Krijg mijn pc niet meer aan de praat. Nadat ik de powerknop indruk, geeft ie geen krimp. Alle ledjes doen het niet, geen geluid. Ik vermoed dus dat een zekering kapot is. Vraag is dus, waar zitten die dingen, hoe vervang ik ze, mag ik ze vervangen door een zekering uit een andere computer? Wie iemand misschien wat tips hieromtrend? Bijvoorbaat dank.
Een zekering zal in je voeding zitten en neit op je moederbord.
doe eerst eens een ATX reset en kijk vervolgens wat je bak doet.
Lukt dat neit test dan eerst de voeding eens om te kijken of die niet gewoon dood is. Mocht je voeding goed zijn dan kun je aan het moederbord gaan twijfelen. Trek alle overbodige hardware uit je bak en probeer te booten om te kijken wat hij nog doet.
Post verder eens de specs van je bakkie, wellicht dat we er dan wat zinnigs over kunnen zeggen.
doe eerst eens een ATX reset en kijk vervolgens wat je bak doet.
Lukt dat neit test dan eerst de voeding eens om te kijken of die niet gewoon dood is. Mocht je voeding goed zijn dan kun je aan het moederbord gaan twijfelen. Trek alle overbodige hardware uit je bak en probeer te booten om te kijken wat hij nog doet.
Post verder eens de specs van je bakkie, wellicht dat we er dan wat zinnigs over kunnen zeggen.
Op je moederbord zitten geen zekeringen, alleen in de voeding, maar die klapt er niet zo snel uit.
Probeer eens je pc te starten met een andere voeding, dan weet je of de voeding het probleem is.
Probeer eens je pc te starten met een andere voeding, dan weet je of de voeding het probleem is.
Verwijderd
Als het een standaard ATX voeding is: zet hem eerst een minuutje uit en probeer opnieuw.
Alternatief kun je een ATX voeding testen zonder moederbord door de powerON (groen [of grijs]) met een willekeurige ground (zwart) door te verbinden aan je ATX mobo connector terwijl je de voeding genoeg belast (met een tweetal IDE devices [harddisk/cdrom] bijvoorbeeld).
Naslag: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Alternatief kun je een ATX voeding testen zonder moederbord door de powerON (groen [of grijs]) met een willekeurige ground (zwart) door te verbinden aan je ATX mobo connector terwijl je de voeding genoeg belast (met een tweetal IDE devices [harddisk/cdrom] bijvoorbeeld).
Naslag: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 14:38 ]
Technische hoogpraat voor een leek hiero. Maar goed, bedankt voor jullie aanwijzigen. Ik ga eens aan de slag. Jullie horen nog van me.
Niet op alle mobo's nee, maar op veel mobo's zitten zgn. 'resettable fuses', in feite gewoon PTC's. Deze 'resetten' zichzelf (door afkoeling) nadat de spanning van het bord is afgehaald. Vervangen van deze dingen is niet nodig/zinvol.Op je moederbord zitten geen zekeringen
@TS: Meer info over de specs en details over het probleem!
Ik ben niet zo'n techneut om ff een voedinkje open te schroeven. Wel heb ik de volgende specs voor jullie:
LITEON
Input: 100-120/220-240V 4/2 A 50-60Hz
output: 145 W MAX
+5v 14A
+3.55V 7A
+12V 4A
-5V 0.15A
-12V 0.15A
model PA-5151-1CF
LITEON
Input: 100-120/220-240V 4/2 A 50-60Hz
output: 145 W MAX
+5v 14A
+3.55V 7A
+12V 4A
-5V 0.15A
-12V 0.15A
model PA-5151-1CF
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 16:32 ]
leuk, maar hebben toch meer info nodig, willen we een oorzaak vinden.
If it aint broke, fix it till it is!
Zeg maar wat je horen wil. Ik heb dat ding gekregen van een kennis. Dus heb hem nog nooit werkend gekregen. Bovendien schroef ik normaal gesproken niet snel zo'n ding open.
Verwijderd
145w en wat heb je hier allemaal aan hangen ?
2 cdrom spelers
4 harde schijven
(meer info in startpost plz)
denk dat je voeding t niet echt trekt dan
2 cdrom spelers
4 harde schijven
(meer info in startpost plz)
denk dat je voeding t niet echt trekt dan
Minimaal, 1 cdrommetje, 20 gb harddisk. standaard geluidskaartje. Tis een compaq. Heb alle toeters en bellen eraf gehaald en nog doet ie het niet. Aan de stroom gehangen. Maar als ik hem aanzet dat brandt niet eens de powerknop.
