt, weg verbinding)

- Instellingen qua snelheid/duplex op ethernetkaart (verklaart niet problemen met modem)

- Meldingen in win2000 eventlogs ?

Whatever

• Darthroy
Heb je je firewall en anti-virussoftware al gedeïnstalleerd ?

• mailman|IA
- de voeding trekt het zeker.

- ook geprobeerd (duplex)

- waar zou ik naar moeten zoeken in de eventlog?

• mailman|IA
anti virussoftware en firewall kunnen er niet op, omdat win2k servicepack 4 niet wil downloaden.

Ik heb hem via mijn pc (1) gescand, door de hd bij mij er in te hangen...

• Darthroy
Dat inbelmodem, als het een PCI-ding is, heb je die er al uitgehaald ?
Is de enige variabele die ik kan bedenken die nog niet compleet is uitgesloten.

• mailman|IA
De modem zit op een heel raar slot in het moederbord. Geen ISA en geen PCI. Het is een heel klein slotje waar ie in zit.

Wat betreft de eventlog: Dit leverde wel wat op.

De eerste foutmelding was: The IP address lease 0.0.0.0 for the Network Card with network address 002018552EFB has been denied bij the DHCP server 0.0.0.0 (The DHCP server sent a DHCPNACK message)

Sindsdien krijg ik in eventlog de melding:

The server (blablabla) did not register with DCOM within the required timeout.

Ook stond deze melding erin:

The System Event Notification service depends on the COM+ Event System service which failed to start because of the following error: No attempts to start the service have been made since the last boot.

Ik begrijp hier vrij weinig van. Kan iemand mij dit uitleggen?

• Darthroy
mailman schreef op 02 februari 2004 @ 21:45:
De modem zit op een heel raar slot in het moederbord. Geen ISA en geen PCI. Het is een heel klein slotje waar ie in zit.

Dat klinkt als een Audio Modem Riser card. Kunnen veel problemen opleveren. Ik gok en hoop dat je probleem is opgelost als je dit ding eruit haalt.

Wat betreft de eventlog: Dit leverde wel wat op.

De eerste foutmelding was: The IP address lease 0.0.0.0 for the Network Card with network address 002018552EFB has been denied bij the DHCP server 0.0.0.0 (The DHCP server sent a DHCPNACK message)

Darthroy: Ik denk dat de DHCP-service van Win2k over de nek gaat van de AMR-kaart in combinatie met de ethernetkaart.
Wanneer je je computer aanzet gaat Windows een DHCP-broadcast doen om een DHCP-server te vinden. Dan zal je server (in dit geval de router) een offer geven. Vervolgens doet windows een request voor een IP-adres en zal de router dat normaliter "acknowledgen" en een IP-adres toekennen. NACK-pakketjes zijn dus not-acknowdledged verzoeken tot een IP-adres. DUs toch een probleem bij het verlengen van de lease ?

Sindsdien krijg ik in eventlog de melding:

The server (blablabla) did not register with DCOM within the required timeout.

Ook stond deze melding erin:

The System Event Notification service depends on the COM+ Event System service which failed to start because of the following error: No attempts to start the service have been made since the last boot.

Ik begrijp hier vrij weinig van. Kan iemand mij dit uitleggen?
Darthro: Waarschijnlijk doen de drivers gek van die AMR-kaart wat niet ongewoon is. ERUIT ! met dat ding ;)

• mailman|IA
Ik heb de boel net even weggezet, maar ik ga hier woensdag mee verder. Dan haal ik de modem eruit. Ik zal laten weten of het gewerkt heeft.

Darthroy, bedankt voor je tip en de uitleg over de AMR!

Verwijderd

Crash-Override schreef op 02 februari 2004 @ 13:38:

kan het niet zo zijn dat er door power saving opties de netwerkkaart wordt uitgeschakeld?
Hoe check je of het met je power opties te maken heeft?

Ik heb nl. op mijn USB kaart > USB modem zonder aparte stroomvoorziening en een USB HUB aparte stroomvoorziening. Kan het zijn dat hierdoor de stroom voor m'n modem uitvalt?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 22:34 ]

• mailman|IA
ik heb de AMR-kaart eruit gehaald, maar heb jammer genoeg nog hetzelfde probleem. Het was iid een AMR-kaart (stond op het stickertje).

Even in de Eventlog gekeken. Enige foutmelding was:

WMI ADAP was unable to load the winspool.drv performance library due to an unknown problem within the library: 0x0

Geen idee wat dit betekent, maar wat nu?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:13
waar zou ik naar moeten zoeken in de eventlog?
naar fouten, daar kan je zien welk programma/proces voor problemen zorgt.

meestal makkelijk te herkenen door het dikke icoon wat ervoor staan, bij de foutmelding staat een code "foutcode" tik die in bij google en je komt meestal wel op een pagina van windows of van een andere site, met het probleem, oorzaak een wat er aan te doen.
edit:
te laat maar wel even de foutmelding opgezocht, met antwoord
WMI Errors: WMI (Windows Management Instrumentation) is the Microsoft implementation of Web-Based Enterprise Management (WBEM), an industry initiative to develop a standard technology for accessing management information in an enterprise environment. WMI runs as a service, and can be disabled. One of the areas WMI manages is performance counter information, loading the performance library using ADAP ( AutoDiscovery/AutoPurge ). If you get errors such as "WMI ADAP was unable to load the perfproc.dll performance library due to an unknown problem within the library: 0x0", or "WMI ADAP was unable to load the winspool.drv performance library due to an unknown problem within the library: 0x0 " you can run the following two commands from a command prompt:

winmgmt /clearadap

winmgmt /resyncperf -p XXX (Where XXX is the PID of the WIM process)

The first command deletes the ADAP information in the registry, the second command invokes the AutoDiscovery/AutoPurge (ADAP) mechanism of WMI to reset counter information. The PID of the winmgmt process can be found in Task Manager, next to winmgmt.exe in the processes tab. You can also disable performance counters (see below), or the whole WMI process. Another option is to disable a particular counter, using the following registry entry:

HKey_Local_Machine/System/CurrentControlSet/Services

Find the counter that is causing the error, e.g. spooler in the case of the above winspool.drv error, open the performance key and set the value WbemAdapStatus to 0.
edit:
wat staat er op die site. common problems in windows 2000 8)7

[ Voor 73% gewijzigd door Cardinal op 03-02-2004 20:44 ]

• mailman|IA
En deze melding krijg ik ook, alleen niet als foutmelding in eventlog.

The IP Security policy for ISAKMP/Oakley specified an encryption algorithm that is invalid due to export cryptography restrictions. All 3DES encryption used by ISAKMP/Oakley is weakened to standard DES encyption. Generally, this is benign. ISAKMP/Oakle

Deze kan ik niet terugvinden in google met een antwoord

• mailman|IA
Dit heb ik nu gedaan aan de foutmelding over winspool:

you can run the following two commands from a command prompt:

winmgmt /clearadap

winmgmt /resyncperf -p XXX (Where XXX is the PID of the WIM process)

Maar het had geen effect. Dus ik zit nog steeds zonder oplossing.

• mailman|IA
Nou breekt m'n klomp!

Ik heb weer win98SE erop gezet (stond er eerst ook op, toen ie het al niet deed). Nu doet de internetverbinding het dus wel helemaal. Ik snap er echt helemaal niks meer van, maar ik denk dat ik dan win2k niet meer probeer erop te zetten.

Blijft een onopgelost mistery!
Pagina: 1