[winxp] Prog's installeren voor verschillende accounts?

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik word er helemaal gek van. Ook op dit forum niets te vinden, en ik heb echt heel de tweakers-zone afgezocht.

Ik heb nieuw XP Pro NL geïnstalleerd op P 1Ghz, 512 RAM, 40 G harddisc, Geforce, Soundblaster, partitie C (windows o.a.), partitie D (progs en games) enzovoort. Eén administrator-account (ikzelf) en twee beperkte accounts voor mijn twee kindjes.
Ik wil dus dat de kindjes hun eigen programma's krijgen en in het startmenu niet toegang krijgen tot bijvoorbeeld cd-brander software, nvidia-instellingen en dergelijke. Dit betekent bijvoorbeeld dat hun spellen niet in mijn startmenu als administrator voorkomen (minder belangrijk), maar dat hun specifieke programma's in hun eigen account worden geïnstalleerd.

Een voorbeeld: RedCat Taal is voor mijn dochtertje van 8 jaar en hoeft niet door mijn dochtertje van 5 of door mijzelf te worden gezien. Ik dacht het gevonden te hebben: alleen dochter 8 aanmelden (ikzelf en dochter 5 afgemeld) en in accountbeheer (via mijn admin-account) haar (tijdelijk) beheerder te maken. Proggie geïnstalleerd en inderdaad: het is alleen op haar desktop te zien.
Daarna een ander spelletje (bedoeld voor beide kindjes) op dezelfde manier geïnstalleerd (via dochter 8 = tijdelijk admin), alleen nu met beide accounts van dochter 8 én 5 actief (ook 5 is tijdelijk beheerder). Toch is het spel alleen op de dochter 8 account te zien (snelkoppeling en startmenu), en helemaal niet bij dochter 5. :X

Doe ik iets fout of is het eigenlijk een grote tekortkoming in XP? Het lijkt namelijk wel alsof XP proggies willekeurig voor willekeurige accounts installeert.

Concreet:

1. Moet ik per se een (of twee) van mijn dochtertjes beheerdersrechten geven, zodat ik op hun account spellen kan installeren en zij die spellen kunnen opstarten en spelen, of is het mogelijk als zij slechts beperkte users zijn?
2. Hoe moet je in godsnaam programma's installeren in XP met verschillende accounts, zodat bepaalde programma's aleen door het bedoelde account/accounts kunnen worden gezien of werken?

Ik vind dat Microsoft hier héél erg vaag over is. Zelfs nu, een paar jaar na lancering van XP. Het accountbeheer lijkt haast iets dat als verkoopargument is gebruikt, maar wat in de praktijk niet schijnt te werken (mijn dochterjes mogen toch zeker niet alleen als 'beheerders' spelletjes kunnen spelen!).

Graag hulp of een uitleg. Alvast enorm bedankt!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 19:40
Een paar dagen geleden had iemand een vergelijkbaar probleem, kijk maar eens:
[rml][ XP] gescheiden profielen onder Windows Xp*[/rml]
Zie mijn post aldaar voor mijn mening betreffende dit probleem.

Ik hoop dat er iemand is die je hiermee kan helpen, ik vind het zelf namelijk ook wel interessant. Ik denk dat het zo moeilijk is omdat er verschillende installatiesoftware gebruikt wordt (.msi, InstallShield, Wise, zelfgemaakt, ...) die allemaal maar wat doen. Misschien dat achteraf wel nog iets gedaan kan worden met user/group policies :?

En als je het heel simpel aanpakt, pas je gewoon de Start Menu folder in c:\Documents and Settings\All Users\Start Menu aan en stopt de juiste items in de Start Menu folders van de betreffende user (c:\Documents and Settings\<username>\Start Menu). Alhoewel het geen permanente oplossing is, kun je wel het gewenste effect bereiken.

[ Voor 24% gewijzigd door wacko op 21-01-2004 02:19 ]

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
En als je het heel simpel aanpakt, pas je gewoon de Start Menu folder in c:\Documents and Settings\All Users\Start Menu aan en stopt de juiste items in de Start Menu folders van de betreffende user (c:\Documents and Settings\<username>\Start Menu). Alhoewel het geen permanente oplossing is, kun je wel het gewenste effect bereiken.
Ja, dat is inderdaad de meest logische optie en heb dit al gedaan. Toch lijkt XP hiermee moeite te hebben. Sommige programma's (met name games) veroorzaken errors als op de zelfgemaakte shortcuts wordt geklikt.

Maar wat mij nog steeds verwondert: waarom is een prog/game de ene keer wél te zien in het tweede of derde account, en een ander prog/game niet?

Wat doe je in XP als je een prog/game alleen maar op enkele accounts wil 'zien'?

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
sorry, dubbel gepost...

[ Voor 167% gewijzigd door Jammie op 22-01-2004 01:04 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tja, het is toch wel te doen.

Windows XP gebruikt 2 Startmenu's/ Desktops die "transparant" over elkaar heen liggen als het ware.

1 Versie staat in C:\Documents and Settings\All Users\ en C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\

Daar vind je een map Start Menu en een Map Bureaublad.
Wat in de All Users mappen staat, is zichtbaar voor alle gebruikers (All Users). Wat in de gebruikersmappen staat is slechts zichtbaar voor de desbetreffende gebruiker.

Daar kun je dus al mee stoeien om de juiste snelkoppelingen op orde te brengen. Wacht even met het verwijderen van snelkoppelingen in het All Users gedeelte, ik ga ff testen of het All Users startmenu ook afgekoppeld kan worden van een gebruikersmenu.

