Netwerk vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Beste Mensen,

Omdat ik niet zo erg thuis ben in de wereld van de 'netwerken' even het volgende:

We hebben hier adsl en gebruiken : 1 pc bedraad
1 laptop - draadloos

Vanaf de modem heb ik een utp kabel naar een hub -> Vanaf daar loopt een utpkabel rechtstreeks naar pc.
->Op de andere poort zit de draadloze router aangesloten
die de verbinding voor de laptop verzorgd.

Zo hebben de pc en laptop dus verschillende ip adressen. De pc krijgt een ip adress van de modem en de laptop krijgt een adress van de router. Ik heb dit zo toendertijd gedaan omda opt de pc (bedraad) veel (voor mij) belangrijke gegevens staan. De gedachten was , dat de pc zo altijd safe was en er niemand via het draadloze netwerk in kan komen. Kan iemand mij vertellen of dat klopt want misschien heb ik het wel helemaal verkeerd gedacht??

Nu wil ik een printer gaan delen en is het natuurlijk veel makelijker, om na de modem die router er tussen te zetten en de pc (bedraad) ook op de router aan te sluiten. Maar is die pc dan wel veilig? Ik weet dat als ze je echt willen hacken er altijd wel een weg is, maar is dat een goede opstelling.

Verwijderd

Verschillende IP adresjes krijgen = mega handig tenzij DHCP servers nog meer adresjes uit weigeren te delen.

[ Voor 140% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 16:09 ]

Verwijderd

Als je zorgt dat er geen poorten openstaan (in de router) naar je vaste pc kunnen ze er via het internet zelf niet snel bijkomen.

Als je dan ook nog eens zorgt dat je een beveiliging aanbrengt op je router (wifi part en password voor de admin console) kunnen ze er ook niet bijkomen via een autootje voor je deur.

Als je dan nog niet zeker van je zaak bent installeer dan eventueel nog een firewall op je pc.

EN

zorg ervoor dat je altijd sterke wachtwoorden gebruikt (zowel admin als je eigen useraccount)

Wat bedoel je eigenlijk met voor jouw belangrijke bestanden ?

Belangrijk in de zin dat ze niet kwijt mogen raken ?
of
Belangrijk in de zin dat niemand ze in zou mogen zien ?

Als ze echt zo belangrijk zijn zorg dan ook nog eens voor een goede backup en hou deze regelmatig bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 17:19 ]

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 10:52
lijkt me geen probleem als je je draadloze netwerk maar beveiligd.
d.w.z wpa/psk met eventueel mac adres filtering om maar eens wat te noemen...

edit:

ik moet sneller leren tikken...

[ Voor 15% gewijzigd door Japidoff op 17-09-2007 17:22 ]

gang is alles

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 21:16
Yikes, dit is dus niet de juiste manier: In een router zit een firewall die je ip alleen toegang naar buiten geeft en de 'evil' buitenwereld tegenhoudt bij de 'internet' of 'wan' aansluiting. Sluit je nu je modem aan op een hub dan is in principe dat hele netwerk al toegankelijk vanaf internet! Gelukkig laat de provider maar 1 ip/pc toe en krijgt de rest geen toegang, maar ik vermoed dat je een modem met ingebouwde router en een wifi router hebt. Anders kan je normaliter met de laptop zowiezo het internet niet op. De 'router' moet iig jouw pc beveiligen, maar check even of je een ingebouwd router hebt in de modem (het ip adres van jouw computer (eigenschappen van de netwerkverbinding, of start->uitvoeren->cmd->ipconfig -all) is dan anders als het internet adres dat b.v. www.myip.nl aangeeft)

Indien de modem een ingebouwd router heeft kan je de wifi router als access point gebruiken door een LAN poort (niet internet of WAN) van de wifi router op de hub aan te sluiten.
internet modem + router | LAN -> PC + LAN wifi router

Heeft de pc rechtstreeks het externe ip adres dan dien je de modem op de internet/WAN aansluiting van de wifi router aan te sluiten. De pc dient dan weer op een van de LAN/netwerk aansluitingen van de wifi router aangesloten worden.
internet modem -> WAN | wifi router | LAN -> PC

In BEIDE gevallen dient de wifi verbinding met een WPA (personal) of WPA2 beveiliging ingesteld te worden

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Om kort te zijn: Dat is in principe de beste opstelling, maar voor alles geldt dat je het goed moet beveiligen emt sterke wachtwoorden etc. zoals hierboven aangegeven.

