Toon posts:

SATA Raid probleem op P4P800 Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn harde schijven (2x Maxtor (120 GB, 8MB Cache, 7200 rpm) in raid 0 zetten, ik kan echter niet in de Intel Raid Option Rom van komen. Ik zet in BIOS Onboard IDE Operate Mode op 'Enhanced', Configure S-ATA as RAID op 'yes' en Serial ATA BOOTROM op 'Enabled'. Ik start opnieuw op en ik krijg dan voor ongeveer een halve seconde het scherm van Intel Raid Option Rom waar staat dat je op 'Ctrl+l' moet drukken.
Ik heb het echt vaak geprobeerd, maar wat ik ook doe je krijgt snel een ander scherm waar dan staat 'Press [ESC] for BOOT'. Er is daarnaast een timer die van 10 naar 0 gaat en hij probeert dan win xp op te starten maar dat lukt uiteraard niet en hij start weer opnieuw op.
Is er iemand anders die dit probleem heeft gehad of enig idee heeft waarom Intel Raid Option Rom zo vaag doet?

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02-2025
Ja, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/825217

Je PCI bus clock op 66Mhz zetten dat hielp bij mij...

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd, maar helaas het lukt niet. Ik heb nog steeds hetzelfdde probleem. Ik zie heel kort dat schermpje met Ctrl+l en het is meteen weg.
Ik neem aan dat je 33 Mhz bedoeld trouwens? 66/33 AGP/PCI.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 18:39 ]

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02-2025
Kan nou ff niet rebooten, maar ik zou zo ff kijken welke optie ik precies terug gezet had.

Welke BIOS versie heb je dan? Misschien helpt een upgrade? Ik kreeg toen de hele optie CTRL+I niet...

Edit: Tis wel I van Isaak he? In je post hierboven staat een L (van Leo) namelijk.

[ Voor 54% gewijzigd door dumb_8 op 22-01-2004 18:44 ]

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet te geloven, maar inderdaad.....i ipv l.
Maar goed, het is uiteindelijk gelukt :).
Als je uitgaat van kleine letters is het natuurlijk een L (el), maar ja op het toetsenbord staat alles met blokletters.... 8)7

Verwijderd

Ik krijg de raidbios optie niet eens meer te zien :'(

Heb al van alles geprobeerd tot en met terug flashen naar de 1010 bios maar stil "no go".

Load default settings en de bekende ide configuraties ( Ik zet in BIOS Onboard IDE Operate Mode op 'Enhanced', Configure S-ATA as RAID op 'yes' en Serial ATA BOOTROM op 'Enabled'. ) ten spijt, ik krijg de Ctrl+i optie gewoon niet te zien.
Echt vet balen :(

Maffe is dat ik die optie voorheen toch regelmatig langs heb zien komen maar aangezien ik m'n systeem normaal gesproken niet zo vaak reboot...

Enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de pci bus checken maar het lijkt me sterk dat een load default settings optie dat niet zou corrigeren.

Zit er niet toevallig toch nog ergens een optie in de bios verscholen die met load default settings de raidROM optie Ctrl+i over slaat?

Hartstikke leip toch dat ik die optie niet meer te zien krijg 8)7

Zou de Ctrl+i optie ook te zien moeten zijn met het bootlogo enabled?

Tis net of m'n systeem te snel is om die optie te laten zien of zo.

Any thoughts anyone?
Want ik weet het niet meer |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 20:04 ]

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Volgens mij is er niks meer in te stellen en moet je dat allemaal in Intel Application Accelerator Raid edition doen.
Ik heb ook geen Intel bios schermpje meer, maar dat lijkt me dus gewoon te kloppen. Of ik heb ook iets fout gedaan 8)7

Verwijderd

Je moet de raidbios toch echt wel hebben én gebruiken.
Wellicht is een fout van mij geweest dat ik de intel software heb geinstalleerd voordat ik de aanpassing in de bios had gemaakt, ik heb in een readme gelezen dat de software pas geinstalleerd moest worden ná de aanpassing in de raid bios.
Maar dat neemt niet weg dat ik voorheen, dus zelfs zonder sata schijf toch altijd in die bios kon komen of op z'n minst de Ctrl+i optie langs heb zien komen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 18:12:
Ik wil mijn harde schijven (2x Maxtor (120 GB, 8MB Cache, 7200 rpm) in raid 0 zetten, ik kan echter niet in de Intel Raid Option Rom van komen. Ik zet in BIOS Onboard IDE Operate Mode op 'Enhanced', Configure S-ATA as RAID op 'yes' en Serial ATA BOOTROM op 'Enabled'. Ik start opnieuw op en ik krijg dan voor ongeveer een halve seconde het scherm van Intel Raid Option Rom waar staat dat je op 'Ctrl+l' moet drukken.
Ik heb het echt vaak geprobeerd, maar wat ik ook doe je krijgt snel een ander scherm waar dan staat 'Press [ESC] for BOOT'. Er is daarnaast een timer die van 10 naar 0 gaat en hij probeert dan win xp op te starten maar dat lukt uiteraard niet en hij start weer opnieuw op.
Is er iemand anders die dit probleem heeft gehad of enig idee heeft waarom Intel Raid Option Rom zo vaag doet?
heb je in de boot tabblad, bij harddisks wel de goeie hd als 1st staan, d.w.z. waar xp op staat ??,. en je bootvolgorde aangepast ??.

greetz, mrmusic.

