P4P800 Deluxe S-ATA bios onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02-2025
Ik heb 2 nieuwe Maxtor Diamonmax Plus 9 120GB schijven gekocht om deze op mijn S-ATA aansluiting van mijn Asus P4P800 Deluxe aan te sluiten.

De opties in de bios (versie 1010) staan nu als volgt:

* Onboard IDE Operate Mode = [Enhanced Mode]
* Enhanced Mode Support On = [S-ATA]
* Configure S-ATA as RAID = [Yes]
* Serial-ATA BOOTROM = [Enabled]

De hardisks spinnen allebei en de S-ATA kabel er er slechts op 1 manier op, dus dat lijkt me goed.

Probleem:
Ik kan de schrijven dus nergens detecteren. De melding om naar de Intel RAID bios te gaan met <CTRL>+<I> krijg ik ook nooit en als ik tijdens het booten gewoon alsnog die toetsencombinatie gebruik, kom ik ook niet in de RAID bios.

Als ik de "Configure S-ATA as RAID" optie op [No] zet dan krijg ik wel de Thirth en de Fourth IDE master maar die detecteerd dan ook niks...

Zijn de schijven soms allebei kapot? Lijkt me wel erg toevallig...

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• dumb_8
Bedankt voor de vele tips :/ maar ik heb het probleem al gevonden. De PCI bus liep op 80MHz ipv de standaard 66MHz. Alles werkt op 80MHz behalve de S-ATA controller blijkbaar. Heb het ding op 66 gezet en werkt nu als een trein.

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kon je ook niet helpen hiermee, maar is het niet standaard troubleshooting om wat minder te OC'en? Je gaf ook nergens aan dat je aan het overclocken was, dan had ik het wel geweten. Maar dit is achteraf.
Fijn dat het werkt.

{signature}

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Het is echt een tegeke mobo, ik heb er zelf ook eentje.

Beetje props met de onboard 5.1 sound kaart, hij blijft namenlijk niet altijd op 5.1 staan. Maar dat los ik nog wel eens op.

Maruh, weet jij of je achteraf makkelijk naar raid toe kan gaan zonder data te verliezen? ik wil het alleen maar hebben voor de snelheids winst.

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

• dumb_8
Je kan in ieder geval een normale IDE schijf gewoon rechtstreeks aan je Via RAID controller hangen.

Als je je bootschijf over wilt zetten zal dat niet gaan (bij W2K/XP), want die gebruiken de controller en harddisknummer ergens bij het booten en die wijst nog naar je niet RAID HD. Je krijgt dan een inaccessable boot device melding ofzo.

Het lijkt me ook niet mogelijk om van RAID-1 (of single HD) naar RAID-0 te gaan zonder dataverlies. De RAID controller bios geeft niet voor niets de melding "This will destroy all data, are you sure Y/N".

Kortom; het enige wat kan is je niet-bootable normale IDE drive aan de Via RAID controller als single drive hangen, zonder dat je er een RAID array van maakt.

De onboard geluidskaart gebruik ik trouwens niet; ik heb een Soundblaster Live! Gold erin zitten. Hij blijft iig wel goed uit staan in de bios :)

[ Voor 11% gewijzigd door dumb_8 op 24-10-2003 06:57 ]

• []InTeR[]
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Bios werkt wel okay..

Niet meer moeilijk doen met overklokken met wat je hoger moet zetten.
Neu, gewoon zegguh: 20% overklokken :)

Verry nice....

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

Verwijderd

dumb_8 schreef op 21 oktober 2003 @ 20:49:
Ik heb 2 nieuwe Maxtor Diamonmax Plus 9 120GB schijven gekocht om deze op mijn S-ATA aansluiting van mijn Asus P4P800 Deluxe aan te sluiten.

De opties in de bios (versie 1010) staan nu als volgt:

* Onboard IDE Operate Mode = [Enhanced Mode]
* Enhanced Mode Support On = [S-ATA]
* Configure S-ATA as RAID = [Yes]
* Serial-ATA BOOTROM = [Enabled]

De hardisks spinnen allebei en de S-ATA kabel er er slechts op 1 manier op, dus dat lijkt me goed.

Probleem:
Ik kan de schrijven dus nergens detecteren. De melding om naar de Intel RAID bios te gaan met <CTRL>+<I> krijg ik ook nooit en als ik tijdens het booten gewoon alsnog die toetsencombinatie gebruik, kom ik ook niet in de RAID bios.

Als ik de "Configure S-ATA as RAID" optie op [No] zet dan krijg ik wel de Thirth en de Fourth IDE master maar die detecteerd dan ook niks...

Zijn de schijven soms allebei kapot? Lijkt me wel erg toevallig...
hoe kan ik mijn hardeschijf herkenen?

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je het over een raid configuratie?

Dan kun je deze (als het goed is) zien bij de boot opties.
In de bootvolgorde moet (als je wilt en dat lijkt me wel) je array (zo heten je in raid geconfigureerde schijven dus in het bios) als eerste staan wil je ervan booten.

Staan ze daar niet dan moet je deze aanmaken via fasttrak

Verwijderd

readytoflow schreef op 17 februari 2004 @ 13:26:
Heb je het over een raid configuratie?

Dan kun je deze (als het goed is) zien bij de boot opties.
In de bootvolgorde moet (als je wilt en dat lijkt me wel) je array (zo heten je in raid geconfigureerde schijven dus in het bios) als eerste staan wil je ervan booten.

Staan ze daar niet dan moet je deze aanmaken via fasttrak
hoe doe ik dat? met fasttrak

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
hoe doe je dat?
tja ging vanzelf bij mij.
Als je de instellingen in je BIOS zet zoals hier bovenaan staat, krijg je in tijdens het opstarten de melding:
FastTrak blablabla

[array]

Press CTRL-F to enter FastBuild Utility

Daar wijst de rest zich eigenlijk vanzelf

Als je de instellingen al goed hebt staan en je ziet die melding tijdens het booten niet... tja dan weet ik het ook even niet...? of je moet geen schijven aan de s-ata controllres heben hangen...

Verwijderd

dumb_8 schreef op donderdag 23 oktober 2003 @ 20:11:
Bedankt voor de vele tips :/ maar ik heb het probleem al gevonden. De PCI bus liep op 80MHz ipv de standaard 66MHz. Alles werkt op 80MHz behalve de S-ATA controller blijkbaar. Heb het ding op 66 gezet en werkt nu als een trein.
Ik heb zojuist ook dit mobo aangeschaft, en ook 2 x Western Digital Raptor 74.0Gb, 10Krpm, 8Mb, SATA maar hij vind ze niet in de bios, ik las dat je wat gedaan had met je pci bus, maar ik kan dat nergens vinden in de bios. waar heb je dat gedaan ??

dat <CTRL>+<I> zoals beschreven in de manual krijg ik ook nergens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 16:35 ]

Pagina: 1