Loon (webdesign/17 jaar), ja nog een topic erover

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

- Parttime baan 16 uur pw // 1200,- per maand (minimaal)
- uitwonende student // 425,- per maand
- Ov jaar kaart
- Ouders die je studie boeken betalen :)

Ook als student kan je het financieel erg ruim hebben.

Verder is het probleem met "hogerop komen" in de webdesign wereld zoieso wel lastig, omdat er vaak gewoon geen hogerop is.

Maar ik wil de origele vraagstelling niet omzeep helpen met een nieuwe discussie :)

Volgens mij is het probleem bij dat kleine bedrijfje waar tom over spreekt, dat je na een jaar ofzo, misschien al net zoveel kan als de 'bazen' daar. Dus wat dat betreft moet je eigenlijk zorgen dat je over een jaar misschien een nieuwe loons evaluatie krijgt.

(is het trouwens niet leuker/verstandiger om bij een jong bedrijf, waar je helemaal in mee kan groeien, te gaan werken?)

Verwijderd

Als 17 jarige (en je wilt nog naar school/gaat nog naar school) moet je ook op gaan passen dat je niet teveel verdiend! het kan je je studiefinanciering kosten en volgens ben je dan ook je OV kwijt. Het lijkt niks die 139 gulden basisbeurs(en eventueel prestatiebeurs) maar reken het maar is uit over een paar jaar..

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Als je jong bent heb je het idee dat een opleiding alles is en dat mensen met een hogeopleiding erg slim moeten zijn. (Sorry: ik dan tenminste)

Ben zelf jurist en ken een heel aantal collega's die ik zelfs mijn koopcontract met de Dixons niet voor zou willen leggen.

En een heel aantal bazen niet eens aan mijn honden toevertrouwen.

Ken zat webdesigners die het zelf hebben leren doen (mezelluf b.v.) en waarschijnlijk meer capacitieit hebben dan eentje die ervoor heeft gestudeerd.

Probleem is alleen dat ze in deze samenleving nou eenmaal veel waarde hechten aan een papiertje, tenminste in de traditionele beroepsgroepen dan. <irritatie mode>Een diploma is vaak een keurmerk voor je intelligentie <iritatie mode>: als mensen de mr. op mijn visite kaartje zijn heb ik een beetje voorsprong op anderen. Zo wordt voor veel functies een HBO of academisch niveau gevraagd.

Er zijn ook beroepen waar het niet zo zeer om je papiertje gaat, maar meer om het kunnen. Zo ben ik jaren pianist geweest zonder ook maar ooit een conservatorium van binnen te hebben gezien. Webdesign hetzelfde: nooit een school van binnen gezien.

Mijn punt: als je zeker weet dat je binnen het vakgebied webdesign verder wil gewoon lekker gaan werken. Weet je niet zeker wat je wil: verder gaan leren als je wilt en kunt. Zonder diploma zal je vooral later een achterstand hebben op mensen die er wel een hebben.

En over dat contract: teken inderdaad geen concurrentiebeding. Waarschijnlijk heeft het voor jou niet zoveel waarde, maar je voorkomt er als je bij het bedrijf stopt een hoop ellende mee. Ze zouden namelijk kunnen gaan procederen.

Proeftijd mag niet langer zijn dan twee maanden, staat er een langere proeftijd in - niks van zeggen - betekent namelijk dat er juridisch helemaal geen proeftijd is.

Doorbetalen bij ziekte - wat ik boven las - hoef je helemaal niet af te spreken is gewoon wettelijk geregeld.

Teken ook geen jaarcontract waarin je niet op mag zeggen. Het kan zijn dat als je weggaat ze je heel hard gaan sue-en en jij dus mag gaan betalen. Er moet altijd een opzegtermijn in je contract staan.

Probeer zo snel mogelijk een contract van onbeperkte duur in de wacht te slepen. Meestal zullen ze beginnen met een jaarcontract, probeer bij verlenging van dat jaarcontract een contract voor onbepaalde tijd af te spreken. Je bent dan zeker van een continuïteit in je carriere.

Jouw minimumloon is ongeveer 4 gulden per uur (voor dat bedrag lekker thuis op de bank blijven ziten met een paar keoel pilsners onder handbereik). Het webdesignbedrijf gaat voor jou minimaal 150 piek vragen, lijkt me redelijk dat ze daar minimaal 25 voor jou uittrekken. Probeer ongeveer te gaan zitten op 3500,-.

Verwijderd

Ik ben 13 jaar geleden mijn eigen konstruktiebedrijf begonnen. Alles van de grond af aan opgebouwd. Na 6 jaar kwam ik erachter dat dit toch niet alles was voor mij en heb besloten het bedrijf te verkopen.

Aangezien ik nog niet wist wat ik verder moest gaan doen heb ik besloten (tijdelijk) een baan te gaan zoeken. Dit bleek onmogelijk voor iemand met alleen een MAVO diploma. Dat ik in 6 jaar tijd een redelijk bedrijf had opgebouwd, maakte niemand iets uit.

Uit ellende heb ik besloten dat dat beter kon (en kan) en ben een uitzendbureau begonnen wat eerst naar de persoon/ervaring kijkt en dan pas naar opleiding. Wij krijgen mensen binnen die veel kunnen of ervaring hebben maar toch niet aan de slag komen via normale sollicitaties.

Wat ik probeer te zeggen is dat de mensen waar wij nu werk voor zoeken ook hebben gedacht werk zat en ik red het wel. Jaren later, nu het in hun branche krapper is geworden, worden gewoon de oude normen en waarde weer hersteld en gaat 9 van de 10 keer iemand met een diploma voor.

Mijn tip is dat je je niet moet doodstaren op een hoog aanvangssalaris. Ga opleidingen volgen. 1 dag in de week of in de avond uren, maakt niet uit. Als je denkt dat je alles al weet, bestel de hele opleiding (bij pbna of loi) en ga meteen op examen. Heb ik ook gedaan. Geloof me het werkt. Ik weet echt niet meer door dat diploma (integendeel) maar je wordt wel voor voller aangezien.

Gegroet,
MF

Verwijderd

3000 piek 3500 piek dit is echt TEVEEL voor iemand van 17, hoe goed hij ook is. Als je freelance werkt is het een ander verhaal maar in vaste dienst mag je als 17 jarige blij zijn dat je 10 a 15 piek per uur krijgt, wat voor werk je ook doet. Het is natuurlijk wel logisch, dat je, wanneer je er een jaartje ofzo vast werkt je wel opslag krijgt, want de lonen qua webdesign liggen vrij hoog.

Ik wee niet hoe goed je bent in die (script c.q. opmaak)talen die je noemde, maar, html, photoshop is tegenwoordig niet meer zo spectaculair. Je mag pas een lekker loontje verwachten als je ervaring hebt met de zwaardere talen zoals perl.

Dus... wees blij met het aanbod en zorg natuurlijk dat de voorwaarden in je overeenkomst goed zijn, maar ga niet zeiken over je uurloon want de meeste 17 jarige brengen de krant rond of werken als vakkenvuller voor 6 piek per uur.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op woensdag 13 december 2000 10:41 schreef Kertje het volgende:
Ik wee niet hoe goed je bent in die (script c.q. opmaak)talen die je noemde, maar, html, photoshop is tegenwoordig niet meer zo spectaculair. Je mag pas een lekker loontje verwachten als je ervaring hebt met de zwaardere talen zoals perl.
Neem van mij aan dat als je Photoshop beheerst en goed bent in het ontwikkelen van een concept en daar vervolgens ook wat mee kan je heel goed kan verdienen. En ik bedoel niet dat je moet weten hoe je een inner en outer bevel maakt. Grafisch vormgeven, daar heb ik het over.. een idee verzinnen en dat kunnen uitwerken naar een site.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 10:55 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Neem van mij aan dat als je Photoshop beheerst en goed bent in het ontwikkelen van een concept en daar vervolgens ook wat mee kan je heel goed kan verdienen. En ik bedoel niet dat je moet weten hoe je een inner en outer bevel maakt. Grafisch vormgeven, daar heb ik het over.. een idee verzinnen en dat kunnen uitwerken naar een site.
Ja maar ik zeg ook niet dat je er niets mee kunt verdienen, alleen zijn er tegenwoordig veel meer mensen die zich op deze dingen ontwikkelen dan bv 5 jaar geleden. Scripting voor perl, asp, ed zijn nu hotitems zie maar de e-commerce markt. En er zijn in verhouding maar verrekte weinig mensen die perl of asp echt zwaar goed beheersen (=dus veel vraag na, weinig aanbod, hoge lonen:) )

• OzBoz

OzBoz

Dat is precies zo met Photoshop.. en mensen die conceptueel creatief kunnen denken, die zijn er ook erg zeldzaam.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op woensdag 13 december 2000 10:41 schreef Kertje het volgende:
3000 piek 3500 piek dit is echt TEVEEL voor iemand van 17, hoe goed hij ook is. Als je freelance werkt is het een ander verhaal maar in vaste dienst mag je als 17 jarige blij zijn dat je 10 a 15 piek per uur krijgt, wat voor werk je ook doet
Wat een onzin, ik denk dat ik Britney Spearce maar eens ga uitnodigen voor een garage concert: Yeah Britney take the 15 guilders or go fill vakken at the Appie H.

Voor kwaliteit moet betaald worden. Uit vrind Tom's portfolio kan ik opmaken dat hij goed is, veel relevante ervaring heeft, waarom zou hij zich dan moeten laten afschepen met een vakkenvul (wat echt iedere jan doedel kan) salaris. (Lang leve de markt werking)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Tom is inderdaad goed in zn vak, en is ook verder iemand met een goede instelling.

Maar het vak van webdesignertje wordt enkel gewaardeerd door jonge gozertjes die denken dat dat een glorieuze bezigheid is, de werkelijkheid is dat het voornamelijk dom productiewerk is, waarvoor een klant altijd zal willen besparen op de kosten, en dus het bedrijf zelf ook.

Conceptontwikkeling en Consultancy zijn veel veelzeggender taken, maar daarvoor zal je wel de nodige inhoud in je karakter moeten hebben en het overwicht tov de klanten. een zeventien jarige daar opzetten, zou ik niet zo maar aandurven, tenzij hij zelf aantoond dat aan te kunnen.

