Twee providers, 1 PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:36

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb een kabel modem verbinding en het fijne is dat de download onbegrensd is (als ik mijn best doe kan ik 700 kB/s halen), echter de upload is bagger: ik moet me heel boos maken wil ik 16 kB/s halen. Nu heb ik echter ook een ADSL verbinding van de zaak, maar daar kan ik alleen mee naar mijn werk verbinden.

Ik moet zeggen KON, want sinds kort is er de mogelijkheid om voor een klein bedrag per maand ook een gewone internet verbinding op te zetten. Deze is 384/512, dus dat is een drie maal zo hoge hoge upload en waarschijnlijk betere ping tijden in on-line spellen.

Waar ik echter niet op zit te wachten is telkens achter mijn buro kruipen om kabeltjes te wisselen en dan ip adressen te wisselen. Na dit lange into, hier mijn vraag: kan ik beide ISP's tegelijkertijd aansluiten op één PC aansluiten? Zo ja, wat voor problemen kan ik verwachten? En hoe weet elk programma dan welke NIC te gebruiken naar buiten toe? Voor de goede orde, ik draai XP.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Verwijderd

Een eerste snel ideetje, ben niet zeker of 't zou werken: een goeie softwarefirewall draaien en zo instellen, dat outbound traffic blocked wordt op de 'kabel'NIC en inboundtraffic blocked wordt op de ADSLNIC (dat laatste hoeft zelfs niet)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

code:
1
2
3
4
5
                |------------[provider1]
                |
[PC]-------[switch]
                |
                |------------[provider2]

Lijkt simpel ... of dit goed gaat werken betwijfel ik, want je zit met 2 verschillende IP ranges. Dus het is vechten welke van de 2 jou een IP gaat toekennen ;)

Je zou iets moeten hebben als een schakelkastje voor LAN. Waarbij je dus van draadje naar draadje kunt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door dreeke op 23-01-2004 20:46 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik denk dat, als je het hardwarematig wil doen, je ofwel een router nodig hebt die meerdere bridgings tegelijk toelaat met dan ook rules daarop. Maar is het niet mogelijk een Linuxbak tussen te schakelen?

Edit: een switch zoals dreeke voorstelt zal nooit werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 20:53 ]

Verwijderd

Linux oplossing, na google op 'linux multiple providers':
http://www.linux.com/howt...rpdb.multiple-links.shtml

Lijkt mij de leukste oplossing :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 20:45:
Een eerste snel ideetje, ben niet zeker of 't zou werken: een goeie softwarefirewall draaien en zo instellen, dat outbound traffic blocked wordt op de 'kabel'NIC en inboundtraffic blocked wordt op de ADSLNIC (dat laatste hoeft zelfs niet)
En hoe moet een server weten dat hij het antwoord op de request vanaf het ADSL-IP adres moet sturen naar het kabel-IP adres? Dat gaat dus niet werken.

Wat wel werkt, hoewel het waarschijnlijk ook niet optimaal zal zijn, is 2 netwerkkaarten in je PC zetten. De default gateway naar de ene laten wijzen en dan wat losse routes aanmaken die naar de andere wijzen. Bijvoorbeeld: default gateway naar de kabel, en een route naar een paar gameservers (en de netwerkranges van je bedrijf!!) via de ADSL. Maar dan nog zal je waarschijnlijk soms vreemde situaties krijgen, en zowiezo zal je niet de volledige capaciteit van beide verbindingen kunnen benutten.

Mogelijk kan het beter door een Linux server neer te zetten, met 3 kaarten, 1 naar je interne netwerk, 1 naar ADSL en 1 naar kabel en dan daar een proxy server op draaien. Squid heeft heel veel instelmogelijkheden, en daar zullen ook vast wel wat dingen bij zitten voor meerdere Internetverbindingen. Maar dat is natuurlijk wel veel meer werk op om te zetten.

edit:
Die advanced routing HOWTO van NeuralTransmitter ziet er ook erg goed uit, waarschijnlijk werkt het beter dan het Squid verhaal en is zeker makkelijker op te zetten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 20:59 ]

Verwijderd

Inderdaad, mijn eerste snel ideetje is totaal brak :)
Linux, is 't leukste, zie postje hoger van me.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:00

Swerfer

Hmm...

ADSL is bij jouw thuis blijkbaar mogelijk. Dus kabelabbo eruit donderen en ADSL nemen met een redelijke snelheid lijkt mij de goedkoopste oplosing.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Je kunt tegenwoordig routers krijgen met 2 WAN poorten, met ingebouwde load balancer. Kost wel wat maar dan heb je ook wat!

..:: ::..

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Als je het makkelijk wilt doen zonder veel geld uitgeven:
Twee nic's in de pc zoals Jeroenr zegt, maar dan niet met routes spelen, maar telkens 1 kaart disabled hebben staan.
Als je gaat gamen zet de ADSL nic enabled, en de kabel nic disabled, en voor downloaden vice versa.
Disablen/enablen van een nic heb je binnen 30 seconden gedaan.