• Twanjo
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 17:18:

Wat bedoel je eigenlijk met voor jouw belangrijke bestanden ?

Belangrijk in de zin dat ze niet kwijt mogen raken ?
of
Belangrijk in de zin dat niemand ze in zou mogen zien ?

Als ze echt zo belangrijk zijn zorg dan ook nog eens voor een goede backup en hou deze regelmatig bij.
Beide dus. Ze mogen niet kwijt, en jan en alleman hoeft ze niet te zien. Het zijn geen staatsgeheimen en men kan er niet veel mee. Maar staan hoop bedrijfsgegevens op.

Ik heb als modem een Thompson SpeedTouch 510 (met maar 1 port) volgens mij zit daar wel een ingebouwde router in?? Draadloze router is van conceptronic. Mijn wlan beveilig ik altijd met wachtwoord,macadres,wpa, ssid uit.

Dus gewoon maar de router achter de modem, en de pc aansluiten op de router??? En dan een firewal draaien op de router of softwarematig (zonealarm)?

Verwijderd

Als je bang bent dat mensen jouw draadloze netwerk gaan hacken, kan je beter overal kabels neerleggen.

• Twanjo
Zoals ik al zei. Helemaal safe krijg je het nooit. Maar je kunt het wel proberen zo veilig mogelijk te maken.

• base_
Speedtouch 510 kan als router of als 'transparant' zijn geconfigureerd. Als je met meerdere pc's kan internetten staat deze als router ingesteld.

zoals ik al zei geldt dan:
Indien de modem een ingebouwd router heeft kan je de wifi router als access point gebruiken door een LAN poort (niet internet of WAN) van de wifi router op de hub aan te sluiten.
internet modem + router | LAN -> PC + LAN wifi router
De router functie van de wifi router is dan overbodig en alleen maar verwarrend, die omzeil je door direct het lan aan te sluiten, welke door de router in het modem verbonden en beveiligd wordt.

Het makkelijkst is het als je de wifi router even op de laptop aansluit en configureerd : dhcp server uitzetten, ip adres op lan automatisch of handmatig instellen (op een lokaal ip adres) en de WIFI beveiliging instellen.

De instellingen van de speedtouch kun je bekijken door het adres van de (default) gateway in internet explorer of firefox als adres in te vullen (standaard 10.0.0.138 meen ik)

In jouw geval kan je de speedtouch rechtstreeks aansluiten op een LAN aansluiting van de WIFI router, PC ook op een LAN aansluiting van de wifi router, heb je een hub over ;)

[ Voor 7% gewijzigd door base_ op 17-09-2007 18:38 ]

• Twanjo
Ps heb net ff gekeken maar ik heb dus een lan switch i.p.v een hub :D.

dus huidig:

Telfoonlijn komt binnen->
Speedtouch510->
Lan Switch->
Poort 1- Bedraade pc
Poort 2 - Wifi router-> laptop draadloos.

Beter is

Telefoonlijn->
Speedtouch510->
-Wifirouter op lan (instellen als accespoint)
-pc op lan

edit:
En moet ik de firewal van de wifi router inschakelen?

In iedergeval bedankt voor de info en het meedenken

[ Voor 7% gewijzigd door Twanjo op 17-09-2007 20:05 ]

• base_
juist, dat is de eenvoudigste manier, firewall/router zit in de speedtouch, rest is 1 LAN. Switch doet hetzelfde als een hub alleen slimmer en sneller ;), deze mag je altijd nog toevoegen indien nodig, zou het alleen niet doen als de wifi router genoeg lan aansluitingen heeft voor het mileu alleen al (stroom.....)