Heb een jaar een afdeling met 8 webdesigners beheerd en daar zaten voornameljk mensen zonder direct IT gerichte achtergrond, een aantal begon daar met enkel basis-kennis van HTML, toch konden ze (bijna) allen na drie maanden een redelijke site in elkaar draaien in korte tijd.
Mijn voorkeur daarbij was ook echt om het liefst nogal 'blanco' mensen aan te nemen en karakter speelde een grotere rol dan hoeveel ze van HTML 'zeiden' te weten,
heb ook sollicitatie-gesprekken gevoerd met jochies van IT-opleidingen (HTS) en eerlijk gezegd nooit de neiging gevoeld er ook maar één aan te nemen, op een andere afdeling werd dat wel gedaan, en bleek dat de eigenwijsheid van deze jongens lastig te coordineren was, simpelweg omdat deze jongens zich vaak 'te goed' voelden voor het 'simpele' werk.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

Eeeh, waarom in loondienst...
Je bent goed. Je hebt al je eigen bedrijfje ?
waarom ga je daar niet verder mee ?
3000-3500 is echt te weinig voor iemand met jouw talenten.
Of je nou 17 bent of niet, je bent als ik naar je portfolio kijk instaat om een net zo proffessionele dan wel proffesionelere sites te maken dan een heleboel anderen die ouder zijn. In dat geval maakt het eigenlijk niet uit.
Als eigen bedrijfje (met zo'n portfolio (achmea)) kan je best fl 75,- per uur vragen, dus waarom voor 15-25 gaan werken ?
Je bent jong, wil over een paar jaar een huisje, kan je de komende jaren lekker sparen. (en ondertussen in je geleasde SLK rijen :) )

Het is natuurlijk moeilijk om als 17 jarige > 4000 te gaan vragen aan een baas, terwijl je als freelanceer wel 75 per uur kan vragen.
Met jouw talenten zou ik het in ieder geval niet voor minder dan 3500 doen.

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 12:21 schreef Defspace het volgende:
Eeeh, waarom in loondienst...
Of je nou 17 bent of niet, je bent als ik naar je portfolio kijk instaat om een net zo proffessionele dan wel proffesionelere sites te maken dan een heleboel anderen die ouder zijn. In dat geval maakt het eigenlijk niet uit.
Als eigen bedrijfje (met zo'n portfolio (achmea)) kan je best fl 75,- per uur vragen, dus waarom voor 15-25 gaan werken ?
Je bent jong, wil over een paar jaar een huisje, kan je de komende jaren lekker sparen. (en ondertussen in je geleasde SLK rijen :) )

Het is natuurlijk moeilijk om als 17 jarige > 4000 te gaan vragen aan een baas, terwijl je als freelanceer wel 75 per uur kan vragen.
Met jouw talenten zou ik het in ieder geval niet voor minder dan 3500 doen.
je hebt gedeeltelijk gelijk, ik ik wou ook daar meer bedrijven en instanties de KENNIS en ervaring ondersteunen ipv diploma's....langzamer hand gebeurt dit ook wel..

alleen het gaat sommige bedrijven om hun eigen naam...wat zouden andere wel niet denken als een bedrijf gewoon uit ongeschoolde mensen bestaat.. dat kan ook niet..

ook ik zou als werkgeven wel iemand met een diploma willen...BEROEPSgericht...dus mbo of whatever.. maar WAT voor een diploma..DAT maakt weinig uit..het gaat er tegenwoordig om dat mensen gewon EEN dimploma hebben..

Heb je een diploma? zo ja: Ok, nu zullen we eens naar je kunsten kijken wat je kan.

Dan pas gaat er meestal gekeken worden.. Heb je een diploma? Nee: Tja...je kan misschien wel goed zijn..maar als bedrijf willen we niet uit ongeschoolde mensen bestaan wat slecht ligt en geen onderstuening bied.

• OzBoz

OzBoz

Nou dat wordt dan een weinig betrouwbare bank die een gozer van 19 zonder vast contract een hypotheekje cq lening gaat verstrekken. Freelance heeft ontzettend veel nadelen t.o.v. gewoon in loondienst.. beetje dom om alleen naar uurloon te kijken, en sja, van 75 p/u hou je maar de helft of minder over en dan heb ik het nog niet over de tijd die het kost je administratie bij te houden, geld dat het kost om je fatsoenlijk te verzekeren.. freelance kan altijd nog.. Tom, ik zou het NIET doen..

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 11:03 schreef Kertje het volgende:

[..]
Ja maar ik zeg ook niet dat je er niets mee kunt verdienen, alleen zijn er tegenwoordig veel meer mensen die zich op deze dingen ontwikkelen dan bv 5 jaar geleden. Scripting voor perl, asp, ed zijn nu hotitems zie maar de e-commerce markt. En er zijn in verhouding maar verrekte weinig mensen die perl of asp echt zwaar goed beheersen (=dus veel vraag na, weinig aanbod, hoge lonen:) )
ja heb je gelijk in..

maar jeetje..ik heb dit nou al zo FUCKING vaak gezegd..

webdesign bedrijven WILLEN GEEN MENSEN DIE ALLES DOEN

DE ENE doet vormgeven
DE ANDERE doet scripten

Dus mensen die of kunnen scripten of kunnen vormgeven met photoshop of whatever ZIJN EVEN - FUCKING - VEEL WAARD

knoop dat nou eens in je oren jonges :)

Verwijderd

dat is onzin, als iemand veel kan en goed is, is dit goedkoper dan 2 mensen die alletwee 1 ding goed kunnen. onzin dus.

en wat betreft die 10 a 15 per uur, dan zit je al dik (2 a 3x) boven het gemiddelde van een 17 jarige.

Het bedrijf waar ik parttime werk heeft vooral freelancers in dienst, ideaal, wel duur maar zeker over de lange termijn eenstuk goedkoper. Een freelancer krijgt per uur veel meer, maar is wel afhankelijk van de markt. In vaste dienst ben je dit dus niet. Met andere woorden, 25 piek per uur in vaste dienst verdien je normaal gesproken MEER dan iemand die freelance 100 per uur krijgt. En aangezien hij ook nog maar 17 is, is 10 a 15 per uur ZEER redelijk voor in vaste dienst. Want het is niet alleen je loon dat belangrijk is, maar ook je werkervaring BINNEN een bedrijf, en niet alleen zelfstandig of freelance. Bovendien heb je allemaal andere leuke voordelen aan een vastebaan.

Verwijderd

Tom ik heb alles globaal gelezen en mijn conclusie is:
ga niet voor minder dan 3500 liefs meer
die bazen van je zullen goed aan je verdienen.

Ook al ben 17, je kan het en dat telt.

Opleidingen volgen is daarnaast ook niet slecht !
Maar ervaring bij een bedrijf telt ook !

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 12:54 schreef AHL het volgende:

Dus mensen die of kunnen scripten of kunnen vormgeven met photoshop of whatever ZIJN EVEN - FUCKING - VEEL WAARD
dit is trouwens nog meer onzin eigenlijk in je voorbeeldje, want er zijn meer mensen die goed kunnen vormgeven en met photoshop kunnen werken dan mensen die een e-commerce systeem kunnen uitdenken, op papier zetten en vervolgens ook nog is programmeren...:)

Verwijderd

17 jarige? Fulltime? minstens 2500 de maand!

