[Linux] LILO output: 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Topicstarter
01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01
If you snap what i meen... Ik heb een LILO probleem. 2de keer al dat ik deze heb geinstalleerd, en volgens mij doe ik iets verkeerd... |:( DUH. Ik krijg dus al die 01 01 01 output bij het aanswitchen van de PC. Nu kan ik met boot-disk wel opstarten, alleen vraag ik me nu af hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij weer zonder boot-disk kan starten. Hoe kan ik lilo weer goed configuraten, zodat hij wel goed laad.

b.v.d.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Heb je een schijf groter dan 8 gieg?
Voeg dan eens toe in /etc/lilo.conf:
lba32

Voer lilo uit en reboot.

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
... Mits je een beetje een recente lilo hebt. Met recent minder dan een half jaar oud (ongeveer). Anders kan je het ook anders oplossen, namelijk door een aparte /boot partitie te maken ergens op de eerste 8 gigabyte van je schijf, en daar je kernel neer te zetten.

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Op dinsdag 12 december 2000 13:42 schreef Valium het volgende:
Heb je een schijf groter dan 8 gieg?
Voeg dan eens toe in /etc/lilo.conf:
lba32

Voer lilo uit en reboot.
Damn, dat kan het best nog wel eens wezen ook jah. Ik heb 10gb er in zitten. Maar als ik het me nog goed herinner is het zo geconfigged:
hda
10Gb -> /home/

hdd
127MB -> swap
4,1GB -> /
Dus zou dat echt het probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Ik heb dat probleem ook op mijn laptop...

Lemme explain:

Op mijn interne schijfje staat een ext2 partititie met lilo genaamd /boot en twee fat32 partities. Nu heb ik een drive-bay waar ik zowel een DVD-Rom speler voor heb als een extra disk. Als ik per ongeluk mijn DVD speler laat zitten krijgen ik hele bakken met 01 01 01 01 dingies...

Kan ik LiLo iets vertellen zodat dit niet meer gebeurd ?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

hda:10Gb -> /home/
hdd:127MB -> swap
4,1GB -> /
Dit kan volgens mij niet. LILO kan niet booten van een partitie met een cylinder > 1024. Dat zal hier wel het geval zijn. Daar had je tijdens het fdisken eigenlijk wel een melding over moeten krijgen, of anders tijdens het installeren van LILO.

Bovenstaande is in dit geval niet van toepassing. Je wilt booten van /dev/hdd? Dat kan volgens mij ook niet. Op de eerste harddisk moet een boot partitie staan, in dit geval dus op /dev/hda. Dus of je maakt een boot partitie aan op de 10 GB disk, of je verwisseld de schijven op de controller, zodat de 4GB aan de primary controller hangt. Je moet LILO wel ff opnieuw installeren dan (en /etc/fstab aan passen als je /dev/hdd (was eerst /dev/hda) wilt mounten)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

het maakt weinig uit of het hdd of weet ik veel wat is maar zorg dat je een /boot van ong. 10 mb maakt voor de 1024 dan heb je geen probleem

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Dus een mooie, werkende indeling zou dus zijn:
hda
10Gb -> /home

hdd
127MB -> swap
10MB -> /boot
4,1GB -> /
:? Nog suggesties?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

nee, zo:
hda
10 MB /boot
10Gb -> /home
hdd
127MB -> swap
4,1GB -> /

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Ok, en verder nog instellingen waar ik rekening mee moet houden voor LILO ?

Verwijderd

Vindt het heel erg jammer maar 90% van lilo gebruikers heeft wel eens vage dingen. lilo is aan vervanging toe vind ik ..

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daarom gebruik ik ook de bootmanager van BeOS. Die staat aleen in de MBR, dus als je iets veranderd, kun je hem weer opnieuw installeren. Je kunt Linux trouwens ook vanuit het boot menu van Win2k opstarten, alleen weet ik niet hoe dat moet.

Een betere indeling zou zijn:
hda
127MB -> swap
4,1GB -> /
hdd
10Gb -> /home
Dus die 4 GB schijf als primary aan de eerste IDE channel, de 10 GB als primary aan de 2de IDE channel. Zo hoef je geen 10 MB weg te gooien aan een boot partitie. Installeer daarna LILO niet in de MBR, maar in de root partitie van Linux en zet deze op active met fdisk. Daarmee voorkom je dat je LILO opnieuw moet installeren als een virus (of windows) je MBR verknalt.

