Drivers voor oude kaart nodig

Pagina: 1
Acties:

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik zoek een driver voor een oude grafische kaart die onder Win98SE moet draain. Hij komt uit een P1 en het is geen PCI (ook geen AGP of course). De voeding is nog AT. (dus een oudje)

De driver guide kon mij niet helpen en toen zei de faq dit:
Ben je er nu nog niet uit dan wordt het tijd je zorgen te gaan maken en eventueel een topic te openen :)
Bij deze dus.

Het gaat om deze kaart:
[KNIP]

Ik kan meer foto's maken als iemand dat graag wil. En voor info vraag maar.

Als iemand me kan helpen _/-\o_ .

[ Voor 28% gewijzigd door My-life op 01-03-2004 15:15 . Reden: verwarring rond AT/webspace nodig ]

Verwijderd

Hoe gaat dat ding eigenlijk in je meoderbord? Via die pinnetjes daar links op de foto met een soort ribbon cable? Dit ding heeft zo verschrikkelijk weinig soldeer/diodes/condensatoren dat het er uit ziet alsof dit 100% softwarematig vanuit het moederbord wordt aangestuurd. Misschien dat je met moederbord drivers meer succes zult hebben?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat is geen grafische kaart. (anders mag jij mij vertellen waar de grafische processor zit. Er zitten een paar diodes, wat weerstanden en één elko op. grafische kaarten waren vroeger wel simpeler, maar niet zo simpel ;) ).
Het is een kaartje om een .... aansluiting in naar de achterkant van je PC te voeren. Mogelijk zit er een onboard vga-kaart oin de oude PC?
Zowiezo vraag ik me af hoe jij gedacht had deze kaart in je P1 te zetten, het is niet bepaald een ISA/PCI/AGP connector.

Ik vraag me ook nog af wat jij nou bedoeld. Is het een kaartje uit een AT en moet hij in een P1-systeem gezet gaan worden?

algemeen advies: weggooien en voor een paar euro een vga-kaartje kopen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Waarschijnlijk zit de grafische kaart onboard, en is dit kaartje er enkel om dat signaal door te geven.... maak ees wat fotos van chips op het moederbord :)

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Hmm, dit ziet eruit als die riserkaartjes die in p1 Aldi (FIF) pc's zaten. Daar zit de grafische kaart onboard en zit er alleen een klein kaartje met de vga connector bij.

Naja, als je een oude pci kaart wil hebben moet je het maar zeggen. Heb hier nog wel een verzameling ati mach32 en s3 trio's ;) (trident is ook leuk, 512kb videomem)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
kijk hier maar tussen , en anders denk ik dat je het kunt schudden :9

http://www.drivermuseum.com/

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Wat je ook kan doen, rag er ff een knoppix cdtje in, dan zie je bij het opstarten vrij snel wat erin zit :) Als hij het kan herkennen, maar knoppix herkend erg veel, zeker oude meuk :)

• My-life
De PC is niet van mij en ik wou er eigenlijk ook nix geen geld aan gaan besteden. De kaart word rechtstreeks op het mobo geprikt (zal zo nog ff pic maken). Ik heb ook al gedacht aan een on-board GPU, maar van het moeder bord word ik weinig wijzer. De chipset is van SIS iig.

Ik zal nog even goed zoeken naar andere kenmerken op het mobo.
Icey schreef op 01 februari 2004 @ 15:23:
Wat je ook kan doen, rag er ff een knoppix cdtje in, dan zie je bij het opstarten vrij snel wat erin zit :) Als hij het kan herkennen, maar knoppix herkend erg veel, zeker oude meuk :)
Knoppix cd heb ik niet bij de hand (ksal maar geen pic van me kamer maken :X )
Waar kan ik hem downen? (Is gratis EN legaal toch?)

En dan nog wat. Hij kan niet booten van Cd-ROM.... Werkt ook niet met DOS opstart disk schat ik zo heh.

[ Voor 46% gewijzigd door My-life op 01-02-2004 15:25 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

My-life schreef op 01 februari 2004 @ 15:23:
Knoppix cd heb ik niet bij de hand (ksal maar geen pic van me kamer maken :X )
Waar kan ik hem downen? (Is gratis EN legaal toch?)

En dan nog wat. Hij kan niet booten van Cd-ROM.... Werkt ook niet met DOS opstart disk schat ik zo heh.
Niet van CD-rom kunnen booten betekent dat je niks aan knoppix (jaja, gratis & legaal :+) hebt. Niet van DOS-opstart-flop kunnen booten... Dan zit er geen floppy drive in :)

Lees iig de PMG-faq, met name Welk moederbord/chipset zit er momenteel in mijn systeem? en vertel ons welk mobo je hebt. Je hebt namelijk gegarandeerd een onboard VGA op je moederboard.