Verwijderd
hmmz denk toch dat je voeding overleden isVerwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 16:42:
Maar als ik hem aanzet dat brandt niet eens de powerknop.
Had je nou al een andere voeding geprobeerd of nog niet?
Ik weet niet of die andere voeding wel past. Uit voorzorg zal ik hier ff de spec van die voedings geven:Terw_Dan schreef op 24 januari 2004 @ 16:45:
Had je nou al een andere voeding geprobeerd of nog niet?
DELL
Input:
115V - 5.5A - 50-60Hz
230V - 2.75A - 50-60 Hz
Output: 230 W
+5V: 32 A MAX
+12V: 5.4 A MAX
-5V: 0.3 A MAX
-12V: 0.3 A MAX
Verwijderd
Ah, daar komt de aap uit de mouw: je hebt een Dell 
Zie op die pagina die ik eerder gaf: Dell heeft soms afwijkende pinouts
Indien dat het geval is, kun je niet zomaar de boel werkend krijgen door hem over te zetten. Daar zul je in het ergste geval een paar pinnen moeten omwisselen/oversolderen met elkaar. Bijvoorbeeld: Dell proprietary (non-standard) ATX/NLX connector.
Het is wel een ATX connector (dus zo'n 20 pinnige connector met 2 rijen) van je voeding en moederbord ?
Indien dat het geval is, kun je niet zomaar de boel werkend krijgen door hem over te zetten. Daar zul je in het ergste geval een paar pinnen moeten omwisselen/oversolderen met elkaar. Bijvoorbeeld: Dell proprietary (non-standard) ATX/NLX connector.
Het is wel een ATX connector (dus zo'n 20 pinnige connector met 2 rijen) van je voeding en moederbord ?
[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 17:17 ]
Nee, ik heb een compaq computer en wil zijn voeding vervangen door een voeding van een DELL computer.Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 17:12:
Ah, daar komt de aap uit de mouw: je hebt een Dell
Het is wel een ATX connector (dus zo'n 20 pinnige connector met 2 rijen) ?
Verwijderd
Dus? Dan heb je nog steeds mogelijk last van de afwijkende aansluitingenNee, ik heb een compaq computer en wil zijn voeding vervangen door een voeding van een DELL computer.
Het is wel een ATX connector (dus zo'n 20 pinnige connector met 2 rijen) van je 2 voedingen en moederbord? Welke aansluitingen en draadkleuren worden er gebruikt in jouw situatie? Vergelijk dat eens op die eerder genoemde pagina?
edit:
en nee, niet zomaar aansluiten als iets past, dat kan soms een voeding/mobo kosten (indicatie als de spanningen/kleuren anders zijn > meten/kijken)
en nee, niet zomaar aansluiten als iets past, dat kan soms een voeding/mobo kosten (indicatie als de spanningen/kleuren anders zijn > meten/kijken)
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 17:29 ]
Niet doen tenzij je zeker weet dat je pinout van de dell > compaq kloptVerwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 17:16:
[...]
Nee, ik heb een compaq computer en wil zijn voeding vervangen door een voeding van een DELL computer.
* Atlas heeft ervaring ermee
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
De orginele Compaq voeding heeft slecht een enkele 12 (2x6) pinnige (oranje, rood, geel, blauw, zwart, zwart en zwart, zwart, wit, rood, rood, rood) aansluiting samen met nog een aparte 6 pinnige (zwart, zwart, paars, grijs, groen, groen) aansluiting.Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 17:19:
Dus? Dan heb je nog steeds mogelijk last van de afwijkende aansluitingen
Het is wel een ATX connector (dus zo'n 20 pinnige connector met 2 rijen) van je 2 voedingen en moederbord? Welke aansluitingen en draadkleuren worden er gebruikt in jouw situatie? Vergelijk dat eens op die eerder genoemde pagina?
De DELL voeding heeft wel een 20 pinnige connector van 2 rijen. Vermoedelijk dus wel een ATX connector.
Verwijderd
12 polig (2x6) is een AT (XT/BabyAT/LPX "PS2") connector, daar kun je wel een ATX op aansluiten, maar dan moet je wel andere stekkers eraan zetten en het één en ander ombouwen om de voeding in te schakelen met je normale AT powerknop. Je (AT) moederbord heeft nl. niet de benodigde powerON inschakelcircuit, dus zul je die hetzij moeten faken met die schakelaar, of moeten doorverbinden en de 230V AT schakelaar aansluiten op je 230V van je voeding.
Maar goed, ik ga eerst even eten - laat het even bezinken en neem evt. die pagina nog eens door zodat je een beetje een voorstelling kan maken van wat ik bedoel.
