Mobo testen zonder voeding te verpesten

Pagina: 1
Acties:

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10-2025
In vervolg op:
Ik heb gister voor mijn vriendin een computer in elkaar gezet, dus ik alles aansluiten.

Het systeem is als volgt:
Abit KV7 moederbord
Q-tec 350W lownoise voeding

Nou alles dus netjes aangesloten (zonder kast overigens, maar ik weet 100% zeker dat er onder het moederbord niets geleidens lag). Vervolgens doe ik de voeding in het stopcontact, dan het knopje achter op de voeding op "aan/1", er gebeurt niks (logisch want de computer heeft nog nooit aan gestaan en hoort ook niet aan te gaan als je de voeding aan zet). Nou zo staat alles daar even terwijl ik even wat zeg tegen m'n vriendin en de jumpers opzoek in het boekje om de pc aan te doen en plotseling een keiharde knal uit de voeding, een naar verbrande-elektronica-luchtje en de stroom viel uit (wat duid op een kortsluiting in de voeding???). Gewoon zomaar dus... iemand enig idee hoe dit kan komen?? Het stopcontact waar de voeding in zat was niet geaard.

Het kan overigens ook niet "het rode knopje" op de voeding zijn die verkeerd stond (op 110V ipv 230V), dit knopje zit er namelijk niet op en de voeding ondersteund alleen 230V...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/860269

Ik heb na dit uit gevoerd te hebben, nogmaals geprobeerd met mijn eigen voeding. Ook die ging op dezelfde wijze stuk, dus het ligt zowieso niet aan de voeding. Voor ik nu weer een 3e voeding verpruts zou ik willen vragen:
-Kan het aan het moederbord liggen dat de voedingen doorbranden (zonder aan te zijn, maar dus wel spanning erop)??
-Is het mogelijk om (doormiddel van doormeten ofzo) te kijken of het moederbord kortsluiting maakt, waar het geen kortsluiting zou moeten maken?? En dan voornamelijk op het punt waar je de de voedingskabel in het moederbord stopt (ik weet niet hoe dat heet)....

Verwijderd

Breng dat bord terug naar de winkel en laat hun hem testen? KAn je ook gelijk een nieuwe meenemen mocht ie verrot zijn.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
het is gewoon duidelijk het mobo dus terug met die hap het heeft geen zin om hier nog aan te meten als er nog garantie opzit

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

1:ja dat kan heel goed,een mobo kan veel stroom trekken uit een psu.maar het lijkt me logischer dan het kortsluiting maakt met het mobo.kijk nogmaals of NIETS contact kan maken met het mobo.dat 2 voedingen kapot gaan is nie leuk :'(
{althans voor jou!?}
2:????

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 19:39 ]

• GeoBeo
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 19:38:
1:ja dat kan heel goed,een mobo kan veel stroom trekken uit een psu.
Ook als het mobo verder "uit" staat (en de voeding dus eigenlijk ook)??

Verwijderd

Je moederbord is gewoon kapot....weggooien dat ding... K7V, neem aan dat je daar ook geen garantie meer op hebt.

• GeoBeo
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 20:02:
Je moederbord is gewoon kapot....weggooien dat ding... K7V, neem aan dat je daar ook geen garantie meer op hebt.
oh sh*t typo, dat moet KV7 zijn en er zit wel garantie op... dus naja guess dat ik hem terug moet sturen...

Verwijderd

Hoe oud is dat bordje dan?? KV7 is voor een Athlon classis toch?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Toch vreemd, een voeding hoort beveiligd te zijn tegen kortsluiting...naar de winkel met dat bord en daar laten testen, ben zelf wel een beetje benieuwd :)

Verwijderd

koraks schreef op 19 januari 2004 @ 20:10:
Toch vreemd, een voeding hoort beveiligd te zijn tegen kortsluiting...naar de winkel met dat bord en daar laten testen, ben zelf wel een beetje benieuwd :)
kom op het is een qtec,.die zijn nergens voor beveiligd{alleen de 550W serie}

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
kom op het is een qtec,.die zijn nergens voor beveiligd
Ik kan het me níet voorstellen; volgens mij is short-circuit protection standaard op álle power supplies. Maarja, Q-Tec's zijn idd wel echt cheapass units, dus áls er voedingen zijn die zo'n beveiliging niet hebben...

@TS: Ik zou toch voortaan testen met een geaard stopcontact. Ik heb het meegemaakt dat een nieuwe pc die z'n duurtest netjes had doorstaan (op een geaard stopcontact uiteraard) op een ongeaard stopcontact werd aangesloten en de voeding plofte op het moment dat ik hem aansloot...

• GeoBeo
koraks schreef op 19 januari 2004 @ 20:41:
[...]

Ik kan het me níet voorstellen; volgens mij is short-circuit protection standaard op álle power supplies. Maarja, Q-Tec's zijn idd wel echt cheapass units, dus áls er voedingen zijn die zo'n beveiliging niet hebben...

@TS: Ik zou toch voortaan testen met een geaard stopcontact. Ik heb het meegemaakt dat een nieuwe pc die z'n duurtest netjes had doorstaan (op een geaard stopcontact uiteraard) op een ongeaard stopcontact werd aangesloten en de voeding plofte op het moment dat ik hem aansloot...
dat ga ik zowieso idd volgende keer doen ;)

• GeoBeo
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 20:10:
Hoe oud is dat bordje dan?? KV7 is voor een Athlon classis toch?
Niet echt ;) -->
Specifications

-Processor: Supports Athlon/Athlon XP/Barton
-FSB support: 200/266/333/400MHz
-Northbridge: VIA KT600
-Southbridge: VIA VT8237
-Memory: Three DIMM slots, official support for DDR400.
-Max memory support of two DIMM DDR 333/400 or three DIMM DDR 266.
-On board LAN: VIA VT6103 10/100 MB Ethernet controller
-On board Audio: VIA VT1616 Six Channel AC97 audio CODEC
-SPDIF output connector
-IDE: Duel IDE channels for ATA133
-Serial ATA: Two ports SATA150 VIA VT8237 controller (RAID
-Internal I/O: One floppy connector, eight USB 2.0 ports (four external ports, two internal connections allowing for four additional ports), two UDMA 133 connectors, two SATA150 connectors, CD in, Aux in, no Firewire connectors.
-AGP: One AGP 8X slot
-PCI: Five PCI slots
-ATX Form Factor
70 eurotjes voor betaald, zit alles op wat m'n vriendin nodig heeft behalve vga, maar das een kwestie van een paar euro als je er toch geen spellen mee speeld...

en naja, het is dus ook wel jammer dattie voeding opblaast :P

[ Voor 4% gewijzigd door GeoBeo op 19-01-2004 20:53 ]

Verwijderd

ohhh ok het is die nieuwe met die KT600 chipset. Komen niet zo veel voor ;)

Ik was een beetje in de war met een Abit KA7 en een ASUS K7V...uit die oude Athlon Classic tijd.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 21:58 ]

Pagina: 1