[GameServer] - Dataverkeer

Pagina: 1
Acties:

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 12:03
Gegroet!

Samen met een groep vrienden hebben we een server kunnen regelen voor ons team wat een aantal spellen speelt online. Deze kunnen we gratis plaatsen bij onze sponsor InterXs.
We gaan daarop 2 gameservertjes draaien en wellicht 1 of 2 andere processen die zeer weinig verbruiken (denk hier aan irc bouncers)

Ik vroeg me af of iemand een schatting kan geven hoeveel dataverkeer dit kan zuigen. Het gaat om 2 public of private (als het kan graag beide gevallen info over) SoF2 en CoD servers (2 in totaal, 1 van elk spel) Ik denk 16 slots en we spelen af en toe.

Het is onmogelijk om een schatting te geven over hoeveel het precies verbruikt omdat je nooit weet hoe vaak er mensen op komen. Maar de vraag is dus gericht aan mensen die er ervaring mee hebben (gameservers) of mensen met wat meer verstand over traffic als ik :) Overigens via de search heb ik genoeg topics gekregen over CS servertjes etc, maar volgens mij zuigt SoF2 en CoD wat meer (Soldier of Fortune II, Call of Duty, allebei QuakeIII engine)

Het zou kunnen dat dit een onnozele vraag is, maar wellicht is er een rekenmethode die uitkomst bied. Googlen gaf geen resultaat voor mij.

Server Specs:
- AMD Athlon XP2000+
- 768mb DDR 266mhz
- 80GB HD 7200rpm
- Black19" 2U Black Case
- MSI K7 Pro Ultra
- 52x Black CDRom Drive
- Radeon7200 32mb DDR PCI
Afbeeldingslocatie: http://www.zxclan.net/serverpic.jpg
2U bakkie.

[ Voor 19% gewijzigd door nudie op 27-01-2004 14:01 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Voor MOH: http://www.mohadmin.com Daar staat ergens op het forum een berekening.

• nudie
die link naar die spreadsheat op die site is plat helaas...

Ik kan 'm gratis plaatsen trouwens en ik betaal 25 euro in de maand voor 100GB dataverkeer, als ik meer nodig heb is dat geen probleem.

Maar ik denk dat ik 1 private en 1 public moet doen want zuigt aardig wat.

[ Voor 39% gewijzigd door nudie op 27-01-2004 13:58 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom zet je de server dan niet gewoon neer en kijk je zelf hoeveel verkeer die trekt?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een volle public zit idd bij 20 man als zo aan 80/100 GB, als ie populair is.
Je kunt ook overwegen om de mohserver dmv servertools 'snachts van 3.00 tot 8.00 te locken. Dit zodat die Yanks niet je dataverkeer opschroeven ;)

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kunt ook met DU meter tijdens het gamen effe meten. En dan iets afronden en maal aantal spelers. Et voila

• nudie
yeh ik ga hem natuurlijk zo ie zo plaatsen. MAar ik d8 wat info van te voren kan geen kwaad, maar de eerste dagen/weken monitor ik alles. Even zo'n bandwith ip tracker scriptje halen ofzo. Aangezien ik 255 ip's tot mn beschikking heb hoef ik niet te kutten met ports :)

werkt die moh tool wel met cod/sof2 dan ?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk maar ff rond naar COD rcon tools, daarmee kun je de server van afstand mee locken.
http://www.codadmin.com
Ben zelf ook bezig met opzetten COD gameserver.

• nudie
En dat werkt op unix server ?

Aangezien veel van die tools win32 zijn...

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 15:21

lange

Boom Boom?

ik ben eigenaar van FoM (frag o matix), wij doen onder andere CoD, q3 en mohaa.
een drukke public serv 30slots trekt ong. 100gb permaand, dit geld voor alledrie de bovenstaande games.
met een drukke serv bedoel ik van 18:00 tot 00:00 vol en daaromheen gemiddeld 6 spelers constant.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

InterXs schreef op 27 januari 2004 @ 15:42:
En dat werkt op unix server ?

Aangezien veel van die tools win32 zijn...
Ja, want je draait ze op je lokale pc en die connect naar de server.
ik ben eigenaar van FoM (frag o matix), wij doen onder andere CoD, q3 en mohaa.
een drukke public serv 30slots trekt ong. 100gb permaand, dit geld voor alledrie de bovenstaande games.
met een drukke serv bedoel ik van 18:00 tot 00:00 vol en daaromheen gemiddeld 6 spelers constant.
Precies ;) daarom lockten wij onze server steeds 'snachts (datalimit contract).

[ Voor 44% gewijzigd door KillerAce_NL op 27-01-2004 15:51 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hmm.........dan wil ik eventjes iets aan
InterXs vragen :

Je hebt in je server een 32 MB Radeon 7000 PCI gezet, is een Videokaart minder belangrijk bij een DEDICATEd server dan :?

Hoeveel invloed heeft ie zeg maar ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
nero355 schreef op 27 januari 2004 @ 15:52:
Hmm.........dan wil ik eventjes iets aan
InterXs vragen :

Je hebt in je server een 32 MB Radeon 7000 PCI gezet, is een Videokaart minder belangrijk bij een DEDICATEd server dan :?

Hoeveel invloed heeft ie zeg maar ??
Ideetje: zoek eens op wat dedicated server inhoudt :)

Bij een beetje goede dedicated server heb je niet eens een videokaart nodig.

The devil is in the details.

