[vb6]converteren Pixels naar mm

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik ben een programmatje aan het maken wat de positie van de muis ten opzichte van een vast punt in millimeters weer moet geven.

Wat ik nu al heb is dat ik dmv. GetCursorPos een positie van de muis in pixels doorkrijg.. Nu wil ik die beweging omzetten in een aantal mm... Weet iemand hoe dit moet want ik kom er echt niet uit. Heb al gezocht op google maar kon daar niks vinden en ook hier op GoT kon ik het niet vinden.

Alvast bedankt!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Volgens mij...

Zie oa:
Pixels van een A4
afmetingen
afmetingen

En als antwoord, om het nog een beetje serieus te houden.. :P
OzBoz schreef op 02 december 2002 @ 18:59:
JE KUNT NOOIT EEN MAAT ALS PIXELS AANDUIDEN OMDAT DAT AFHANKELIJK IS VAN DE RESOLUTIE, DUS NOOIT VRAGEN HOEVEEL PIXELS ER IN BV 21x29.7 CM GAAN

[ Voor 111% gewijzigd door gorgi_19 op 29-01-2004 22:04 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

DPI = pixels / inches

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
oke.. dan ben ik dus helemaal op het verkeerde been begonnen... Ik ben een programma aan het maken wat bekijkt hoeveel je je muis verplaatst hebt.. als je dus je muis 2 cm naar rechts verplaatst dan is dat +2 2 cm naar links is dan -2 .... Iemand een idee hoe ik dit wel zou kunnen doen?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

De waardes die je binnenkrijgt van je muis zijn DPI vectoren of pixellocaties, die moet je nog omzetten naar je schermDPI om tot je aantal cm te komen. Sommige schermen zijn 96DPI, anderen zijn 120DPI - net als de samplingrate van muizen nogal verschilt (ook onderling als je alleen van PS2 naar USB omwisselt).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 16:19 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
apen-nootjes schreef op 30 januari 2004 @ 16:12:
oke.. dan ben ik dus helemaal op het verkeerde been begonnen... Ik ben een programma aan het maken wat bekijkt hoeveel je je muis verplaatst hebt.. als je dus je muis 2 cm naar rechts verplaatst dan is dat +2 2 cm naar links is dan -2 .... Iemand een idee hoe ik dit wel zou kunnen doen?
Dit zou ik als een bijna onmogelijke opdracht zien. Je moet namelijk weten wat de mouse-sensitivity is om te weten wat de cm/pixel verhouding is. Nu is dat op zich nog wel uit te rekenen, maar hoe het werkt bij verschillende resoluties en verschillende merken muizen is natuurlijk ook iets wat je moet uitzoeken.

Vroeger hadden ze daar monniken voor, nu kindjes in India. :)

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Je moet eerst achter de DPI van de monitor zien te komen; hier is vast wel een API-call voor.
Stel dat dit 96 is, en je wilt weten hoeveel millimeter gelijk is aan 100 pixels, dan doe je:
100 px / 96 px/inch / 25.4 inch/mm
Om twee delingen te voorkomen kun je dit beter schrijven als:
100 px / (96 px/inch * 25.4 inch/mm)
Dus in het algemeen is de formule:
aantal_mm = aantal_px / (aantal_dpi * 25.4)

Edit: of bedoel je de positie van de muis in plaats van de muiscursor? In dat geval wordt het inderdaad wel heel lastig...

[ Voor 15% gewijzigd door WildernessChild op 30-01-2004 16:30 ]

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
WildernessChild schreef op 30 januari 2004 @ 16:29:
Je moet eerst achter de DPI van de monitor zien te komen; hier is vast wel een API-call voor.
Stel dat dit 96 is, en je wilt weten hoeveel millimeter gelijk is aan 100 pixels, dan doe je:
100 px / 96 px/inch / 25.4 inch/mm
Om twee delingen te voorkomen kun je dit beter schrijven als:
100 px / (96 px/inch * 25.4 inch/mm)
Dus in het algemeen is de formule:
aantal_mm = aantal_px / (aantal_dpi * 25.4)

Edit: of bedoel je de positie van de muis in plaats van de muiscursor? In dat geval wordt het inderdaad wel heel lastig...
Deze formule is inderdaad wel te gebruiken denk ik.. alleen hoeveel dpi je monitor is is denk ik lastig te achterhalen...

Je kan aan de hand van de cursor natuurlijk altijd de positie van de muis uitrekenen...

stel je scherm is 1024 pixels breed dan kan je als de cursor op pixel 1024 komt weer naar 0 toe springen met de cursor en er 1024 pixels bij optellen :)

Oké... volgende idee.... ik maar een soort configuratie iets... ik laat de muis 10 cm verschuiven langs een rechte lijn.. kijk hoeveel pixels dat zijn en zet dat om naar 10 cm.. dan die 10 cm delen door 10.000 en ik heb op de honderdste nauwkeurig de beweging.. zou dit een idee kunnen zijn??

Het idee is namelijk om op deze manier een digitale uitlezing van een freesbank te maken..

(3 muizen, X, Y en Z as waarvan de Z as niet zoveel gebruikt wordt dus die mag z'n waarde delen met de X as b.v, eerst hoogte instellen dan op een knopje drukken en de as wordt omgezet naar uitlezing van de X as... gewoon 2 USB muisen en een PS2 muis zat ik aan te denken...)

