HDTV in combi met Progressive Scan

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Als eerste wil ik aangeven dat ik veel informatie gezocht heb omtrent het verschil tussen progressive scan en interlaced m.b.t. de de weergave op een televisie:
http://www.hometheaterhif...-progressive-10-2000.html

Ik heb de HV-28P37S van JVC (HDTV) met D.I.S.T. technologie.

Nu loop ik tegen een aantal vragen op, waar ik geen echt antwoord op kan vinden. Wanneer ik het signaal via de COAX-kabel op mijn beeld gedisplayed krijg dan wordt dit weergegeven alszijnde "Progressive Scan" 12345 --> enz.
Aangezien ik een HDTV heb, vraag ik me af hoeveel progressive lijnen er worden opgebouwd per keer (op PAL systeem 625P, toch?). Maar wil een HDTV een HDTV zijn dan moeten er toch minimaal 720 beeldlijnen aanwezig zijn.
http://www.clofis.nl/nl/hdtv.htm
Komen de signalen vanuit de coaxkabel interlaced binnen en betekent dat dan dat deze TV de de-interlacer gebruikt?
Ik las dat de de-interlacer hetzelfde is als een "line doubler", maar wat pretendeert in dit verhaal nou een lijnverdubbelaar (2x zoveel progressive lijnen of alleen maar het samenvoegen van 2 interlaced fields tot 1 progressive scan).

Met vriendelijke groet,

M. Mulder

Edit:

Wat voor zin heeft D.I.S.T. (interpolatie) als de beeldlinen progressive worden opgebouwd !

[ Voor 18% gewijzigd door M. Mulder op 01-02-2004 02:42 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik krijg sterk het vermoeden dat deze D.I.S.T. niet een progressive eind-output bewerkstelligt, maar 1250 lijnen interlaced.

http://www.jvc-europe.com/JvcCons/Press/Bel/dist.html

Maar waarom zit er in de D.I.S.T. core dan toch een I-P converter (Iterlace/Progressive).
Ik weet dat ik aardig specificerend vraag in mijn topic, maar er is af en toe totaal geen sprake van transparantie naar de klant toe. Vandaar dat gelukkig deze forums bestaan waar we elkaar onze verworven expertises kunnen uitwisselen.

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
M. Mulder schreef op 01 februari 2004 @ 01:57:
...
Nu loop ik tegen een aantal vragen op, waar ik geen echt antwoord op kan vinden. Wanneer ik het signaal via de COAX-kabel op mijn beeld gedisplayed krijg dan wordt dit weergegeven alszijnde "Progressive Scan" 12345 --> enz.
Aangezien ik een HDTV heb, vraag ik me af hoeveel progressive lijnen er worden opgebouwd per keer (op PAL systeem 625P, toch?). Maar wil een HDTV een HDTV zijn dan moeten er toch minimaal 720 beeldlijnen aanwezig zijn.
http://www.clofis.nl/nl/hdtv.htm
Komen de signalen vanuit de coaxkabel interlaced binnen en betekent dat dan dat deze TV de de-interlacer gebruikt?
Ik las dat de de-interlacer hetzelfde is als een "line doubler", maar wat pretendeert in dit verhaal nou een lijnverdubbelaar (2x zoveel progressive lijnen of alleen maar het samenvoegen van 2 interlaced fields tot 1 progressive scan).
...
Wat voor zin heeft D.I.S.T. (interpolatie) als de beeldlinen progressive worden opgebouwd !
Ok, ik weet ook geen antwoord op al je vragen, maar ik weet wel dat het beeld wat je over je COAX-kabeltje aangeleverd krijgt gewoon in het PAL formaat is. PAL is 25 "fields"/seconde = 12.5 "frames"/seconde. In het kort, het is dus interlaced.
Wat er bedoeld wordt met "line doubler" weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat hij twee "fields" pakt en een dubbel aantal lijnen neerzet van één "field" (=de-interlacing).
Je vraag over DIST kan ik sowieso niet beantwoorden, ik heb nog niet echt goed gekeken naar die techniek, moet ik binnenkort maar een keertje doen, ik verkoop namelijk wel JVC-tvtjes :P.

