[Linux] Inbellen op ADSL: PPTP / MPPE

Pagina: 1
Acties:

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Ik ben sinds kort in het bezit van een ADSL verbinding van Wanadoo (KPN ADSL). Modem is een Speedtouch 510 1poort versie. Firmware is versie 4.2.3.0.0 (nieuwste).

Ik wil op een Debian 3.0r2 machine direct gaan inbellen op het ADSL netwerk. Dus geen NAT mode, geen DHCP of SIP spoof. Ik denk zelf aan PPTP, omdat dat de enige manier is (de modem wordt dan een PPTP modem waarover je zelf dient in te bellen). Ik heb ervaring met PPPoE onder Linux dus dit leek me niet zo ingewikkeld.

Allemaal leuk en aardig. :)
Maar dan de praktische invulling. Als ik nu in de modem kijk (NAT mode) dan staat er bij verbindingen "PPPoA" als verbindingstype genoemd. :? PPPoA? Dus ik zou i.p.v. PPPTP ook PPPoA (Point to Point over AAL5 (ATM)) kunnen gebruiken? Of is dit onjuist?

Dan PPTP. Ik ben bij de homepage van de PPTP client voor Linux begonnen. Daar wordt gerept over "MPPE", een encryptie voor PPTP. Is dit een vereiste of is dit niet van toepassing voor KPN ADSL? :?
Want dan moet je de kernel patchen (zit niet in de mainstream kernel).

Voor alle duidelijkheid, ik wil dus geen DHCP of SIP spoof gaan gebruiken (dit is bijv. niet geheel transparant). Alvast bedankt. :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
Ik denk dat het nog knap lastig gaat worden om een PPP verbinding over een PPP verbinding te maken, op dezelfde machine.

Wat je ook zou kunnen doen (wat ik dus heb ;) )is de PPTP server achter de machine die met de PPP verbinding met het modem is verbonden te plaatsten.
code:
1
Internet <--> (Router) <--> LAN <--> (PPTP server)

Op deze wijze hoef je alleen poort 1732 (ingeval van PoPToP) door te mappen naar de PPTP server binnen je LAN.

Verwijderd

Je hebt geen kernel patches nodig hiervoor. Als je gewoon alle ppp modules in linux mee compileerd dan werkt het. Verder moet je een ini file van de kpn cd gebruiken om de Router functionaliteit van de Speedtouch uit te schakelen. Zodat hij alleen modem't.

http://www.xs4all.nl/help...omson/ethernet/linux.html

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 11:39 ]

• Arnout
Ok, de verbinding werkt prima, ben alweer 33 dagen ingebeld. PPTP is dus stabiel.
Alleen merk ik dat de load toch nog flink omhoog gaat bij volledige belasting van de verbinding.

Om even een indruk te krijgen hoeveel processortijd pptp neemt:

top:
code:
1
2
  PID USER     PRI  NI  SIZE  RSS SHARE STAT %CPU %MEM   TIME COMMAND
  443 root      15   0  1384  616  1272 S     3.9  0.3 364:50 pptp
Dit is de belasting bij 90kb/s download van een news server op een AMD K6 400.
364 minuten tijd in totaal genomen (in 33 dagen).
Met p2p programmas stijgt het verbruik soms wel tot 10%.

Nu had ik voorheen casema cable, en daar had ik op een gegeven moment kernel mode pppoe ([rml][ PPPoE] Kernel-mode: MTU wordt genegeerd[/rml]). Nu verschilt pptp niet zoveel van pppoe, dus ik dacht: misschien ook hierbij mogelijk. Echter google weet niks hierover.

Wie helpt me tweaken? :) Ik maak gebruik van pppd 2.4.2b3 (meest recente versie).

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 16:33
Wat is er mis met SIP-spoofing? Dan heb je helemaal nix nodig aan drivers/progjes enzo :)

• Arnout
Straat schreef op 10 maart 2004 @ 23:09:
Wat is er mis met SIP-spoofing? Dan heb je helemaal nix nodig aan drivers/progjes enzo :)
Nee, daarom, is veel te simpel ;)

Even zonder gekheid: als je zelf inbelt heb je het meer onder controle. Dit is persoonlijke smaak, ok. Nu zijn de 510's super stabiel wat betreft inbellen, dus dat kan ook al geen reden zijn. Maar omdat ik in het verleden steeds zelf de inbelverbindingen opzette (want ADSL blijft goed beschouwd inbellen) heb ik daar een beter gevoel bij.
Ik heb een linux box en wil daarop zoveel mogelijk dingen concentreren. Dus de 510 is puur een pptp modem geworden, hij kan weinig roet in het eten gooien. ;)

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Daarbij lijkt me fallback makkelijker te regelen als je ppp daemon van je box zelf inbelt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bas! op 11-03-2004 11:06 ]

Pagina: 1