Toon posts:

Vermogensopgave van HK recievers

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit al een tijdje met een vreemde misschien n00b vraag, hier komtie
De meeste receivers van harman kardon zijn rond de 45 a 50 watt de AVR.
Er staat meestal bij de beschrijving 45 (echte) watts
Wat wordt daarmee bedoeld?

En met wat kan je het vergelijken? met bijvoorbeeld een receivers van sony
is 45 (echte) watts gelijk aan 100 wat van Sony?

Hoe zit dat precies heeft iemand een tabel?
Of misschien een link van een engels/nederlandse talige site waar dit breed wordt uigelegd.

(deze vraag omdat ik aan het kijken ben voor een AVR-507 LIMITED EDITION 7.1)

Alvast Bedankt!!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 01:09 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

In de FAQ staat daar wel een klein stukje over....

Maar van HK is beken dat de de vermogen laag aangeven (of de rest juist hoog). Dus je hoeft je niet echt zorgen te maken. Het probleem is dat iedere fabrikant zijn Wattjes weer volgens andere normen meet, waardoor je niet altijd het een met het ander kunt vergelijken.

De HK zal denk ik een 100W Sony er gewoon uitspelen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Mwah, je moet het gewoon zien in de context van optimistische cijfers van andere fabrikanten. Sony heeft een receiver, de 495 geloof ik. Die zou 5x80w zijn. In stereo komt die niet boven de 44w per kanaal en in surround niet meer dan 8w per kanaal :X Relatief extreem voorbeeld hoor. Maar zo moet je het zien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

HK is da best! Ik heb zelf een AVR 3550. 65 watt. Niet een superduur model (€485), maar een prima ding. Speelt fantastisch.

Ik had hiervoor een ding van Marantz. Klonk voor geen meter...met mijn speakers.
Mijn Harman speelt gewoon stukken beter met mijn boxen (Mission M74, M71), veel meer bas en detaillering.

Verwijderd

Het aantal watts zou ik niet zoveel waarde aan gaan hechten. Een verdubbeling van het aantal watts is maar 3 decibel winst en elke 10 decibel is een verdubbeling van het volume. Ook geven veel fabrikanten een hoger wattage aan dan dat de receivers eigenlijk kunnen weergeven.

Harman/kardon is trouwens een prima merk waar je echt niet aan volume tekort zal komen.

Verwijderd

Precies! Kom anders maar eens bij mij thuis, even een dvd kijken of muziek luisteren. Perfect geluid.

En een mooi design. De AVR-507 ziet er ook erg mooi uit. :9~
Afbeeldingslocatie: http://international.harmankardon.com/products/images/product_large/AVR507.gif
Maar...€899,00... duur ;(

Ik heb deze op het oog, AVR-330:
Afbeeldingslocatie: http://international.harmankardon.com/products/images/product_large/AVR430.gif
-7x65 watt
-Dolby Digital EX
-DTS 96/24
-Multi-room
-component video
Prijs op pick2pay.nl = €733,00

Maar...eerst mijn AVR3550 maar verkopen.

Verwijderd

Was H.K niet amerikaans ?
If so dan zijn ze wettelijk verplicht om de gagarandeerde waardes aan te geven net zoals met wattages voor het uitgangsvermogen.
Dat is al een paar jaar verplicht , ook in de car audio branche.
In tegenstelling tot oosterse merken die er een maximaal met vervorming super high peak vermogen kunnen neer kalken.
/me Heeft in de auto dan ook U.S.A stuff _/-\o_

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

naar mijn mening,

Als er op sony staat bijvoorbeeld, 100 watt, dan is het maar de vraag hoe dat gemeten is.

Als je 100 watt rms aan 8ohm hebt dan heb je echt al een partij vermogen.

Nadeel is (ik spreek uit ervaring) dat budget merken als sony jvc etc, vaak onderbemeten zijn, wat inhoud dat als je er een behoorlijke speaker aan hangt dat ze bij 15 watt al gaan clippen ofzo.