PS. Voor meer informatie over de-interlacing moet je maar een keertje kijken op http://www.100fps.com

[ Voor 6% gewijzigd door FoxMan op 01-02-2004 23:54 ]

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je wat beter op 100fps.com had gekeken dan je geweten dan PAL 50 (halve) fps is. In totaal dus 25 fps. Resolutie is 720x288, effectief echter 720x576.

Een "line doubler" doet niets anders als idd de 50 fps afratelen. Je mist dan echter de helft van de beeldlijnen (1e frame de even, 2e frame de oneven lijnen (of omgekeerd)). Wat ie nu doet is simpelweg steeds de missende beeldlijn invullen door de copieren van die daarboven of die daaronder. Het is eigenlijk een van de slechtere deinterlace filters.

Je kunt dat merken doordat je bij beeld met weinig beweging een springerig effect krijgt bij scherpe bijna horizontale randen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
PAL is 50 fields per seconde, 25 frames (interlaced signaal dus)

Een line doubler verdubbeld het aantal beeldlijnen te berekenen wat er tussen twee bestaande beeldlijnen moet staan. Wat dat D.I.S.T. in moet houden is mij ook niet helemaal duidelijk moet ik zeggen. Zover ik het kan zien maakt het van een PAL 625i een PAL 625p (progressive) beeld en geeft dit uiteindelijk weer als 1250 interlaced (hogere verticale resolutie). Ik zie overigens nergens dat dit een HDTV is, enkel dat het een ingang heeft met HD 1080i ondersteuning, maar hoe dat verder verwerkt en weergegeven wordt zou ik niet weten. (ben ook niet zo heel erg thuis in HDTV's, heb me enkel laten vertellen dat ze in de USA worden verkocht net als dat hier provision tv's bij de blokker worden verkocht)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FoxMan
deepspace schreef op 02 februari 2004 @ 00:07:
Als je wat beter op 100fps.com had gekeken dan je geweten dan PAL 50 (halve) fps is. In totaal dus 25 fps. Resolutie is 720x288, effectief echter 720x576.
My bad :P. Ik was niet helder aan het nadenken.
Een "line doubler" doet niets anders als idd de 50 fps afratelen. Je mist dan echter de helft van de beeldlijnen (1e frame de even, 2e frame de oneven lijnen (of omgekeerd)). Wat ie nu doet is simpelweg steeds de missende beeldlijn invullen door de copieren van die daarboven of die daaronder. Het is eigenlijk een van de slechtere deinterlace filters.
Maar het makkelijkste (en goedkoopste) hardware-matig af te handelen. Weet jij zo of er ook LCD/Plasma's zijn die dit op een andere manier doen (en welke manier is dit dan?)

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
deepspace schreef op 02 februari 2004 @ 00:07:

Je kunt dat merken doordat je bij beeld met weinig beweging een springerig effect krijgt bij scherpe bijna horizontale randen.
Het menselijk brein (zie ook op 100fps.com) heeft minmaal 15 beelden per seconde nodig om een soepel beeld te kunnen waarnemen. Dus 25 frames per seconde in PAL wist ik inderdaad (alleen niet dat deze "half" waren).
Dus deepspace:
D.I.S.T. zorgt er dus voor dat die "gaten" tussen de beeldlijnen worden afgeleid en gegenereerd uit de bovenste en onderste. Heb ik inderdaad ook gelezen, maar waarom stoppen ze in die D.IS.T. core een I-P converter. Dit pretendeert dat er een progressive signaal wordt gemaakt op het scherm (JVC Progressive World).