Moet je kijken wat zij aan JOUW verdienen!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 13 december 2000 00:54 schreef Snow-in-a-can het volgende:
Het lijkt mij zo zonde om als 17 jarige al fulltime te gaan werken, terwijl studeren (=lol en uitslapen,.. en leren) ipc erg leuk is.
Daarom wil ik ook een studie doen voor 1 dag per week of een avondstudie of iets dergelijks, maar zoals Elanaz al zegt: vaak leer je alleen dingen die je toch al weet. Ik heb nu geen zin meer om 4 jaar te horen hoe ik een site in elkaar moet zetten of hoe Photoshop werkt, dat weet ik al, dan is 4 jaar toch echt teveel (vooral als je daar nog aan moet beginnen, als ik op de helft van zoiets was had ik het ws. ook nog wel even afgemaakt). En ik heb altijd het gevoel totaal nutteloos bezig te zijn op school, dingen leren die je nooit nodig hebt enzovoorts.
Op woensdag 13 december 2000 00:54 schreef Snow-in-a-can het volgende:
Maar goed, ik heb veel plezier in de studie die ik doe, en, na enkele zomervakanties, viel de 40 urige - 8 tot 17 - elke dag het zelfde - werkweek vies tegen.
Ik heb nu wat weekjes daar gewerkt en heb nog nooit zoiets gehad van 'bah moet ik weer gaan werken'... verder leer ik er veel meer dan op school :)
Op woensdag 13 december 2000 01:40 schreef ELANAZ het volgende:
De reden dat ik ben gestopt is iig dat ze mij (verdomme!!) proberen uit te leggen waar een muis voor is,
Goh ik heb 2 weken terug geleerd hoe ik Windows 95 moest installeren |:(
Op woensdag 13 december 2000 09:24 schreef Marco het volgende:Mijn tip is dat je je niet moet doodstaren op een hoog aanvangssalaris. Ga opleidingen volgen. 1 dag in de week of in de avond uren, maakt niet uit. Ik weet echt niet meer door dat diploma (integendeel) maar je wordt wel voor voller aangezien.
Was ik ook van plan, toch nog wat papiertjes halen voor op mijn CV erbij te zetten voor later. En ik leer stukken makkelijker door gewoon lekker zelf bezig te zijn, toen ik daar begon wist ik nog niets van ASP, en dat lukt nu al aardig (vrij basic natuurlijk, maar stap voor stap ben ik bezig steeds uitgebreidere dingen te maken).
Op woensdag 13 december 2000 10:41 schreef Kertje het volgende:3000 piek 3500 piek dit is echt TEVEEL voor iemand van 17, hoe goed hij ook is. Als je freelance werkt is het een ander verhaal maar in vaste dienst mag je als 17 jarige blij zijn dat je 10 a 15 piek per uur krijgt, wat voor werk je ook doet.
Hmm ik heb tijdens mijn stage daar bewezen wat ik kan, en hoe ik mijn werk uitvoer enz. Natuurlijk is het loon afhankelijk van je leeftijd, lijkt me logisch, maar als ik daar evenveel ga verdienen dan als ik vakken ga vullen dan zoek ik wel een ander bedrijf(je) die wel naar je kennis en kwaliteit kijkt.
Ik wee niet hoe goed je bent in die (script c.q. opmaak)talen die je noemde, maar, html, photoshop is tegenwoordig niet meer zo spectaculair.
Dus een bedrijf kijkt niet of iemand grafisch een beetje creatief is? Hetzelfde met een TV, je mag aannemen dan een Philips tv toch wat beter is afgewerkt dan zo'n brak chinees TVtje, maar ze zijn beiden van plastic/kunststof gemaakt... als je met Photoshop kunt werken wil dat niet zeggen dat je er mooie dingen in maakt die grafisch verantwoord zijn. (weet niet hoe ik dit kort kan uitleggen, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).
maar ga niet zeiken over je uurloon want de meeste 17 jarige brengen de krant rond of werken als vakkenvuller voor 6 piek per uur.
De vergelijking vakkenvuller en webdesigner is mij nog niet helemaal duidelijk?
Op woensdag 13 december 2000 12:08 schreef RM-rf het volgende:Conceptontwikkeling en Consultancy zijn veel veelzeggender taken, maar daarvoor zal je wel de nodige inhoud in je karakter moeten hebben en het overwicht tov de klanten. een zeventien jarige daar opzetten, zou ik niet zo maar aandurven, tenzij hij zelf aantoond dat aan te kunnen.
Dat is ook niet wat ik ga doen, zou het wel willen maar dan wel langzaam daarin groeien.
Als ik in loondienst werk:
  • <li> Ben ik om 5/6 uur klaar met werken en kan ik naar huis (OK, misschien een keer overwerken maar dat is een uitzondering). <li> Weet ik vooraf wat er op mijn loonstrookje staat. <li> Minder verantwoordelijkheid, alleen zorgen dat je werk op tijd af is. Met een eigen bedrijfje is het veel meer stressen als een klant moeilijk doet of als iets volgens hem niet aan de voorwaarden voldoet. <li> Met een eigen bedrijfje ben je veel meer bezig met dingen op papier zetten en klanten te woord staan dan het echte designen.
En de mogelijkheid om verder te gaan met een eigen bedrijfje bestaat altijd nog, ik wil liever nu daar ervaring opdoen...
Op woensdag 13 december 2000 12:52 schreef AHL het volgende:
alleen het gaat sommige bedrijven om hun eigen naam...wat zouden andere wel niet denken als een bedrijf gewoon uit ongeschoolde mensen bestaat.. dat kan ook niet..
Gelukkig vinden ze, waar ik ga werken, praktijkervaring veel belangrijker als dat er iemand rondloopt 'met een papiertje'. Maar ze geven mij ook groot gelijk dat ik nog wat papierwerk wil gaan halen ondertussen.
Op woensdag 13 december 2000 12:54 schreef AHL het volgende:
webdesign bedrijven WILLEN GEEN MENSEN DIE ALLES DOEN

DE ENE doet vormgeven
DE ANDERE doet scripten
Grote bedrijven ja, maar kleine bedrijven niet. Ze willen naast mij nog iemand aannemen, ik blijf grotendeels ontwerpen, en daarnaast wat programmeren. Maar binnen het bedrijf is programmeren ook ontzettend belangrijk, eerst deden ze dat zelf, maar ze zijn nu teveel tijd kwijt aan klanten en andere zaken die erbij komen kijken als je bedrijfje groter aan het worden is.

Daarom zijn ze nog op zoek naar een programmeur, die samen met mij gaat werken. Ik 70% ontwerp, 30% ASP/VB. Die andere 70% programmeren en eventueel wat HTML/ontwerp. Dus wel zo dat als ik een keer vakantie heb die ander wat knopjes in Photoshop kan maken of wat kan HTMLen, maar ook dat als hij ziek is ik wat dingen in ASP kan aanpassen.
Op woensdag 13 december 2000 13:28 schreef Mikedigi het volgende:
die bazen van je zullen goed aan je verdienen.
Je moest es weten hoeveel ze verdient hebben aan mij tijdens mijn stage, dat leverde ze volgens mij nog geld op als ik niets zou doen ;)

<hr>

Ik heb best veel getypt en niet alles overgelezen (doe dat normaal wel altijd) dus niet zeuren als er typefouten instaan ;)

• Blue-eagle
  • Niet online
Tom, mag ik je email adres? Ik had al gemaild, maar die zal wel niet aangekomen zijn...

• Tom
  • Niet online
Op woensdag 13 december 2000 16:20 schreef Blue-eagle het volgende:
Tom, mag ik je email adres? Ik had al gemaild, maar die zal wel niet aangekomen zijn...
eh ja zal zo even beantwoorden :)

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 december 2000 13:29 schreef Kertje het volgende:

[..]
dit is trouwens nog meer onzin eigenlijk in je voorbeeldje, want er zijn meer mensen die goed kunnen vormgeven en met photoshop kunnen werken dan mensen die een e-commerce systeem kunnen uitdenken, op papier zetten en vervolgens ook nog is programmeren...:)
Nou volgens mij is het precies andersom.. ik weet niet of je een beetje verstand hebt van vormgeving, maar 90% van de sites ziet er momenteel k*t uit, dus dat valt nog wel tegen denk ik. Mensen, vooral niet creatieven, onderschatten conceptdenken. Bovendien kan een beetje creatief ook offline leuke dingen maken en een (senior)art-director verdiend volgens mij nog steeds meer dan een codekloppertje..

* OzBoz heeft weer eens gesproken (8>

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 16:31 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Nou volgens mij is het precies andersom.. ik weet niet of je een beetje verstand hebt van vormgeving, maar 90% van de sites ziet er momenteel k*t uit, dus dat valt nog wel tegen denk ik. Mensen, vooral niet creatieven, onderschatten conceptdenken. Bovendien kan een beetje creatief ook offline leuke dingen maken en een (senior)art-director verdiend volgens mij nog steeds meer dan een codekloppertje..

* OzBoz heeft weer eens gesproken (8>
Dit komt puur omdat bedrijven door hun neefje hun site laten ontwerpen, als je even professioneel bekijkt, en zo werkt het ok bij het bdrijf waar ik werk, krijgt iemand die (het is overgens geen code klopper er gaat veel meer aan vooraf dan je denkt) perl oid progt 2x zoveel als iemand die leuk met photoshop kan knoeien. Flash is overgens wel wat anders dan photoshop dus die tel ik ff niet mee, flash begint nu behoorlijk hot te worden :P
Op woensdag 13 december 2000 16:07 schreef Tom het volgende:
De vergelijking vakkenvuller en webdesigner is mij nog niet helemaal duidelijk?
Kijk daar heb je het al, de meeste van jou leeftijd doen dergelijke dingen voor een paar piek per uur.

Maar je hoeft hier verder niets mee te doen, natuurlijk wil je balen met geld verdienen, wie niet?...maar ik heb hier denk ik net eventjes iets meer ervaring mee omdat ik dagelijks met dergelijke dingen te maken heb. Maar goed het is en blijft je eigen beslissing als ze met een aanbod van bv 2000 per maand komen en je die afslaat.

oja, tis trouwens opbouwende kritiek, en zit je heus niet af te kraken ofzo als je dat soms dacht.

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 december 2000 16:46 schreef Kertje het volgende:

[..]
Dit komt puur omdat bedrijven door hun neefje hun site laten ontwerpen, als je even professioneel bekijkt, en zo werkt het ok bij het bdrijf waar ik werk, krijgt iemand die (het is overgens geen code klopper er gaat veel meer aan vooraf dan je denkt) perl oid progt 2x zoveel als iemand die leuk met photoshop kan knoeien. Flash is overgens wel wat anders dan photoshop dus die tel ik ff niet mee, flash begint nu behoorlijk hot te worden :P
Misschien ligt dat wel aan het bedrijf, even voor de goede orde, ik werk momenteel 6 jaar en spreek mensen uit allerlei takken, maar dan vooral de grafische kant. En dan heb ik het niet over mensen die leuk klooien met PhotoShop, maar over designers/conceptdenkers. PhotoShop is just a tool, creatief denken doet de beste computer nog niet (houden zo).

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 17:22
IK ben nu 20 lentes oud, en ik heb meerdere malen aan gedacht om te stoppen. Maar op een of andere manier is er nog steeds een stemmetje dat je niet moet opgeven.

Ik loop nu bijna een half jaar stage en het is allemaal leuk enzo, maar ik mis school wel(uitslapen en kloten met de leraren enzo).

Ik maak nooit huiswerk of iets. En dat is ook wel in mijn resultaten te zien, maar ik wil wel mijn opleiding afmaken.

Ik studeer Technische informatica en in het begin was echt alles te makkelijk...Maar dat komt omdat een opleiding wordt gemaakt voor iedereen, ook al weten ze nix van af. het wordt ze wel geleerd...En dat doe jij met twee vingers in de neus, maar ik vind het juist knap van mensen die er nix van afweten, het toch willen proberen. Computer en alles wat daar om heen zit, moet je een beetje van thuis meegekregen hebben. Daarom is het voor ouders die krap zitten ook een stuk moeileker om een computer te kopen, en daardoor krijg je klasgenoten die nix weten.
EN DAAR IS Z'N OPLEIDING VOOR GEMAAKT....VOOR IEDEREEN
En als je alles al weet, dan kan je je tijd in webdesign stoppen en zo.

Ik vind het steeds belangrijker worden dat ik een diploma krijg. Omdat het dan makkelijker is om bij een GROOT bedrijf te gaan werken, en dat je meer mensen om je heen hebt.

Ik zou echt gek worden als ik de hele dag met 2 mensen zit opgescheept. En het staat niet echt goed in je CV al die kleine bedrijfjes want meestal hebben ze geen reputatie....Capgemeni is erg goed voor je CV.

ELANAZ, ben je toch gestopt? Jammer...Ik had jouw graag met een diploma gezien...Jammer dat je niet het doorzettings vermogen hebt om de opleiding af te maken...