[ Voor 71% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-01-2004 16:34 ]

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:43

Exterazzo

Qeasy

Misschien kun je contact opnemen met de maker van dit programma: http://www.xcat-industries.nl/softwareinfo.php?software=35
Die hangt ook ergens rond hier op GoT (ik meen dat zijn username skunkah was).

Audentia

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Volgens mij heeft de topicstarter het over de fysieke afstand van zijn muis, niet die van zijn mousepointer of ben ik gek? Hoewel, dat laatste staat er misschien een beetje los van :).

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Misschien dat ik even een paar mensen enorm moet teleurstellen, maar dit topic heeft geen reet van doen met 'Hoeveel pixels gaan er in een A4', en dit is niet echt een humoristische vraag :)

Want terwijl een A4'tje geen display driver heeft die je zijn fysieke formaat kan vertellen, heeft de gemiddelde monitor dat wel, en Windows vertelt je die informatie graag door via de GetDeviceCaps functie indien uitgevoerd op een geldig DC, GetDC(NULL) doet wonderen om een desktop DC te krijgen.

Ik citeer uit de parameters:
• HORZSIZE - Width, in millimeters, of the physical screen.
• VERTSIZE - Height, in millimeters, of the physical screen.
• LOGPIXELSX - Number of pixels per logical inch along the screen width. In a system with multiple display monitors, this value is the same for all monitors.
• LOGPIXELSY - Number of pixels per logical inch along the screen height. In a system with multiple display monitors, this value is the same for all monitors.

Met deze informatie kun je alle gewenste informatie zo narekenen uit pixels, aub rekening meehouden dat bijv. op 1280x1024 (een 5:4 resolutie ipv standaard 4:3) bij vrijwel geen enkele monitor de pixels vierkant zijn en je dus wel degelijk met die X en Y verschillen moet werken.

En kleine kanttekening: deze waardes zijn notoir om niet al te precies, if at all, te zijn ;)

Professionele website nodig?

• curry684

curry684

Voor de muisresolutie moest ik even verder zoeken, maar met WMI kun je WIN32_PointingDevice opzoeken voor dingen als samplerate en resolutie. Met al deze info samen kun je dus berekenen hoeveel cm je je muis moet bewegen om een aantal cm op je monitor te moven :)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
tnks voor de info Curry684.. Wat ik moet hebben straks is dat er staat dat m'n muis b.v 21.12 mm in de plus verschoven is.. dus op het programmatje staat dan een label met als caption 21.12

dus ik hoef niet te weten hoeveel cm ik m'n muis moet bewegen om de cursor een bepaalde afstand af te laten leggen...

oké.. ik ben nu zover dat ik dus terug krijg dat m'n LogPixelSX 16384 is... m'n HORZRES is 3072... Nu nog ff gaan proberen hoe ik deze info nu moet omrekenen naar mm.... (ben niet zo'n heeel groot rekenwonder op z'n zachtst gezecht :P )

[ Voor 30% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-01-2004 17:18 ]

• curry684

curry684

apen-nootjes schreef op 30 januari 2004 @ 17:12:
tnks voor de info Curry684.. Wat ik moet hebben straks is dat er staat dat m'n muis b.v 21.12 mm in de plus verschoven is.. dus op het programmatje staat dan een label met als caption 21.12

dus ik hoef niet te weten hoeveel cm ik m'n muis moet bewegen om de cursor een bepaalde afstand af te laten leggen...
De vraag (en onduidelijkheid) is of die 21.12mm op je scherm is of op je muismat. In het 2e geval heb je namelijk wel de resolutie van de muis nodig :)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
curry684 schreef op 30 januari 2004 @ 17:14:
[...]

De vraag (en onduidelijkheid) is of die 21.12mm op je scherm is of op je muismat. In het 2e geval heb je namelijk wel de resolutie van de muis nodig :)
Dat zou dus in dit geval op de muismat zijn... Ik moet de afstanden weten die dus op de muismat afgelegt worden... (ik ben een beetje heeeeel onduidelijk geloof ik :X )

• curry684

curry684

apen-nootjes schreef op 30 januari 2004 @ 17:12:
oké.. ik ben nu zover dat ik dus terug krijg dat m'n LogPixelSX 16384 is... m'n HORZRES is 3072... Nu nog ff gaan proberen hoe ik deze info nu moet omrekenen naar mm.... (ben niet zo'n heeel groot rekenwonder op z'n zachtst gezecht :P )
Ahum da's dus 16384 pixels per inch (2.5cm), op een scherm van 3 meter breed volgens de specs van GetDeviceCaps. Dan zou je een scherm hebben van ongeveer 2 miljoen pixels breed.... Weet je zeker dat je het goed doet? :P

Ik zei overigens al dat deze waardes notoir incorrect zijn soms, ik heb ze zelf ook nog nooit gebruikt maar weet alleen dat ze bestaan :Y)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
:D dat zou wel aardig kunnen kloppen jah.. zijn 3 schermen van 17" die naast elkaar staan met drivers van Matrox waardoor het als 1 groot scherm van 3072 x 768 gezien wordt... Alleen dat aantal pixels vindt ik een beetje heeel erg veel :?

Pagina: 1