Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tekort aan stroom: Twee bestaande voedingen bundelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 14:50
Ik heb een probleem: Ik heb een systeem gebouwd met 2 overgeklokte processoren, 2GB geheugen, en 12 harde schijven (8x aan RocketRAID 454 en 4x aan onboard IDE RAID-controller), twee optische drivers (DVD + CD/RW) en ik loop tegen een tekort aan voeding aan.

Een 550W QTec die ik zelf heb liggen just won't cut it, met 4 schijven draait het systeem perfect.

Nu heb ik ook nog twee 350W voedingen liggen, en ik dacht bij mezelf: Wat als ik die krachten nu eens zou kunnen bundelen!

De vraag is: Is dit mogelijk en zo ja, hoe moet het? Hoe zorg ik dat beide voedingen ook gewoon inschakelen als ik de knop indruk?

Iemand ooit eerder geprobeerd? >> Ik vind een dure 550W voeding of zelfs een redundant dual-power oplossing uit een server net even te prijzig...

Ga toch fietsen.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:11

Ibex

^^ met stom.

Hmz, dat moet wel gaan denk ik, als je de groene draden van alle voedingen kunt laten verbinden met een zwarte zodat ze starten als de pc start.
Dan denk ik dat je de voedingen kan gebruiken zoals normaal, enkel dat je de ATX connectoren van de extra voeding(en) niet zal nodig hebben.
Wel opletten dat alle voedingen zeker belast zijn :)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat je een relais aan de eerste voeding moet maken en daarmee de Power-on draad (groen) van de tweede voeding verbinden met de aarde van diezelfde voeding. Als de eerste voeding aan gaat wordt het relais aangetrokken en daardoor wordt de tweede voeding aangeschakeld.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Ja, natuurlijk gaat dat, ik heb nu ook 2 voedingen draaien, heb al men fans op een oude voeding van een p1 gezet (200W), omdat men Chieftec voeding van 360W het niet meer trok, alleen heb ik het bij mij simpel gehouden (amateurken) en gewoon de draden die naar het knopje lopen kortgesloten en met isolatie tape omwikkeld, de voeding steekt ook niet in men kast, ze ligt er naast. Ik moet dus ook telkens de stekker van die voeding in het stopcontact steken als ik wil dat men casefans draaien, maar dat is hier geen probleem, stopcontact ligt op armlengte van me.

Verwijderd

Een greep van de inschakelmogelijkheden:
- poweron en ground doorverbinden - 2e voeding gaat altijd aan met 230V erop
- relais gebruiken en die aansluiten op 1e voeding - de schakelkant op voeding 2
- de poweron en ground van beiden voedingen doorverbinden met scheidingsdiodes ertussen

En ga nu niet je 12V lijnen aan elkaar knopen, dat is funest voor tenminste 1 van die voedingen. Je kunt zonder problemen de molexen van de 2e voeding gebruiken voor je harddisken, opticals, diskettedrives, fans, etc

Zie ook:
CME Faq: 2 voedingen in 1 systeem > http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=12
vraag over meerdere voedingen...
2 voedingen aan elkaar knopen met fail-safe
Fout aangesloten van 2 voedingen?
wat te doen als 450W voeding niet voldoende is ?
Google: 2 powersupplies in one system

Verwijderd

Nog snel even een vraagje, als je nou bv. een lage 5 volt lijn hebt doordat je voeding het niet trekt zou je dan niet bijvoorbeeld heel je atx connector op twee voedingen kunnen aansluiten?

Dus gewoon boven de atx connector alle draadje even blootleggen en daar de draadjes van de 2e voeding aan vast knopen. Zou dit problemen gaan opleveren?

Om voor de belasting op de 12 volt lijn te zorgen zou je dan bv. op de ene voeding de helft van de hd's kunnen hangen en op de andere de andere helft. Of zou dit helemaal fout gaan?

Ik weet namelijk niet echt op als je 2x 5 volt aan elkaar knoopt of je dan niet per ongeluk 10 volt krijgt. Dat zou wel wat minder zijn namelijk (of juist meer :P )

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 21:58:
Nog snel even een vraagje, als je nou bv. een lage 5 volt lijn hebt doordat je voeding het niet trekt zou je dan niet bijvoorbeeld heel je atx connector op twee voedingen kunnen aansluiten?

Dus gewoon boven de atx connector alle draadje even blootleggen en daar de draadjes van de 2e voeding aan vast knopen. Zou dit problemen gaan opleveren?

Om voor de belasting op de 12 volt lijn te zorgen zou je dan bv. op de ene voeding de helft van de hd's kunnen hangen en op de andere de andere helft. Of zou dit helemaal fout gaan?