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 december 2000 16:57 schreef PhoneTechnician het volgende:
Ik zou echt gek worden als ik de hele dag met 2 mensen zit opgescheept. En het staat niet echt goed in je CV al die kleine bedrijfjes want meestal hebben ze geen reputatie....Capgemeni is erg goed voor je CV.
:? het is leuk om een groot bedrijf op je CV te hebben, maar ik denk dat Tom geen nummer wil zijn binnen een groot bedrijf. En ja, dat is erg vaak zo. Verder zijn de betere (web)design bedrijven nooit echt groot. Ja tuurlijk zijn er dingen als LostBoys.. maar wat die met zo'n 80 man op een new-media afdeling maken.. ben niet echt impressed. Het blijven keuzes en als je het niet met twee mensen vol kan houden, dan is school ook wel ff beter. Op de veel grote bedrijven heb je direct nooit met echt veel mensen te maken en zeker bij IT-bedrijven waar alles erg met rangen en standen en afdelings-hoofdjes gaat. Niets voor een creatief in elk geval. En ja, ik ben ook weer zo'n ongeschoolde cq kansloze zak die gestopt is met zijn Technische Informatica *boring* maar ik werk nu 6 jaar en echt, tis uiteindelijk een stukje beter dan school. Nu is het alleen collega's kloten ipv leraren. Verder moet je gewoon zorgen dat mensen, ook van andere bedrijven zo nu en dan eens zien wat je kan en je krijgt de ene na de andere baan aangeboden.. heerlijke luxe positie..

• Blue-eagle
  • Niet online
Maar, als je alles weet, zoals Tom en ik het idee hebben. Dan is het toch beter om direct het bedrijf in te gaan, en daar cursussen te volgen (van c. 2 weken en 10.000 piek)??
Ik bedoel, leuk voor iemand die nix van computers afweet zo`n opleiding, maar niet iets voor mij.
Kijkt een werkgeven naar je ervaring en je certificaten of naar een MBO diploma waar je nix van hebt geleerd?
Én, in die werktijd kun je mooi een enorme portfolio aanmaken...

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Capgemini...laat me niet lachen!
Al die Bobo's worden langzamerhand op de bank geparkeerd omdat er te weinig werk is..
en zij die wel werk hebben gaan na 2 jaar weg omdat ze helemaal gebrainwashed zijn van hogerhand..tis net een sekte man!

neuh, zou lekker voorlopig bij die gasten gaan, en in die tijd én leren én verdienen én doorkijken voor een betere plaats.
Tegenwoordig blijf je toch geen 40 jaar meer op dezelfde plek, dus wees niet bang om ergens te gaan werken, je kan altijd weer weg.
En staat in je contract dat dat niet mag, mooi dan kijk je gelijk verder.

www.jurgroessen.nl

• Tom
  • Niet online
Op woensdag 13 december 2000 16:57 schreef PhoneTechnician het volgende:
Ik heb hartstikke leuke collega's, en om te beginnen lijkt mij een klein bedrijfje ook veel leuker.

• OzBoz

OzBoz

Groot gelijk, bij ons werken 35 mensen maar op creatie zo ongeveer 8 ofzo.. lekker gezellig en je bent veel vrijer.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 10:16
Ik geef ook de voorkeur aan een kleiner bedrijf, veel gezelliger volgens mij, en je werk wordt tenminste gewaardeerd.

• Tom
  • Niet online
Bij een groot bedrijf lijkt het soms meer een fabriek zegmaar, dat vind ik maar niets...

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 16:57 schreef PhoneTechnician het volgende:<SNIP>
ELANAZ, ben je toch gestopt? Jammer...Ik had jouw graag met een diploma gezien...Jammer dat je niet het doorzettings vermogen hebt om de opleiding af te maken...
Allereest: ik vind het aardig van je dat je over me "inzit"...Thx!

Maar ik denk dat je zaken verkeerd bekijkt:

Ik ben JUIST nu aan het doorzetten, werk meer dan 80 uren per week om voor elkaar te krijgen wat ik WIL.
En wat ik wil is zelfstandig zijn, en daar ben ik ook prima toe in staat.
Ik heb mijn toekomst niet opgegeven, ik geef mezelf juist een kans!
Waarom zou ik nog jaren verspillen aan een opleiding waarmee ik misschien (als ik mazzel heb) later een baan kan krijgen waarbij ik van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags zit te checken of een netwerk wel functioneert?

Bovendien, om dat te kunnen hoef ik die opleiding niet te volgen.
Het gaat hier dus nu puur en alleen maar om het feit of zo'n papiertje voor jou belangrijker is dan meteen werken of niet...
In mijn geval dus het laatste.

Stel:

Ik had mijn HBO diploma ICT (or whatever) willen behalen (MBO heb je geen ruk aan), dan had ik nu nog dik twee jaren MBO moeten doen en daaropvolgend nog vier jaren HBO. Weet je hoe oud ik zou zijn geweest als ik klaar was? ACHTENTWINTIG!!! Nou, met een beetje inzicht snap je zelf ook wel dat dat helemaal geen zin heeft, bovendien is het zo dat ik gewoon al dik twee jaar dolgraag voor mezelf wou beginnen, dus dat maakt het extra moeilijk om dan ook nog eens je best te doen op zo'n opleiding...

Ik ben 110% gemotiveerd om te doen wat ik nu doe, en ik was misschien 25% gemotiveerd om die opleiding(en) af te maken...

Wat had jij gedaan? Ik weet een beetje jou motivatie om door te gaan ivm ons ICQ-gesprek, waarvoor ik je nog hartelijk wil danken, maar je moet niet vergeten dat iedereen op een andere manier in het leven staat, op een andere manier tegen bepaalde dingen aankijkt en zeer zeker op een andere manier met dingen omgaat!

Ik heb nu deze keuze ZEER BEWUST gemaakt, en ben er tot nog toe ontzettend tevreden over, ondanks het feit dat ik me de pleuris werk...

Nuff said, nogmaals, PhoneTech, ik dank je voor je "ongerustheid" en aandacht!!

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 december 2000 21:10 schreef ELANAZ het volgende:
[..]
Ik ben JUIST nu aan het doorzetten, werk meer dan 80 uren per week om voor elkaar te krijgen wat ik WIL.
Kijk je daar wel ff mee uit, leuk in het begin hoor, maar voor je het weet krijg je je eerste infarct ook op je 35ste.. Ken een beetje teveel voorbeelden.. en echt, dat gaat sneller dan dat je er zelf erg in hebt.

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 13:25 schreef Kertje het volgende:
dat is onzin, als iemand veel kan en goed is, is dit goedkoper dan 2 mensen die alletwee 1 ding goed kunnen. onzin dus.

en wat betreft die 10 a 15 per uur, dan zit je al dik (2 a 3x) boven het gemiddelde van een 17 jarige.

Het bedrijf waar ik parttime werk heeft vooral freelancers in dienst, ideaal, wel duur maar zeker over de lange termijn eenstuk goedkoper. Een freelancer krijgt per uur veel meer, maar is wel afhankelijk van de markt. In vaste dienst ben je dit dus niet. Met andere woorden, 25 piek per uur in vaste dienst verdien je normaal gesproken MEER dan iemand die freelance 100 per uur krijgt. En aangezien hij ook nog maar 17 is, is 10 a 15 per uur ZEER redelijk voor in vaste dienst. Want het is niet alleen je loon dat belangrijk is, maar ook je werkervaring BINNEN een bedrijf, en niet alleen zelfstandig of freelance. Bovendien heb je allemaal andere leuke voordelen aan een vastebaan.
goedkoper, ja heb je gelijk in...maar dat is ook alleen in kleine bedrijven..
als je later er verder in gaat (wat me sterk lijkt) en je komt in een groot bedrijf zul je wel anders zien

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 13:29 schreef Kertje het volgende:

[..]
jij snapt er gewoon geen zak van..laat maar zitte verspil me tijd niet aan wijsneusen zoals jij die denken dat ze alles beter weten..

lees je eigen msgs maar eens dan begrijp je wat ik bedoel..ownee doe je toch niet want je weet het wel..nou laat het me dan maar eens uitleggen..
jij zegt

"" photoshop is tegenwoordig niet meer zo spectaculair. Je mag pas een lekker loontje verwachten als je ervaring hebt met de zwaardere talen zoals perl.""

wat heeft PHOTO-FUCKING-SHOP nou te maken met het loon?? GEEN ENE REET NEE...het gaat om het grafisch vermogen van degene die het gebruikt EN DUS slaat dit nergens op. JE hele vergelijking is bullshit. jij zegt gewoon: met scripten verdien je meer geld dan vormgeven.

nou nee, dat heb je gewoon MIS

zoals je zelf al zei: zie maar eens uhm ecommerce systeem te maken

nou zo is het toch ook met vormgeving (PHOTOTSHOP OF WHATEVER), het heeft toch niks met photoshop te maken? "ZIE JIJ MAAR EENS EEN VORMGEVING TE MAKEN"... precies hetzelfde als je met je scripting bedoelt.

snappie voe? :P

Verwijderd

ik wil even aan onze Kertje kwijt dat hij zijn punten maar eens moest overdenken, want het slaat werkelijkwaar nergens op. je praat jezelf tegen tijdens deze thread...

example:

"photoshop is niet meer zo spectacualair, probeer maar eens een ecommerce systeem te maken met scripttalen, dat verdient pas"

je vergelijkt photoshop (EEN PROGRAMMA) met het vermogen van EEN PERSOON.

het gaat toch niet om het programma??? NEE JUIST om degene die erachter zit, EVENALS degenen die achter het denkwerk zit van een ecommerce systeem. DUS evenveel waard.

en kom nou niet weer met een of andere wijsneus opmerking :)

de groente en tot sinas

ps: kan nog wel meer opnoemen maja

• Blue-eagle
  • Niet online
Tot zover de quote-berichten aub?

Even ontopic weer: Eénzelfde vraag als Tom.
Wat kan ik verwachten als vakantie werker bij een klein bedrijf (met kicss portfolio) met 8.5 uur per dag?
Ze willen me in de vakantie hebben, zolang ik nog op school zit. Dus daar begin ik voorlopig mee. Maar wat kan ik vragen voor een loon? Per uur/dag/week/maand?? En hoeveel?
Zelf verdien ik nu erg weinig bij Appie Heijn (afzetters, zo worden ze dus rijk...) dus zal ik al blij zijn met een tientje per uur, maar dat is dus niet erg veel in dit beroep...