HK daarintegen die kunnen veel meer piekstroom leveren, en daar heb je meer aan dan die watt´s etc.

je zou ook eens kunnen kijken naar de HK8500, die heeft een emmer vermogen.

Wordt nu aangeboden voor ongeveer 1300,=

Ik weet niet wat je budget is, maar voor die prijs is de hk onovertroffen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 03:45:
Precies! Kom anders maar eens bij mij thuis, even een dvd kijken of muziek luisteren. Perfect geluid.

En een mooi design. De AVR-507 ziet er ook erg mooi uit. :9~
[afbeelding]
Maar...€899,00... duur ;(

Ik heb deze op het oog, AVR-330:
[afbeelding]
-7x65 watt
-Dolby Digital EX
-DTS 96/24
-Multi-room
-component video
Prijs op pick2pay.nl = €733,00

Maar...eerst mijn AVR3550 maar verkopen.
Klopt errug prijs-ig voor mijn doen ook :) maar ik loop nu stage :) tegen betaling dus komt binnenkort een aardig bedrag vrij. daarmee wil ik graag deze receiver kopen ik heb betere reviews gelezen. maar waar ik over twijfelde was het aantal wattage of dit klopt en of het vergelijk baar is met de oosterse producten.
Het is jammer dat niemand een TABEL heeft

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets over de HK receivers de AVR-507 LE heeft preouts voor een eindversterker.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik deze receiver een topper vind.

Maar nou heb ik de manual van de iets hogere receivers bekeken.
En deze hebben allemaal vrijwel een pre out voor voorversterker en eindversterker (dus dubbele uitgangen)

Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Ik neem aan dat ik dan op de 507 wel een eindversterker kan plaatsen?
En wat is dan het voordel van de voorversterker ingangen op de duurdere receivers?

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 04-08 06:45
half februari komen die nieuwe HK bakken uit. Ik wil voor de AVR-430 gaan in coombi met zo'n nieuwe ultraplatte dvd-speler van hk. (dv 31 oid?)

HT-addict in spe

Verwijderd

Topicstarter
HenkyDoodle schreef op 25 januari 2004 @ 12:29:
half februari komen die nieuwe HK bakken uit. Ik wil voor de AVR-430 gaan in coombi met zo'n nieuwe ultraplatte dvd-speler van hk. (dv 31 oid?)
Ow dan wacht ik nog ff een tijd met mn aankoop
De 507 LE is trouwens 899 bij correct rotterdam
en de AVR-7500 is 799 bij correct.

Is dit niet een beetje vreemd?

Bij kieskeurig staat de 7500 zeker een stuk hoger.

Verwijderd

Ik heb ook een HK, voor zover ik uit de boukjes van verschillende fabrikanten heb gelezen meten de meesten het max vermogen bij een toon op 1 KHz.

HK meet het het werkelijke vermogen doordat zij een opgave doen over het geleverde vermogen tussen 20 Hz en 20KHZ. Dat levert een reeler beeld op, en betekent dus uiteindelijk dat je in vergelijking met bv. een sony meer vermogen hebt.

Daarnaast heeft HK de mogelijkheid om een behoorlijk amperage uit te sturen op de uitgang (mijn HK 50 Amps). En als je dat uitrekent kom je op een behoorlijk piekvermogen hoor !!

Mijn ervaring, een HK da's een goede keus !!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 12:39 ]

Verwijderd

Sowieso 'ns een vraagje over HK. Ik heb een paar jaar terug een AV-receiver van HK gekocht, met DPL (antiek...), voor 400 gulden :P. Prima ding, maar het valt me echt op dat als ik van stereo naar ProLogic overschakel, dat het geluid veel zachter gaat. Is dat normaal voor DPL-versterkers, of is dat echt een gebrek van mijn type? 't Is een AVR-25 meen ik.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ik heb toevallig vergelijkingsmateriaal:
Een vriend van me had een tijdje terug twee Surround sets een Sony 920 en Harman Kardon AVR65, nu scheelt dat volgens de boekjes een heleboel watts maar in de praktijk is dat niet terug te vinden en te horen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 03:19:
Het aantal watts zou ik niet zoveel waarde aan gaan hechten. Een verdubbeling van het aantal watts is maar 3 decibel winst en elke 10 decibel is een verdubbeling van het volume. Ook geven veel fabrikanten een hoger wattage aan dan dat de receivers eigenlijk kunnen weergeven.