Je geeft aan de het een v/d slechtere de-interlacer filter zijn, maar ik verzeker je dat het een ontzetend strak beeld geeft, een TV met D.I.S.T. (EISA Award)

[ Voor 20% gewijzigd door M. Mulder op 02-02-2004 00:40 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarschijnlijk zit het in het scherm omdat je ook andere bronnen aan kunt sluiten die eventueel interlaced zijn.

Het DIST filter zal dan ook wel geen line doubler gebruiken (dure naam voor zoiets zou het dan zijn ;) . Vaak zijn er dingen als tomporal filters (die in de tijd demensie werken), en andere geafanceerde filters die wel een strak beeld voor elkaar krijgen.

• FoxMan
Ik heb nog even ge-googled en vond dit: http://www.lcd-plasma-tv....jvc/jvc-lcd-projector.htm
Original JVC DIST (Digital Image Scaling Technology)
DIST technology converts 1125i signals to 1125p, enabling reproduction of HDTV or DVD images with high resolution . An I/P 2-3 pull-down de-interlacer optimizes DVD pictures by reconstructing the original progressive video from the interlaced video on the DVD disc. The resulting images are free of raster lines so they look smoother and more natural.
Even on a large screen, images are silky smooth with enhanced depth and presence, while small characters and details are reproduced clearly.
Wat ik hieruit opmaak is een pull-down per frame welke hierna weer wordt opgerekt???

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FoxMan schreef op 02 februari 2004 @ 00:37:
Ik heb nog even ge-googled en vond dit: http://www.lcd-plasma-tv....jvc/jvc-lcd-projector.htm

[...]

Wat ik hieruit opmaak is een pull-down per frame welke hierna weer wordt opgerekt???
kijk hier voor een voorbeeld: http://www.dscaler.com/screenshots/index.htm

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Waarom maken ze niet een iets vertraagd beeld zodat ze de sequenties van de interlaced fields kunnen combineren/samenvoegen en er een progresive scan van maken. Wie merkt die "vertraging, niemand toch, terwijl je een mooie progressive scan krijgt.

• FoxMan
Ja dus.. Ach ja, interlacing, hopelijk wordt digitale-tv beter dan het nu nog is en laat ze het dan ook meteen progressive maken, en dvd's ook. Maar dat zal nog wel even duren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

M. Mulder schreef op 02 februari 2004 @ 00:41:
Waarom maken ze niet een iets vertraagd beeld zodat ze de sequenties van de de-interlaced fields kunnen combineren/samenvoegen en er een progresive scan van maken. Wie merkt die "vertraging, niemand toch, terwijl je een mooie progressive scan krijgt.
Er is ook een vertraging.. er is immers wat processing nodig, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?

Als je wacht tot twee je twee field bij elkaar hebt, dan krijg je dingen zoals dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.dscaler.com/screenshots/TitanicBefore.jpg

Dat is ook logisch, het eene field is van een iets eerder tijdstip dan het andere. Met bewegingen valt dat het meeste op. Er zijn filters die de beweging waarnemen, en aan de hand van de beweging vaststellen of ze deinterlace doen of niet, aangezien er bij beweging toch detail verloren gaat is dat dan niet zo erg. Bij rustige beelden heb je dan weer vol detail en resolutie.

@FoxMan : de meeste DVD's zijn gelukkig al progressive scan (alles wat ooit in de bios is geweest over het algemeen! interlaced is helaas een overblijfsel van vroeger. Digitale TV zenders zullen wel steed minder in interlaced gaan uitzenden, aangzien de techniek achterhaald is en alleen maar voor problemen zorgt in het digitale tijdperk

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 02-02-2004 00:48 ]

• FoxMan
Ik moet zeggen dat ik er nog niet veel naar gekeken heb, maar nu je het zegt, inderdaad, elke DVD die ik heb liggen is progressive. Over die D-TV, op dit moment is volgens mij alles wat op tv-home wordt uitgezonden nog gewoon interlaced. D-TV heeft ook weer een nadeel voor de mensen met een Breedbeeld met PAL+ decoder, het beeld wordt weer minder scherp dan met een PAL+ uitzending.. Is ook iets wat verbeterd moet worden.

