[lpt] welke taal voor aansturing onder DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:26
hallo,

Ik wil mijn lpt poort gaan aansturen onder dos. Maar welke taal kan ik daar het beste voor gebruiken? Het moet eigenlijk zo worden dat ik met de pijltjes toetsen poorten hoog en laag kan maken.

greetz dj_dysaster

PS ik wist niet in welk subforum dit precies hoorde (hoop dat dit goed is)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik stuurde vroagah B) de LPT poort aan onder Turbo Pascal 7 for DOS ofzo. En dat werkte prima. Ik geloof iets van Port[0x378]:=myVal ofzo...Maar da's dan ook lang geleden ;)

Je moet dan overigens onder ECHTE DOS werken, geen WinDos ;) (Win9x staat het wel toe, WinNT based OS-en (2k, 2k3, NT en XP dus) geven je niet "zomaar" toegang tot de poort).

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 27-01-2004 15:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 13:52

Super_ik

haklust!

basic,
pascal
c
assambler
enz...
:?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

in C is dit goed te doen, volgens mij met de functies 'inp' en 'outp' maar das alweer een hele lange tijd geleden... in C++ kan het ook met een library. volgens mij is dat inpout32.dll. maar das dus inderdaad voor latere windows os-en

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 09:00

curry684

left part of the evil twins

Dit is met alle talen te doen... heb je uberhaupt al enige research zelf gedaan? Heb je in onze FAQ dit topic gevonden?

Professionele website nodig?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 01:32
LPT != COM! ;)

• dj_dysaster
Bedankt voor alle replays. Ik had al gesearched maar daar kwamen topics uit als stuur een printer/lcd aan enz. Ik heb nu de beslissing genomen dat ik met quick basic ga proggen (ook vooral omdat je dan .exe kan maken) en ik probeer nu dus (met veel gevloek :P) uit te vinden hoe ik nu de par. poort open. 8)7

Verwijderd

Welk OS draai je? Want als je een NT (NT4, Windows 2000 of XP) OS draait, kan je het wel vergeten om via quickbasic je poorten te benaderen.

• dj_dysaster
Ik doe dit via dos. Het is btw voor een robot :+

edit: dus geen dosbox in windows

[ Voor 28% gewijzigd door dj_dysaster op 27-01-2004 16:37 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 09:00

curry684

left part of the evil twins

DLPortIO doet ook parallelle poorten hoor :)

Professionele website nodig?

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ja, heel leuk allemaal die windows dingen, maar hij vraagt hier dus expliciet om DOS, niet iets in windows :)

Voor zover ik weet heeft bijna elke taal onder DOS wel een inp of out functie :)
Ikzelf weet dat je met C en Q(uick)Basic in ieder geval inp en out kan gebruiken...
Overigens kun je eens proberen in de bibliotheek te zoeken naar het boekje "PC Poorten anders benut", hierin staan tientallen voorbeelden, en het is een goed naslagwerk om onder DOS met je poorten te klooien :)
(mocht je hem in de bieb niet kunnen vinden moet je me maar even een PM sturen ofzo, ik heb hem destijds helemaal ingescand ;))

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Beetje nutteloze kick, denk je zelf ook niet ?

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.