Toon posts:

[xp] Bestanden en mappen delen onveilig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers,

ik wil voorop stellen dat ik als in de search heb gezocht en ben
een paar interesante stukjes tegen gekomen alleen kan er bijna niets mee,
een wachtwoord op mappen zetten heb ik me maar bij neergeld dat dat in xp nie mogelijk
is

het volgende is het verhaal:
ik heb hier thuis 2 computer namelijk
*PC windows xp PROF (met een gedeelde internet adsl aansluiting)
*laptop windows xp PROF

deze 2 "pc's" heb ik draadloos met elkaar verbonden en alles werkt perfect (internet delen bestanden delen)
alleen nu het volgende wanneer ik op mijn pc mijn bestanden deel dan kan ik op een computer bij een vriend
via internet mijn bestanden ook bekijken en wijzigen, hier wil ik dus vanaf.

ik ben hier op het forum en dmv google erachter gekomen dat je de instellingen
van je internet verbinding de vinkjes van
"bestands en printerdelen voor MS netwerken" en die van
"client voor microsoft netwerken" uit moet hebben staan _/-\o_
mijn vinkjes heb ik dus zoals onderstaande afbeeldingen ingesteld

Afbeeldingslocatie: http://81.68.207.146/overig/GOT/vinkjes%5Fadsl%2EJPG
deze zijn van de gedeelde adsl aansluiting (PC) O-)

Afbeeldingslocatie: http://81.68.207.146/overig/GOT/vinkjes%5Fwlan%2EJPG
deze zijn van de W_lan aansluiting O-)

ik heb ook via mapopties het "eenvoudig delen van mappen" uitgeschakeld
maar met die machitigingen is het me ook niet gelukt

wanneer ik dus nu mijn bestanden en mappen deel werkt het perfect, maar kunnen mensen
van buiten af (via internet) nu ook mijn bestanden en mappen zien, en is dit een veilige manier?

mijn Doelstelling van dit topic
ik wil bestanden mappen delen zonder dat mensen
via internet bij mijn bestanden mappen kunnen komen

deze topics doorgelezen
Veiligheid en tcp/ip
[rml][ XP] wachtwoord op mappen[/rml]
Damn dat File Sharing in Windows XP????
Beveiligen van gesharede mappen in XP
[rml][ Windows xp] Hoe wachtwoord op gedeelde map zetten[/rml]

[off topic]
:Z hoop dat het niet te slaap verwekkend is ben hier al super lang mee aan het rotzooien :Z
[/off topic]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niets mis mee zo :)

Om echt veilig te zijn wil je nog even kijken of je niet overbodige services hebt draaien (zoals misschien de messenger service, maar voorlopig is die wel weer goed gepatched :P )
Je kunt op zich ook een personal firewall installeren op je 'hoofd' PC, als je ADSL modem geen firewall functionaliteit heeft. Je wilt o.a. poorten 135, 137-139 en 445 helemaal dichtgooien. Kijk verder ook even welke poorten er dan nog open staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

Heb je wel een firewall op de pc die het internet deelt?

Iets als zonealarm of beter nog sygate is gratis en kan een hoop problemen schelen.

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Bij de netwerkverbinding "wanadoo" kan je op het tabblad "geavenceerd" best de interne firewaal van Windows XP aanzetten. Bij de andere netwerkverbinding natuurlijk niet.

En zoals hierbove gezegd, een firewall van een externe firma (zoals ZoneAlarm) zou ook niet misstaan.

Verwijderd

Topicstarter
ja ok ik ben eruit dat ik zo eerst effe opzoek moet naar een firewall en deze goed instaleer maar als ik het goed begrijp wanneer ik nu deze instelling behoud kan niemand ongewenst mijn gedeelde mappen en bestanden lezen/wijzigen/deleten etc

dus ik kan met deze instellingen gewoon veilig mijn bestandjes delen :P B)

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Om ff een oude koe uit de sloot te halen....

Hoe kan je in godsnaam , bij een vriend via het internet op je eigen computer netwerk. Dat kan toch alleen met hulp op afstand , vpn of andere programma's? Ik heb nu ook een "netwerkje":

1 vaste pc
1 laptop draadloos.

Maar als ik de bestands en printerdelen voor MS netwerken" en die van
"client voor microsoft netwerken" aanvink kan ik toch niet op afstand gebruik maken van mijn netwerk?

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
Als je pc niet achter een router hangt (of deze de nodige poorten forward) en je hebt een (publiek) IP of DNS-naam, is er geen reden waarom het niet zou lukken (firewall daargelaten).

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ik heb een speedtouch510 op standaard staan. Daar aan zit een draadloze router aangesloten op lan en NIET op wan, waarin dhcp uit staat , want een speedtouch heeft ook al een router functie. Dus die router gebruik ik alleen als accespoint voor mijn laptop.

voor meer info zie: Netwerk vraagje

De desktop gaat ook op de lan van de router. Voor de rest niks geforward in mijn modem of iets degelijks. Moet ik me nu zorgen maken? Moet ik die vinkjes aan

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
neen, je zit achter een (NAT) router en hebt dus geen publiek maar een privaat IP
10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

aijn de private ranges waarmee je dus in principe niet bereikbaar bent vanuit het internet :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit topic heeft weinig van doen met je vraag en hoe dan ook is het handiger om 1 vraag in 1 topic te behandelen. Ik sluit deze dus wel, ga dus verder in je eigen topic :)

Gelukkig werkt het trouwens niet zomaar als je alleen bestanden delen aanzet. Dat zou wel erg onveilig zijn. Als je zoiets vaker wilt: zorg voor een VPN.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.