Harman/kardon is trouwens een prima merk waar je echt niet aan volume tekort zal komen.
Ik weet niet hoe het zit met de relatie wattage-decibel (hoewel wat jij noemt me ook onzin lijkt, maar daar zal ik me niet over uitlaten omdat ik het niet weet...) Maar ik weet wel dat het in iedergeval onzin is wat je zegt over dat 10 decibel een verdubbeling van het volume is... Na mijn paar jaar natuurkunde kan ik toch met vrij grote zekerheid zeggen dat 3dB een verdubbeling van het geluidsniveau is. Komt door de logaritmische schaal waarin dB's zijn verdeeld...

On-topic:
Ik heb een Harman/Kardon AVR7000 (5x100watt, 75amps) en ik kan met grote zekerheid zeggen dat hij elke willekeurige sony/jvc/aiwa etc. met bijvoorbeeld 5x200 watt helemaal wegblaast...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2004 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op 25 januari 2004 @ 12:42:
[...]

On-topic:
Ik heb een Harman/Kardon AVR7000 (5x100watt, 75amps) en ik kan met grote zekerheid zeggen dat hij elke willekeurige sony/jvc/aiwa etc. met bijvoorbeeld 5x200 watt helemaal wegblaast...
Haha mooi :) ik ben dus ook gaan luisteren naar deze bak en hij blaast gigantische
Er stond ook een STR-DA5000ES van sony en volgens een werknemer daar speelt de 507 LE van 5x50 deze er uit :)

laatstaan de 5x100 en de nieuwe AVR series

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
MikeyMan schreef op 25 januari 2004 @ 12:42:

Ik weet niet hoe het zit met de relatie wattage-decibel (hoewel wat jij noemt me ook onzin lijkt, maar daar zal ik me niet over uitlaten omdat ik het niet weet...) Maar ik weet wel dat het in iedergeval onzin is wat je zegt over dat 10 decibel een verdubbeling van het volume is... Na mijn paar jaar natuurkunde kan ik toch met vrij grote zekerheid zeggen dat 3dB een verdubbeling van het geluidsniveau is. Komt door de logaritmische schaal waarin dB's zijn verdeeld...
Voor elke toename van 3dB heb je het dubbele vermogen nodig. Echter beschouwen wij ongeveer 10dB als een 'dubbel zo hard' geluid. Een toename van 3dB is niet zo duidelijk hoorbaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

stel ik neem de Sr7300 van Marantz die is 6x110w, Andere modellen van marantz zijn getest en de wattages komen goed overeen met het opgegeven model.

Hoe verhoudt de HK avr-505 met 5x50w zich, qua vermogen?

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Leuk die testen, maar er zijn geen receivers die op alle 5/6/7 kanalen tegelijk het opgegeven vermogen aankunnen :Y) Je moet het zo zien: HK heeft zijn cijfers dichterbij de echte vermogens liggen dan die van de meeste andere fabrikanten. Hoe die zich qua vermogen verhoudt, weet ik niet, ik ken de testen en echte cijfers niet. Qua decibells zal het minder dan 3dB schelen in de praktijk. Niks ergs dus.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 04-08 06:45
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 17:31:
stel ik neem de Sr7300 van Marantz die is 6x110w, Andere modellen van marantz zijn getest en de wattages komen goed overeen met het opgegeven model.

Hoe verhoudt de HK avr-505 met 5x50w zich, qua vermogen?
Je moet je niet al te blind staren op de verschillende vermogens van de merken.. Laat het een kleine leidraad zijn, niet meer dan dat!!