[ Voor 14% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 16:11 . Reden: die dion_b weet het toch altijd weer exacter te formuleren :'( ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• My-life
Pic's

Connector opt mobo + chip erboven (weet niet waarvan)
[KNIP]

[ Voor 80% gewijzigd door My-life op 01-03-2004 15:15 . Reden: webspace nodig ]

• Vorlon
Dat het een sis chipset is kan wel kloppen. sis heeft heel veel geintegreerde dingen gemaakt. ik schat dat je de driver voor een sis 6205 gpu moet hebben, maar als je even kijkt wat er op die chip staat ben je ook klaar.

Google vind dat 5sba2 een Chaintech moederbord met een sis 5511 chipset is. Hmm, die is niet geintegreerd maar het zou kunnen dat er meerdere versies zijn. Of een losse sis gpu kan ook nog.

edit:

leuk, foto's alleen de verkeerde chips op de foto.. geef even de typenummers van die 4 grote sis chips. Daarmee heb je zo de juiste driver gevonden.

[ Voor 17% gewijzigd door Vorlon op 01-02-2004 16:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenlijk staat alles wat je moet weten op die tweede pic van je riser kaart- 5SAB.

Dit is een Chaintech 5SBA moederbord (5SBA0-C1 M102 om precies te zijn ;) ), met SiS 5511 chipset. De 5511 is bijzonder omdat het geen integrated VGA heeft, maar wel een UMA (unified memory architecture) op kan zetten met een losse SiS 6205 chip op het moederbord. Dat is dus die vierkante chip juist onder de SIMM slots.

Dat betekent dat deze oplossing fysiek gezien lijkt op onboard VGA, maar qua gedrag veel mer integrated is. Het is een missing link tussen de twee vormen.

Dat gezegd: negeren die riser en prik er een losse PCI kaart in. Waarom? Omdat de 5511 sowieso al een moddertrage mem controller heeft die de performance omlaag trekt. Als je dan ook nog eens die beroerde bandbreedte gaat delen met een VGA core val je letterlijk terug naar 486-achtige geheugenbandbreedte voor je CPU, wat de performance totaal nekt :o

Maar goed, mbt de drivers- www.chaintech.com.tw

Oslik blyat! Oslik!

• Vorlon
dion_b schreef op 01 februari 2004 @ 16:04:
Eigenlijk staat alles wat je moet weten op die tweede pic van je riser kaart- 5SAB.

Dit is een Chaintech 5SBA moederbord (5SBA0-C1 M102 om precies te zijn ;) ), met SiS 5511 chipset. De 5511 is bijzonder omdat het geen integrated VGA heeft, maar wel een UMA (unified memory architecture) op kan zetten met een losse SiS 6205 chip op het moederbord. Dat is dus die vierkante chip juist onder de SIMM slots.

Dat betekent dat deze oplossing fysiek gezien lijkt op onboard VGA, maar qua gedrag veel mer integrated is. Het is een missing link tussen de twee vormen.

Dat gezegd: negeren die riser en prik er een losse PCI kaart in. Waarom? Omdat de 5511 sowieso al een moddertrage mem controller heeft die de performance omlaag trekt. Als je dan ook nog eens die beroerde bandbreedte gaat delen met een VGA core val je letterlijk terug naar 486-achtige geheugenbandbreedte voor je CPU, wat de performance totaal nekt :o

Maar goed, mbt de drivers- www.chaintech.com.tw
Hehe, ik vermoedde ook al een 6205, maar die 5511 zette mij dus even op het verkeerde been. Als ik me goed herinner heeft aldi/fif best veel van deze dingen gesleten in p1 systemen. Altijd gedacht dat de memcontroller bij de vgacore ingebakken was overgens.

Maarja, ik neem aan dat de topicstarter wel hier of daar een pci kaartje op kan snorren. (Dat hoop ik iig voor hem..)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorlon schreef op 01 februari 2004 @ 16:15:
[...]

Hehe, ik vermoedde ook al een 6205, maar die 5511 zette mij dus even op het verkeerde been. Als ik me goed herinner heeft aldi/fif best veel van deze dingen gesleten in p1 systemen. Altijd gedacht dat de memcontroller bij de vgacore ingebakken was overgens.
Dat is dus het verschil tussen een losse kaart of onboard VGA enerzijds en een integrated VGA anderzijds. Bij integrated VGA maakt de VGA core gebruik van de mem controller van de northbridge (de 5511 in dit geval), terwijl een losse VGA core z'n eigen mem doet. Overigens heeft de 6205 wel een eigen mem controller die gebruikt kan worden als hij los van een 5511 toegepast wordt- ik heb hier twee 6205-based PCI kaartjes :z
Maarja, ik neem aan dat de topicstarter wel hier of daar een pci kaartje op kan snorren. (Dat hoop ik iig voor hem..)
Is wel te hopen, want de performance van 5511+6205 is werkelijk te janken. Alleen een UMC 890 is voor Pentium-classe CPUs trager :o

Oslik blyat! Oslik!

