Toon posts:

[LINUX] Windows Bridge

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een windows gebruiker en wil graag kennis maken met de opensource wereld van linux.

Nou heb ik een p2 bakje in elkaar geknutseld met nic voor om op mijn netwerk te komen. Gezien de situatie in mijn netwerk heb ik geen directe verbinding op een hub op switch op deze plek maar er staat wel mijn windows bak. Hier heb ik een 2e nic in gezet en deze zijn gebridged.

Nou is mijn vraag kan de linux machine via deze bridge op het netwerk komen en hoe moet dat dan.

Ik heb de netwerkkaart geinstalleerd, deze is ook ACTIVE. Maar internet en zo doen het niet.

Ik het zowel statisch als dhcp geprobeerd. Bij DHCP wordt ie zelfs niet active, bij statisch wel. Als gateway heb ik bij statisch ip van windowsbak en ook ip van router geprobeerd.

Edit:

Ik heb een directe verbinding met mijn switch geprobeerd en toen deed ie het wel maar dan heeft mijn windowsbak dus geen internet en lan vandaar dat ik het met die brigde wou oplossen.

Is mijn combinatie mogelijk en zo ja, wat doe ik nog verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 20:18 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Maak ff een schematisch plaatje van je situatie. Staat op je windows bak een DHCP, etc, welke linux, je config bestanden, ifconfig status.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het schema van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://217.121.79.106/images/netwerk.jpg

Welke config bestanden en ifconfig bestanden ik heb weet ik niet ben namelijk nog niet zo bekend met linux. De windows xp krijgt via dhcp (nic1) een adres van de router (via de switch), dan is nic2 gekoppeld als bridge. En er gaat een kabel van nic2 naar de linux pc.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 20:55 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Brrr, wat een netwerk. Waarom hang je niet je beide machines aan de Sitecom? Nu moet je win XP altijd aan staan als je je linux bak wilt gebruiken. Als je het perse zo wil moet je op de winXP bak internet connection sharing aanzetten. Je kunt de ip configuratie van je linux bak dan met dhcp regelen.
Overigens heet die distributie redhat, niet redhad.
Succes er mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hhaha ja ik weet dat het Redhat is, dit was ff een gouw gemaakt schema in paint :) . En dit netwerk is zo, omdat jouw de afstanden tot de componenten niet helemaal duidelijk zijn denk k. Van de windows pc to switch op sitcom is gouw 20m. Ik wil daar niet nog een kabel voor gaan trekken. Een oplossing zou een switchje zijn maar ik wil er ff geen geld aan uitgeven, vandaar dat ik een 2e nic in de windows bak heb gezet.

Maar jij denk dus dat als ik de internet verbinding deel dat het dan wel zou moeten lukken???

Dus met een bridge dat gaat dus gewoon niet?

Verwijderd

Een bridge is als je de afstanden niet kent niet een logische oplossing, maar het moet gewoon kunnen werken.

Ik weet verder niet wat Windows nou exact onder bridgen verstaat, is dat bridgen "as we know it", of toch nèt weer een beetje anders (wat me eerlijk gezegd niet zou verbazen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou het ook niet weten, maar ik heb geloof ik weer een nieuw probleem.
Namelijk als je internet wilt delen geeft hij de NIC een ipadres met 192.168.0.1 en dat heeft mijn router al.

Kan hij geen ander adres gebruiken, want anders moet ik mijn router herconfigureren en ook mijn webserver?

Moet hij standaard 192.168.0.1 krijgen?

Verwijderd

Dat maakt niet uit, je hebt blijkbaar Windows Internet Connection Sharing "aan staan", en die NAT (werkwoord) jouw adres achter het adres dat jouw Windows Machine aan de router-zijde heeft.

Maarre, om van het Windows geneuzel af te zijn kun je toch "for the sake of a test" het touwtje dat normaliter in je Windows-machine gaat direct in je Linux doos steken?

Snap trouwens niet waarom een hoop mensen juist oude/brakke(?)/langzame hardware gebruiken om Linux te testen/leren. Als je gaat proefrijden in een snelle auto doe je dat toch ook niet op een schelpenpaadje?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja omdat ik linux op dit moment echt nog niet zo makkelijk to configureren vind als windows.

Ik weet wel dat die opensource heel leuke is, maar af en toe moet je toch echt een proffesionnal zijn om bepaalde dingen lopend te krijgen, ook kost het veel tijd om die dingen te begrijpen en er dingen over te lezen.

Ik zou best het kabeltje kunnen omsteken maar eer ik die linux bak dan een beetje beheers ben ik weken verder en kan ik een helehoop dingen niet doen in die tijd. Ik wil rustig integreren en dan kan best met een p2 350mhz en 64mb, want een van de +punten van linux was dacht ik toch dat de systeemeisen lager lagen dan windows.

Als ik de kabel omsteek komt de linuxbak wel op het netwerk maar dat heb ik al eerder verteld in deze post.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 21:51 ]

Verwijderd

Da's waar.

Gezien het feit dat het zonder tussenkomst van je Windows machine wèl goed gaat, zou ik je haast willen verwijzen naar "Hoe deel ik Internet ?".
Beschouw dat wat aan de voorzijde je Windows gebakkie binnenkomt als internet, en deel het met je Linux doosje.

Aan Linux ligt het immers niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog maar wat dingen proberen, en mocht het niet lukken dan koop ik me maar een 4p switchje voor een paar pleuro op de discount beurs dit weekend :o

Igg iedereen bedankt
Pagina: 1