Over de manier om bepaalde programma's te laten werken in XP Professional onder een gewoon User account schrijf ik zo wel wat. Dit heeft te maken met rechten binnen het register, die je goed moet instellen.

Verwijderd

volgens mij is dit de oplosing:

log in als administrator.

schakel uit: bij tools - options - view - use simple file sharing

stel nu voor de mappen waar de spellen staan de permissions in voor everybody, all users of apart de gebruikers.

dit werkt waarschijnlijk wel. misschien staan in andere mappen nog bestanden die met de spellen te maken die ook permissions moeten krijgen.

simple file sharing kan je weer inschakelen.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Akimosan,

Als jij dit goed in een soort protocol/procedure kunt verwoorden, ben je de eerste (in de Nederlandse taal) die dit kan!

Echt waar: als je écht gaat zoeken op internet over dit onderwerp, kom je in een onvoorstelbaar doolhof terecht. Zelfs MS moet weten van deze vaagheid, maar geeft geen enkel bruikbaar antwoord. Niet in de Help-files, niet in de knowledgebase, nergens. En zelfs op dit GoT-forum is niet een duidelijk antwoord te vinden, wat wel héél opmerkelijk is...

Ik wacht met spanning af...

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 01:06:
stel nu voor de mappen waar de spellen staan de permissions in voor everybody, all users of apart de gebruikers. Dit werkt waarschijnlijk wel. misschien staan in andere mappen nog bestanden die met de spellen te maken die ook permissions moeten krijgen.
Jos, bedankt voor je reply. Maar ik denk juist dat het ook gaat om die 'andere mappen'. Vaak is het lastig te achterhalen waar een prog/spel de werkelijke systeemgerelateerde mappen/sleutels heeft weggeschreven. Dit zou toch eigenlijk automatisch via het accountbeheer geregeld moeten kunnen worden?

En handmatig snelkoppelingen aanmaken op de desktops van verschillende accounts lijkt haast weer een stap terug...?

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ehm, ik kijk net ff de posts weer na.

Kun je ongeveer aangeven wat je niveau zo'n beetje is, want ik was echt bezig met een verhaal voor totale n00bs te schrijven en dat is misschien weer een beetje teveel van het goede.

Als je al wel weet hoe het zit met mappen en registrysleutels en eventuele machtigingen die er op mappen en registrysleutels zitten, sla ik de "Cursus : Hoe zit een Windows register en gebruikersprofiel in elkaar ? " even over ;-)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jammie schreef op 22 januari 2004 @ 01:18:
[...]

Jos, bedankt voor je reply. Maar ik denk juist dat het ook gaat om die 'andere mappen'. Vaak is het lastig te achterhalen waar een prog/spel de werkelijke systeemgerelateerde mappen/sleutels heeft weggeschreven. Dit zou toch eigenlijk automatisch via het accountbeheer geregeld moeten kunnen worden?

En handmatig snelkoppelingen aanmaken op de desktops van verschillende accounts lijkt haast weer een stap terug...?
Je kan snelkoppelingen ook gewoon kopieren hoor ;)
Jammie schreef op 22 januari 2004 @ 01:10:
Akimosan,

Als jij dit goed in een soort protocol/procedure kunt verwoorden, ben je de eerste (in de Nederlandse taal) die dit kan!

Echt waar: als je écht gaat zoeken op internet over dit onderwerp, kom je in een onvoorstelbaar doolhof terecht. Zelfs MS moet weten van deze vaagheid, maar geeft geen enkel bruikbaar antwoord. Niet in de Help-files, niet in de knowledgebase, nergens. En zelfs op dit GoT-forum is niet een duidelijk antwoord te vinden, wat wel héél opmerkelijk is...

Ik wacht met spanning af...
Welke zoekwoorden heb je gebruikt dan ? En wat voor oplossing zoek je dan wel precies. Aangezien hierboven toch wel de standaard oplossingen aangedragen worden. Volgens mij zou het installeren van spellen voor user a naar %Profiledir\user a\ en de rest naar %ProgramFiles% en de boel dichtzetten met NTFS permissies genoeg moeten zijn. Je kan in het register de spellen denk wel grotendeels terugvinden in HKLM\software en HKCU\Software. Beetje experimenteren kan toch geen kwaad als je een goeie backup hebt ;)
Weet niet wat het constant switchen tussen 'Simple filesharing' en gewone bestandsdeling er mee van doen heeft. Als je je dochters geen 'Full Control' geeft maar enkel wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld 'read, write and execute' of modify, en ze geen 'Administrator'of 'Hoofdgebruiker' maakt' kunnen ze toch niks installeren. Eventueel kan je in de 'Local security policy' nog meer dicht timmeren.
En nog veel meer. Denk dat je het beste eens een boek over 'Windows security' kunt lezen, aangezien dit alles wat je wil en nog meer allemaal basisfuncties van Windows zijn :) Het is even een poosje werk om het in te stellen allemaal, at ben ik met je eens, maar daar hebben we bijvoorbeeld 'Sysprep' of 'Unnattended installations' voor als we heel veel pc'tjes moeten doen. En omdat we er zo'n gruwelijke hekel aan hebben dit omslachtige werkje van alles goedzetten te doen, maken we een goede backup, zodat we het maar een keer hoeven doen. en als er dan iets fout gaat: Jammer dan, backup terugzetten :+

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1