pc slaat terug naar bureaublad

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84440

Topicstarter
Ik heb een aantrekkingskracht naar gekke problemen lijkt het wel.

Als ik op mijn pc een tijdje aan het gamen ben, springt het bureaublad tevoorschijn, en er is geen spoor meer te bekennen van het spel. (draait ook niet meer door op de achtergrond).
Ik heb dit probleem bij nagenoeg alle spellen, behalve opengl games, zoals Mohaa.

Wat is het probleem?
temp cpu idle: 34 graden, en stressed ook niet hoog, 48 ofzo..
voltages in idle-stand:
+3.3v= 3,15
+5v = 4,73 tot 4.86 (schommelt)
+12v = 12,61

Ik liep al te twijfelen of het aan mijn voeding lag (300 watt standaard atx), daaraan hangt: 1cdromwriter, 1hdd, en een asus a7n8x + barton 2500+ en een radeon 9600 pro.

Of ligt het aan mijn grafische kaart (brak/te hoge temps) ?

Ik krijg géén artifacts in mijn beeld ofzo, dus oververhitting van mijn grafische kaart of mem daarvan lijkt me niet het probleem...

Wat kan ik doen om het te testen waar het aan ligt?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84440 op 27-01-2004 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Welk spel? Misschien ligt het daar wel gewoon aan. Er zijn veel spellen met bugs waardoor ze gewoon naar het bureaublad crashen.

Je voltages zijn minder... 3.15 en 4.86 idle is laag. Het is echter niet de oorzaak van het crashen van het spel. Als deze voltages echter meer dan 5% zakken, onder 3.14 en 4.75 dus, gaat je PC misschien hangen of rebooten. Een spel is juist hetgeen dat de PC zo zwaar belast dat dit kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70503

Anoniem: 41851 schreef op 27 januari 2004 @ 18:34:
Welk spel? Misschien ligt het daar wel gewoon aan. Er zijn veel spellen met bugs waardoor ze gewoon naar het bureaublad crashen.

Je voltages zijn minder... 3.15 en 4.86 idle is laag. Het is echter niet de oorzaak van het crashen van het spel. Als deze voltages echter meer dan 5% zakken, onder 3.14 en 4.75 dus, gaat je PC misschien hangen of rebooten. Een spel is juist hetgeen dat de PC zo zwaar belast dat dit kan gebeuren.
Of voeding doorfikken, zo heb ik er ook al een paar gehad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Als het een hardwarematig probleem zou zijn gaat meestal heel je systeem onderuit en niet alleen dat het spel op mysterieuze wijze afsluit. Denk dat je het eerder in de software hoek moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, mijn voeding zou het misschien kunnen zijn, maar een software-probleem lijkt me ook aanneemlijker.
Kan je de catalyst drivers uninstallen?? en welke drivers zal ik daarvoor in de plaats nemen? ik gebruik nu 3.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99403

de nieuwste, 4.1, en ja bij software kan je de oude uninstallen

als 4.1 ook nie lukt neem je 3.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Als ik mijn casefans uitschakel, klappen bij mij 3dmark2001 en 3dmark2003 ook terug naar de desktop.
Het kan dus ook een warmte probleem zijn.

Uit te proberen door een grote fan op je videokaart te doen en dan weer testen.

De andere mogelijkheid is je voeding, vooral 4.73v ia al aardig kritiek. Sluit eens een multimeter aan op je 5v lijn en kijk eens wat er gebeurd tijdens een spel.

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103122

ik denk niet dat het aan de hardware ligt, anders zou inderdaad de hele pc platliggen, resetten, oid

probeer eerst ff de nieuwste drivers te downloaden (en eventueel de nieuwste patches voor de games) dus ATi Catalyst, Via 4in1 drivers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33205

op de A7N8X zou ik de laatste nvidia drivers downloaden :7

Kijk eens of er ook een probleem onstaat als je de proc probeert te belasten door een }:O ofzo, die belast iig niet de videokaart

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 33205 op 30-01-2004 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

Wat voor spellen zijn het?
Orgineel of spellen met cracks.
In het laatste geval is het heel goed mogelijk dat daar de fouten in zitten.