Ik denk btw dat die 2 modellen niet erg veel van elkaar zullen verschillen. Dit heb ik me iig laten vertellen door een knakker van HOBO hifi in Enschede. :)

HT-addict in spe

Verwijderd

Geachte HK liefhebbers

De avr 507 heeft nogal een labielle vollume knop breekt erg snel af en daar bij het hele front is van PLASTIC.

Mijn persoonlijke mening van HK zal ik hier niet ten gehore brengen om dat ik geheel klaar ben met HK.

MVG Lord Elrond

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
Lord Elrond: Naast het feit dat ik HK ook niet zo mooi vind, ben ik wel geïnteresseerd in waarom jij klaar bent met HK (naast het design).

Als je dat ons kan toelichten, worden we daar misschien wel allemaal wijzer van.

iRacing Profiel

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik voelde me even aangesproken toen je met HuisKamer liefhebbers begon maar nu weet ik dat je het over de receiver had.

Wel gaar dat het frontje van plastic is. Zelfs de oudste versterkers die ik heb staan zijn gewoon van metaal, zelfs de knoppen. Toch ben ik er nooit tegenaangestoten, waardoor het misschien overbodig is dat het van metaal is. Als een versterker 20 jaar oud wordt zonder krasjes ligt het misschien aan de plaats waar je hem neerzet.

Hoe dan ook ben ik het met je eens dat frontjes van metaal horen. (misschien die nieuwe lijn?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 12:38:
Sowieso 'ns een vraagje over HK. Ik heb een paar jaar terug een AV-receiver van HK gekocht, met DPL (antiek...), voor 400 gulden :P. Prima ding, maar het valt me echt op dat als ik van stereo naar ProLogic overschakel, dat het geluid veel zachter gaat. Is dat normaal voor DPL-versterkers, of is dat echt een gebrek van mijn type? 't Is een AVR-25 meen ik.
Ik heb hier zelf al een tijdje aan AVR41 en ben er nog erg tevreden over(zou wel liever DD hebben maar ja..). Maar dit is dus ook een DPL receiver en het klopt wel dat het geluid zachter aangezien het vermogen ook minder wordt bijv bij mijn specs:
Stereo 2x 65 8ohm
DPL Front Center 3x 55 Rear 2x 27.5

Om ff nog on-topic te gaan ook heeft HK altijd zware voedingen aan boord, en dat is ook erg belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:18 ]

Verwijderd

Laten we de discussie in dit topic alsjeblieft toegespitst houden op de openingspost, normaal gesproken heb ik er niet zo heel veel problemen mee, maar op dit moment loopt er van dezelfde topicstarter al een topic over nieuwe HK recievers. Wat je dus in het algemeen over HK recievers kwijt wil kan je het beste daar even vragen:

Nieuwe Receiver-lijn Harman Kardon

Om die reden heb ik de topictitel ook aangepast. :)

Verwijderd

Hee startac

Om ff antwoord op je vraag te geven waarom ik klaar ben HK is het volgende:

1: volume knop tot 4 keer afgebroken
2: voeding door gebrand ivm montage fout
3: display die soms totaal weg viel
4: versterker maanden kwijt geweest aan reparatie tijd

En nee ik heb niet gegooid met de versterker ben erg zorgvuldig met mijn spulletjes is al duur genoeg dat spul.

Dus heb nu een Marantz SR 7300 staan en dat bevalt me veeeeeeeeeel beter dus voor mij geen Harman en Kardon meer.

MVG Lord Elrond

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 20:23:
Hee startac

Om ff antwoord op je vraag te geven waarom ik klaar ben HK is het volgende:

1: volume knop tot 4 keer afgebroken
2: voeding door gebrand ivm montage fout
3: display die soms totaal weg viel
4: versterker maanden kwijt geweest aan reparatie tijd

En nee ik heb niet gegooid met de versterker ben erg zorgvuldig met mijn spulletjes is al duur genoeg dat spul.

Dus heb nu een Marantz SR 7300 staan en dat bevalt me veeeeeeeeeel beter dus voor mij geen Harman en Kardon meer.