Maar goed, ik ga eerst even eten - laat het even bezinken en neem evt. die pagina nog eens door zodat je een beetje een voorstelling kan maken van wat ik bedoel.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 06:52 ]
Bedankt voor je reactie. In principe is het dus wel mogelijk volgens jou?Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 19:08:
12 polig (2x6) is een AT (XT/BabyAT/LPX "PS2") connector, daar kun je wel een ATX op aansluiten, maar dan moet je wel het één en ander ombouwen om de voeding in te schakelen met je normale AT powerknop. Je (AT) moederbord heeft nl. niet de benodigde powerON inschakelcircuit, dus zul je die hetzij moeten faken met die schakelaar, of moeten doorverbinden en de 230V AT schakelaar aansluiten op je 230V van je voeding. Maar goed, ik ga eerst even eten - laat het even bezinken en neem evt. die pagina nog eens door zodat je een beetje een voorstelling kan maken van wat ik bedoel.
Ja, alleen is het wat werk
met wat electronica...
Verwijderd
hij geeft al een paar keren aan geen techneut te zijn, is het niet verstandiger voor hem een nieuwe voeding te kopen?
Verwijderd
Even proberen samen te vatten: We waren nl. even op het verkeerde been gezet in het topic, omdat wij ten onrechte ervan uitgingen dat het allemaal ATX was.
Je Compaq is een AT extended voeding (2x6pins +1x6pins). De Dell is een ATX (20pins).
In een AT (extended) voeding wordt de beveiliging meestal gedaan met een zekering in de voeding zelf. Als je de kapotte voeding openschroeft moet je die wel kunnen vinden, het is meestal een doorzichtige glaszekering. Kijk eerst eens of die kapot is. Een zekering kost zeggen en schrijven zo'n 50 eurocent.
Mocht reparatie helemaal niet meer lukken:
De voeding die jij nodig hebt is een AT extended voeding met die (1x6) extra voedingstekker.
Wat nu allemaal in de winkel ligt is ATX. Dus ik denk dat je de beste kans hebt in het 2ehands circuit. Als je bij een kringloopwinkel/gemeente reiniging etc gaat kijken is de kans behoorlijk dat hun een Compaq voeding hebben. Dan moet je erop letten dat die extra voedingsstekker aanwezig is (zwart, zwart, paars, grijs, groen, groen) zoals je zelf zegt.
Op die manier kun je voor héél weinig toch aan een vervangende voeding komen.
Je Compaq is een AT extended voeding (2x6pins +1x6pins). De Dell is een ATX (20pins).
In een AT (extended) voeding wordt de beveiliging meestal gedaan met een zekering in de voeding zelf. Als je de kapotte voeding openschroeft moet je die wel kunnen vinden, het is meestal een doorzichtige glaszekering. Kijk eerst eens of die kapot is. Een zekering kost zeggen en schrijven zo'n 50 eurocent.
Mocht reparatie helemaal niet meer lukken:
De voeding die jij nodig hebt is een AT extended voeding met die (1x6) extra voedingstekker.
Wat nu allemaal in de winkel ligt is ATX. Dus ik denk dat je de beste kans hebt in het 2ehands circuit. Als je bij een kringloopwinkel/gemeente reiniging etc gaat kijken is de kans behoorlijk dat hun een Compaq voeding hebben. Dan moet je erop letten dat die extra voedingsstekker aanwezig is (zwart, zwart, paars, grijs, groen, groen) zoals je zelf zegt.
Op die manier kun je voor héél weinig toch aan een vervangende voeding komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 07:08 ]
In dien je in de buurt van Dronten woont, mag je gratis 1 AT-voeding uit mijn voorraad trekken
NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)
Haha, bedankt voor het aanbod. Dronten is me toch iets te ver weg vanuit Eindhoven.igg schreef op 25 januari 2004 @ 09:24:
In dien je in de buurt van Dronten woont, mag je gratis 1 AT-voeding uit mijn voorraad trekken
Bedankt voor je resume. Als ik het dus goed begrijp dat zit een dergelijke voeding eigenlijk alleen maar in een compaq kast en bovendien is zo'n (1x6) extra voedingstekker ook een zeldzaamheid om op te letten.Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 07:08:
Verwijderd
Nou, een AT voeding (2x6) is oud. Dat is probleem 1 waar nog wel overheen te komen is, want dat is in ieder geval niet zeldzaam.Als ik het dus goed begrijp dat zit een dergelijke voeding eigenlijk alleen maar in een compaq kast en bovendien is zo'n (1x6) extra voedingstekker ook een zeldzaamheid om op te letten.
