Morgoth schreef op 04 februari 2004 @ 14:07:
Mijn punt is dan ook dat zulke discussies vrij zinloos zijn. Het is simpel testbaar, maar wij zullen dat niet kunnen doen en willen sceptici overtuigd worden dan zal er een gerenomeerde westerse wetenschapper naar toe moeten gaan om het uit te zoeken. Dat gebeurd toch niet, dus waarom hebben we het er nog over?
Vanwege het antwoord op de vraag: "Waarom gebeurt dat 'toch niet'?"
Ik heb dit toch een stuk minder sterk dan andere mensen. Als ik nu die gaven van die Natasja met mijn eigen ogen kon zien en concluderen dat het verhaal klopte zou ik niet denken "dit kan eigenlijk helemaal niet, wat is er aan de hand?!!!" Het is niet een verhaal wat niet past, zonder dingen te veranderen, binnen mijn wereldbeeld.
Dan begrijp ik niet precies wat jij als 'je wereldbeeld' beschouwd. In mijn wereldbeeld betekent het in ieder geval dat onze huidige stelsel van beschrijvingen van de werkelijkheid opeens aantoonbaar onvoldoende blijkt, terwijl tot nog toe ieder verschijnsel erin onder te brengen was. Persoonlijk zie ik het niet als een probleem mijn wereldbeeld dan aan te passen en vrolijk verder te leven, mogelijk met een nieuw afstudeeronderwerp

, maar dat het niet in iemands huidige wereldbeeld past leek mij eigenlijk volstrekt aannemelijk.
Kijk, voor mij is de wetenschap niet een manier van het beschrijven van de wereld die dichter bij de Ware Werkelijkheid staat als een ander verhaal. Het is mijns inziens niet het geval dat de wetenschap het middel is om een goede beschrijving te geven van de wereld, de wetenschap is voor sommige doeleinde een verdraaid goed middel,
Ik vind dat je de beschrijvingen die de wetenschap ons gebracht heeft hiermee ernstig tekort doet. Er is in veel gevallen geen 'ander verhaal'. In welke zin staat Newtons zwaartekrachttheorie niet dichter bij de Ware Werkelijkheid dan enige andere beschrijving van zwaartekracht? Elke andere beschrijving, met uitzondering van die van Einstein, is minder gedetailleerd, levert minder begrip op van wat het verschijnsel omvat, verklaart minder, legt minder uit. Welk 'andere verhaal' is er voor zoiets?
Zo'n wetenschappelijk verhaal is leuk bij sommige gevallen, alleen in dit geval lijkt het me allemaal wat minder relevant.
Het lijkt me juist hier relevant, aangezien we volgens het krantebericht met een redelijk fundamentele fysische situatie te maken hebben: iemand die met haar ogen iets kan zien. Daar hebben we prima beschrijvingen voor.
Met het derde punt ben ik het eens, dat klinkt nogal vaag. Wat betreft 'bovennatuurlijke verklaringen,' ik vind dat nogal een vaag begrip. Als er dingen plaats vinden die niet standaard zichtbaar zijn, zoals bijvoorbeeld Out-of-Body-Experiences, dan vind ik die nog niet 'bovennatuurlijk.' Alsof ze 'boven' de natuur staan. Het zijn gewoon zaken die een plaats hebben gevonden in het doorsnee wereldbeeld. Het is gewoon een onderdeel van de werkelijkheid, als er daadwerkelijk dergelijke dingen gebeuren.
Bovennatuurlijk is inderdaad geen goede term, dat ben ik met je eens. Laten we het eenvoudig weg een 'onbekend en onverklaard' verschijnsel noemen, dat ook niet verklaarbaar is met de huidige gangbare wetenschappelijke beschrijving van de werkelijkheid; een beschrijving die iedereen gebruikt en accepteert en als lakmoesproef gebruikt om een nieuw verschijnsel te beoordelen. Iedereen grijpt als eerste terug op de kennis die hij al heeft om een nieuw verschijnsel in zijn geest te accomoderen. Inconsistentie met al bestaande kennis is een sterke aanwijzing dat iets weleens niet helemaal kan kloppen. Zo kunnen we bijvoorbeeld zelf begrijpen wanneer we hallucineren, zelfs als we de hallucinatie daarmee niet kunnen afschudden.