Nog een vraagje trouwens, weet jij wat voor soort de-interlace-methode die dure hardware-matige de-interlace apparaten gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door FoxMan op 02-02-2004 00:53 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Kijk wederom even naar deze goede site bij het kopje "Re-Interleaving;

http://www.hometheaterhif...-progressive-10-2000.html

Ik bedoel dus dat ze een assemblage van de interlace-fields maken en het vervolgens via een 3-2 patroon gaan weergeven.
Immers je krijgt toch interlaced fields binnen. Als je twee opeenvolgende fields van eenzelfde frame samenvoegd dan kun je er weer een progressive frame van maken en volgens een bepaald patroon heb je geen last van die overgangen van frames.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Helaas geen idee wat er in de hardware zit. Ik heb me alleen in de software verdiept, omdat ik al sinds jaren (jaar of 5, en nog steeds de zelfde kaart ;) ) TV kijk op mijn PC, en ik dus van die irritante lijntjes af wilde. Gelukkig is er op dir moment meer dan voldoende software (ook voor linux btw), die daar prima oplossingen voor bieden. Maar goed, alles wat in software kan, zou ook in hardware kunnen. Ieder merk zal wel weer een iets andere methode gebruiken.

@ M.Mulder:

Deze pulldown methode werkt helaas alleen bij interlaced DVD's. Ze gaan er vanuit dat het bronmateriaal 24 fps is geweest, en door middel van pulldown kunnen ze uit de 60 fps (het was NTSC en niet PAL in het artiekel!) weer de 24 fps destileren.

Bij gewoon TV beeld werkt dit helaas niet omdat ook de bron al interlced is 2 50 of 60 Hz). Je zult dan een andere methode moeten vinden om een mooi beeld te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 02-02-2004 01:03 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
FoxMan schreef op 02 februari 2004 @ 00:37:

[...]

Dit is volgens mij enkel op toepassing voor NTSC. Deze gebruikt namelijk een pulldown methode waardoor je niet meer 2 fields simpelweg kunt samenvoegen tot een enkel progressive frame, ookal is de bron (film) wel progressive. Met PAL en een progressive opnamebron (zoals film, titanic) heb je daar geen problemen mee en kun je twee fields in elkaar weaven tot een progressive plaatje en hoeft je die 3/2 pulldown niet meer ongedaan te maken.
deepspace schreef op 02 februari 2004 @ 00:45:

Er is ook een vertraging.. er is immers wat processing nodig, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld?

Als je wacht tot twee je twee field bij elkaar hebt, dan krijg je dingen zoals dit:

[afbeelding]
Dit is dan dus zo'n NTSC geval, waarbij het plaatje bestaat uit twee fields. Echter is het ene field van het ene frame genomen, en het andere field van het volgende frame. Met PAL zou je dan niet moeten hebben. Althans, bij een progressive opgenomen bron. Iets dat gewoon op video is opgenomen of een tv uitzending ofzo, of interlaced DV heeft wel bovenstaande problemen.
@FoxMan : de meeste DVD's zijn gelukkig al progressive scan (alles wat ooit in de bios is geweest over het algemeen! interlaced is helaas een overblijfsel van vroeger. Digitale TV zenders zullen wel steed minder in interlaced gaan uitzenden, aangzien de techniek achterhaald is en alleen maar voor problemen zorgt in het digitale tijdperk
Het plaatje kan idd als progressive op de DVD staan, maar het komt er altijd als interlaced uit (dmv flags), daarna gaat het pas door een de-interlacer. Een beetje een omweg, maar dat is omdat het niet voor progressive bedoeld is en de manier van opslag ook nog wel eens wil varieren. Maar inderdaad alles wat in de bios is geweest kun je simpel terugzetten naar progressive.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
deepspace schreef op 02 februari 2004 @ 00:58:
@ M.Mulder:

Deze pulldown methode werkt helaas alleen bij interlaced DVD's. Ze gaan er vanuit dat het bronmateriaal 24 fps is geweest, en door middel van pulldown kunnen ze uit de 60 fps (het was NTSC en niet PAL in het artiekel!) weer de 24 fps destileren.

