Ok, hier volgt mijn (redelijk uitgebreide, doch zéker niet complete) mening
Win98SE
voordelen:
• sneller op oudere systemen (< P2, =< 128 MB RAM).
• beter geschikt voor DOS applicaties/spellen en programma's voor oude interfaces die direct aanspreken van bijv. de parallelle poort vereisen.
nadelen t.o.v. Win2k/WinXP:
• nogal instabiel vergeleken met NT-based OS'en.
• niet geoptimaliseerd voor hedendaagse CPU's en hardware, verre van efficient op nieuwe systemen. Imho is het zonde om nog Win98 te gebruiken met een Athlon Thunderbird/XP of Pentium 3/4 (-of nog minder indien genoeg RAM aanwezig-).
• brak geheugenbeheer. Er geldt inderdaad zonder aanpassen van cache-settings een fysieke grens van 512MB. In de praktijk zal windows zèlf echter niet veel meer dan 256MB gebruiken. Programma's kunnen en doen dit wel, maar door het brakke memory-management is de winst minimaal. Win2k/XP gaat veel efficiënter om met grotere hoeveelheden geheugen.
• Brakke en inefficiënte netwerk / TCP/IP stack. Open iets teveel connecties en de boel gaat plat. Nog een voorbeeld is het langduring hangen tijdens het opstarten wanneer er zich een trage DHCP-server in het netwerk bevindt. Voor zover ik weet ook geen (toekomstige) mogelijkheid tot IPv6 ondersteuning zonder het gebruik van third-party tools en winsocks.
• Geen NTFS ondersteuning, met bijbehorende (security) gebreken.
• Geen mogelijkheid tot hibernaten e.a. geavanceerdere ACPI-functies.
• wordt steeds minder ondersteund. Niet alleen door Microsoft, maar tevens door third-party software-producenten. Veel nieuwe software (bijvoorbeeld VMWare) draait zelfs enkel nog op WinNT-achtigen.
Voordelen Win2k pro boven WinXP
• Grootste voordeel; Win2k heeft standaard heel wat minder overbodige poespas: geen Windows Messenger, Media Player 8, Windows movie maker, MSN Explorer etc.

• Win2k is ietwat zuiniger met geheugen. Voor Win2k zou ik een minimum van 192MB aanhouden, waar ik bij WinXP 256MB zou adviseren.
• Win2k neemt minder schijfruimte in beslag dan WinXP.
Voordelen WinXP boven Win2k pro
• Remote Desktop (Terminal Services van Win2k advanced server daargelaten.)
• Fast user switching
• Start iets sneller op.
• Native ondersteuning van PTP (Picture Transfer Protocol).
• Ingebouwde in-bound firewall met basis-functionaliteit.
Het is overigens niet zo dat ik Win98(SE) een slecht besturingssysteem vind; het is simpelweg gewoon achterhaald, tegenwoordig zijn er betere alternatieven.

Voor alle systemen vanaf een P2 266 met 128MB RAM (liefst 192MB eigenlijk) raad ik gewoon een van de nieuwere bovenbesproken besturingssystemen aan. WinXP zou ik alleen aan beginnen als de bovengenoemde voordelen in jouw geval meerwaarde bieden of als je overmatig veel behoefte hebt aan fancy skins

Klinkt misschien pro Win2k, maar zo is 't niet bedoeld; Ik draai hier zelf overigens op m'n eerste systeem WinXP en het 2e Win2k. Beiden zijn ok
Wat betreft WinME; daar ga ik geen woorden aan vuil maken, lijkt me vanzelfsprekend dat daar weinig goeds over te zeggen valt.. Het is alleszins slechter dan Win98SE en biedt geen meerwaarde.
[
Voor 32% gewijzigd door
Zap op 22-01-2004 00:05
]