Het nadeel is dan wel dat het een of/of situatie is.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Wat extra info: de adsl router heeft meerdere poorten. Ik zou dus 1 kabeltje rechtstreeks in een 2e NIC in mijn PC kunnen stoppen. Je krijgt dan een publiek ip adres (10.x.x.x range, dus een soort 'intern' adres) Echter internet werkt pas als je een zelf contract afsluit me een ISP (buiten de werkgever om).

Een ander kabeltje kan ik laten liggen voor mijn laptop. Als ik verbinding met de zaak wil maken zal ik een VPN connectie op moeten zetten. Mijn laptop NIC heeft dan 2 adressen: 1 publiek ip en 1 virtueel VPN ip.

Ik wil mijn kabelmodem niet opgeven, want dan zal ik mijn onbegrensde snelheid verliezen. Een ADSL verbinding van gelijke snelheid gaat een veelvoud kosten van wat ik nu betaal, dus daar heb ik ook geen zin in.

Linux is ook niet een oplossing, want mijn linux kennis is 0. Ook kan ik niet zonder windows (sorry als ik hiermee iemand tegen het zere been schop ;-)

Servers hebben vaak toch ook meerdere NIC's. Hoe werkt dat dan?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Servers, hebben meestal meerdere NIC's voor FaultTollerance (FT) en LoadBalance (LB)...
FF korte uitleg wat die dingen ongeveer zijn:

FaultTollerance (FT):
Als NIC1 uitvalt, dan neemt NIC2 alles over...

LoadBalance (LB):
De netwerk-IO word verspreid over de 2 netwerkkaarten...

Op zicht zouden 2 NIC's in je PC ook wel moeten kunnen, dan sluit je de ene ISP aan op NIC1 en de andere op NIC2...

En over de vraag, hoe ze dan op internet komen, volgens mij doen programma's dat vanzelf... Ik denk alleen, dat ze dan de hele tijd naar 1 NIC toe willen, aangezien ze (volgens mij) altijd de snelste 'weg' willen nemen

Wat volgens mij wel kan, denk alleen dat dat een beetje prijzig is...
Maar je zou bijvoorbeeld 1 switch kunnen nemen en 2 routers
Krijg je dus dit:
code:
1
2
3
4
5
           |-----Router1
           |
 PC-----Switch
           |
           |-----Router2
Dan kan je op de switch en in de routers het verkeer regelen... (Via de ingebouwde NAT's)

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2004 12:26 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat je ook nog kan proberen is 1 nic handmatig beide IP adressen geven.

of het werkt weet ik niet maar je kan het wellicht proberen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Als die hoge download, en die goede upload niet tegelijkertijd nodig zijn, zet je er 2 nics in, en als je gaat gamen disable je de "cable isp" nic effe.
Of zie ik de dingen te simpel? :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06-2025
ThePerfectCell schreef op 24 januari 2004 @ 12:17 een boeiend sprookje:

En over de vraag, hoe ze dan op internet komen, volgens mij doen programma's dat vanzelf... Ik denk alleen, dat ze dan de hele tijd naar 1 NIC toe willen, aangezien ze (volgens mij) altijd de snelste 'weg' willen nemen
programmas zoeken het internet op door al het verkeer dat niet voor het interne net bedoelt is naar de gateway te gooien.de gateway zal het dan her distribueren.dus nee, programmas kiezen niet zelf de snelste weg...(dat doet de gateway...)

[ Voor 4% gewijzigd door Pinyin op 24-01-2004 17:18 ]

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Dat is een goeie tip Fish, alleen is $99 een beetje prijzig...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

drugsbunny schreef op 24 januari 2004 @ 17:18:
[...]

programmas zoeken het internet op door al het verkeer dat niet voor het interne net bedoelt is naar de gateway te gooien.de gateway zal het dan her distribueren.dus nee, programmas kiezen niet zelf de snelste weg...(dat doet de gateway...)
als je nou je eigen gateway bent :P
ik ken iemand die beweert kabel en ADSL te hebben (chello en een unknown adsl), of het iig een tijd gehad heeft.
hij had een aantal "industrial strength" routers die de load balanceden.

mijn idee is dat het met een Cisco router iig wel gaat lukken.
gewoon een mooie Catalyst router ergens opscharrelen, en het IOS onder de knie krijgen :P.
dan ga je EIGRP routing draaien, met de metrics load, hopcount, en trafic limit.

of je doet et zo dat je op de ene interface een ACL zet voor incomming blokkeren, en de andere voor outgoing blokkeren.

en dan de derde ethernet interface uiteraard aan je LAN.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

ik weet hier absoluut niets van, maar ik weet wel dat het samenvoegen van 2 breedbandlijnen ook wel "trunk(ing)" genoemd wordt. als je daarop zoekt vind je heel wat.

volgens ctrl-f nog niet genoemd nl.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 17:55:
ik weet hier absoluut niets van, maar ik weet wel dat het samenvoegen van 2 breedbandlijnen ook wel "trunk(ing)" genoemd wordt. als je daarop zoekt vind je heel wat.

volgens ctrl-f nog niet genoemd nl.
dat is met LAN verbindingen, je host (switch b.v.) moet het ook ondersteunen, anders heb je er neits aan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gewoon zoiets kopen :

http://www.guru3d.com/article/network/103/

B) Het kost wat maar werkt wel perfect 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Mijn baas zou met uit veiligheidsoverwegingen executeren.
Pagina: 1