Details: ik ben zeventien, ongeveer hetzelfde als Tom (opleiding etc) en ik wordt enorm in de maling genomen op school...

• OzBoz

OzBoz

Laat gewoon de werkgever met een bedrag komen.. vakantiewerk is maar tijdelijk en kan me niet voorstellen dat die werkgever erg onredelijk zal zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat vakantiewerk al reden is tot een discussie met een werkgever over loon. Verder mag je met 17 jaar maximaal 45 uur per week werken.. ach laat ik het ff quoten:
Bron: werk.net

Jij mag werken. Toch gelden er ook voor jou enkele regels. Je mag hooguit negen uur per dag werken en maximaal 45 uur per week. En per vier weken maximaal 160 uur. Na zeven dagen werken heb je recht op minimaal anderhalve dag vrij; tussen twee werkdagen op minimaal twaalf vrij uren. Je mag alleen op zondag werken als je de zaterdag ervoor vrij hebt en niet meer dan negen zondagen in dertien weken. Nachtwerk en overwerk zijn verboden.

Verwijderd

Op woensdag 13 december 2000 21:30 schreef AHL het volgende:

[..]
jij snapt er gewoon geen zak van..laat maar zitte verspil me tijd niet aan wijsneusen zoals jij die denken dat ze alles beter weten..

lees je eigen msgs maar eens dan begrijp je wat ik bedoel..ownee doe je toch niet want je weet het wel..nou laat het me dan maar eens uitleggen..
jij zegt
Nu versplit je toch je tijd :)
"" photoshop is tegenwoordig niet meer zo spectaculair. Je mag pas een lekker loontje verwachten als je ervaring hebt met de zwaardere talen zoals perl.""

wat heeft PHOTO-FUCKING-SHOP nou te maken met het loon?? GEEN ENE REET NEE...het gaat om het grafisch vermogen van degene die het gebruikt EN DUS slaat dit nergens op.
Toch wel, want je kunt nog zo goed zijn in het grafisch vormgeven, als je geen photoshop oid (of iets dergelijks dus) kan, dan kun je beter maar weer met de vingerverf aan de gang gaan:P
JE hele vergelijking is bullshit. jij zegt gewoon: met scripten verdien je meer geld dan vormgeven.

nou nee, dat heb je gewoon MIS

zoals je zelf al zei: zie maar eens uhm ecommerce systeem te maken

nou zo is het toch ook met vormgeving (PHOTOTSHOP OF WHATEVER), het heeft toch niks met photoshop te maken? "ZIE JIJ MAAR EENS EEN VORMGEVING TE MAKEN"... precies hetzelfde als je met je scripting bedoelt.

snappie voe? :P
zeg, ik zeg toch dat ik er zo over denk, als jij je aangevallen voelt is dat geheel jou probleem, maar ga dan wel ff lekker tegen je hond schelden ofzo. Ik zeg helemaal niet dat ik alles weet maar ik heb al wel meer dan 6 jaar ervaring binnen een bedrijf dat zelf al meer dan 8 jaar op dit gebied bezig is. Dus ik weet wel waar ik over praat en dat vraag ik me van jou nog maar af. Want als je eventjes goed gelezen had, had je begrepen dat ik het over TOM had en niet over vormgeven in het algemeen, TOM beheerst nl photoshop en daar had ik het over....

frusti >:)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[lichtelijk offtopic zoals rest van posts]
Op woensdag 13 december 2000 21:30 schreef AHL het volgende:
PHOTO-FUCKING-SHOP
hee AHL waar haal jij die vandaan, dacht dat daarvan nog enkel een beta was :) heb wel al veel goeds over gehoord, werkt zeer bevredigend.
[/lichtelijk offtopic zoals rest van posts]
Op donderdag 14 december 2000 12:44 schreef Kertje het volgende:
Toch wel, want je kunt nog zo goed zijn in het grafisch vormgeven, als je geen photoshop oid (of iets dergelijks dus) kan, dan kun je beter maar weer met de vingerverf aan de gang gaan:P
als je grafische capaciteit bepaald wordt door het programma dat je gebruikt, dan zijn we ver van huis.

bedenk dat je als zulk soort werk doet nogal onderop de ladder staat, simpel productiewerk, alsof het belangrijk is te weten hoe de lopende band functioneert want dan kan je meer geld bij verkade verdienen.

natuurlijk is het enorm voordelig je ideeeen ook zelf te kunnen uitwerken, maar absoluut niet noodzakelijk. Als je een beetje verder wil komen in je werk zal het belangrijker worden te kunnen praten en communiceren over je ideeen. tov van klanten en tov van iemand die het misschien moet uitvoeren....

Iemand die bij een bedrijf binnenkomt, trots dat hij alle photoshops-bevels uit zn hoofd kent wordt heel streng aangepakt.
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad dat ik enkel de filters die al in ps2.5 zaten echt ken en zelfs geen plugin kan opnoemen; er zit altijd wel een dtp-ertje die ze wel kent, en geloof me uiteindelijk is die troep ook volledig inwisselbaar (niet dat een pluginnetje af en toe niet wat toevoegd, enkel of dat Kai-dinges danwel Goo-dattus is maakt eigenlijk niks uit)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Blue-eagle
  • Niet online
Pffff... kunnen ze geen loon-forum maken?? ;)

• Tom
  • Niet online
Op donderdag 14 december 2000 13:45 schreef Blue-eagle het volgende:
Pffff... kunnen ze geen loon-forum maken?? ;)
whehe
zo heel vaak komt het toch niet voor? :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Nope, maar wedden dat iedereen dan dat hele forum vol post?

Is trouwens wel een goed idee: een Vacatures forum... Maar dit is weer lekker offtopix.

Verwijderd

Op donderdag 14 december 2000 14:04 schreef Blue-eagle het volgende:
Nope, maar wedden dat iedereen dan dat hele forum vol post?

Is trouwens wel een goed idee: een Vacatures forum... Maar dit is weer lekker offtopix.
nee, das toch tegen de regels van GoT? vacaturen zoek je maar op monsterboard.nl ofzo

toch?

• Tom
  • Niet online
Op dinsdag 12 december 2000 23:16 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk dat je wel rekening kan houden met een misschien voor jou 'tegenvallend' bod, 3000 lijkt me een maximum dat je eruit kan halen (en kan me niet voorstellen dat je dat werkelijk eruit haalt)
Dan lever ik goed werk :o

• Jasper
  • Laatst online: 10-09 15:09
Hop.. En Tom gooit hem weer ff omhoog!

Verwijderd

Hoeveel krijg je nu dan uiteindelijk?

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik ben nu 17, maar rond m`n 30e hoop ik toch wel minimaal 40.000,- per maand te verdienen... en ongeveer 4000,- te krijgen :)

Verwijderd

Wat wil je later worden dan ?! Als IT MANAGER kom je daar geloof ik al nauwelijks aan..

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 05 januari 2001 20:06 schreef Tom het volgende:
Dan lever ik goed werk :o
héhé, volgens mij heeft hier iemand een oud topic gekicked omdat ie erg blij met een gesprek dattie gehad heeft, enof daar goed werk is gedaan!

bytheway voor mij verdien je met je werk hier al minstens 50.000 (maar wel eerlijk delen met McVirus hé).

maaruh zou je nu niet aan het werk gaan denk je dat je baas dat loon voor rondlummellen betaald, komop je hebt deadlines te halen >:)

Verwijderd

Nou Tom wat je ook doet ga niet langs dat uitzendbureautje wat Appoint heet... het is wel een IT uitzend bureau maar ze geven je echt het minimum loon voor wat je doet. en dan zit je nog niet eens op de 1800,- bruto(!!) denk ik met je 17 jaar! deden ze bij mij ook toen ik 16 was... ik moest als whizz-kid een computer fixen van een bedrijf en me eerste klus was wel lekker... verdiende 20,- per uur maar dat is alleen om je te lokken zodat je lekker lang blijft... de klussen daarna werden al gauw 7,- per uur ofzow! |:(

Verwijderd

Hey tom... check deze site www.caps-lock.nl deze vent is redelijk professioneel... hij vraagt voor alles wat hij doet met designen 80,- per uur.

Ik denk dat je minimaal 25,- per uur moet vragen voor je diensten.

• McVirusS
Je hoort het Tom......je moet je uurtarief omlaag gooien >:).

Er is een HEEL GROOT verschil tussen vaste baan en freelance werk/eigen bedrijfje. ALs je een vaste baan krijgt krijg je een salaris per maand.....niet per uur.

Trouwens, 80,- per uur.....dat is ook goedkoop, de echte pro's vragen toch denk ik wel zo'n 100 gulden per uur meer :) (dus 180,-).

Verwijderd

ja... maar dan krijg je echt het milossovich verhaal :)

Verwijderd

Hey ELANAZ,

Ik vind ut goed dat je zo fanatiek bent maar denk eerst nog even heel goed na of je gaat stoppen met school. Je weet blijkbaar zeker dat je iets wil gaan doen met webdesign. Waarom zou je daar dan niet een studie voor gaan volgen? Je kan bvb. naar de designacademy

Je zegt wel dat zo'n papiertje niet uitmaakt en dat is op dit moment ook zo. Er is namelijk ontzettend veel werk vanwege de internet-hype... maar zoals bij alles komt ook hieraan een eind :'( en als je dan op je 4e geen werk hebt en ook geen papiertje heb je een probleem... |:(

Ik ben zelf ook heel fanatiek met webdesign maar ik heb mezelf voorgenomen om ook een studie te gaan doen. Ik wil communicatiewetenschappen gaan studeren en dan de reclame in... Op dit moment heb ik naast mijn school (6vwo) een eigen webdesign-bedrijfje en dat loopt best lekker... Waarom doe je dat niet gewoon... Je kan altijd nog full-time gaan werken! Ga eerst eens een (studenten)leven hebben!

Succes met je keuze...

Greetz,

PyroDaan >:)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op zaterdag 06 januari 2001 03:17 schreef PyroDaan het volgende:
... Je kan altijd nog full-time gaan werken! Ga eerst eens een (studenten)leven hebben!

Succes met je keuze...

Greetz,

PyroDaan >:)
In de Cre@teOnline van 2 maanden geleden stond daar nog een heel mooi artikel over...