Ik weet namelijk niet echt op als je 2x 5 volt aan elkaar knoopt of je dan niet per ongeluk 10 volt krijgt. Dat zou wel wat minder zijn namelijk (of juist meer :P )
volgens mij krijg je dan het dubbele vermogen, zelfde spanning... maar ik zou het sowieso niet doen omdat beide voedingen een (iets) andere spanning leveren

Verwijderd

Het lijkt me bij nader inzien ook niet zo'n goed idee, ik koop wel een nieuwe voeding :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
my suggestion:

koop een merkvoeding met 550 watt. Qtec staat er om bekend weinig waar te kunnen maken van de cijfers (ivm merkvoedingen zoals zalman chieftec enermax antec)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
418O2 schreef op 27 januari 2004 @ 23:50:
my suggestion:

koop een merkvoeding met 550 watt. Qtec staat er om bekend weinig waar te kunnen maken van de cijfers (ivm merkvoedingen zoals zalman chieftec enermax antec)
ik geloof dat die Q-tec maar 350 echte watts levert, en dat voor een dergelijk systeem als de topicstarter heeft echt niet voldoende. maar hij zei dat ie nog 2 350 watters had liggen, en dat moet in totaal wel voldoende zijn (mits het goede voedingen zijn)
het aanelkaar knopen van voedingen kan zonder meer, maar lees toch ff de FAQ hierover na, ik heb niet zoveel zin om op dit tijdstip daar nog een heel verhaal over te gaan houden :Z
belangrijkste punt is dat je de lijnen van elke voeding apart houdt, aarde en pwr on mag wel met beide voedingen verbonden zijn.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Idd wat er al gezegt werd, die Qtec is brak.

offtopic:
Ik ben wel benieuwd hoe die case er uitziet :) ... zo`n dikke config >:)

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11 13:31
Kijk hier eens : http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=12

succes! en we willen wel graag foto's zien van je systeem :)

If you don't succeed at first, redefine succes.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het lijkt me slimmer om master-slave techniek te gebruiken in je pc als je meerdere voedingen hebt. Vergeet je niks om overige voedingen in te schakelen.

De main ATX voeding sluit je gewoon aan op de moederbord.
Daar sluit je alleen belangrijke delen aan, dus b.v. 1 hd en 1 cdrom speler.
Vervolgens pak je een goede relais en sluit het aan op de 12 V lijn van main voeding.
Je hebt dus geen standby 5V lijn nodig van ATX om het aan te zetten en belast je moederbord minder om meerdere ATX voedingen aan te houden.
Via relais schakel je andere voeding dan in. Het makkelijkst gaat met oude AT voedingen. Want met relais kun je ook 220 V mee schakelen. Zorg wel voor goede isolatie en laat het niet los bungelen in je kast.
Een losse knopje voor AT voeding hoeft dan niet meer en 'vergeten in te schakelen' is er niet bij. Sterker nog, alles gaat vanzelf uit als je Windows uitzet :P
De andere voeding gebruik je dus voor andere hd en drivers die minder belangrijk zijn (geen bootschijf dus) maar wel nodig bij opstarten. En voor ventilatoren.

Wat vind je van deze inschakel methode?
Master-slave techniek is niet onbekend. Dat wordt ook gedaan bij je pc aan speciale stekkerdoos met master-slave functie. Je schakelt pc in, en dan gaan de printer, je monitor en andere randapparatuur zo in een keer aan.

Verwijderd

Ik heb dat ook wel eens gedaan.

Heel makkelijk. je maakt van je groene en 1 zwarte draad van de verschillende voedingen aan elkaar.

geef je 2e voeding een mooi plaatsje in of op je kast.

zogouw je de pc aanzet dmv de knop gaan ze alletwee draaien

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 18:43

Deem

Ontcijfer mij!

Pak een ATX voeding en een AT voeding waar een voeding uitgang op zit waar je een monitor aan kan voeden. Inplaats dan je de monitor aansluit op de AT voeding moet je de ATX voeding daarop aansluiten moet zo een voedingskabelverlengstuk (scrabblewoord). verder stel je in het bios in dat de pc aangaat als je voeding insckakeld. Als je nu op het powerknopje van de AT voeding drukt gaan bijde voedingen aan en je pc start op. Alleen nog even het knopje wegwerken in je kast.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 14:04

we_are_borg

You will Comply

Kan je geen voorbeeld nemen aan deze voeding http://www.enermax.com.tw/erm2350-h.htm

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

naimed schreef op 28 januari 2004 @ 11:36:
Pak een ATX voeding en een AT voeding waar een voeding uitgang op zit waar je een monitor aan kan voeden. Inplaats dan je de monitor aansluit op de AT voeding moet je de ATX voeding daarop aansluiten moet zo een voedingskabelverlengstuk (scrabblewoord). verder stel je in het bios in dat de pc aangaat als je voeding insckakeld. Als je nu op het powerknopje van de AT voeding drukt gaan bijde voedingen aan en je pc start op. Alleen nog even het knopje wegwerken in je kast.
Welke knopje gaat weg? ATX knopje zou ik niet wegwerken. Mijn opzet is meer automatisch dan jouw opzet. Want als je Windows afsluit, staat AT voeding nog aan. Dat is nieuw probleem als je b.v. na downloaden automatisch Windows afsluit. Dat kan ook weer niet. Verder kun je ook per ongeluk computer uitzetten als je AT voeding uitzet. Bij ATX voeding gebeurt dat niet zo snel (de bekende 5-sec knop inhouden voordat ie echt uitgaat)
Nog een reden om niet alles via AT voeding te doen.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 18:43

Deem

Ontcijfer mij!