Bij gewoon TV beeld werkt dit helaas niet omdat ook de bron al interlced is 2 50 of 60 Hz). Je zult dan een andere methode moeten vinden om een mooi beeld te krijgen.
Een de-interlacer kan uit 2 fields (interlaced) die allebei verschillend zijn, 1 field van het ene frame en het andere field van het andere frame in het begin toch al vast initieren waneer welk algorithme (patroon) dient te worden gebruikt om niet een progressive frame te krijgen die bestaat uit 2 verschillende frames. Dat is toch zo te berekenen.

• FoxMan
deepspace schreef op 02 februari 2004 @ 00:58:
Helaas geen idee wat er in de hardware zit. Ik heb me alleen in de software verdiept, omdat ik al sinds jaren (jaar of 5, en nog steeds de zelfde kaart ;) ) TV kijk op mijn PC, en ik dus van die irritante lijntjes af wilde. Gelukkig is er op dir moment meer dan voldoende software (ook voor linux btw), die daar prima oplossingen voor bieden. Maar goed, alles wat in software kan, zou ook in hardware kunnen. Ieder merk zal wel weer een iets andere methode gebruiken.
Ik bedoelde meer de hardware van bijvoorbeeld Teranex, maar ik heb het al gevonden. Het heet PixelMotion de-interlacing (PDFje: http://www.teranex.com/pr...%20DeInterlace%20v1.2.pdf ). Dat zal ik een keertje doorlezen.

Mag ik vragen welke software je gebruikt onder linux? Ik heb sinds een paar weekjes ook een TV-kaartje en ga het binnenkort een keertje uitproberen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik gebruik onder linux tvtime. Het gebruikt als deinterlace filters de dll's van Dscaler, en heeft een heel mooi OSD en andere prachtige features!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 09:19
Ik zit mij er nog steeds aan te ergeren dat er niet een video FAQ is waarmee de meeste van dit soort vragen afgevangen kan worden. Hieronder herhaal ik even een post die ik anderhalf jaar geleden gepost heb. Ik hoop dat e.e.a. wat duidelijker wordt.

PAL is 25 Frames per seconde. Een frame wordt opgedeeld in 2 fields. Wat je op een 50 Hz tv ziet is dus voor het oog 50 Hz en daarmee relatief rustig voor het oog. (In het echt is de horizontale refreshrate 50 Hz, en de verticale 25 Hz, immers de even en oneven lijnen worden beide met 25 Hz getoond, alleen temporeel verschoven, daarom zie je horizontaal 50 x veranderingen in pixelwaarden en verticaal slechts 25 x (tenslotte zie je -of- de even lijnen -of- de oneven lijnen veranderen maar niet allebei tegelijk, daardoor gaat de illusie alleen horizontaal op)). De keuze voor 50i als standaard is een compromis tussen een relatief lage bandbreedte en een acceptable refreshrate.

