[dual monitor] 1 of 2 videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 2 21 inch monitoren gekocht (refurbished) en loop nu tegen wat probleempjes aan:

Ik heb momenteel een gf4 mx 440 agp en een voodoo banshee pci in mijn computer zitten, dit was bij mijn vorige setup (2 keer 17 inch ) voldoende om een redelijk resultaat te halen, maar nu ik 2 keer 1600 bij 1200 draai vind ik persoonlijk de kwaliteit van het 2d gedeelte onder de maat. (onscherp beeld, kleurverschil)

Aangezien de meeste moderne videokaarten beschikken over 2 ramdacs lijkt het mij aantrekkelijk om over te stappen op een radeon of een gf fx, zeker ook omdat de gf 4mx het niet meer al te best doet in games.

Ik heb dus een vandaag eens zitten zoeken op GoT, Google, reviews etc. maar twijfel nog tussen een paar alternatieven. De belangrijkste vraag is alsvolgt:

Hoe krijg ik voor een redelijke prijs (+- 200 euro) een zo goed mogelijke 2d en een redelijke 3d op 2 monitoren?

ik heb mijn keuze tot een paar opties teruggebracht:
• laten zoals het nu is aangezien het alternatief niet veel beter is voor de meerprijs (dus 2 videokaarten)
• een ati radeon 9600 xt aanschaffen, voor zover ik weet heeft ati een goede 2d en deze kaart heeft een redelijke 3d
• een geforce fx 5900xt aanschaffen, deze heeft een betere 3d dan de ati, maar ik kan nergens terugvinden hoe het met de 2d zit..
• een andere optie?

Hoe zit het dus met de 2d van ati en nvidia momenteel? en is de kwaliteit dan beter dan met 2 aparte kaarten?

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:43

w0w

een ati radeon 9600 xt aanschaffen, voor zover ik weet heeft ati een goede 2d en deze kaart heeft een redelijke 3d
Hoe kom je hierbij? De 2d van Ati is net zo goed als Geforce tegenwoordig.
een geforce fx 5900xt aanschaffen, deze heeft een betere 3d dan de ati, maar ik kan nergens terugvinden hoe het met de 2d zit..
Met de 2d zit het wel snor, en deze haalt denk ik betere performance van de R9600XT
een andere optie?
Matrox? Die hebben volgens mij wel een bovengemiddelde 2d.
Hoe zit het dus met de 2d van ati en nvidia momenteel? en is de kwaliteit dan beter dan met 2 aparte kaarten?
Heb je de faq goed doorgelezen? Eigenlijk mogen dit soort topics dus niet. Want in de faq staat dat een tweaker zn eigen computerzut moet aanschaffen, je kuntje natuurlijk wel helemaal suf zoeken naar reviews, want die zijn er zat :)

• lester
  • Niet online
kan me voorstellen dat het als een verkapte "wat moet ik kopen" topic overkomt, het gaat in 1e instantie over wat een beter optie is: 1 of 2 videokaarten, en daarna kom ik pas bij het wat moet ik kopen plaatje.

En aangezien ik nog wel zo nu en dan CS en Cod speel is een Matrox (helaas) geen optie. Ik kan er hoogstens een matrox pci naast zetten.

En btw wordt er imho te weinig naar 2d gekeken in reviews en teveel naar fpsjes, want 10 fps meer of minder maakt mij niet uit, maar een strakke desktop op 1600 X 1200 wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Matrox vind ik erpsoonlijk wel het fijnste werken in dual omdat ze een dubbele Ramdac hebben en monitoren dus onafhankelijk van elkaar kunnen aansturen. Matrox is alleen wat minder in 3d (hoewel de pharhelia redelijk meekomt, echter niet binnen jouw budget).

Als je overgaat op een ATI of een NVIDIA kaart is het al wat moeilijker want volgens mij hebben deze geen dubbele ramdac (iig niet allemaa, wat betekend dat je clone/stretch krijgt als je 2 monitoren eraan hangt. nu weet ik niet of je dit werg vind omdat je 2 identieke monitoren heb, ik vind het persoonlijk NIET fijn omdat ik met 22 en 17" zit).

Een goede ATI of Nvidia kaart zou ik persoonlijk vergezellen van een lieve matrox van 2 of 4 MB op PCI (heb je voor een tientje ofzo geven goed 2d beeld, 3d is uiteraard belabberd, maar dat doe je toch op die ene monitor waar die ati of nvidia aanhangt).

Zelf vind ik echter dat een ATI toch wat beter beeld geeft dan een Nvidia kaart, maar dat hangt niet enkel af van de chipset, maar met name welke filters gebruikt worden (waarschijnlijk heb ik gewoon de pech dat ik niet zo;n geweldige nvidia te pakken had).

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:43

w0w

En aangezien ik nog wel zo nu en dan CS en Cod speel is een Matrox (helaas) geen optie. Ik kan er hoogstens een matrox pci naast zetten.
Cs is toch zeker niet te zwaar voor een Matrox :?
Verder denk ik dat 2d moeilijker te 'meten' is en dat het verschil te weini guit elkaar ligt om op te nemen in benchmarks of revieuws

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 10:26

WiXX

Kijk uit malloot een...

2D is van Ati altijd al beter geweest als die van nvidia. De 3D is in de laatste kaarten van Ati enorm verbeterd en heeft naar mijn idee die van nvidia overtroffen.

Ik zou dus voor Ati gaan en denk dat nvidia zichzelf maar weer eens moet gaan bewijzen met hun nieuwe kaarten.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zoals anderen al zeggen, de 2d filters van ati zijn beter als die van nvidia, zelfs fabrikanten als leadtek die vaak betere 2d filters op hun kaarten duwen kunnen met het nvidia kaarten niet het niveau bereiken dat ati nu heeft.

Ook 3d is ati nu sneller, heeft betere prestaties..en doen het goed!

Ik raadt ati aan en ik heb beide nvidia als ati kaarten gezien....

There is no place like ::1

Verwijderd

Ik heb een Matrox Millennium P750 en die haalt 5000 3dmark2001'tjes. Ook heeft ie triplehead dus je zou er nog een tv bij kunnen hangen (of surround gamen :9).. Hij zit alleen iets boven je budget. De P650 zit er onder maar die heeft geen triplehead en is iets lager geklokt..
Ik ben er zeer tevreden over iig. Relaxed multitasken en een game'pje hier en daar ertussendoor :)

• lester
  • Niet online
probleem is een beetje dat zeker CoD te zwaar is voor een matrox, zelfs de Parhelia haalt dan nog niet eens het niveau van een gf 4 mx..

dus dan blijven de radeon 9600 en de gf fx 5900 over, tenzij ik nog een matrox 450 of 550 pci naast mijn gf4 mx hang.. de ati en nvidia hebben beide dubbele ramdac dus dat moet in principe wel goedkomen.. zijn er nou nog merken bij ati en nvidia die een bovengemiddeld 2d filter monteren op hun kaarten?

Verwijderd

zijn er nou nog merken bij ati en nvidia die een bovengemiddeld 2d filter monteren op hun kaarten?
Zoals ik het (objectief gebaseerd op mijn Radeon 9500/9600/9700/9800 gebruikservaring) zou inschalen (*getest op 1 en dezelfde monitor):
  • Bovengemiddeld: Sapphire, Hercules;
  • Gemiddeld: Connect3D, Asus;
  • Ondergemiddeld : PowerColor/Club3D, Gigabyte;

Vergelijkbare topics:

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 08:13 ]

Pagina: 1