Het probleem is pas die extra (1x6) stekker wat van die AT voeding een extended versie maakt (op die 1x6 stekker zitten een aantal extra spanningslijnen). En van wat ik opmaak van de kleuren op die extended (1x6) connector gaat het niet om een standaard extended maar om een Compaq variant (al kan ik daarbij fout zitten, meten is de enige echte 100% zekerheid).
Dus ja, het is het makkelijkst om te vragen naar een Compaq AT voeding met extra P3 stekker (met dezelfde kleurcode).
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 13:16 ]
En welke elektronicaboer heeft momenteel een dergelijk gevalletje nog op de plank liggen denk je?Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 13:14:
Nou, een AT voeding (2x6) is oud. Dat is probleem 1 waar nog wel overheen te komen is, want dat is in ieder geval niet zeldzaam.
Het probleem is pas die extra (1x6) stekker wat van die AT voeding een extended versie maakt (op die 1x6 stekker zitten een aantal extra spanningslijnen). En van wat ik opmaak van de kleuren op die extended (1x6) connector gaat het niet om een standaard extended maar om een Compaq variant (al kan ik daarbij fout zitten, meten is de enige echte 100% zekerheid).
Dus ja, het is het makkelijkst om te vragen naar een Compaq AT voeding met extra P3 stekker (met dezelfde kleurcode).
Verwijderd
De gemiddelde boer niet (meer) - vandaar mijn opmerking om het in het 2ehands circuit te proberen.
Ik heb het volgens mij niet gelezen!
Heb je al eens met een multimeter gekeken of je voeding eigenlijk wel stuk is?
Misschien is je powerknop stuk, draadbreuk etc.
mcb1
Verwijderd
lees de postjes van euss + TS eens.....
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 21:41 ]
Voeding heb ik inmiddels doorgemeten. De aansluitingen voor de hd's hebben allemaal een stroomsterkte van 2.0 V waar toch eigenlijk 5.0 V doorheen zou moeten gaan. De zekering heb ik ook doorgemeten, maar deze werkte nog normaal.mcb1 schreef op 26 januari 2004 @ 19:11:
Ik heb het volgens mij niet gelezen!
Op marktplaats.nl heb ik de volgende voedingen gevonden:
voeding 1:
model PA-4022-6B2
part nr 242907-001
spare nr 242908-001
voeding 2:
Voeding Model CWT-200 PA.
voeding 3:
Voeding Compaq Deskpro model PA-4022-682
Zelf heb ik een voeding van het type: model PA-5151-1CF
Kan ik een van bovenstaande voedingen gebruiken als vervanging van mijn oude kapotte voeding?
voeding 1:
model PA-4022-6B2
part nr 242907-001
spare nr 242908-001
voeding 2:
Voeding Model CWT-200 PA.
voeding 3:
Voeding Compaq Deskpro model PA-4022-682
Zelf heb ik een voeding van het type: model PA-5151-1CF
Kan ik een van bovenstaande voedingen gebruiken als vervanging van mijn oude kapotte voeding?
Ik zou ten eerste morgen eens langs wat pc-winkeltjes gaan. De ervaring leert dat die dingen soms nog wel eens op een plankje liggen.
Je kan er bijna wel zeker van zijn dat je je voeding hebt opgeblazen. 145 watt is toch echt te weinig.
Als die winkels niets hebben liggen dan kan je wel eens gaan kijken naar een andere voeding op internet.
Die derde voeding lijkt me misschien wel een oplossing. Ik heb er helaas niets over kunnen vinden met google. Die andere kon ik ook niet goed vinden.
Nog een andere oplossing is iemand te vinden met een hele zooi oude pc's op zolder. Die voldoen waarschijnlijk zeker wel.
Edit:
Op dezelfde site als waar jij je gezocht berichtje hebt geplaatst op Marktplaats. Daar staat ook een oude voeding voor 5 euro. Misschien een idee-tje?
Je kan er bijna wel zeker van zijn dat je je voeding hebt opgeblazen. 145 watt is toch echt te weinig.
Als die winkels niets hebben liggen dan kan je wel eens gaan kijken naar een andere voeding op internet.
Die derde voeding lijkt me misschien wel een oplossing. Ik heb er helaas niets over kunnen vinden met google. Die andere kon ik ook niet goed vinden.
Nog een andere oplossing is iemand te vinden met een hele zooi oude pc's op zolder. Die voldoen waarschijnlijk zeker wel.
Edit:
Op dezelfde site als waar jij je gezocht berichtje hebt geplaatst op Marktplaats. Daar staat ook een oude voeding voor 5 euro. Misschien een idee-tje?
[ Voor 12% gewijzigd door Hooglander1 op 15-02-2004 21:00 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Pagina: 1