Tevens weten wij niet wat voor systeem je hebt en welk besturingsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Het probleem ligt imo voor slechts 50% in de softwarehoek. Drivers en combinaties van drivers ............... in combinatie met bepaalde hardware.

Mijn PC had ook dikke troubles met games, tot mijn oude ( in deze volgorde ) GF2MX en GF2Ti plaats maakten voor een GF4Ti4200. Hierna niet 1 enkele gamecrash or what so ever meer gehad. Hij loopt nu al ruim een half jaar weer 100% stabiel. Ook een uurtje of 24 3D mark deert hem niet.

En dat met een brakke voeding die mijn 3,3 Volt maar net op de 3,09 Volt kan houden, waarmee die officieel buiten de 5% toleratiegrens valt. Verder is de 12 Volt lijn juist weer erg hoog ( 12,7 Volt ). Maar ook dat deert hem niet ........

Verder zijn CPU temps wel van belang denk ik. Mijn CPU komt stressed ( ook tijdens 24 uur 3D Mark ) niet boven de 42 graden.

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Topicstarter
ok. het is nu al een aardig tijdje verder, en het probleem is er nog steeds.

spec's:
asus a7n8x-non deluxe
radeon 9600 pro club 3d
amd barton 2500+ @ 3200+ zeer stabiel
noname 300 watt voeding
80 GB maxtor ata 133 > 2 mb cache

ik wil liever niet windows opnieuw installeren aangezien ik dan al mijn downloads kwijt ben...

Ik heb het echt bij álle spellen, demo's, etc.
iemand nog een oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 84440 op 26-02-2004 19:07 ]

De A7n8x heeft/had problemen met sommige Radeon kaarten als deze minder waren dan een bepaalde revisie. Kijk eens in het boekje van je moederbord of daar iets over gemeld wordt?

Topicstarter
helaas, er staat niks in het boekje...

ik ga nu catalyst 4.2 installeren, dus ik hoop dat dan het probleem is opgelost.

nog iemand tips ?

Anoniem: 92021

Tip: Al je spellen patchen, en dat meen ik serieus. Ik had met Tron2 van exadt hetzelfde last, het was na de patch verdwenen, evenals helaas mijn noeste arbeid om tot een bepaald niveau te komen, dat was balen.

Anoniem: 39993

Anoniem: 84440 schreef op 26 februari 2004 @ 19:14:
helaas, er staat niks in het boekje...

ik ga nu catalyst 4.2 installeren, dus ik hoop dat dan het probleem is opgelost.

nog iemand tips ?
Memtest een uurtje of wat laten lopen kan geen kwaad. Wat voor RAM zit er trouwens in je PC? De voeding zou kunnen, maar dat hoeft niet hoor. Een vriend van me heeft nagenoeg hetzelfde systeem (a7n8x-x, Barton 2500+, 80 GB Western Digital, Plextor DVD-speler, externe DVD-brander op USB2, GFFX5600 256 MB in een simpel kastje met noname 300 Watt voeding) en dat ding heeft geen problemen. Hij gebruikt volgens mij Dane-Elec DDR400.

Topicstarter
ik gebruik 1 reepje 256 mb samsung ddr 400 cl3 en 1 reepje 256 mb kingston ddr 400 (met winbond BH-5 chippies :P )cl 2,5.