MVG Lord Elrond
Nare ervaringen dus had ik ook met mn sony DE en toch heb ik uiteindelijk gekozen van de DB2000 en die bevalt me prima!

offtopic:
En dan heb ik nog een vraag.
Al die 4 punten die je opnoemde was dat in combinatie met 1 harman kardon versterkers over meerdere? en mag ik de type's?

Zelfs Harman Kardon verdiend een tweede kans ;-)
Maar je bent niet naar een slechter merk gegaan dat scheelt :-)

Ik weet het dit heeft niets met vermogens van HK te maken maar wil het weten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 20:29 ]

• voodooless
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:41:
Laten we de discussie in dit topic alsjeblieft toegespitst houden op de openingspost, normaal gesproken heb ik er niet zo heel veel problemen mee, maar op dit moment loopt er van dezelfde topicstarter al een topic over nieuwe HK recievers. Wat je dus in het algemeen over HK recievers kwijt wil kan je het beste daar even vragen:

Nieuwe Receiver-lijn Harman Kardon

Om die reden heb ik de topictitel ook aangepast. :)
Luisteren is ook moeilijk zeg (ik bedoel die twee posts boven mij :+ )!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Nog even een comment op de vraag van de 'echte watts' :
Er zijn verschillende manieren om het afgegeven vermogen te meten bij versterkers.
De 'officiele' manier is de RMS-meting. RMs is feitelijk een indicatie wat een versterker zonder problemen of artefacten kan afgeven aan vermogen. Zeg maar een soort minimum.

Als je bij de uitgebreide specificaties van A-merken kijkt dan staat er netjes bij wat het vermogen is. Alleen de mindere merken zullen het niet direct vermelden.
Als je dus een HK versterker wil vergelijken met bv een Sony dan kan je gewoon op de Sony website de specificaties opzoeken.

Maar om hun produkten wat meer te doen laten lijken dan ze werkelijk zijn, waren er op een gegeven moment veel fabrikanten die andere meetmethoden gebruiken waar hogere waardes uitvolgden. bijvoorbeeld PMPO. PMPO (Peak Music Power Output) is de maximale (gezamelijke) theoretische output waarbij er nog geen schade aan het apparaat ontstaat.
6Watt RMS staat geloof ik gelijk aan 120Watt PMPO, dat scheelt een factor 20. :)

Ook bij veel speakersets zie je het gebruik van PMPO en andere termen om het vermogen er wat indrukwekkender uit te laten zien.
Echte 500 Watt speakerzets voor de PC moet ik nog tegenkomen. :)

[irri mode]
Toch wil ik ff kwijt dat ik echt de bink ben met mijn 507 die 40x krachtigere elco's heeft dan een gemiddelde Sony en laat niemand beweren dat ik een slechte keuze gemaakt heb toch ik mijn vierkante HK setje met blauwe
lampies kocht..ennuuh.....blablablalblalalbla... 8)7
[/irri mode]

[ Voor 29% gewijzigd door -=bas=- op 27-01-2004 20:43 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Mr Jullianno

FF ter info het ging om de AVR 5550 en ik heb 3 verschillende versterkers thuis gehad van het zelfde type.

MVG Lord Elrond

Verwijderd

offtopic:

@ TS weet je zeker dat je die 507 nog kan krijgen? Ik belde 2 weken geleden naar Harman, en toen kon ik ze niet meer bestellen...

alleen de voorraad in de winkels is er nog (ook van de 505), imo

• Dericteur
  • Laatst online: 05-08 05:36
de 507 is inderdaad niet meer leverbaar bij Harman, maar veel winkels hebben er nog wel een paar in voorraad. Waar ik werk staan er ook nog wat in 't magazijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 21:28:
offtopic:

@ TS weet je zeker dat je die 507 nog kan krijgen? Ik belde 2 weken geleden naar Harman, en toen kon ik ze niet meer bestellen...

alleen de voorraad in de winkels is er nog (ook van de 505), imo
http://www.correct.com in rotterdam
Pagina: 1