Mijn punt is, is dat ik het geen goede zaak vind als je de scepticus uit gaat hangen vanwege de onmogelijkheid van bepaalde dingen gezien vanuit een wetenschappelijk kader. Dat wetenschappelijk kader is niet de beste manier voor alle zaken om kennis te verwerven ofzoiets, het is slechts een verdraaid goed middel om sommige zaken te bereiken maar een hopeloos middel om andere dingen te verklaren.
Op deze manier kan je dus nooit sceptisch zijn, omdat sommige dingen vanuit een ander kader verklaard moeten worden? Welk kader dan? Op wat voor zaken doel je? Is scepticisme uitgesloten, 'omdat we nu eenmaal niet alles weten'? Dat kan je eeuwig volhouden, ongeacht wat we allemaal nog ontdekken.
Als ik het me goed herinner, vraag me niet welk topic, heb jij nogal een breed begrip van wat jij verstaat onder wetenschappelijke verklaringen. Bij mij is dat nogal wat minder breed, bij mij heeft een wetenschappelijke verklaring sowieso iets te maken met de praktijk 'wetenschap,' dat gebeuren waarin wetenschappers zich begeven.
Ik denk dat de meeste mensen 'wetenschap' ook veel te nauw zien en er een onjuist beeld van hebben. Wetenschap bedrijven is niets anders dan pogen de werkelijkheid zo goed mogelijk te beschrijven en dat kan op heel veel manieren. De enige overeenkomst is dat je uiteindelijk tot bevestiging of verwerping van hypothesen komt op voor anderen controleerbare manieren, altijd binnen zekere randvoorwaarden. Omdat de natuur bepaalde fundamentele principes lijkt te kennen, zoals uniformiteit (waarin causaliteit besloten ligt), zou het altijd mogelijk moeten zijn verschijnselen op wetenschappelijke wijze te verklaren. Pas wanneer een verschijnsel niet aan die principes onderhevig is, komt wetenschap aan haar einde, maar dergelijke verschijnselen zijn voor niemand interessant. Wat in dit topic wordt gemeld, door mij en anderen, is dat er geen wetenschappelijke verklaring bekend is voor dit verschijnsel. Dat betekent niet dat er geen potentiele wetenschappelijke verklaring is. Echter, in het verleden is vaak gebleken dat verschijnselen waarvoor geen wetenschappelijke verklaring bekend was uiteindelijk ook niet bleken te bestaan. Maar daaruit concluderen dat dat ook in dit geval zo zal zijn is niet zozeer wetenschappelijk, alswel gewoon het gebruiken van gezond boerenverstand voor je eigen veiligheid. Wetenschappers begeven zich op allerlei gebieden waar ze verschijnselen onderzoeken die als 'niet-wetenschappelijk' worden aangeduidt. Wat is dan 'wetenschap'? De wetenschap is volgens velen de kennis die we hebben, maar dat is volgens mij absoluut onjuist en onterecht. De wetenschap is de manier waarop we aan die kennis gekomen zijn en waarop we aan meer kennis kunnen komen.
Is er een manier denkbaar waarop verschijnselen die voor ons daadwerkelijk interessant zijn, die dus niet volkomen random optreden, niet onderzoekbaar zouden zijn? Niet controleerbaar vast te stellen zouden zijn? Misschien schiet mijn voorstellingsvermogen tekort, maar ik kan me niet voorstellen hoe een verschijnsel interessant kan zijn en toch fundamenteel ononderzoekbaar.