't is wat veel om het over te typen, maar de bottomline was dat je moet gaan studeren en vervolgens werden daar een aantal argumenten opgenoemd. Eentje is me bijgebleven...
Als jij straks met klanten op een vrijdagavond wat gaat drinken dan moet je niet na drie biertjes onder tafel liggen, in je studentenleven leer je hoe je daar mee om moet gaan >:)

Flickr

Verwijderd

Hoeveel krijg je nu uiteindelijk? 3000 per maand?

Verwijderd

Een papiertje laat niet zien dat je goed bent. Dat weten de meeste bedrijven ook. Het laat puur en alleen zien dat je bereid bent om je ergens voor in te zetten en dat je geen opgever bent. Daarom is een diploma belangrijk.
In de praktijk leer je inderdaad meer dan op menig HBO opleiding.

En ja, ik ben ook HBO studentje :)

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 09:27 schreef DeFeCt again het volgende:

Als jij straks met klanten op een vrijdagavond wat gaat drinken dan moet je niet na drie biertjes onder tafel liggen, in je studentenleven leer je hoe je daar mee om moet gaan >:)
Hehe... precies! Ga gewoon lekker studeren :z. Ik kan me voorstellen dat je (nat als ik) een beetje ziek :r word van de middelbare school maar damn, WAT HEB IK ZIN OM TE GAAN STUDEREN !!!

Greetz,

Pyro >:)

• McVirusS
Dat is eigenlijk ook het enige wat ik mis.....het redelijk relaxte studentenleventje, voor de rest heb ik absoluut geen spijt dat ik gestopt ben met school, heb het goed overwogen. Ik kom wel op m'n pootjes terecht, ligt helemaal aan jezelf denk ik ook.

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 06 januari 2001 09:27 schreef DeFeCt again het volgende:

[..]
Grijns, ik werk dan kansloos op een reclamebureau, maar moet zeggen dat je op reclamebureau's in het algemeen ook goed getrained wordt. :)

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 06 januari 2001 19:10 schreef RedDot het volgende:
Het laat puur en alleen zien dat je bereid bent om je ergens voor in te zetten en dat je geen opgever bent. Daarom is een diploma belangrijk.
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, behalve dan deze passage. Je moest eens weten hoeveel HBO'ers ik op mijn werk al heb zien quitten omdat ze de stress, werk, verantwoordelijkheid etc. niet aankonden. Dat geeft niet, beter optijd stoppen dan je helemaal de ziektewet inwerken, maar ik bedoel ermee te zeggen dat een diploma niet zegt over doorzettingsvermogen etc. Zeker gezien het feit dat je met de gemiddelde HBO-opleiding met een uurtje of 10 per week meer dan genoeg opschool zit. Uiteindelijk blijkt pas op de werkvloer of je een doorzetter bent, werken is namelijk iets anders dan een opleiding volgen.

• McVirusS
Volgens mij ben je meer een doorzetter als je jezelf omhoog werkt zonder diploma, ik blijf volhouden dat een diploma weinig over je zegt, iedereen moet zichzelf bewijzen.

Verwijderd

Op zaterdag 06 januari 2001 22:24 schreef McVirusS het volgende:
Volgens mij ben je meer een doorzetter als je jezelf omhoog werkt zonder diploma, ik blijf volhouden dat een diploma weinig over je zegt, iedereen moet zichzelf bewijzen.
Precies!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

<beetje offtopic, maar zeker relevant>
laten we wel wezen: webdesign is zo subjectief te beoordelen als het maar kan, het wordt over het algemeen zwaar ondergewaardeerd, en zwaar onderschat door de mensen die zich ermee bezighouden. roeger ( oh goeie ouwe tijd :p ) toen het hele medium internet nog niet bestond en vormgeven in de handen lag van de mensen die daar een degelijke opleiding aan een academie voor hadden gehad, lag de waardering ervoor ook veel duidelijker. Goed ontwerp had zn prijs. En nog steeds. Een echte vormgever is geen persoon die iets er gelikt en lekker uit laat zien ( nu heb ik het nog steeds niet over digitale media, Photoshoppers;-)) Een goed ontwerper denkt na over WELKE boodschap zo GOED mogelijk overgebracht wordt. Een goed ontwerper denkt na over welke middelen hij/zij moet gebruiken, en op welke manier. Met de opkomst van computers en digitale is "ontwerpen" voor iedereen mogelijk geworden, en daar kom je ( helaas) heel veel slechte voorbeelden van tegen, zowel op het net als daarbuiten...:'( iedereen kan ineens "ontwerpen", maar met deze "democratisering van de media" ( iedereen heeft beschikking over de apparatuur en applicaties) komt er dus in het ontwerpen veel...noem het marktvervuiling...beunhazen.
Laat ik mijn punt maken: het BNO ( bond voor Nederlands ontwerpers ) heeft slaris-voorbeelden opgesteld voor ontwerpers ( mits deze een relevante opleiding hebben gehad of een portfolio op niveau) deze honoraria liggen tussen de 100 en 200 piek per uur, een loon wat door ontwerpers algemeen gehanteerd wordt. In de eerste plaats is het natuurlijk wat de gek ervoor geeft. Als je het voor elkaar krijgt om een klant 50.000 piek voor een site laat betalen, moet je het doen, maar anders... kijk naar je opleiding, kijk naar je ervaring en kijk vooral naar de klanten die je hebt gehad en de waardering die je krijgt. Dat is het belangrijkste om je salaris op vast te stellen. Ontwerpers worden in de IT bijna altijd ondergewaardeerd, dat valt me wel op, terwijl ze hetzelfde en misschien nog wel meer doen dan als ze in een ontwerpbureau hadden gewerkt.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• McVirusS
Wat mij opvalt is dat er hier niet echt een onderscheidt wordt gemaakt tussen de verschillende beroepen in de internetbranche. Een webdesigner is bijvoorbeeld al een compleet ander beroep dan een webdeveloper. In veel kleinere internetbedrijven hebben mensen vaak meerdere taken (zoals in mijn geval: vormgeven, ontwikkelen en zelfs een beetje concept ontwikkeling), maar ik denk dat dit steeds meer zal verdwijnen.

De meeste programmeurs kunnen nu eenmaal niet vormgeven, en vormgevers zijn in veel gevallen slechte programmeurs. Iedereen z'n specialisatie denk ik zo :).

Geef zelf trouwens de voorkeur aan vormgeven (heb hier ook certificaten voor enzo), maar de tijd zal het leren. Een goede portfolio overruled in mijn ogen een diploma, gelukkig deelt m'n baas die mening, hopenlijk doen ze dat bij andere bedrijven ook :).

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 07 januari 2001 00:37 schreef waxle het volgende:
<beetje offtopic, maar zeker relevant>
Met de opkomst van computers en digitale is "ontwerpen" voor iedereen mogelijk geworden, en daar kom je ( helaas) heel veel slechte voorbeelden van tegen, zowel op het net als daarbuiten...:'( iedereen kan ineens "ontwerpen",
Ben het in grote lijnen met je eens, maar het feit dat iedereen zou kunnen ontwerpen met een computer is natuurlijk onzin. Het is ook niet zo dat iedereen met een doos stinkende markers ineens een goede visualizer is. Het blijft een gereedschap. En met het bijna algemene feit (enkele uitzonderingen daargelaten) dat een traditioneel vormgever te eigenwijs is om er ook maar een computer bij te pakken snijdt menig art-directortje zit vroeg of laat in de vingers. Zeker nu je merkt dat steeds meer drukwerk ook minder traditioneel wordt vormgegeven en veel trends van internet qua typgrafie/beeldgebruik overwaaien naar drukwerk. Bij ons zitten ze ook, art-directors die te eigenwijs zijn om eens op internet rond te kijken en nog steeds denken als 15 jaar geleden toen ze op de kunstacademie rondliepen. Dat is echt bekrompen en het mag toch bekend zijn, stilstand is achteruitgang.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op zondag 07 januari 2001 10:55 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Ben het in grote lijnen met je eens, maar het feit dat iedereen zou kunnen ontwerpen met een computer is natuurlijk onzin. Het is ook niet zo dat iedereen met een doos stinkende markers ineens een goede visualizer is. Het blijft een gereedschap. En met het bijna algemene feit (enkele uitzonderingen daargelaten) dat een traditioneel vormgever te eigenwijs is om er ook maar een computer bij te pakken snijdt menig art-directortje zit vroeg of laat in de vingers. Zeker nu je merkt dat steeds meer drukwerk ook minder traditioneel wordt vormgegeven en veel trends van internet qua typgrafie/beeldgebruik overwaaien naar drukwerk. Bij ons zitten ze ook, art-directors die te eigenwijs zijn om eens op internet rond te kijken en nog steeds denken als 15 jaar geleden toen ze op de kunstacademie rondliepen. Dat is echt bekrompen en het mag toch bekend zijn, stilstand is achteruitgang.
Dat bedoel ik juist Oz, computers en Pantones zijn slechts rgereedschappen, maar er zijn er maar een paar die di egereedschappen echt goed kunnen benutten, uiteiendelik gaat het om een combi van creativteit en kennis van tools. daarom moeten gevestigde ontwerpers ook inderdaad zich op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen als ze digitaal bezig willen zijn/gaan.
Het is ook niet zo dat iedreen ineens een ontwerper IS doordat de media voor iedereen beschikbaar is; maar wat ik juist wou zeggen is dat je tegebnwoordig zoveel bagger tegenkomt, doordat veel mensen DENKEN dat ze ontwerper zijn; nadatz e een stite voor de plaatselijke korfbalvereniging hebben gebouwd. Uiteindelijk laat kwaliteit zich niet miskennen; maar het zal nog wel een tijdje dueren voordat men daar in internetland achter is. Tot die tijd kunnen wij ons wel bezighouden met laten zien hoe het wel moet ;)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 08 januari 2001 18:06 schreef waxle het volgende:

[..]
Dat bedoel ik juist Oz, computers en Pantones zijn slechts rgereedschappen, blablabla.... Tot die tijd kunnen wij ons wel bezighouden met laten zien hoe het wel moet ;)
Je begrijpt het helemaal.. blijf ik me ondertussen wel irriteren aan de stank van viltstiften ;)

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 17:11

GraasGast

Analogue Heaven

Hmm leuke verhalen hier...ff een vraagje ook

Ik ben nu 18, ik word in feb 19. ik hoop ergens in mei m'n diploma Multimedia Vormgever te halen op het Grafisch Lyceum R'dam (dat is dan Mbo niveau 4). Ik heb al een Havo diploma. Ik heb 1,5 jaar ervaring met profesioneel webdesign, en maak al 6 jaar gebruik van internet. Ik ben al ong een half jaartje bezig met scripting, php en databases.

