Toon posts:

onboard videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben in het bezit van een onboard videkaart " intel 82845G/GL/GE/PE/GV graphica contoller.

nou heb ik ergens gelzen dat je die dingen op een of andere manier kunt upgrade.
"dit zou dan ten koste gaan van het intern geheugen"

er is nu 64 MB aan videogeheugen aanwezig.

heeft iemand enig idee hoe je die dingen kunt upgrade.

en tot hoever je kunt gaan.

BVD _/-\o_

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Lijkt me stug dat het geval meer dan 64MB RAM ondersteunt, maar kijk eens in je BIOS :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

dat is dan shared geheugen.. je kunt dan meer geheugen van je echte ram toewijzen aan je videokaart... ik weet niet of dat bij jouw kaart ook kan , of dat 64 bijv. al de max is. (als het AGP is kan je in de bios instellen hoeveel ram je daarvoor beschikbaar wilt stellen)

je kunt het hier vast vinden: http://www.intel.com/support/graphics/intel845g/ met name dus hier : http://www.intel.com/supp...s/intel845g/video_mem.htm , 64mb is dus jouw max :) voor wat meer performance kun je misschien wel nieuwe driver downloaden :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie

ik kan in de bios het AGP geheugen max. naar 128 MB zetten...

krijg ik dan geen koel problemen???

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

AV --> VB

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 11:21:
bedankt voor je reactie

Whehe, dat zou wat zijn :P Nee hoor, meer geheugen aanwijzen voor je videokaart zal de temperatuur niet laten stijgen, want anders zou dat geheugen wel door iets anders gebruikt worden :)

The devil is in the details.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

bedankt voor je reactie

Zeker weten dat je hier niet in de war bent met de AGP Aperture Size?

Verder vraag ik me af wat je uberhaupt wil met 128MB RAM op een onboard kaart want die dingen zijn zoiezo niet erg snel in 3D werk, dus eigenlijk heb je er weinig aan, behalve dat je nog eens 64MB van je werkgeheugen kwijt bent :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bedankt voor je reactie

Ik denk dat je de agp aperture bedoelt, dat is de aperture size. Deze maakt voor je koeling in principe niet (veel) uit, maar lees de uitleg onder de link (de FAQ) maar door, dan snap je het wel denk ik :)
Klik voor de aperture size in de faq

[ Voor 54% gewijzigd door pagani op 24-01-2004 11:26 ]

Verwijderd

idd, agp-aperture size, maar dat instellen heeft alleen nut als die videokaart al op je agp-poort zit (wat ik niet terug kan vinden in de documentatie).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hmm een Intel Extreme Graphics controller. (dat is de naam van et typenummer)
daar zat toch geen T&L unit op? dus daar kan je sowieso niet veel games mee spelen.
volgens mij heeftie wel dedicated RAM (of iig bij de HP DT330 op me ex-stageplaats wel).
Wat je kan instellen is idd hoogstewaarschijnlijk de AGP Arperature size.
de Arperature is een regel die aangeeft dat de videokaart in het AGP slot (als er daar dus 1 in zit) werkgeheugen mag gebruiken tot een bepaald maximum, mits dat niet nodig is voor de rest van de PC.

dan is er ook nog Shared Video RAM, en dat gaat echt van het RAM van je PC af.
kom je heel veel tegen in laptops.

dus als je wil upgraden, koop een snellere videokaart.

btw, waarom zou je die trage Intel videokaart meer geheugen willen toewijzen?
hij is sowieso te traag om het allemaal te gebruiken.
hoeveelheid MB's aan videogeheugen is slechts tot zekere hoogte bepalend voor de snelheid van de videokaart. Een goede, snelle GPU is nog veel belangrijker.
(zet maar eens een Geforce4 MX420 met 128MB geheugen tegen een GeForce4 Ti4200 met 64MB, wedden dat die Ti4200 kaart sneller is?)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FireWurX schreef op 24 januari 2004 @ 11:38:
hmm een Intel Extreme Graphics controller. (dat is de naam van et typenummer)
daar zat toch geen T&L unit op? dus daar kan je sowieso niet veel games mee spelen.
volgens mij heeftie wel dedicated RAM (of iig bij de HP DT330 op me ex-stageplaats wel).
Wat je kan instellen is idd hoogstewaarschijnlijk de AGP Arperature size.
de Arperature is een regel die aangeeft dat de videokaart in het AGP slot (als er daar dus 1 in zit) werkgeheugen mag gebruiken tot een bepaald maximum, mits dat niet nodig is voor de rest van de PC.

