iBook G3; beeldscherm en logicboard problemen

Pagina: 1
Acties:

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Topicstarter
Naar aanleiding van dit bericht: http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1249 op macosx.

Start ik een poll voor alle iBook gedupeerde. Ik heb op vrijdag een een 2e hands iBook G3 700 MHz aangeschaft van een bedrijf die ze verhuurde. Maar heb nu al problemen er mee. Nu ben ik benieuwd hoeveel mensen die in Nederland gedupeerd zijn, vandaar mijn poll.
Wellicht kunnen met z'n alle bij de consumenten programma Kassa ! aankloppen?
Ik start ook een topic op macosx.nl ; http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=161851#161851

[ Voor 7% gewijzigd door O.D.Smolik op 25-01-2004 17:31 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik neem aan dat je morgen wel gelijk even bij het bedrijf zelf aanklopt ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Ja zeker, ik heb al contact met de debetreffende persoon opgenomen. En hij zegt dat hij kijkt of er nog garantie is. Maar ik wil me zowiezo inzetten voor de mensen die nog steeds problemen er mee hebben. B)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Goede zet, als Apple zelf niks onderneemt dan maar zo. Zo'n waardevast product moet ook z'n waarde kunnen vertegenwoordigen, het is gewoon een domme ontwerpfout van hun kant.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Apple zit gewoon met een dillema. Want als ze zouden toegeven, moet ze wereldwijd al die defecte iBooks gaan vervangen. Dit kost Apple natuurlijk veel geld en hun imago word aangetast.
Als Apple het wel toe geeft, dat de iBook G3 een enorme fout is. Moet Apple als nog alle iBooks gaan vervangen en wordt als nog hun imago aangetast.
Dus wat doen ze? Apple geef het niet toe, lekker makkelijk toch? Al die apple gekken, kopen toch wel een nieuwe iBook. En ach ja, die paar duizend andere gedupeeerde moeten we maar voor lief nemen. Beter zo, dan dat onze imago aangetast word en de portemonnee leeg raakt. :(

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Maar wat wou je nou eigenlijk opschieten met deze poll? :?

Ik bedoel, Apple trekt zich er niets van aan, maakt niet uit of het nou 200 mensen zijn of 1500. Er zijn namelijk al meerdere petitie's geweest op het internet en zover maakt het nog niks uit.

kleurbleur.nl

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
Misschien werkt Apple Nederland wel mee. Het is het proberen waard.
En ja als dit probleem nog ooit op tv wordt behandeld. Dan heb ik er een goed gevoel bij.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En hoe kan ik op de poll selecteren:
'Hij doet het tot nu toe nog wel, maar soms komt er wel eens een streepje op het beeldscherm, en door Apple is buiten de garantie de muis en de voeding gratis vervangen'.

M.a.w. het spul is niet helemaal stuiter- en slijtvast, maar ik toch ben ik er redelijk tevreden mee. Wat wel verbeterd moet worden:
- Alles (niet alleen bij Apple) zou weer met echte SCHROEFJES moeten zitten en niet in elkaar geklikt of gelijmd. Als ik een probleempje zelf netjes kan oplossen doe ik dat graag en ik heb een hekel aan dingen die zo in elkaar zitten dat je ze moet weggooien als er ook maar een $%@ onbenulligheidje stuk is. Vooral de muizen en voedingen van Apple hebben daar last van.
- De snoertjes van muis en voeding zijn, in vergelijking met concurenten, te dun, en dus slijten ze 3 a 4 keer zo snel. Bij het snoertje van de voeding kan dat tot kortsluiting leiden. Als je ze nou eenvoudig kon vervangen was dat niet zo'n probleem, maar ja, met van die in elkaar gelijmde spullen gaat dat niet.

Verwijderd

Ik heb gesproken met een dealer in rotterdam die mij vertelde dat als je ibook binnen 3 jaar kapot gaat je een juridische brief moet sturen. Je moet je beroepen op het recht op consumenten bescherming. Even een simpel voorbeeld van tros radar wat niet heel dreigend is, maar voldoet voor de eerste brief is
Vul in:
uw naam
Adres
Vul in:
bedrijfsnaam
Adres
(vul in datum)

Geachte heer, mevrouw,

Op (vul in datum) heb ik een (product) bij uw bedrijf: (vul naam en adres van bedrijf in) gekocht.

(omschrijf hier kort en duidelijk uw klacht)

Op (vul in datum) is (product) kapot gegaan. Dit had gezien de aard van dit product, uw informatie daarover en de producteigenschappen niet mogen gebeuren.

(product) is normaal gebruikt en ik mag daarom verwachten dat (product) nog steeds goed zou moeten functioneren.

Daarom doe ik hierbij een beroep op de wettelijke garantie die ik volgens artikel 17 Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek heb op mijn (product).

Op grond van artikel 21 Boek 7 Burgerlijk Wetboek verwacht ik dat u mijn (product) repareert, vervangt of mij op een andere manier tegemoet komt.

Ik verzoek u binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief,

(uw naam)

(opmerking: stuur eventueel uw aankoopbon mee.)
Ze zijn verplicht om ook zonder apple care je te helpen!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 17:58:
Ik heb gesproken met een dealer in rotterdam die mij vertelde dat als je ibook binnen 3 jaar kapot gaat je een juridische brief moet sturen. Je moet je beroepen op het recht op consumenten bescherming. .... Ze zijn verplicht om ook zonder apple care je te helpen!
Doordat ik iets over deze wettelijke bescherming riep werden mijn muis en voeding door Apple vervangen. Bedankt voor je template, is handig voor als mijn beeldscherm nog gekker gaat doen!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Topicstarter
benoni schreef op 25 januari 2004 @ 18:04:
[...]

