Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Verwijderd
7.1 bestaat wel, alleen is er nauwelijks software die dit ondersteunt. 6.1 kent 2x voor, 1x center voor,1x subwoofer, 2x achter en 1x center achter. Bij 7.1 wordt de center achter vervangen door 2 speakers welke elk apart worden aangestuurd. In het geval van de Audigy kan het dus zijn dat bij 7.1 instellingen alleen links of rechts van de achterste speakers naar de center achter wordt gestuurd.deepspace schreef op 29 januari 2004 @ 23:53:
6.1 en 7.1 zijn hetzelfde! 7.1 bestaat niet eens officieel! het zevende kanaal is het zelfde als het zesde. Het zesde is normaal rear-center, nu heb je gewoon twee rear-centers zeg maar. Geen zorgen over maken en gewoon op 6.1 zetten zou ik zeggen.
Overigens bestaat het volgens Dolby wel degelijk! Op deze pagina leggen ze uit hoe je de boel moet neerzetten en wat het verschil is.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 00:07 . Reden: Link aangepast ]
Daar staat nergens dat de twee center-rear kanalen twee losse discrete kanalen zijn. Dat zijn het namlelijk niet! Bij de Audigy zal dat niet anders zijn denk ik. zie het plaatje van de dolby site:Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 23:58:
[...]
7.1 bestaat wel, alleen is er nauwelijks software die dit ondersteunt. 6.1 kent 2x voor, 1x center voor,1x subwoofer, 2x achter en 1x center achter. Bij 7.1 wordt de center achter vervangen door 2 speakers welke elk apart worden aangestuurd. In het geval van de Audigy kan het dus zijn dat bij 7.1 instellingen alleen links of rechts van de achterste speakers naar de center achter wordt gestuurd.
Overigens bestaat het volgens Dolby wel degelijk! Op deze pagina leggen ze uit hoe je de boel moet neerzetten en wat het verschil is.
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 30-01-2004 00:10 ]
Verwijderd
Tja, het idee is vrij simpel. Je hebt 5.1, wat staat voor 5 full-range, discrete signalen + 1 subwooferkanaal. Deze aanduiding is gebasseerd op het aantal discrete kanalen wat uit de versterker/decoder komt. Iedereen kan per kanaal meerdere luidsprekers gebruiken wat zou kunnen uitkomen op 14.2. 14.2 Bestaat alleen niet omdat er maximaal maar 7 kanalen+LFE gecodeerd wordt. Moraal: het gaat om het aantal gecodeerde/gedecodeerde discrete kanalen en niet om de hoeveelheid luidsprekers die je voor de weergave ervan gebruikt.deepspace schreef op 30 januari 2004 @ 00:08:
[...]
Daar staat nergens dat de twee center-rear kanalen twee losse discrete kanalen zijn. Dat zijn het namlelijk niet! Bij de Audigy zal dat niet anders zijn denk ik. zie het plaatje van de dolby site:
[afbeelding]
Verwijderd
Maar als het volgens jou niet bestaat, hoe speel je dan een 7.1 DVD-audio of SACD af? Lijkt me lastig op een 6.1 systeem. Bij m'n audigy zat een DVD-audio die alle kanalen gebruikt. Overigens ondersteunt mijn Audigy wel 7.1, evenals m'n Hercules Gametheater XP7.1. Bij beide kaarten wordt het achtersignaal links en rechts gescheiden weergegeven.deepspace schreef op 30 januari 2004 @ 00:24:
Precies... Vandaar dat 7.1 ook niet bestaat.... het is gewoon 6.1 met twee rear-center kanalen, niet meer dan dat.... Het is gewoon een marketing truck, meer niet. 6.1 met een extra speaker aangesloten is gewoon precies hetzelfde.
Waar het om gaat is dat er uiteindelijk 7 verschillende kanalen zijn waar 7 verschillende geluiden uit komen en dus apart worden aangestuurd. Heb je een 6.1 kaart (met één enkele back center aansluiting) en sluit je hier zo'n 7.1 speakerset op aan, dan heb je dus 6.1 kanaals geluid met de back center verdeeld over een tweetal speakers. Je hebt niet een extra kanaal erbij, maar een extra speaker. Je moet in dat geval je speakerset dus opgeven als 6.1 (omdat je geen 7.1 uitgangen hebt op je geluidskaart).
Maar het is dus inderdaad zo dat 7.1 niet voorkomt in de standaard DD/DTS geluidstracks op DVD. Enkel met post processing kun je dat dan halen met als bron hooguit 6.1 kanalen.
[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 30-01-2004 00:46 ]
Verwijderd
Ik had het niet over DVD's maar over DVD-audio en Super Audio CD. Inderdaad heeft ShittyOldMan gelijk als het gaat om DD. Er zijn overigens wel plannen voor DTS-EX met 7.1 codering. Overigens heeft Dolby de 'oude' ProLogicII uitgebreid en is er nu wel in 7.1. 7.1 Bestaat dus wel in de praktijk, alleen is de software (CD/DVD/DVD-A/SACD) moeilijk leverbaar.deepspace schreef op 30 januari 2004 @ 00:36:
er zijn geen 7.1 DVD's! Als die er wel zijn, dan mag je mij die graag eens aanwijzen! Ik kan me wel voorstellen dat de games wel discreet 7.1 kanalen kunnen aansluren, maar ik films dus echt niet, daar heb je maximaal 6.1 discrete kanalen, en de rest zijn gewoon extra speakers.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 00:53 ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q