Wat denk je dat ik als ik een vaste baan heb ga verdienen, of wat ik als freelancer/parttimer per uur kan vragen?

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 09 januari 2001 13:32 schreef GraasGast het volgende:
Wat denk je dat ik als ik een vaste baan heb ga verdienen, of wat ik als freelancer/parttimer per uur kan vragen?
Vaste baan, hmm.. ligt eraan hoe goed je bent, ik zou zeggen tussen de 3250 en 4200 gulden. Verder ligt het er helemaal aan wat je doet, of je gaat codekloppen dan wel vormgeven. Zou je in elk geval willen aanraden gewoon een vaste baan te nemen, desnoods begin je er een bedrijfje bij voor in je vrije tijd om gewoon eens te kunnen zien of het wat is.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 09 januari 2001 13:40 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Vaste baan, hmm.. ligt eraan hoe goed je bent, ik zou zeggen tussen de 3250 en 4200 gulden. Verder ligt het er helemaal aan wat je doet, of je gaat codekloppen dan wel vormgeven. Zou je in elk geval willen aanraden gewoon een vaste baan te nemen, desnoods begin je er een bedrijfje bij voor in je vrije tijd om gewoon eens te kunnen zien of het wat is.
Dat doe ik nu dus al, een beetje webdev voor bedrijven en kennissen, en 2 jaar stage gelopen...wat betrefd hoe goed ik ben...ik ben beter met vormgeven dan met de techniek, maar daar ben ik nu hard aan bezig. ik hoop over een maandje of 2 m'n eigen dbase driven portfolio site up te hebben.
Ik ga zowiezo het accent leggen op vormgeven, daar ben ik het beste in. (photoshop junk :P)
edit: typooos

• Passenger
  • Laatst online: 19-08 11:41
Ik lees hier heel veel interessante stuff voor mensen die een eigen bedrijf beginnen, en studies etc..
Maar, en hoop hiervan is (althans, van wat ik eruit opmaak) gebaseerd op een MAVO/HAVO-papiertje...
Nu zit ik met het volgende..

Ik zit nu in 4VWO, wil het graag afmaken tot 6VWO, maar dan ben ik ff de weg kwijt... Aan de ene kant zeg ik, nou, misschien is een HBO opleiding Hogere Informatica wel wat... Maar, daar kun je ook naartoe met een Havo-papiertje.. Dus dan vraag ik me af, is dat dan niet zonde van mijn vwo-diploma, en kan ik dan niet beter NU overstappen op HAVO?

Zijn er interessante studierichtingen in de IT, op universitair niveau? En kan je dit ook verzekeren van een goede baan? Of is dit (zoals sommige zeggen) net zo waardeloos als alle andere papiertjes?

Als dit nl. net zo wardeloos is als alle andere papiertjes, is het misschien verstandiger voor mij om HAVO te gaan doen... want:
- het scheelt me een jaar
- kan nu rustiger aan doen
- kan meteen gaan werken
- kan dus een jaar ervaring opdoen

Waar ik me op dit moment erg voor interesseer zijn verschillende zaken.. Ben nu redelijk PHP onder de knie aan het krijgen, ben ook met linux flink aan het kloten, netwerken e.d. is ook enorm leuk, maar aan de andere kant vind ik grafische vormgeving ook ontzettend interessant.

Is er een soort combinatie opleiding mogelijk?

Of is er misschien iemand met andere ideeën?

• McVirusS
Op dinsdag 09 januari 2001 13:32 schreef GraasGast het volgende:
Hmm leuke verhalen hier...ff een vraagje ook

Ik ben nu 18, ik word in feb 19. ik hoop ergens in mei m'n diploma Multimedia Vormgever te halen op het Grafisch Lyceum R'dam (dat is dan Mbo niveau 4). Ik heb al een Havo diploma. Ik heb 1,5 jaar ervaring met profesioneel webdesign, en maak al 6 jaar gebruik van internet. Ik ben al ong een half jaartje bezig met scripting, php en databases.
Vind het knap dat je die klote opleiding hebt volgehouden. Ben zelf ongeveer een jaar geleden met precies zelfde opleiding gestopt (ook op GLR). En zijn databases niet verboden op GLR :P, dat is toch veel te geavanceerd :P. Nee geintje, ik vind het zelf een onwijze kut opleiding met onwijze kut sfeeer :).

* McVirusS kan gewoon weer zo verschrikkelijk pissig worden als hij eraan terug denkt.

Hopenlijk heb je meer kennis dan de kennis die je daar op school kan opdoen, anders moet je even heel lang oefenen thuis, je hebt echt geen ruk aan die opleiding.

Zo! Ik heb gesproken ;). Heb trouwens wel m'n certificaten Multimedia Techniek en Grafisch Vormgeven nog gehaalt daar (hopenlijk beantwoord dit ook de volledig anonieme vraag die ik via ICQ pager kreeg (hoe kan ik nou antwoorden als ik nog je nick, nog je email nog je icq# weet |:()).

• McVirusS
Tu-Tone: Maak gewoon VWO af, daarna kan je nog van alles doen maar heb je ieder geval solide basis van VWO.

• McVirusS
Op dinsdag 09 januari 2001 13:40 schreef OzBoz het volgende:

[..]
Wat betaalt beter volgens jou dan OzBoz; Codekloppen of Vormgeven? En die marge die je opgeeft is wel erg ruim :P, en beetje aan de lage kant IMHO.

• OzBoz

OzBoz

Kwaliteit verschilt ook nogal tussen de 1 en de ander. Verder weet ik dat jij het goed hebt getroffen, maar zoals je ook weet vind ik dat jeugd ;) niet meteen teveel moet verdienen omdat je daar lui van wordt. Verder verdiend naar mijn idee vormgeven beter dan codekloppen en dat heeft ook te maken met het feit dat vormgeving, mits je er een beetje van weet, ook in te zetten is op 'papier'. En naar mijn bescheiden mening is codekloppen te leren, goedevormgeving, grafisch inzicht moet je ook liggen. Zijn gewoon minder mensen die dat onder de knie hebben (vraag/aanbod verhaal).

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 09 januari 2001 14:36 schreef Tu-Tone het volgende:
Is er een soort combinatie opleiding mogelijk?

Of is er misschien iemand met andere ideeën?
Als je VWO hebt en een universitaire opleiding wilt gaan volgen dan moet je gewoon de marketing/consultancy kant op. Tis alleen de vraag of je dat leuk vind.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 09 januari 2001 15:02 schreef McVirusS het volgende:

[..]
Vind het knap dat je die klote opleiding hebt volgehouden. Ben zelf ongeveer een jaar geleden met precies zelfde opleiding gestopt (ook op GLR). En zijn databases niet verboden op GLR :P, dat is toch veel te geavanceerd :P. Nee geintje, ik vind het zelf een onwijze kut opleiding met onwijze kut sfeeer :).

* McVirusS kan gewoon weer zo verschrikkelijk pissig worden als hij eraan terug denkt.

Hopenlijk heb je meer kennis dan de kennis die je daar op school kan opdoen, anders moet je even heel lang oefenen thuis, je hebt echt geen ruk aan die opleiding.

Zo! Ik heb gesproken ;). Heb trouwens wel m'n certificaten Multimedia Techniek en Grafisch Vormgeven nog gehaalt daar (hopenlijk beantwoord dit ook de volledig anonieme vraag die ik via ICQ pager kreeg (hoe kan ik nou antwoorden als ik nog je nick, nog je email nog je icq# weet |:()).
Wat die glr-opleiding betreft heb je gelijk, je leert niet echt veel...ik doe het versneld, omdat ik havo heb, en heb dus het 1e en het 2e jaar in een gedaan, waardoor ik me niet verveelde. En databases en scripting snappen ze idd niks van. wat wel fijn is is dat het zwaartepunt toch echt op design ligt, niet op de techniek...

wat betrefd wat je leert daar...tsja...naast tekenen, kunstgeschiedenis, fotografie enz. leer je de basis van Photoshop, 3D Studio Max, Dreamweaver, Illustator, Director enz...ik heb zelfs geneens Flash gehad :( (boeit me nu niet meer, ik weet ondertussen meer van Flash dat ze me ooit hadden kunnen leren, en hetzelfde geld voor Photoshop en 3Dmax en Dreamweaver enz...)

Of je er later wat aan hebt ligt helemaal aan jezelf, of je jezelf verder wil trainen enzenz... ik heb op m'n stage wel erg veel geleerd en ik maak het nu wel af "for the sake of it" en om toch maar dat papiertje in handen te krijgen.

Het niveau van een aantal mensen hier(waaronder ik) is nu eigenlijk zo hoog dat we soms denken "wat doen we hier nog" maar ja...en die sfeer is ook wel goed hoor, met een hoop 4e'jaars in de studio hier zitten werken en UT spelen :)

anyway, ik ben het gedeeltelijk met je eens, de opleiding is niet echt diepgaand, maar het legt een stevige basis op het gebied van vormgeven en programmakennis, en je hebt de faciliteiten om zelf verder te experimenteren. Als je zelf vanuit die basis verder wil gaat kan je gewoon heel goed worden *D

• McVirusS
Op dinsdag 09 januari 2001 15:16 schreef OzBoz het volgende:
Kwaliteit verschilt ook nogal tussen de 1 en de ander. Verder weet ik dat jij het goed hebt getroffen, maar zoals je ook weet vind ik dat jeugd ;) niet meteen teveel moet verdienen omdat je daar lui van wordt. Verder verdiend naar mijn idee vormgeven beter dan codekloppen en dat heeft ook te maken met het feit dat vormgeving, mits je er een beetje van weet, ook in te zetten is op 'papier'. En naar mijn bescheiden mening is codekloppen te leren, goedevormgeving, grafisch inzicht moet je ook liggen. Zijn gewoon minder mensen die dat onder de knie hebben (vraag/aanbod verhaal).
Ben het weer eens met je eens, ook al zou ik er niets tegen hebben om meer te verdienen, maar teveel verpest je, maar goed hebben we het al een paar keer over gehad. Heb het nu erg naar m'n zin, goed salaris komt vanzelf.