• My-life
Kijk dan ben ik al een heel stuk geholpen.

Ik ga er geen PCI kaartje inzetten. De PC is niet van / voor mij en er hoeft alleen maar office97 op te draaien. Degeen die er mee werkt zit de letters eerst te zoeken op ze ramplank voor dat hij ze intikt dus dat kan die ook nog wel bij houden denk k.

Alleen kom ik op die sitenog niet veel verder. Waar moet k nou op zoeken. Op welk nummer? En op VGA-card of mobo drivers?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

My-life schreef op 01 februari 2004 @ 16:28:
Alleen kom ik op die sitenog niet veel verder. Waar moet k nou op zoeken. Op welk nummer? En op VGA-card of mobo drivers?
VGA-drivers voor een 6502 6205. Linuxdrivers inclusief een heel verhaal over wat deze chipset allemaal kan op www.winischhofer.net, maar dat zocht je niet :)

[ Voor 2% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 16:40 . Reden: 6205, schm6205 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
D'r zijn volgens mij heel erg moeilijk drivers te krijgen voor deze kaart onder win98SE. De drivers voor win95 staan hier . ;)

Humor moet je serieus nemen

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

tommie-boy schreef op 01 februari 2004 @ 16:42:
D'r zijn volgens mij heel erg moeilijk drivers te krijgen voor deze kaart onder win98SE. De drivers voor win95 staan hier . ;)
Met een creditcard lukt er veel, hoor ;)

Kan me herinneren zelf ook langer dan gemiddeld op zoek te zijn geweest voor de 6202/98SE combo, als ik ff rondkijk zouden die drivers echter wel compatibel moeten zijn met de 6205.

*hier klikken om gokje te wagen*

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 16:47 ]

Verwijderd

tommie-boy schreef op 01 februari 2004 @ 16:42:
Als het op W95 werkt, werkt het op W98SE ook (toch?!)

• My-life
Rataplan schreef op 01 februari 2004 @ 16:30:
[...]

VGA-drivers voor een 6502 6205. Linuxdrivers inclusief een heel verhaal over wat deze chipset allemaal kan op www.winischhofer.net, maar dat zocht je niet :)
Ik overal zoeken op 6502....
Maar kheb nu weer (met de nieuwe info) gezocht op driverguide.com en kwam op driver

Systeem is nu aant rebooten... En, en, en... JAAAA!!! Hij doet het.

Bedankt iedereen voor de hulp. Can't do it whitout you ;) .

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

My-life schreef op 01 februari 2004 @ 17:24:
Ik overal zoeken op 6502....
Sorry! Sorry! Sorry! Heb zelf een 6202 en de 6502 is een processor waar ik er nog een paar van heb liggen en te snel getikt en en en... :D

Feli met je werkende systeempje :)

• RolandWitvoet
  • Niet online
Windows 95 / office 97 op een AT? volgens mij gaat dat niet werken.
Je hebt die kaart waarschijnlijk aan de praat in die P1 (lijkt me niet dat je een onboard chip hebt weten over te zetten, nofi) maar wat ben je er nou mee opgeschoten voor die AT?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

RolandWitvoet schreef op 01 februari 2004 @ 17:34:
Je hebt die kaart waarschijnlijk aan de praat in die P1 (lijkt me niet dat je een onboard chip hebt weten over te zetten, nofi) maar wat ben je er nou mee opgeschoten voor die AT?
Het lijkt mij een Pentium-class PC met een AT-voeding. Voor een 80286 hoef je niet bang te zijn, en op die P1 gaat eea natuurlijk prima draaien. Zij het aan de laaaaaaaaaaaangzame kant :)

edit:
@Varienaja: die 286's heetten ook AT ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 17:54 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

RolandWitvoet schreef op 01 februari 2004 @ 17:34:
Volgens mij haal je XT en AT door elkaar. (8>

Siditamentis astuentis pactum.

• RolandWitvoet
  • Niet online
XT (8086 processor), daarna AT (286, 80286 processor) daarna 386, daarna 486, daarna Pentium (P1), pentium pro, pentium II, etc.

Ik denk dat de TS (zoals rataplan zegt) een AT-voeding bedoeld, niet een AT-PC.
Windows95 op een 386 heb ik nog wel draaiend gehad, maar op een AT nog nooit, maar dat had vooral te maken dat ik nooit een AT met vga-kaart gezien heb. Ik verwacht dat er meer redenen zijn waarom het niet gaat werken (bv omdat het een 32 bit OS pretendeert te zijn en een 286 een 16 bit processor is, maar emulatie doet wonderen) maar ik heb het nooit kunnen proberen.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zeg, TS, wel een beetje jammer dat je de pics nou al weghaalt :(

Verder zijn er nog wel wat meer problemen met W95 op een 286 dan alleen het ontbreken van SVGA support: de protected mode van een 286 kent een rare 24-bits geheugenbus en was in veel opzichten een tussenoplossing. Het lijkt me sterk dat W95 daar fatsoenlijk mee overweg kan.

