Vandaag heb ik een nieuw exemplaar van de speler binnengekregen. ‘k Moet zeggen, nu die nieuw is, kan ik wel weer echt van ’t apparaatje genieten en vind ik ‘m echt weer mooi. Hij heeft dan wel een hele kleine uitloop van de verf (véél minder dan ’t allereerste exemplaar dat ik had, deze is inmiddels al m’n derde dus), maar dat neem ik na zo’n avontuur op de koop toe, zeker als ik er nu geen problemen meer mee ervaar. Hij zit nu in de oplader, dus ik moet nog even geduld hebben.
Mijn zusje heeft eergisteren de iAudio U2 (256MB rood) binnengekregen. Ik was – voor haar dan

– blij verrast met ’t apparaatje. Hij is nog kleiner dan de Iops, maar zeker niet moeilijker bedienbaar. Het eerste dat me opviel was dan vlekken van vette vingers véél minder tot niet zichtbaar waren, een groot pluspunt. Bovendien is er wel erg goed nagedacht over de joystick: hij is heel klein, maar dat maakt de bediening juist heel handig: je drukt er gewoon je duim vlak tegenaan. He menu is zeer overzichtelijk, met maximaal 9 items per (sub)menu en een diepte van 3. Er zijn wel 6 DSP’s beschikbaar, waaronder ’n equalizer met enkele presets en een handmatige. De radio van de Iops heb ik nog niet echt getest, maar die van de U2 gaf me een betere eerste indruk. Maar zodra ik ging zitten waar ik ook de Iops had getest, was het resultaat een stuk minder indrukwekkend, m.a.w. ik moet op plaatsen op voldoende afstand van electronica nog eens proberen. De opname-mogelijkheid is wat minder indrukwekkend door z’n maximale bitrate van 128kbps, maar de 96kbps voice-opname die m’n zusje had gemaakt was indrukwekkend, maar – once again – ik heb geen fatsoenlijk vergelijk: ik heb met de Iops alleen nog maar opnames gemaakt van colleges, niet van mijn stem (of de hare, beter voor vergelijk) van dichtbij. Wel is bijzonder veel handiger dat de line-in wél een gewone mini-jack plug kan slikken en niet zo’n über-mini-jack-thingy, wat vereist dat je altijd dat meegeleverde kabeltje van Iops bij moet hebben. En wat als je nou eens wilt opnemen vanaf ’n cd-speler (tulp-pluggen)? Is nagenoeg niet mogelijk, tenzij je een of ander female-female verloopstuk hebt voor mini-jack. Een luistertest is vrij moeilijk, misschien vraag ik m’n zusje wel of ze even ’n double-blind test wil doen (alle DSP’s uit), lijkt me best leuk om de geluidskwaliteit te testen.