But tell me, wat had ik dan moeten doen i.p.v. werken?

• McVirusS
Heb er wel beetje spijt van dat ik nooit heb opgelet bij 3D Studio MAX les ;).

* McVirusS denkt dat hij ook makkelijk versnelt had kunnen doen, was ik misschien niet gestopt.

Dat het zwaartepunt bij vormgeven was te verwachten bij opleiding Multimedia Vormgeven, maar goed de basis van HTML enzo zou toch niet verkeerd zijn.

• McVirusS
Bij mij in de klas had je ook nog die verschrikkelijke rivaliteit, dingen afkraken terwijl je alleen nog maar beetje aan het proberen/kloten was, kon ik op het laatst echt niet meer tegen. Leraren die geen smaak hebben (je weet ongetwijfeld wie dat zijn ;)) zijn ook erg, heb je gewoon iets onwijs moois gemaakt wordt het afgekraakt :(. Maar goed, kan er nu wel om lachen; ik kom wel op m'n pootjes terecht en kan gewoon 100 keer meer dan m'n oude klasgenoten.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 09 januari 2001 15:40 schreef McVirusS het volgende:
Heb er wel beetje spijt van dat ik nooit heb opgelet bij 3D Studio MAX les ;).

* McVirusS denkt dat hij ook makkelijk versnelt had kunnen doen, was ik misschien niet gestopt.

Dat het zwaartepunt bij vormgeven was te verwachten bij opleiding Multimedia Vormgeven, maar goed de basis van HTML enzo zou toch niet verkeerd zijn.
Dat vind ik ook nog steeds vreemd, dat ik helemaal geen html heb gehad, alleen 3 modules dreamweaver...gelukkig kon ik al een beetje html en kan ik nu html :)

en die leraren zonder smaak heb je idd ook...maar er zijn ook toffe gozers bij...Zielhuis bv(die kale), en v/d Berge (die baardaap) :)

edit:
dir rivaliteit was er bij ons ook idd een beetje, maar dat was niet echt serieus, meer grappig...je had bv een aantal gasten die helemaal into 3d waren, en die zaten dan bij de max modules flink te narren, terwijl die gozers bij photoshop weer de lul waren (en later ook bij 3d, omdat de photoshoppers dat erg brute textures hadden enzo :D)

• McVirusS
Zielhuis ruled (is toch die gast van Max en Illustrator?)...dat is de enige leraar waar ik wat van geleerd heb...en van de Berge...coole gast maar absoluut geen smaak (heeft teveel voorkeur voor filtertjes zoals Eye Candy...en is TE mac gericht ;-)).

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 09 januari 2001 16:31 schreef McVirusS het volgende:
Zielhuis ruled (is toch die gast van Max en Illustrator?)...dat is de enige leraar waar ik wat van geleerd heb...en van de Berge...coole gast maar absoluut geen smaak (heeft teveel voorkeur voor filtertjes zoals Eye Candy...en is TE mac gericht ;-)).
Zielhuis roeleert idd...en Berge is veel te mac gericht, en idd ook filterfreak (eigenlijk kan ik filterfreaks niet uitstaan!:r) maar het is en blijft een toffe gast :)

• OzBoz

OzBoz

Op dinsdag 09 januari 2001 15:38 schreef McVirusS het volgende:

[..]
But tell me, wat had ik dan moeten doen i.p.v. werken?
Elk jaar niet gewerkt scheelt je weer duizenden guldens dus je doet er altijd goed aan. Maar dan heb ik het over werken in loondienst, zonder teveel minder leuke kanten. Maar werken heeft ook alleen zin in een branche als deze waar er meer naar kwaliteit wordt gekeken dan papiertjes (lees: diploma's). Mensen die dan nog komen met het argument, maar straks wil je weg bij je baas.. kun je onder tafel vegen met de opmerking dat je zo een andere baan hebt omdat het de ervaring/kwaliteit is die telt. Naja, dat zal iedereen beamen die werkzaam is in het wereldje. (moet zeggen dat ik het nu over de vormgevingskant heb).

• McVirusS
Ach, ik kom wel goed terecht, daar ben ik niet echt bang voor, ben nu redelijk mooie portfolio aan het opbouwen + veel werkervaring.

• McVirusS
Op dinsdag 09 januari 2001 16:34 schreef GraasGast het volgende:

[..]
Zielhuis roeleert idd...en Berge is veel te mac gericht, en idd ook filterfreak (eigenlijk kan ik filterfreaks niet uitstaan!:r) maar het is en blijft een toffe gast :)
Filterfreaks zuigen inderdaad, maar die leraar ruled idd zwaar de pan uit :). Maar uhm, kan dat wel....een GLR leerling die filters haat? :P :P >:).

Verwijderd

Ik denk dat je een hoop geluk moet hebben en dat dat alles is. Je kunt een Universitaire opleiding hebben en met een uitkering op de bank zitten en je kunt een iVBO papiertje hebben en een gemiddeld salaris hebben. Je moet gewoon op het goede moment tegen de goede baan aanlopen... en dat lukt of dat lukt niet.

Ik zelf (zie eerdere postings) werk nu naar volle tevredenheid bij een Telecombedrijf (één van de vijf...) als webmaster en heb daarbij ook nog een paar marketingfuncties en verdien f 4500,- bruto per maand (ik ben net 19). En daarmee heb ik gewoon geluk gehad.

Ik heb ook wel eens iets met Appoint gedaan, of althans, gezocht en dat leverde toch zeker minder op... 2000... 2400.. 2500... en daar hield het echt op. Ga gewoon een goede baan zoeken, maar selecteer goed, dan heb je zeker een leuk salaris. Ik ben de laatste tijd drie keer gewisseld van baan (mijn huidige houdt ik écht...) en heb nooit minder dan f 4200,- verdient. En toen was ik 18...

En m'n papieren? MAVO, typediploma, twee certificaten van het Grafisch Lycuem Zwolle en zwemdiploma A :). Ik weet het, niet veel, maar kan genoeg en heb mezelf genoeg aangeleerd om een serieuze functie aan te kunnen nemen en te beoefenen.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 09 januari 2001 16:42 schreef McVirusS het volgende:

[..]
Filterfreaks zuigen inderdaad, maar die leraar ruled idd zwaar de pan uit :). Maar uhm, kan dat wel....een GLR leerling die filters haat? :P :P >:).
LOL...naja niet alle filters hoor...somige zijn wel erg vet...gausian blur roueleert, en noise ook...maar wat ik echt het tofste vind aan photoshop dan zijn het wel de layer options. vroeger kwam ik er nooit aan, nu kan ik niet meer zonder :)

• McVirusS
Sebasterd: Patser >:).
GraasGast: met de standaard filters is ook niks mis.....met 3rd party filters wel.....trouwens.......rotzooien met layer modes......dat kan je nooit op het GLR geleerd hebben :P.

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 02:12 schreef McVirusS het volgende:
Nee hoor, helemaal niet.

PS: Het is trouwens Sebastard, met een A.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op woensdag 10 januari 2001 02:12 schreef McVirusS het volgende:
GraasGast: met de standaard filters is ook niks mis.....met 3rd party filters wel.....trouwens.......rotzooien met layer modes......dat kan je nooit op het GLR geleerd hebben :P.
3rd party filter zuigen...eye candy bah!
en johhh...ik had het een keer aan zo'n docent gevraagt..."layer modes? was da?" |:(

• McVirusS
Op woensdag 10 januari 2001 16:01 schreef GraasGast het volgende:

[..]
3rd party filter zuigen...eye candy bah!
en johhh...ik had het een keer aan zo'n docent gevraagt..."layer modes? was da?" |:(
Hahahhaa, typisch GLR, pretenden alsof ze Photoshop-goden zijn maar ondertussen niks afweten van layermodes, curves, variatons etc.. Opleiding zuigt IMHO heel erg, ben niet voor niks gestopt :).

Verwijderd

Ok, ikzelf ben bezig geweest met Photoshop(heb illustrator nooit onder de knie gekregen|:() voor een jaartje of twee geleden. Heb grafix files gemaakt en heb alles wat ik heb gemaakt mooi gevonden... maaruh wanneer weet je dat je "een grafische" gevoel heb?:7

(overigens heb ik de vermoeden dat veel bedrijven plug-ins gebruiken voor effecten... dat vind ik vrij jammer =( ik kan me echt niet voorstellen om photoshop me plug-ins zoals eyecandy(etc..) te gebruiken. Waar blijf je creatieviteit nou?:z
Ga lekker knoeien met de layers!!B-))

}:O

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Layers roeleren! Color burn, soft light, overlay ohhh hubbahubba!! :P

Curves zijn ook vetjes...vooral om foto's bij te werken...magenta eruit trekken, dan cyaan eruit, en je hebt een foto die zo de Vogue ofzo inkan :)

• killercow
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

ik ben nu bijna 19, en ik heb er al een jaartje vaste dienst op zitten naast me havo, hier kreeg ik voor 2 daagjes werk per week(16 uur) 1600 gulden netto per maand.
dit werk houd vooral in: met php en databases een infrastructuur in mekaar draaien waarop alle dailers en partner systemen werken.

Hiervoor had ik een andere baan waarbij ik simpele cm's in elkaar zetten. dit verdiende 50 gulden per uur maar was niet op contract basis maar meer freelance.

nu ga ik weer iets anders doen (visual-foxpro OO framework bouwen)tenzij er weer een porno-boer langs komt met een dailer systeem.
maar ik moet morgen bedenken wat het gaat worden per maand.

openkat.nl al gezien?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geweldig, maar om zo'n oud topic (lees: 2000) te kicken... Tijden zijn verandert, lijkt me.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• OzBoz

OzBoz

En ik verdien 3 ton in het jaar maar dat komt omdat ik wel erg l33t ben ;) maar ok.. het is niet de bedoeling dergelijke topics omhoog te schoppen en tommetje is ondertussen al bijna een tom geworden. ;)

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.