Toon posts:

Responsetijd/refreshrate en ping bij TFT/CRT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het forum doorzocht maar kan nog geen goed antwoord krijgen op de volgende vraag:

Stel mijn buurman en ik hebben precies dezelfde ping (zeg 40 ms) naar een gameserver. Ik heb een TFT met responsetijd 30 ms en hij heeft een CRT monitor draaien op 100 Hz. Klopt het dan dat om te zeggen dat:
* ik 40+30=70ms delay heb op mijn gameplay
* hij 40+10=50ms delay heeft op zijn gameplay ?
Hierbij kom ik op 10, omdat de CRT het beeld 100x per sec ververst en hij dus max 10 ms vertraging heeft (dit alles onder de aanname dat we verder een exact evensnelle pc gebruiken)

Klopt dit ? Of, m.a.w, ben je in het snelheids-nadeel (hoe klein dat dan ook moge zijn) als je een TFT hebt ipv CRT ? Vooral als je dus al een mindere snelle verbinding hebt en dan ook nog eens het nadeel van TFT, zou dit dus best voor (kleine) nadeeltjes kunnen gaan zorgen. Of zie ik iets over het hoofd ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 04:00 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 22:35

Bosmonster

*zucht*

Als je gamed op een TFT met 30ms response dan ben je sowieso in het nadeel door de ghosting en beperkte updates (refreshrate/fps)

Je ping boeit hier absoluut niet (netwerk met beeldscherm lag gaan vergelijken of erger nog: optellen. Dit slaat nergens op :)) Deze lags lopen parallel en zijn dus niet op te tellen. Bovendien compenseert enigszins professioneel opgezette software het grootste gedeelte van de internet-lag met voorspellingen. Hoe hoger je lag hoe minder nauwkeurig die voorspellingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 23-01-2004 09:32 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zoals Bosmonster terecht opmerkte is er totaal geen verband tussen een ping delay en de refreshrate/responsetijd van je CRT/LCD (in gewoon Nederlands: die dingen hebben geen f*ck met elkaar te maken ;) ). En ook een LCD met een response van 30ms kan nog best geschikt zijn voor gaming; er zijn LCD's die weinig tot geen ghosting vertonen bij die responsetijd. Maar de voorkeur gaat toch uit naar een LCD met een response van 25ms of 16ms voor gamen.

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 23-01-2004 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg niet dat de netwerk ping van invloed is op de TFT lag of andersom.

Wat ik bedoel: stel dat er een monster achter een muur wegspringt in het spel. Dan duurt het in mijn geval, voordat ik dit zie, minimaal 40 ms (voordat de informatie DAT het monster is weggesprongen mijn PC heeft bereikt) plus 30 ms (de tijd die mijn TFT nodig heeft om het op het beeld te zetten) = 70 ms. In zijn geval is dit dus slechts 40+10 ms en kan hij dus 20 ms eerder reageren en als we dezelfde reactiesnelheid hebben, drukt hij dus 20 ms eerder op zijn schietknop en zal hij het monster als eerste schieten.

Input/correcties svp ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 14:15 ]

Verwijderd

Interesant onderwerp dit. Ikzelf durf geen uitspraak te doen maar denk ook niet dat wij daar ooit achter zullen komen want dan heb je toch wel geavanceerde apparatuur voor nodig om te meten(als dat al uberhaupt kan..)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 22:35

Bosmonster

*zucht*

Als je het maximaal bekijkt heb je gelijk. De kans is echter net zo groot dat je computer de verandering binnenkreeg vlak voor die het scherm wou verversen ;)

Oftewel scherm-lag is te verwaarlozen, netwerk-lag niet.

Verwijderd

Je hebt verschillende timings bij een TFT: rise en fall time.

Voor waar jij het over hebt boeit alleen de risetime, de falltime maakt geen donder uit (zal alleen smearing/ghosting geven bij trage displays).

VB: TFT

Ik denk eerder dat het belangrijk is een lage latency te hebben dan een lage ping/hoge refreshrate.

Echter, je hebt altijd nog het probleem dat reactietijd, herkenningstijd en optische waarneming voor elk persoon anders is en of dit niet véél eerder een belemmering is omdat deze factor >10 groter zijn.
Vertaald:
Zo kan voor een gemiddeld persoon de reaktietijd 700ms zijn, waarvan 500ms waarneming en 200ms beweging. Bij een onverwachte situatie kan het oplopen vanaf zo'n 1250ms waarvan 200ms beweging. In onbekende situaties kan dat verder oplopen vanaf 1500ms, waarvan 1200ms waarneming en 200ms beweging.
Bron: http://www.visualexpert.com/Resources/reactiontime.html
Of dergelijk minime verschillen als beeldschermtimings een rol spelen (struikelen over een mier, kan dat? :+) kun je pas echt proefondervindelijk vaststellen door exact hetzelfde spel op 2 verschillende monitoren te spelen - al blijft natuurlijk gewenning de hoogste factor. Zo zal ik een betere gameperformance hebben met een CRT wegens mijn decennia CRT gewenning, terwijl ik met een TFT een lagere performance heb. It all comes down to "praktice, train, evolve" ;)

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
>Als je het maximaal bekijkt heb je gelijk. De kans is echter net zo groot dat je ?>computer de verandering binnenkreeg vlak voor die het scherm wou verversen

Ok, in dat geval kan de pc het oude beeld versturen en in het volgende frame dat ie stuurt naar de monitor, het nieuwe beeld. In dat geval is de verschil dus helemaal groot, namelijk:
40+30+30=100
40+10+10=60

(uitgaande van het feit dat de rekensnelheid van de PC niet limiterend is, dus een hele hoge framerate heeft, want dat is ook mijn huidige situatie :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 14:20 ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

Je vergeet in je berekening de rendertijd van het frame ;)

edit: met 100fps is dat toch weer 10ms

[ Voor 27% gewijzigd door 4VAlien op 23-01-2004 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daarom zei ik ook, dat we een evensnelle PC hebben met hoge framerate

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al waren je beweringen 100% waar...dan nog kan ik me niet voorstellen dat jij binnen 70 ms kunt reageren op iets. Dus dan komt er je eigen reactietijd ook nog bij kijken. PC is altijd sneller in handelen als de mens bij mijn weten. Ben nog nooit een mens tegengekomen met een reactietijd van 70ms iig - wie biedt de eerste :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Eagle, natuurlijk is de reactiesnelheid van de speler de grootste bottleneck maar ik durf te beweren dat die snelheid van de allerbeste spelers niet zo heel veel van elkaar verschilt (in ieder geval minder dan 100 ms). En als je dan een voordeel kan behalen door snelle hardware is dat voor dit soort mensen natuurlijk interessant
Pagina: 1