Film wordt historisch gezien opgenomen met 24 frames per seconde (tegenwoordig ook wel op 25 en 30, maar dat even terzijde). Als deze op een PAL systeem uitgezonden wordt, gebeurt dat met 2-2 pulldown. 2-2 pulldown will zeggen dat je telkens 2 x hetzelfde plaatje laat zien (de ene keer de even lijnen, de andere keer de oneven lijnen op een 50 Hz tv). dan krijg je dus een horizontale refresh van 48 Hz. Je tv laat dat echter gewoon met 50 Hz zien, daardoor duurt een film op video iets minder lang dan dezelfde film in de biosscoop. (audiospoor wordt ook aangepast voor deze lengte btw).
Bij NTSC is de film van normale lengte omdat ze daar 2-3 pull-down gebruiken (eerst 2 beeldjes herhalen, daarna 3, daarna 2, etc). dan krijg je effectief een 60 Hz horizontale refresh conform de NTSC standaard.
Omdat je hetzelde beeldje dus een aantal keer laat zien krijg je last van motion blur: bewegende objecten zien er wazig uit omdat het object de helft van de tijd (bij NTSC zelfs meer) niet op de plaats zit waar je het verwacht (je oog volgt namelijk beweging en interpoleert zelf dus ook).
Je ziet dus eigenlijk 2 t.o.v. elkaar verschoven objecten => wazig beeld.
Bij tv-producties wordt er daarom tegenwoordig met 50 of 60 Hz interlaced opgenomen. Dus 50 of 60 -fields- per seconde ipv frames per seconde. Dan heb je in principe geen last van motion blur.

Aangezien een 50 Hz interlaced tv veel last heeft van large area flicker (je ziet grote egale vlakken gewoon knipperen), heeft men besloten een 100 Hz tv te maken. Je verticale refresh wordt daarmee namelijk 50Hz (Horizontaal 100Hz), en dat is voldoende om niet meer zoveel last te hebben van large area flicker. Het beeld wordt dan dus rustiger. Op zich leuk natuurlijk. Helaas, zomaar beeldjes 2 x i.p.v. 1 x laten zien geeft vervelende effecten als er beweging in het beeld zit. De eerste 100Hz tv's lieten filmbeeldjes gewoon 4 x zien (2 x even, 2 x oneven lijnen)wat voor nog ergere motion blur zorgt. Maar nog lulliger ze lieten de tv-sequenties(50/60 Hz interlaced) als ABAB zien (met A en B 2 verschillende fields in de tijd verschoven).
Dus dan gaat een object eerst vooruit en dan weer terug om vervolgens weer vooruit te gaan (dat is dus motion judder, een beweging die niet 'soepel' verloopt). Resultaat: waardeloos beeld

Zulke tv's verkopen niet goed dus is er een oplossing gezocht. Die bestaat uit interpolatie van de beelden. Bij tv-materiaal (50/60Hz interlaced) maak je van de fields dus weer frames (door de oneven lijnen uit de even lijnen af te leiden en vice versa). Dan kun je weer een AABB sequentie laten zien. Nog steeds last van motion blur, maar het zwaar irritante motion judder wordt behoorlijk gereduceerd (let wel het is er nog wel want de beweging 'hapert' nog steeds). Maar het kan beter, je wilt eigenlijk een AA'BB' sequentie krijgen, met A het originele (even) field en A' een oneven field die ook nog eens de beweging goed volgt. Dan heb je namelijk geen last meer van motion blur en motion judder en heb je toch een rustig beeld! Om dit moois te realiseren zijn er dus technieken als Natural Motion (Philips) verzonnen. Echter dit soort technieken zijn erg ingewikkeld en het temporeel interpoleren van een field inclusief beweging is erg moeilijk. Daarom treden er dus o.a. halo artefacten op (halo artefact: rondom een bewegend object zit een soort aura (engels: halo) bestaande uit verkeerd weergegeven achtergrond). Sommige mensen irriteren zich daar ook aan, en kopen toch maar een tv zonder dit soort technieken (hoewel je Natural Motion altijd uit kunt zetten). In de toekomst kom je waarschijnlijk niet meer omheen...

Een andere manier om de large area flicker (gedeeltelijk) op te lossen is door een deinterlacer te gebruiken, waarvan een line-doubler de meest simpele variant is. Je krijgt dan een 50p (progressive) signaal, waardoor het verticale knipperen verdwijnt. Meer ingewikkelde de-interlace technieken maken gebruik van bewegingsinformatie, edgedetectie, etc.

