[C++] Hoe stuur ik mijn compoort aan.*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76157

Topicstarter
Hoi ik wil graag wat meer van c++ leren, ik heb namelijk gehoord dat je met c++ hardware kunt aan sturen en dus zelf je eigen hardware maken kunt...
Ik heb al allerlij plannen wat ik er mee zou kunnen doen bij deze wil ik dus c++ leren :)

Ik wil er graag tijd in steken maar ikweet niet waar ik moet beginnen. Ben al op zoek geweest naar tutorials maar daar krijg ik crap over programmas zoals proggies om je leeftijd te controleren...

Het liefste wil ik al die onzin achterwegen laten en meteen beginnen met hardware aan sturen, natuurlijk wel op een simpelemanier zoals hoe laat ik een ledje branden als ik 1 keer op t knopje druk en knipperen als ik 2 keer druk.

Ik heb al ervaring met php en andere webtalen :) wie zou mij verder willen helpen met goeie tutorials oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 23:58
Zoek met google maar es op DLPortIO. Daarmee kun je je poorten aansturen in Windows 2000/XP en oudere versies. Enige nadeel is dat je wel een aparte driver moet installeren, want helaas is de directe toegang tot de parallelle en compoort afgeschaft vanaf win2000. Ik gebruik het ook en het werkt erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

als je onder win2k aan het proggen bent:

http://home.ict.nl/~ramklein/Projects/Serial.html

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27948

Misschien handig als je even aangeeft voor welk OS je wilt programmeren (Windows, Linux, DOS, MacOS, Solaris).

Zoeken op het internet doet overigens wonderen ;) Genoeg voorbeelden te vinden voor zowel API programming als wat meer specifiek voor MS VC++ en C++ Builder.
Onder DOS kun je direct de hardware aanspreken maar dan moet je weten hoe een UART werkt.
En onder Linux open je (meen ik) gewoon een file (/dev/ttySx); ik heb dit zelf echter nog nooit gebruikt in C/C++ (alleen tcl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:19

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

MisterData schreef op 27 May 2003 @ 07:48:
Zoek met google maar es op DLPortIO. Daarmee kun je je poorten aansturen in Windows 2000/XP en oudere versies. Enige nadeel is dat je wel een aparte driver moet installeren, want helaas is de directe toegang tot de parallelle en compoort afgeschaft vanaf win2000. Ik gebruik het ook en het werkt erg fijn :)
Let wel, dat als je de compoort "gewoon" als serieele poort wilt gebruiken je DLPortI/O hier helemaal niet voor nodig hebt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:27
Titel opgeschoont.
Dat je 'noobisch' bent , is geen excuus, en hoef je ook niet te vertellen.

Hardware maken met een programmeertaal kan je nog altijd niet. Hardware aansturen wel.
Ik stel voor dat je het best een gepast boek zoekt over hardware aansturen in C++ als dat hetgeen is wat je wilt doen. Echter, je zult toch ook de basisbeginselen van C++ onder de knie moeten hebben alvorens je met het echte werk begint. Zeker als je 'noob' bent.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ook erg prettig: inpout32.dll ([google=inpout32.dll]).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 17:20

koli-man

Bartender!!!!

Voor Borland bestaat de component TVaComm32.
http://www.tmssoftware.com/ Hier vind je dit component.

dan linkermenu TMS Async32

[ Voor 60% gewijzigd door koli-man op 27-05-2003 16:44 . Reden: zoekterm bij google was niet bekend ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76157

Topicstarter
ty voor alle reacties :)
nou ik gebruik op het moment windows xp
ik zal even alles door kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Anoniem: 76157 schreef op 26 May 2003 @ 23:26:
...Het liefste wil ik al die onzin achterwegen laten en meteen beginnen met hardware aan sturen, natuurlijk wel op een simpelemanier zoals hoe laat ik een ledje branden als ik 1 keer op t knopje druk en knipperen als ik 2 keer druk.
...
Indien je de mogelijkheden van de C++ taal volledig wilt benutten is deze "onzin" zeker belangrijk. C++ biedt nogal wat functionaliteit die je bij webtalen niet zo senl tegen zult komen.

Misschien kun je het beste beginnen door voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wilt bereiken en te kijken inhoeverre je de deelproblemen op kunt lossen die je tegen komt als je hardware aan gaat sturen:
1) Intelligentie: wat moet mijn programma kunnen om alles goed aan te sturen. Hiervoor heb je kennis nodig van (basiselementen) van de taal.
2) Interfacing / communicatie layer: hoe laat ik het hart van mijn programma communiceren met de hardware. Indien je gebruik maakt van een programma als C++Builder of Visual studio kun je op zoek gaan naar componenten zoals de ComPort Library
3) Ontwerp hardware: Hoe sluit ik de electronica aan op de PC: maken schakeling.

C++ is een prachtige taal, maar je kunt ook andere talen gebruiken om vanuit de PC je hardware aan te sturen. Ook voor Delphi/pascal, Visual Basic, Java zijn componenten te krijgen om met de COM-poort te praten.
Pagina: 1