Doordat ik iets over deze wettelijke bescherming riep werden mijn muis en voeding door Apple vervangen. Bedankt voor je template, is handig voor als mijn beeldscherm nog gekker gaat doen!
En was dat binnen of buiten de garantie periode?

• benoni
  • Niet online
O.D.Smolik: Twas 1 a 2 maanden buiten de normale garantieperiode van 1 jaar.

• Sage
Bij Apple doen ze niet altijd moeilijk als de garantie net verlopen is. Zeker niet als het iets kleins is als een muis en een voeding.

Ik kijk trouwens naar de draden van mijn iMac toetsenbord en zie dat de draden juist dikker zijn dan de andere toetsenborden. Ik weet niet of de nieuwste tb's dunnere draden hebben. :)

kleurbleur.nl

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13
ik heb hetzelfde probleem. Maar na een aangetekende brief reageerde Apple Nederland heel aardig en hebben ze een voorstel tot reparatie gedaan, en ik betaal alleen de arbeidskosten. (3 maanden na garantie, 122 dagen na vorige reparatie.)

Als je hem bij de Apple Store hebt gekocht hoeft Apple Nederland niet te helpen. De apple store (.nl en alle andere EU landen) zit namelijk in Ierland en is feitelijk een ander juridisch aanspreekpunt. (en valt niet onder NL wet, alleen EU wetten).

Het is dus heel aardig van Apple Nederland om mij tegemoet te komen.

Verwijderd

Voor de compleetheid van dit topic:

Apple introduces iBook logic board extension program

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13
ik werk alweer fijntjes op mijn gerepareerde iBook...eindelijk weer OSX.. :)

Verwijderd

Had het probleem ook op mijn tweedehands ibook 500mhz (nu 600mhz :) ), maarrre, openmaken, even de bekabeling reinforcen, en je kunt weer naar een normaal scherm kijken , voor meer info, er staat wel wat op www.xlr8yourmac.com

Ow, en de iBook zit niet in elkaar geklikt (reactie op eerdere post) maar met vreeeeeselijk veel schroefjes in elkaar , heb er hier nog 2 liggen :)

• Sage
Alleen het toetsenboord en de accu "klik" je. :P

kleurbleur.nl

• araminta
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01-2019
Ter verdere informatie (ik zocht op dit onderwerp, omdat ik zelf 'slachtoffer' ben geworden =)):

http://www.apple.com/nl/support/ibook/faq/

Het vervangingsprogramma is uitgebreid sinds eind vorig jaar.

Ik heb na telefonisch consult met het Apple Contact Centre een go gekregen voor het vervangen van het logic board. Toen ik de iBook (G3 800) inleverde bij de AASP wist deze me te vertellen dat de wachttijd (zo'n twee weken) wel is langer zou kunnen worden gezien de toename in het aantal defecten met deze serie.

Het gaat om exemplaren uit de volgende reeks serienummers: UV117XXXXXX tot UV342XXXXXX.

Het serienummer van de iBook is te vinden achter de batterij.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Helaas, helaas, mijn iBook G3 heeft nu ook dat probleem. Het serienummer valt in de range. Maar ik geloof dat hij over de houdbaarheidsdatum is (is net meer dan drie jaar :( ) (misschien ook niet). Ook had ik eraan gesleuteld schermframe was gebroken (heb ik vervangen) en HDD gewisseld (was ook kapot)

Wat kan ik doen/ wat is het ding nog waard?

iBook G3 800Mhz
640MB RAM
Seagate 40GB 5400RPM HDD
het bekende iBook-defect

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

bellen naar de apple helpdesk... kunnen je precies vertellen hoelang je eruit zit, en als dat binnen zeg een maand of 2 is, zijn ze nog wel eens zo aardig om em gewoon via dat programma te laten repareren.

blup

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn iBook was onder de policy gerepareerd (met schoonheidsfoutjes trouwens) voor het probleem, maar hij heeft het weer... momenteel werkt het weer, dus even niet verplaatsen, zachtjes typen enz. dan kan ik de data nog makkelijk backuppen, voor ik met firewire moet gaan klooien. Tijd voor een nieuwe laptop (maar geen geld er voor over/eigenlijk pas eind dit jaar gepland :( Jammer, hij deed het (op de accu na) wel weer heel tevredenstellend.

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
begintmeta schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 14:20:
Mijn iBook was onder de policy gerepareerd (met schoonheidsfoutjes trouwens) voor het probleem, maar hij heeft het weer... momenteel werkt het weer, dus even niet verplaatsen, zachtjes typen enz. dan kan ik de data nog makkelijk backuppen, voor ik met firewire moet gaan klooien. Tijd voor een nieuwe laptop (maar geen geld er voor over/eigenlijk pas eind dit jaar gepland :( Jammer, hij deed het (op de accu na) wel weer heel tevredenstellend.
Yeah right.. topic kicken van 3 jaar terug... :O

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
hehe |:( achjaa...

[ Voor 17% gewijzigd door NickvdB op 24-02-2007 16:17 ]

Pagina: 1