PixelPlus(philips), DIST(jvc), DRC(sony)
onderstaande geldt voor pixel plus van philips maar andere fabrikanten gebruiken soortgelijke technieken.

Deze techniek interpoleert het beeld in de horizontale richting zodat er 2 x zoveel pixels op een lijn komen. Verder worden er in de verticale richting ook nog eens 33% meer lijnen bij geinterpoleerd (of meer afhankelijk van de fabrikant en type). De interpolatie wordt op een intelligente manier gedaan, zodat het beeld daadwerkelijk scherper wordt . De interpolatie kan gebruik maken van dezelfde vectorvelden als die natural motion gebruikt (In feite gebruiken deze technieken voor een heel groot gedeelte dezelfde berekeningen). Een inkomend signaal wordt dus dusdanig aangepast zodat het op het scherm past. Een mogelijk voorbeeld: bij een inkomend PAL signaal (720 x 576 actieve pixels, 50i) wordt eerst de-interlacing toegepast (720 x 576, 50p), daarna komt een scan-rate converter die beeldjes bijmaakt (720 x 576, 100i of 100p of 75p, etc). Als laatste komt er scherpte techniek overheen die er meer pixels bij maakt (bij voorkeur net zoveel als op het scherm staan/passen). Het signaal dat dan naar het scherm gaat is dan bijvoorbeeld 1280 x 720 pixels (een HD-resolutie) bij 100Hz progressive.

[ Voor 9% gewijzigd door Munchkin op 02-02-2004 11:16 . Reden: fouten+uitbreiding ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb JVC even een mail gestuurd en heb hier een antwoord op gekregen, maar daar wordt ik niet veel wijzer uit. Is het uiteindelijke beeld nou progressive of interlaced
Of is het progressive omdat na het line-doublen het beeld (1250 lijnen, waarvan 625 origineel en 625 afgeleide beeldlijnen) toch alszijnde progressive wordt weergeven.

Geachte heer/mevrouw,

Sinds 2 maanden ben ik de "trotse" bezitter van de HV-28P37S D.I.S.T.
televisie van JVC.
Nu vroeg ik mij af of de D.I.S.T. converter mijn tv-signalen (coaxiaal) nu daadwerkelijk progressive weergeeft (hoeveel progressive lijnen?) of interlaced (1250i lees ik telkens weer voor PAL).
Soms spreekt men van alleen Progressive, maar ook dat het beeld Intrelaced wordt weergeven.
Worden er zaken tegengesproken of begrijp ik iets verkeerd.

Ik hoop dat u mijn vraag nader kunt specificeren en wacht met belangstelling een wederzijds schrijven tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Machiel Mulder

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte,

TV uitzendingen zijn interlaced en worden door het toestel omgezet naar een progressive signaal opdat de TV deze beter kan verwerken. Uiteindelijk wordt dit signaal weer omgezet naar een interlaced signaal.
De behandeling is progressief maar het TV toestel schrijft dit nog steeds lijn per lijn op het scherm. De Verwerking is progressiev en het beeld is dus ook progressiev.

Marketing department
JVC Belgium

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 09:19
Kennelijk snapt de eigen marketingafdeling er ook niets van... :(
Verder kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de moedertaal van de schrijver een andere is dan het nederlands...

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dan wordt er dus toch na het bewerken met de line-doubler het beeld progressive weergegeven.
Lijkt me inderdaad ook wel logisch, want waarom zul je anders de lijnen gaan verdubbelen (lees hier aanvullen) en hem daarna alsnog interlaced weergeven. Schiet dan niet op zo !
Alleen vertelt onze Belgische "expert" het niet consistent.

DUS:

interlaced (halve frame) --> line-doubler (halve frame + aanvulling halve frame) --> progressive scan.
Pagina: 1