Meer info: http://www.internals.com/articles/protmode/introduction.htm .

Emuleren? Nog nooit iets over gelezen, het lijkt me eigenlijk sterk. Ik kan er ook zo snel niks over terugvinden - maar ik hou me aanbevolen voor meer info, alhoewel ik de hele 286 indertijd heb overgeslagen. Tussenoplossing, nietwaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 18:34 ]

• My-life
kHeb de pics niet weggehaald. De ruimtevan mijn Wanadoo account heeft een "data-verkeer-limiet". Morgen zullen ze het wel weer doen denk k.

Het gaat idd om AT voeding. (Dacht dat dat wel duidelijk was. Mede omdat er verderop over een P1 gesproken word. Zal toch ff wijzigen :))

edit:
plaatjes doen ut weer hoor :*)

[ Voor 10% gewijzigd door My-life op 02-02-2004 00:16 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

:'(
edit:
plaatjes doen ut weer hoor :*)
:> :D

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

RolandWitvoet schreef op 01 februari 2004 @ 18:12:
XT (8086 processor), daarna AT (286, 80286 processor) daarna 386, daarna 486, daarna Pentium (P1), pentium pro, pentium II, etc.

Ik denk dat de TS (zoals rataplan zegt) een AT-voeding bedoeld, niet een AT-PC.
Windows95 op een 386 heb ik nog wel draaiend gehad, maar op een AT nog nooit, maar dat had vooral te maken dat ik nooit een AT met vga-kaart gezien heb. Ik verwacht dat er meer redenen zijn waarom het niet gaat werken (bv omdat het een 32 bit OS pretendeert te zijn en een 286 een 16 bit processor is, maar emulatie doet wonderen) maar ik heb het nooit kunnen proberen.
Heb hier zelf een 286 staan met onboard VGA. Met VGA zijn ze er zeker. Maar met SVGA kannie niet overweg. Daar is volgens mij een 32bits bus voor nodig en die kwam pas met de VESA Local Bus (VLB). Heb ik nog een Trident kaart voor liggen. Een antieke limousine, net zolang als je kast en met 512kb vidmem!!! :D

Win95 op een 286 heb ik nog nooit draaiende gezien. Ook nog nooit geprobeerd maar goed. En dan moet ik toch eerst ff Win95 op flops zien te scoren, want 286 pakt ook geen cdrom d8 ik zo.
32 bit emulatie op een 286? Dat lijkt me wel stoer. Maar denk wel dat dat hele dikke poep gaat worden kwa snelheid...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cybersteef schreef op 02 februari 2004 @ 00:33:
[...]

Heb hier zelf een 286 staan met onboard VGA. Met VGA zijn ze er zeker. Maar met SVGA kannie niet overweg. Daar is volgens mij een 32bits bus voor nodig en die kwam pas met de VESA Local Bus (VLB). Heb ik nog een Trident kaart voor liggen. Een antieke limousine, net zolang als je kast en met 512kb vidmem!!! :D
:?

Allereerst waren er lang voor de VLB 32b bussen, denk aan MCA en EISA.

Verder heb ik toevallig geen 286 om te testen, maar ik heb hier meerdere 16b ISA SVGA kaarten met 512KB en 1MB erop. Die zouden het net zo goed in een 286 AT moeten doen als in een willekeurig ander systeem met een 8MHz ISA bus.
Win95 op een 286 heb ik nog nooit draaiende gezien. Ook nog nooit geprobeerd maar goed. En dan moet ik toch eerst ff Win95 op flops zien te scoren, want 286 pakt ook geen cdrom d8 ik zo.
Win95 gaat niet werken omdat het de protected en virtual modes van de 386 nodig heeft.

Maareh, hoezo al deze rare 'werkt niet op een 286' mythes? Als je een ISA IDE of SCSI interface hebt die op zich op een 286 draaiend te krijgen is kun je net zo goed een CDRom daaraan hangen als een HDD oid.

Qua hardware kun je zowat alles draaien wat op een 386 gaat muv de MCA/EISA of (V)LB 32b bussen.
32 bit emulatie op een 286? Dat lijkt me wel stoer. Maar denk wel dat dat hele dikke poep gaat worden kwa snelheid...
Zeker. Het lijkt me zo goed als niet te doen zelfs tenzij je een truuc kunt vinden om in protected mode te blijven en toch apps voor de gek te houden dat je een real mode doet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1