• ou812
  • Laatst online: 14-08 21:44
Wij hebben 2x sof2 en 1x aao server draaien en gaan zo richting de 150 gb per maand.

Ik zie trouwens dat jullie bijna dezelfde specs hebben.

zie hier: http://www.menowar.com/sysinfo/

(dus kan nog wel server extra bij, of teamspeak server)

[ Voor 50% gewijzigd door ou812 op 27-01-2004 15:56 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De meeste games hebben een console voor een dedicated server, dus geen 3d videokaart nodig.
De enige game die ik ken die wél een 3dkaart nodig heeft is BHD.

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

December schreef op 27 januari 2004 @ 15:53:
[...]
Ideetje: zoek eens op wat dedicated server inhoudt :)

Bij een beetje goede dedicated server heb je niet eens een videokaart nodig.
Ik weet heus wel wat een DEDICATED server is hoor alleen vroeg het me zo is af nu dit topic er toch is........ ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hahn
nero355 schreef op 27 januari 2004 @ 15:54:
[...]

Ik weet heus wel wat een DEDICATED server is hoor alleen vroeg het me zo is af nu dit topic er toch is........ ;)
Je weet blijkbaar niet al te veel van dedicated servers, want anders wist je ook wel dat de videokaart geen invloed heeft op de prestaties van je server.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Wij van DeD (http://www.dutchelitedivision.nl) hebben 3 servers. Op elke server draaien 2 gameservers.

De DeD#1 heeft RavenShield & CoD & TeamSpeak
De DeD#2 heeft 2x RavenShield
De DeD#3 heeft 2x RavenShield

Van de DeD#2 heb ik geen gegevens.

De DeD#1 trekt +/- 40 a 50 Gb/maand
De DeD#3 trekt +/- 25 Gb/maand (Maar de gameservers zijn alleen tussen 13:00 & 04:00 uur beschikbaar)

Voor netwerkstats van de DeD#3 kan je kijken op http://status.party-place.nl hier kan je als je op de grafiek doorklikt ook zien hoeveel Mb per dag en per uur.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nog 1 tip: Als je een Gameserver neer gaat zetten en een game host gebaseerd op q3 engine (moh/cod), zorg dat ie helemaal up to date is. Er zijn namelijk nogal wat exploits, waarmee kwaadwillenden zelfs je server over kunnen nemen. Verdiep je er dus een beetje in en gooi niet klakkeloos wat online, kan je veel ergernis schelen.

• ou812
December schreef op 27 januari 2004 @ 15:55:
[...]
Je weet blijkbaar niet al te veel van dedicated servers, want anders wist je ook wel dat de videokaart geen invloed heeft op de prestaties van je server.
En blijkbaar weet jij niet veel van gameservers want sommige games eisen dan alsnog een videokaart (3d) ook al draait ie dedicated

• Hahn
ou812 schreef op 27 januari 2004 @ 15:57:
[...]

En blijkbaar weet jij niet veel van gameservers want sommige games eisen dan alsnog een videokaart ook al draait ie dedicated
Think again :) Ik had het over prestaties, ik weet ook wel dat sommige dedicated servers alsnog een videokaart nodig hebben, maar dat is meestal alleen om de server op te starten. Daarom is een oude videokaart vrijwel altijd al afdoende.

• ou812
December schreef op 27 januari 2004 @ 15:59:
[...]
Daarom is een oude videokaart vrijwel altijd al afdoende.
[zeikmodus]
Dus niet altijd! :9

(Maar als je zegt dat dit eigenlijk niet nodig zou moeten zijn, dan vind ik dat je gelijk hebt. Dan is de betreffende game gewoon slecht geschreven.)
[/zeikmodus]

Maar goed ik denk dus dat je voor 2 servers (SoF en CoD) bij redelijke belangstelling mag rekenen op zo'n 50 to 100 gb per maand.

[ Voor 19% gewijzigd door ou812 op 27-01-2004 16:07 ]

• nudie
bedankt voor al jullie reacties!!
Het valt allemaal mee zo te zien. De gameservers zullen grotendeels leeg blijven, ook al zijn ze public. Aangezien er zoveel cod, en sof2 servers zijn. Tenminste dat is mijn ervaring na lange tijd.
Dus ik heb wel genoeg aan 100/150 GB voor 2 public servertjes van 14 spelers?
En mocht ik in de knel komen dan is dat nog geen probleem qua financieen want ik heb niet een limiet officieel. Maar kwou dit gewoon even ter informatie weten.
En als ik over heb trap ik nog wat online :)
ou812 schreef op 27 januari 2004 @ 15:53:
Wij hebben 2x sof2 en 1x aao server draaien en gaan zo richting de 150 gb per maand.

Ik zie trouwens dat jullie bijna dezelfde specs hebben.

zie hier: http://www.menowar.com/sysinfo/

(dus kan nog wel server extra bij, of teamspeak server)
Ahhh bedankt voor de info! Daar was ik nou naar op zoek naar, andere kleine gameserver bedrijfjes of clans die echte feiten hebben
nero355 schreef op 27 januari 2004 @ 15:52:
Het wordt zelfs een Riva TNT 32mb kaartje, dat is meer als genoeg. Maar idd zoals net al gezegt werd, je hebt wel iets van grafische power nodig om de wat zwaardere applicaties als ut2003 enzo te draaien. Ik dacht dat 8 of 16 mb minimaal is. Naja dit moet lukken dacht ik zo.

[ Voor 21% gewijzigd door nudie op 27-01-2004 17:00 ]

Pagina: 1