Alles draait nu dualchannel @ cl 2,5 en 400 mhz.

ik heb net een paar casefans aangezet, en nu kon ik wel een stuk langer gamen, maar hij kapt er alsnog mee...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 84440 op 26-02-2004 19:48 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb je toevallig een USB Modem van ZonNet ?? Zo'n Zwart klein E-Tech ding ??
Bij een vriend van mij veroorzaakte die namelijk zulke ehh......... back-to-desktop-moments zeg maar :)

En verder gok ik toch echt op je voeding + 2 merken mix van geheugen ;) Dat laatste ben ik echt een tegenstander van, evenals noname voedingen :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Topicstarter
Ik heb helaas niet het geld om 2 dezelfde reepjes ram te kopen. Maar deze 2 reepjes werkten ook prima icm. met mijn geforce 2, dus die zijn niet de oorzaak...

ik vind het verdacht veel op een hitteprobleem lijken. Ik ga ff de core en de heatsink vlakschuren met schuurpapier, en dan zie ik wel verder.. maar het is wel een errug irritant probleem.

[edit] ik heb ook géén zonnet modem :P (een alcatel home blabla)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 84440 op 26-02-2004 20:06 ]

Anoniem: 82429

Bij mij was het een geheugenprobleem. Ik heb m'n timings wat losser gezet (neen, cas 3 gaat niet zomaar op cas 2 :-) ) en hoppa. Geen crashes meer.

• ilhan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 21:28
He welke versie van Mohaa heb je.
probeer naar de site te gaan

http://www.eagames.com/of...ault/us/download/demo.jsp

en update het ik had dezelfde probleem met battlefield soms herstarte mijn pc zelfs. veel geluk

Topicstarter
ik heb nu de boel een beetje opgeschuurd. het oppervlak van mijn heatsink is nu wel redelijk vlak. Ik ontdekte dat er een paar stukjes van de hoekjes en randjes van mijn core waren afgebrokkeld.
ook ontdekte ik een bruin vlekje op de heatsink. duidt dit op oververhitting?

Het ligt voor mij al vast dat het niet aan het geheugen ligt.
of denken jullie daar anders over?

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Anoniem: 84440 schreef op 26 februari 2004 @ 20:30:
ik heb nu de boel een beetje opgeschuurd. het oppervlak van mijn heatsink is nu wel redelijk vlak. Ik ontdekte dat er een paar stukjes van de hoekjes en randjes van mijn core waren afgebrokkeld.
ook ontdekte ik een bruin vlekje op de heatsink. duidt dit op oververhitting?

Het ligt voor mij al vast dat het niet aan het geheugen ligt.
of denken jullie daar anders over?
is dit een serieuze vraag? :?
zo als jij het zegt is nu die proc dood.

Topicstarter
nee joh,

bij een proc kan er ook wat afbrokkelen en toch blijven de meeste het doen.

maar: er is dus geen driver-conflict dat jullie weten tussen de asus a7n8x en de r. 9600 pro van club 3d?

Het kan echter wel zijn dat je CPU nu onder belasting niet betrouwbaar meer is. Het kan nu dus wél aan je CPU liggen dat je spellen crashen. Door de afgebrokkelde stukjes krijg je misschien oververhitting op specifieke punten (hotspots), en dat vindt je processor niet leuk.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 19:57
Het klint inderdaad als een probleem met je voeding.. Heb hier ook een pc met A7n8x deluxe staan, die dezelfde probs gaf.. Ik heb het voltage van de proc toen van 1,65 naar 1,675 opgevoerd, daarna nooit meer problemen gehad... (en dat was toen met een 350 Watt voeding :? )

[ Voor 2% gewijzigd door tommie-boy op 26-02-2004 22:32 . Reden: foute chronologie ]

Humor moet je serieus nemen

Topicstarter
Ik heb het over de core van de grafische kaart. die is een beetje afgebrokkelt... ik heb nu de koeler afgevlakt, en nu heb ik er bij het spel nfs:u het afgelopen uurtje geen last van gehad.

Ik vertrouw het alleen nog niet zo, want soms kapte hij er snel mee en soms pas na een half uurtje...

maar dit is wel en record-tijd...
ik houdt jullie op de hoogte... maar blijf vooral reageren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hij slaat niet meer zomaar zonder reden af. nu zegt hij bij nfs:u dat er een fout is opgetreden in speed.exe, maar dat komt dan waarschijnlijk door een brakke crack...

zal wel een hitte-probleem zijn geweest
Pagina: 1