dan is er ook nog Shared Video RAM, en dat gaat echt van het RAM van je PC af.
kom je heel veel tegen in laptops.

dus als je wil upgraden, koop een snellere videokaart.

btw, waarom zou je die trage Intel videokaart meer geheugen willen toewijzen?
hij is sowieso te traag om het allemaal te gebruiken.
hoeveelheid MB's aan videogeheugen is slechts tot zekere hoogte bepalend voor de snelheid van de videokaart. Een goede, snelle GPU is nog veel belangrijker.
(zet maar eens een Geforce4 MX420 met 128MB geheugen tegen een GeForce4 Ti4200 met 64MB, wedden dat die Ti4200 kaart sneller is?)
Ook zijn vaak de kaarten met 256 mb van eenzelfde type als de 128mb variant trager dan die 128 mb variant 8)7

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
volgens mij heeftie wel dedicated RAM
Nope, de Intel Extreme adapter gebruikt shared geheugen (waardoor dus de beschikbare bandbreedte voor de CPU gehalveerd wordt...).

Je kan in het BIOS van de pc meestal een hoeveelheid geheugen toewijzen aan de geïntegreerde adapter. Dit is echter alleen een waarde die wordt doorgegeven aan DOS applicaties (en aan mainboard-monitorsoftware). De daadwerkelijke toewijzing van geheugen gebeurt echter dynamisch; de adapter gebruikt zoveel geheugen als nodig is voor de applicatie die op dat moment draait. Je hebt daarop zelf geen invloed.

Verder is de Intel Extreme redelijk geschikt voor desktop-toepassingen, maar zeer zeker niet voor games of andere 3D apps. Niet alleen door de totaal waardeloze performance van de adapter zelf, maar ook doordat de geheugenbandbreedte voor je CPU gehalveerd wordt. Als er een AGP slot op je mobo zit kun je daar beter een (goedkoop) AGP kaartje in stoppen.

Het verhaal over die dynamische toewijzing van geheugen vind je overigens netjes in de Intel datasheets.

edit:
De DVMT (Dynamic Video Memory Technology) whitepaper vind je hier: http://www.intel.com/support/graphics/intel845g/dvmt.htm

[ Voor 7% gewijzigd door koraks op 24-01-2004 12:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat het ondertussen al duidelijk is. Ik ga nav deze (en vele andere) topics de FAQ uitbreiden met een stukje over integrated/onboard (NIET hetzelfde :o ) VGA, want daar schijnt redelijk behoefte aan te zijn...

Voor de duidelijkheid:

- als iets integrated of onboard is, is het natuurlijk geen videokaart :z
- de i845G reeks is een voorbeeld van integrated VGA, waarbij systeemgeheugen (en (veel erger) geheugenbandbreedte) afgesnoept wordt om de VGA core te dienen. Onboard werkt met een losse chip met (meestal) z'n eigen geheugen.

Je kunt allicht allerlei waardes voor de shared mem framebuffer kiezen, maar veel ga je er niet op vooruit omdat hoeveelheid videogeheugen volstrekt ondergeschikt is voor performance aan de geheugenbandbreedte die beschikbaar is, en die is bij een shared mem (UMA) setup altijd bagger. Als je met 64MB shared niet tevreden bent, zul je met 128MB of 32MB net zo ontevreden zijn. Een fatsoenlijke PCI of AGP videokaart, zelfs eentje die op papier minder indrukwekkend lijkt (denk aan een 32MB Radeon ofzo) zal veel sneller zijn doordat enerzijds het zelf veel meer bandbreedte heeft en anderzijds je CPU niet meer geknepen wordt door de shared mem.

Maar goed, dit verhaal heb ik in tig andere topics ook al opgehangen (vandaar dat het in de FAQ gestopt gaat worden ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.