[table border=1][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22576/full.jpg"]
[/][/][tr][td]
Voetbalspellen, op de consoles kun je je lol meestal niet op met de hoeveelheid van dit soort spellen, maar op de PC moeten we het meestal doen met FIFA, wat elk jaar toch weer wat meer van hetzelfde is. Maar gelukkig heeft Konami daar met Pro Evolution Soccer 3 (PES3) verandering ingebracht. Ok, het spel mag dan wel een directe poort van de Playstation 2 versie zijn (wat vooral opvalt door de menu's en controls, die totaal niet zijn aangepast), maar qua gameplay is Pro Evolution Soccer volgens velen heer en meester en daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om.
Zelf heb ik de FIFA spellen tot en met 2001 gespeeld, maar raakte ik daarna erop uitgekeken. Sinds een tijdje geleden heb ik dan eindelijk eens van Pro Evolution Soccer geproefd (ik ben niet zo'n consolegamer) en ik moet zeggen dat het niet verkeerd smaakte. Vooral de soepelere gameplay sprak me wel aan.
[/][/][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22581/full.png"]
[/][/][tr][td]
Omdat er een aantal punten zijn die misschien wat aandacht verdienen zal ik die hier even bespreken.
Zoals rechtsbovenin te zien is staat er dat er een PC DVD versie is van Pro Evolution Soccer 3. Dat betekend dan ook gelijk dat er alléén maar een DVD versie is, mensen zonder DVD-speler moeten daar dus even op letten.
Een ander minpuntje voor PC gamers is dat bezitters van een Geforce 4 MX dit spel helaas ook links moeten laten liggen, aangezien het spel minimaal een Geforce 3 vereist en de GF4 MX gebaseerd is op de Geforce 2 en dus wat features mist. Je zou het spel wel kunnen spelen, maar misschien niet optimaal.
Zoals ik al in de inleiding vermeldde zijn de knoppen en menu's in de PC versie vrijwel hetzelfde als in de PS2 versie, dat heeft Konami zo gelaten, je hoeft dus niet te denken dat er wat fout is.
In Japan hebben ze ook het spel Winning Eleven. Dat is vrijwel hetzelfde als Pro Evolution Soccer, alleen is deze laatste vaak wat verbeterd.
Zoals bekend zijn er twee versies, de PC versie en de PS2 versie. Ze zien er als volgt uit:

[/][/][tr][td]
Qua gameplay mag PES dan misschien wel de koning zijn (geweest), maar op het grafische gebied was FIFA altijd heer en meester. Dit keer is het niet heel anders, maar toch kan PES3 aardig meekomen op het gebied van graphics. Om dat te demonstreren kan je natuurlijk gewoon het beste naar wat screenshots kijken:
[/][/][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22583/full.png"]
[/][/][tr][td]
Om het geheel passend af te sluiten volgen hier uiteraard nog wat handige links:
[/][/]

Zelf heb ik de FIFA spellen tot en met 2001 gespeeld, maar raakte ik daarna erop uitgekeken. Sinds een tijdje geleden heb ik dan eindelijk eens van Pro Evolution Soccer geproefd (ik ben niet zo'n consolegamer) en ik moet zeggen dat het niet verkeerd smaakte. Vooral de soepelere gameplay sprak me wel aan.
[/][/][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22581/full.png"]

Omdat er een aantal punten zijn die misschien wat aandacht verdienen zal ik die hier even bespreken.
Zoals rechtsbovenin te zien is staat er dat er een PC DVD versie is van Pro Evolution Soccer 3. Dat betekend dan ook gelijk dat er alléén maar een DVD versie is, mensen zonder DVD-speler moeten daar dus even op letten.
Een ander minpuntje voor PC gamers is dat bezitters van een Geforce 4 MX dit spel helaas ook links moeten laten liggen, aangezien het spel minimaal een Geforce 3 vereist en de GF4 MX gebaseerd is op de Geforce 2 en dus wat features mist. Je zou het spel wel kunnen spelen, maar misschien niet optimaal.
Zoals ik al in de inleiding vermeldde zijn de knoppen en menu's in de PC versie vrijwel hetzelfde als in de PS2 versie, dat heeft Konami zo gelaten, je hoeft dus niet te denken dat er wat fout is.
In Japan hebben ze ook het spel Winning Eleven. Dat is vrijwel hetzelfde als Pro Evolution Soccer, alleen is deze laatste vaak wat verbeterd.
Zoals bekend zijn er twee versies, de PC versie en de PS2 versie. Ze zien er als volgt uit:

Aangezien het spel zo direct gepoort is is het misschien wat moeilijker om op je PC de controls te leren, dus vandaar dat ik hieronder de standaard controls laat zien:Minimum system requirements:
Windows 98SE/ME/2000/XP
Intel Pentium III 800MHz or equivalent processor (Athlon/Duron/Celeron)
128 MB RAM
4X CD/DVD-ROM Drive
NVIDIA GeForce 3 or ATI Radeon 8500 video card
DirectX 8.1 compatible sound card
DirectX 8.1 or higher (included on Disc 1)
5GB free hard disk space
Recommended system requirements:
Windows 2000/XP
Intel Pentium IV 1.4GHz processor
256 MB RAM
8X CD/DVD-ROM Drive
NVIDIA GeForce 4, ATI Radeon 9600, or higher
DirectX 8.1 compatible sound card
DirectX 8.1 or higher (included on Disc 1)
5GB free hard disk space
Supported chipsets:
NVIDIA - GeForce FX (5900, 5800, 5600, 5200), GeForce4, GeForce3
ATI - Radeon 9800, 9700, 9600, 9500, 9200, 9000, 8500
It may be necessary to update your hardware drivers before playing.
[/][/][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22577/full.png"]Default Keyboard Controls:
UP up arrow
DOWN down arrow
LEFT left arrow
RIGHT right arrow
LONG PASS D
SHORT PASS X
THROUGH PASS W
SHOOT A
CURSOR CHANGE Q
DASH E
STRATEGY/ATT/DEF Z
SPECIAL CONTROLS C
PAUSE space bar
HELP* F1
Default Game Pad Controls:
UP Y Axis -
DOWN Y Axis +
LEFT X Axis -
RIGHT X Axis +
LONG PASS Button 1
SHORT PASS Button 2
THROUGH PASS Button 0
SHOOT Button 3
CURSOR CHANGE Button 5
DASH Button 6
STRATEGY/ATT/DEF Button 7
SPECIAL CONTROLS Button 8
PAUSE Button 4
HELP* Button 0
*The HELP option only appears on some menus

Qua gameplay mag PES dan misschien wel de koning zijn (geweest), maar op het grafische gebied was FIFA altijd heer en meester. Dit keer is het niet heel anders, maar toch kan PES3 aardig meekomen op het gebied van graphics. Om dat te demonstreren kan je natuurlijk gewoon het beste naar wat screenshots kijken:
[/][/][tr][td background="http://www.tweakers.net/ext/f/22583/full.png"]

Om het geheel passend af te sluiten volgen hier uiteraard nog wat handige links:
Demo [218 MB]: • Tiscali • Gamershell • FileFront | FAQ's: • Strategy guide • Team creation • Club/Player editting |
Cheats: • GameFAQ's.com Patches: • 1.30.1 [10 MB] Official sites: • PES3.net • Konami | Fansites: • Pro Evolution.com • PES Insight.com • PES Fan.com |
Voorgaand topic: • Eindelijk een Fifa killer? (PES3 voor PC/PS2) |
The devil is in the details.