Toon posts:

Overclocking heeft geen effect?

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn kennis te vergroten, ben ik rustig aan begonnen, met simpel basic overlclocking.
Ik gebruik hier voor een chaintech moederbord en een p2
(Had ik nog liggen)
Het eerste probleem is, dat ik niet weet wat voor processor het is. Maar het is volgens mij wel een celeron. Waarschijnlijk een 400Mhz (omdat hij alleen dat loopt)
Als ik de bios in ga, staat hij standaart op 4 X 100= 400
Maar wat het nu is, ik kan de frequentie veranderen naar 4.5 en naar 5, wat dus 450, of 500 Mhz oplevert. Ik kan ook van de 100 Mhz 103 maken en nog wat verder etc.. Maar als ik hem dan Bv. op 4.5 X 100 zet, en ik save. Start hij opnieuw op, en geeft de computer aan dat hij nog steeds op 400 mhz draait inplaats van 450. Maar in de Bios staat hij dan nog wel op 4.5 X 100
Het maakt niet uit wat ik verander, hij blijft altijd op 400Mhz,
Alleen als ik de jumper op 66Mhz zet, veraderd hij in 266Mhz, maar ook als ik dan de Frequentie verander gebeurd er nix. Hoe komt dit, want die celeron kon naar mijn weten juist overgeklokt worden, toh?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
celeron is muliplier locked, dus die 4X blijft altijd 4X ! probeer eens 4X103 dat werkt wel, als dat goed werkt kan je de volgende nemen wat na 103 komt, mijn dual celeron300a doet 100 ipv 66 (450mhz)
dus wie weet doet jouwes als je een GOEIE KOELING hebt, wel 4x133!

[ Voor 5% gewijzigd door Mister_X op 25-01-2004 16:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 16:05:
Hoe komt dit, want die celeron kon naar mijn weten juist overgeklokt worden, toh?
die laatste regel weet ik niet hoe je eraan komt maar een celeron is een goedkopere pentium zeg maar met minder cache etc, en dat ie goed zou overklokken weet ik niet hoor..

Verwijderd

Die 4, 4,5, 5, heten multipliers. De vermenigvuldigers, die vermenigvuldig je met de fsb en dan heb je de kloksnelheid.

Echter, bij iNtel-cpu's zijn de multipliers gelockt, dat wil zeggen, ze zijn niet te veranderen. Soms kan je wel dat instellen in je bios, maar het heeft geen effect. Daardoor word je met jouw cpu dus beperkt tot het overklokken van de fsb.

Veel suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
Die multieplier weet ik vcan dat hij niet te veranderen is, Maar als ik de van 100 naar 103 gebeurd er nog steeds niets
Blijft 400

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:13 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
FAQ ?? :Z

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:25

makje

Professioneel prutser

Die celerons hebben een standaard FSB van 66Mhz. Wat je daar dus hebt is niet een celeron maar een Pentium 2 400Mhz. De multiplier is bij Intel (zoals reeds gezegd) idd gelockt. Je kunt proberen je FSB wat omhoog te schroeven.

Dit is verder gewoon basiskennis van je systeem en van overklokken. kijk dus ff in de FAQ's van PMG en DOC

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Staat niet in waarom hij niet veranderd als ik hem van 4X100 naar 4X103 zet

En jah ik snap ook wel dat die multiplier niet te veranderen is.
Maar mijn vraag is waarom de Fsb niet veranderd als ik hem in de bios van 100 naar 103 zet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:16 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:46
FSB kun je dikwijls met jumpers en in de bios instellen, als deze tegenstrijdig zijn kan ik me best voorstellen dat ie gewoon op 100Mhz blijft staan, pak het moederbord boekje er maar eens bij en kijk eens of dit het geval is...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 16:10:
[...]

die laatste regel weet ik niet hoe je eraan komt maar een celeron is een goedkopere pentium zeg maar met minder cache etc, en dat ie goed zou overklokken weet ik niet hoor..
de eerste celerons (300/a t/m 450 ofzo) zijn goed te overklokken, mijn eerste pc was een celeron500 en die zoog

• makje

makje

Professioneel prutser

Kijk even in de manual idd. ofwel er kunnen jumoers op het mobo zitten waarmee je de FSB regelt, ofwel er zit 1 jumper op die bepaald óf je de FSB kunt wijzigen in de BIOS.

edit:
nogmaals, de TS heeft geen celeron, maar een gewone Pentium2

[ Voor 19% gewijzigd door makje op 25-01-2004 16:25 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje staat ook dat het moet kunnen, Wat ook zo raar is, Als ik de jumper op bv 66Mhz zet. En de Bios 4X103 dan geeft hij aan 266.

• makje

makje

Professioneel prutser

4x66= 266 (goh raar :o)

jumper overruled de BIOS settings blijkbaar....

[ Voor 53% gewijzigd door makje op 25-01-2004 16:30 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Jah best wel raar, maar is toh echt het geval.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:46
Dan lijkt het me niet zo moeilijk te concluderen dat de jumpers het bios overrullen en je dus:
a) de fsb met jumpers moet instellen
b) de jumpers eraf halen en het met het bios doen (denk teminste dat je de jumpers eraf moet halen om de bios FSB-regeling te enablen, maar kijk voor de zekerheid in de manual zou ik zeggen)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het gekke, als ik de jumper er af haal, staat hij op 100Mhz
Maar ik had effe met AIDA32 gekeken wat voor procesor het was. Het is een p2 500Mhz, Dus dan moet hij hoger kunnen lopen dan 400. Verder heb ik geen idee, hoe ik de jumpers kan "uitzetten" Zodat ik alles alleen in het bios kan instellen. Kan het ook niet vinden in de handlijding. Dus misschien kan het niet??

Verwijderd

FAQ werk
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.