Verwijderd

[b]heb je in de boot tabblad, bij harddisks wel de goeie hd als 1st staan, d.w.z. waar xp op staat ??,. en je bootvolgorde aangepast ??.

greetz, mrmusic.
Momenteel boot ie nog automatisch naar een ATA schijf waar xppro op staat.
Lijkt me wel goed.

En de bootvolgorde?
Momenteel floppy, hdd(xp), cdrom.

Maar dus geen raidROM ctrl+i optie :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 09:48:
[...]

Momenteel boot ie nog automatisch naar een ATA schijf waar xppro op staat.
Lijkt me wel goed.

En de bootvolgorde?
Momenteel floppy, hdd(xp), cdrom.

Maar dus geen raidROM ctrl+i optie :'(
Dan geef je bij die bootopties toch gewoon aan dat die niet moet booten van je hdd, en geen je bij "try other boot devices" yes aan, dan zou die er van moeten booten

Verwijderd

[b]Dan geef je bij die bootopties toch gewoon aan dat die niet moet booten van je hdd, en geen je bij "try other boot devices" yes aan, dan zou die er van moeten booten
Nope helaas pindakaas, de "try other boot devices" optie zit er bij een p4p800 blijkbaar niet op.

Op het moment dat de Ctrl+i regel zou moeten verschijnen is het scherm zwart en na een paar seconden zie je het xppro bootlogo.

Die verdomde optie is gewoon foetsie.

Heb ook m'n CMOS ondertussen al gereset evenals het loskoppelen van de hdd's maar de Ctrl+i is nog steeds niet te zien.

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:51
Ja echt hoor, volgens mij zit het Ctrl-I schermpje er niet meer in, maar heb je dat ook niet nodig. Als je het zeker wilt weten, moet je nog verder terug dan 1010 om dat schermpje terug te krijgen. Op mijn p4p800dlx zat standaard v1005, en daar zat het in. Probeer die dan eens. Zie ook Eegee in "Asus P4P800 trouble shooting"
Wat wil je in het BIOS gaan doen als het volgens mij ook allemaal in IAA-raid kan in Windows? Volgens mij stond er alleen iets van RAID volumes aanmaken in het BIOS scherm, maar dat kun je dus ook in IAA-raid doen.

Verwijderd

Het Ctrl+i schermpje zit er wel degelijk in zelfs in de laatste bios nog (1014) alleen bij mij dus niet meer.
Ik heb zelf geruime tijd met de 1010 bios gewerkt en daar zat hij zeker nog in en in de 1009 ook.
Heb die bios nog eens geflashed maar de Ctrl+i optie laat zich helaas niet zien.

Verders zou het nix uit mogen maken of er wel of niet een hdd of meerdere in het systeem zitten.
De raidROM zou zichzelf toch moeten laten zien.

Maar goed, jij hebt dus ook geen Ctrl-i optie tijdens het booten en wél de ide config goed staan.

Naja, erg leip hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 09:52:
[...]

Dan geef je bij die bootopties toch gewoon aan dat die niet moet booten van je hdd, en geen je bij "try other boot devices" yes aan, dan zou die er van moeten booten
Je moet dus in het bios van je mobo naar de bootsectie gaan, hier staat als tweede aangegeven "Harddisks" , hier moet je instellen welke hdd hij eerst van moet booten, m.a.w. s-ata hdd 1st ! , p-ata hdd 2nd !.

greetz, mrmusic.

• Jan.D
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt pas bij de Intel raid komen, als je twee werkende sata schijven heb aangeloten. is dit niet het geval dan kom je bij het opstarten niet in de Bios van de Intel raid, deze wordt dan overgeslagen.

Is een van de twee schijven defect dan kom je dus niet in de bios...

Jan

Verwijderd

Ja, dat klinkt aannemelijk maar dat verklaart niet dat ik de Ctrl+i optie nu niet meer te zien krijg terwijl ik die optie meerdere keren heb gezien tijdens het tweaken terwijl ik er helemaal geen sata schijf in had zitten.
Maar goed, nog ff en dan heb ik de 2e schijf.
Mocht het dan nog niet werken dan koop ik wel een cheapo raid kaartje of gaat het bordje terug voor rma.
Pagina: 1