Verwijderd

Lilo heeft een vrij uitgebreide manual. Waar alle fouten keurig in beschreven worden.

0x01 "Illegal command". This shouldn't happen, but if it does, it may indicate an attempt to access a disk which is not supported by the BIOS. See also "Warning: Bios drive 0xnumber may not be accessible in section 5.1.2.

Dus probeer eerst de manual te vinden.

Verwijderd

Op dinsdag 12 december 2000 16:12 schreef Gila het volgende:
Vindt het heel erg jammer maar 90% van lilo gebruikers heeft wel eens vage dingen. lilo is aan vervanging toe vind ik ..
LILO vind ik een van de betere bootmanagers...
hda
10Gb -> /home/
hdd
127MB -> swap
4,1GB -> /
Ikzelf zou het anders doen....

die 4.2 GB schijf als hda en die 10GB als hdd...waarom trouwens zo vaag? wat zit er op hdb en hdc dan???
code:
1
2
3
hda1 --> /       (4,1GB)
hda2 --> swap    (128MB)
hdd1 --> /home   (10GB)

Dit lijkt me een iets betere indeling...

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Als je zoekt naar een vervanger voor lilo: kijk eens naar grub. Werkt prima, geen gezeur met grote schijven, ziet er ook nog eens iets netter uit.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Op woensdag 13 december 2000 00:17 schreef vink het volgende:
Als je zoekt naar een vervanger voor lilo: kijk eens naar grub. Werkt prima, geen gezeur met grote schijven, ziet er ook nog eens iets netter uit.
Helemaal mee eens, gebruik het nu al een tijdje en werkt perfect :D
Aanpassen is gewoon een kwestie van de /boot/grub/menu.lst aanpassen en klaar, in 1 woord: GEWELDIG

Gewoon spullen

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

01010101 Dat was dus mijn eerste kennismaking met linux, niet aardig he.... :(

Waarschijnlijk heb ik de boel per ongeluk ook boven de 1024 cylinders gezet.

Gelukkig ben ik een volhouder en is Tux inmiddels ook een stuk aardiger geworden.... ;)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Heb je toevallig 2 hardeschijven in je computer?

Wat lees ik in linux magazine:

Je moet LILO niet installeren op en andere dan de eerste harddisk. Tijdens de opstartprocedure wordt namelijk alleen gekeken naar de MBR van de eerste en niet naar de MBR van elke schijf die in het systeem voorkomt. Het is trouwens wel aardig om het toch eens te proberen om LILO te installeren op bijvoorbeeld de bootsector van de slave-drive op de primaire IDE-interface. In mijn geval werd het hele scherm gevuld met enen en nulllen.

Is die schijf toevallig slave?

Verwijderd

lba32 in lilo.conf zetten hielp bij mij wel...

schrijven is moeilijk :P

• Ikarus
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

Wat klinkt dit bekend dit is het geval als je BIOS (en dus LILO) je HD niet kan accessen zoals bij mijn server met een bootdisk op /dev/hdd :) maar daar is soms niets aan te doen ik kon de BIOS die dus echt niet laten detecteren dus ik boot vanaf een flop werkt perfect :)

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:12

Petuhr

FreeBSD

Op dinsdag 12 december 2000 16:12 schreef Gila het volgende:
Oh... bennik niet met je eenz.. ik heb nog nooit problemen gehad met LILO :)

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

dus je linux op hdd knallen wil ook niet lukken?

Voor de zekerheid heb ik t zelfde gedaan als Ikarus, booten van een flop, gaat prima.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-08 11:52

Kortfragje

......

Ik had t probleem ook, MAAR, het lag eraan dat ik probeerde te booten van een hd op mn secondary ide kanaal dat was het probleem toen ik mn (linux) schijf van secondary slave naar primary slave zette was het probleem opgelost...
(ik gebruik trouwens wel een lilo flop, maar die gaf dezelfde 01 01 01 01 01 als ik linux op mn sec ide probeerde te starten)

http://www.gjpvanwesten.nl

Pagina: 1