MrDummy schreef op 28 januari 2004 @ 12:08:
[...]

Welke knopje gaat weg? ATX knopje zou ik niet wegwerken. Mijn opzet is meer automatisch dan jouw opzet. Want als je Windows afsluit, staat AT voeding nog aan. Dat is nieuw probleem als je b.v. na downloaden automatisch Windows afsluit. Dat kan ook weer niet. Verder kun je ook per ongeluk computer uitzetten als je AT voeding uitzet. Bij ATX voeding gebeurt dat niet zo snel (de bekende 5-sec knop inhouden voordat ie echt uitgaat)
Nog een reden om niet alles via AT voeding te doen.
Nee, ok. Geef je helemaal gelijk. Maar is wel de simpelste oplossing.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 20:43
Koop een 550 watt Enermax voeding .. die dingen schoppen kont _/-\o_

Verwijderd

Dit is echt al vaak voorbij gekomen. Op www.virtual-hideout.net staat een howto, daarmee kun je alle 2 de voedingen met een atx knop aan en ook uitzetetn, ook gaat de voeding gewoon uit via start -> shutdown.

Verwijderd

wat heeft dit nu in hemelsnaam voor toegevoegde waarde???

een totaal niet onderbouwde mening ventileren is hier niet gewenst..

bedenk iets waarmee je de TS van dienst kan zijn of laat anders die spam van je achterwege...
NuKeFaCe schreef op 28 januari 2004 @ 12:19:
Koop een 550 watt Enermax voeding .. die dingen schoppen kont _/-\o_

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 13:02:
wat heeft dit nu in hemelsnaam voor toegevoegde waarde???

een totaal niet onderbouwde mening ventileren is hier niet gewenst..

bedenk iets waarmee je de TS van dienst kan zijn of laat anders die spam van je achterwege...

[...]
Dat is helemaal niet een zinloze post. Er werd hierboven al gezegd dat Qtec slechte voedingen levert. 550W is zijn max output onder de meest gunstige omstandigheden. Enermax voedingen die op 550W zijn gelabled, kunnen zoiezo 550W leveren, meestal zelfs meer dan 600W

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41

Stoney3K

Flatsehats!

Wat nou als je door een heel erg extreme OC bijvoorbeeld de 12V en 5V van je moederbord het niet meer kunnen trekken? Je kan een grotere voeding kopen, maar de meeste mensen hebben vaak nog een ATX'je van 200W liggen die wel te gebruiken is. Mijn vraag is hoe je beide voedingen nou op één moederbord kan aansluiten?

Edit: in principe zou je 12V en 5V aan elkaar kunnen knopen, maar dit gaat over het algemeen minder goed omdat de spanningen van beide voedingen verschillen, dat spanningsverschil moet ergens heen, en ontwikkelt zich als warmte in één of beide voedingen. Is het niet te doen met een flinke fan in de voeding? Dan kun je beide ATX'en direct aan elkaar knopen en heb je (met enige marge) dubbel zoveel vermogen.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoney3K op 28-01-2004 13:32 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat dacht je ervan om die drie voedingen te verkopen en dan 1 goeie te kopen ervoor in de plaats :? Lijkt mij veel beter/handiger :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Stoney3K schreef op 28 januari 2004 @ 13:30:
Wat nou als je door een heel erg extreme OC bijvoorbeeld de 12V en 5V van je moederbord het niet meer kunnen trekken? Je kan een grotere voeding kopen, maar de meeste mensen hebben vaak nog een ATX'je van 200W liggen die wel te gebruiken is. Mijn vraag is hoe je beide voedingen nou op één moederbord kan aansluiten?
Euhm, je vraag is al meerdere keren beantwoord man, lees eerst het topic eens door voor je een vraag stelt...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41

Stoney3K

Flatsehats!

Ranzy schreef op 28 januari 2004 @ 13:32:
[...]

Euhm, je vraag is al meerdere keren beantwoord man, lees eerst het topic eens door voor je een vraag stelt...
Ik heb het alleen over de 12/5V van het MOEDERBORD. Dus niet de HDD's, optische drives en dat soort stuff erbij.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Stoney3K schreef op 28 januari 2004 @ 13:34:
[...]

Ik heb het alleen over de 12/5V van het MOEDERBORD. Dus niet de HDD's, optische drives en dat soort stuff erbij.
Als je toch load van de ene voeding afhaald, door b.v. de schijven op de ander te hangen, heeft die toch meer 'adem' over voor de 5 en 1v op je moederbord.
Pagina: 1