Toon posts:

Watercooling: is het de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik bijna 300 EU op tafel leg voor een waterkoeler, zou ik het volgende willen vragen.

Mijn p4 2.8 GHz draait nu op 3.4 GHz stabiel (243*14) met een P4P800 plank (DDR400 CL2, BIOS instelling 333MHz, V=1.53). De temperatuur onder belasting ligt zo rond de 50C (gemeten met de asus util). Idle is het +/- 40C. Als de temp boven de 52C komt dan slaat de boel vast. De temp in de kast is +/- 33C. (2 fans in 2 uit).

Ik heb de processor al op 3.5 GHz (250*14) gekregen maar de koeling is niet voldoende.
Als ik nu de luchtkoeling zou vervangen door een waterkoeler, hoever zou de temp kunnen dalen?

Nu is mijn vraag een beetje hypothetisch en afhankelijk van de beperkingen van de hardware, maar ik zou graag van diegene die een soort gelijk systeem heeft willen weten hoever zij zijn gekomen qua overklokken.

Alvast bedankt.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14

Wimo.

Shake and Bake!

300 Euro? Wat koop je daarvoor? Je bent echt gestoord als je zoveel geld uitgeeft

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wimo. schreef op 31 januari 2004 @ 14:43:
300 Euro? Wat koop je daarvoor? Je bent echt gestoord als je zoveel geld uitgeeft
Hola, wacht even. Voor goede waterkoeling die je niet zelf custom maakt, maar een kant en klare set van bv Asetek, Klax, of Swiftech, ben je dat al gauw kwijt hoor. Voorbeeldje:

pricewatch: Asetek WaterChill KT12-L30 (CPU/VGA/NB, Socket A/478/754/939/940, set)

Asetek Waterchill KT12-L30 Power Kit, goedkoopste 280 eur.

Maar even over de vraag van de topicstarter: Je moet niet vergeten dat er bij waterkoeling geen mega-drastische temperatuurdalingen te verwachten zijn, dan zou je op phase-change koeling over moeten gaan. Bovendien zijn er voor jouw setup moeilijk richtlijnen te geven wat de temps zullen worden, aangezien het van zo extreem veel factoren afhangt, zoals airflow, casegrootte, welke onderdelen er precies welke hoeveelheid warmte afgeven, wat je precies wilt koelen, enzovoort.

Je zal met een goeie set zeker wel vooruit gaan in temp, en zeer waarschijnlijk ook in geluid, maar of je verder kan overclocken kan alleen jijzelf uitvinden, dat is heel erg afhankelijk van de gecombineerde hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 31-01-2004 14:51 ]

LinkedIn
Instagram

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je gaat voor stilte of een coole PC bij warm zomerweer, OK. Als het gaat om extreme overclockwaarden, dan moet je, zoals al werdt gemeld, op Phase change overgaan. Hangt er dus sterk van af wat je er zelf mee wilt berijken. Ikzelf ging voor een lekkere coole CPU waarbij de cooler toch prettig stil is. Mijn overclocken ging er geen fsb mee omhoog. Omdat stabiliteit bij mij voorrang krijgt. Als je een beetje creatief aan de gang gaat moet het ook wel lukken om rond/onder de 250Eu te blijven hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-01-2004 14:59 ]

Verwijderd

Een graad of 10 a 15 is wel te halen afhankelijk van de koeler die je nu hebt en welke waterkoeling je haalt. Vooral bij hoge belastingen begint waterkoeling goed te werken. De temp stijgt veel minder snel dan met lucht en dus heb je veel ruimte voor voltage en OCen..

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 18:08

Mojo

The Power Within

Je zou ook kunnen kijken voor een Aquarius 2 setje.

Dit is een redelijk goedkope set, die een best redelijke prijs/kwaliteit heeft. Verwacht hier nu ook geen hoogstandjes van hoor. Maar een temperatuur daling van 5 ~ 10 graden moet haalbaar zijn, afhankelijk van de flow in je kast én de plek waar je je radiator neer zit, ik raad je aan nét na één van de intake fans, zo krijgt ie meteen frisse koele lucht.

Edit: Neem hier een kijkje.

[ Voor 11% gewijzigd door Mojo op 31-01-2004 15:13 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Wimo. schreef op 31 januari 2004 @ 14:43:
8)7 Ieder gek zijn gebrek

Voor SergioG

Kan het misschien zijn dat je je northbridge niet goed genoeg gekoeld hebt dat ie bij de 52 graden er al uit vliegt?
Lijkt me dat de processor daar geen moeite mee zal hebben maar de NB bij 250Mhz denk behoorlijk heet.
Bij watercooling zou je dan zoiezo de NB mee moeten pakken(lucht ook bij deze snelheden).
Tja ga je voor de extra Mhz-en langere levensduur en STILTE O-) dan moet je gaan voor watercooling.
Ben je tevreden met wat je nu hebt probeer dan alleen een ventilator op/bij de NB te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

De NB is inderdaad iets te warm. Ik zal eerst daar eens iets aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 16:13 ]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:14

Wimo.

Shake and Bake!

ReemF schreef op 31 januari 2004 @ 14:51:
[...]

Hola, wacht even. Voor goede waterkoeling die je niet zelf custom maakt, maar een kant en klare set van bv Asetek, Klax, of Swiftech, ben je dat al gauw kwijt hoor. Voorbeeldje:

pricewatch: Asetek WaterChill KT12-L30 (CPU/VGA/NB, Socket A/478/754/939/940, set)

Asetek Waterchill KT12-L30 Power Kit, goedkoopste 280 eur.
Precies, en dan ben je dus gestoord :D Gewoon een maze 4 + rad + eheim + fan gaat je dus geen 300 euro kosten ..daarbij koelt ehet nog beter ook.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03
Dit is een hele set (met ook vga en nb blok) dus dan kost het boeltje ook wat meer he. En het is maar wat je wilt, zelf maken en heel lang bezig zijn met iets wat je leuk vindt, of een kant en klare set kopen die echt werkt omdat je de gok niet durft te nemen om zelfs iets (kapots) te maken.

ik denk zelf ook over een setje, prijs houd me alleen nogal tegen. Het is maar wat je wilt en dus weer eens iets persoonlijks.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Wimo. schreef op 31 januari 2004 @ 17:15:
[...]

Precies, en dan ben je dus gestoord :D Gewoon een maze 4 + rad + eheim + fan gaat je dus geen 300 euro kosten ..daarbij koelt ehet nog beter ook.
Het ligt eraan wat voor kwaliteit je wilt,

eheim 45
rad (blackice?) 90
blok (maze4) 50
slangen 15
extras 15

Kost idd veel minder.

Maar met een gpu/chipset blok erbij zit je toch wel rond zo'n 300eu imo.

Het grote voordeel van waterkoeling vind ik dat het verschil tussen idle en stressed veel kleiner is met wc. Dus met name de stressed temp neemt minder snel toe (iig mijn ervaring).

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Nee hoor, als je effe kijkt bijv. naar een inkoopactie van Mafkees o.i.d. zijn goede blokken en volgens mij iets van 35euro max per stuk... dus 105euro ofzo voor cpu+gpu+nb blok, dan nog 'n pompje van 45euro ... radiator (airplex dinges van 50 euro ofzo :?) slangen 15max en 'n homemade res. van pvc ... denk zo rond de 200euro. voor 'n redelijke set.
Pagina: 1