WPA2 is het best voor de wifi beveiliging, mocht je dat niet genoeg vinden: windows shares en accounts goed beveiligen door niet 'iedereen' toegang te geven, goede wachtwoorden te gebruiken en evt de windows firewall aan te zetten

• Twanjo
Kan ik ook de dhcp in mijn modem uitzetten en de speedtouch wel op wlan van wifirouter aansluiten en zo alles vanaf de wifirouter regelen. Komt toch op hetzelfde neer, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 138% gewijzigd door Twanjo op 18-09-2007 10:56 ]

• Twanjo
Even of-topic. Hoe betrouwbaar is die myip-site. Hij geeft aan dat mijn isp Hetnet is maar ik heb gewoon Planet

Verwijderd

Aangezien dat er stond is *.hetnet.nl jouw IP alias. Verbinding bijvoorbeeld door verkeerd (draadloos) netwerk?

• Twanjo
Zit gewoon op mijn bedraade pc:

IP Address: 81.xxx.xxx.xxx
Resolved: xxxsurfen.hetnet.nl
ISP: hetnet

Maar heb toch echt een abbo bij planet. Vanaf begin april. Heb volgens mij wel een gehoord dat Planet en Het net van hetzelfde netwerk gebruik maken. Maar maak me toch een beetje zorgen omdat voor april op dit adres wel een hetnet aansluiting zat. Zijn er nog meer van die site's die zo je isp aangeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Twanjo op 23-09-2007 21:28 ]

Verwijderd

Het antwoord op je laatste vraag in het bericht hieronder is dat je dat tegenwoordig het beste via de cloud kunt.

[ Voor 195% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2016 23:04 ]

• Twanjo
Net even Planet gebeld,

Ik zit dus wel bij Planet , ze konden bevestigen dat ik onder dat ip gerigistreerd sta als klant bij Planet.

Wel is het zo dat Planet Ticali HetNet allemaal gebruik maken van hetzelfde netwerk, ze nemen allemaal af bij kpn. Nu is het zo dat ik op dit adres planet heb vanaf april, daarvoor echter woonde mijn oma hier en die had een abbo van hetnet. Die heeft ze te laat opgezegd en deze liep dus door tot November. Die is ze nu dus nog steeds aan het betalen want ze heeft nu kabel en heeft die adsl niet meegenomen naar haar nieuwe woning.

Heb net ff gecheckd kan inderdaad met haar inlog gegevens op dit adress nog online. Dus ik heb gewoon 2 providers op een adres die gebruik maken van hetzelfde adsl singnaal. Want 2 verschillende ads singnalen op 1 adres is praktisch niet mogelijk. Vandaar dat myip denk een beetje in de war is.

Back ontopic:

Heb de opstelling zoals base heeft uigelegd geprobeerd en het werk. Echter nu heb ik op in verschillende topic's gelezen dat veel mensen dhcp spoofing gebruiken op hun speedtouch510 en zo een extern ip doorsturen naar hun router. Wat is het beste?

En wat gaat er niet goed als ik gewoon de speedtouch standaard laat staan , die aansluit op wlan van wifi router. Desktop op poort 1 van wlan router. Laptop op wlan van wlan router. Dan krijgen beide computers toch ip reeksen van de wifirouter. Alleen heb ik dan theoretisch wel een router achter een router. Ik stel deze vraag omdat iemand mij vertelde dat in die speedtouch geen "echte"router zat. Waarom niet kon hij mij ook niet echt uitleggen.

ps Als ik de opstelling van base gebruik kan ik toch redelijk veilig bestanden delen tussen mij pc's ? Vond hier een oud topic: [xp] Bestanden en mappen delen onveilig ?

Maar hoe kun je nou in godsnaam op een computer van een vriend thuis in je eigen computer komen. Dat kan toch alleen met vpn of beheren op afstand etc etc ??

[ Voor 10% gewijzigd door Twanjo op 18-09-2007 21:49 ]

• Twanjo
niemand een reactie op mijn laatste vragen?

• Twanjo
Kan iemand mij vertellen hoe veilig een ST510 is?

Dit is een NAT router dus verbindingen van buitenaf worden niet opgebouwd. Maar er is wel verkeer mogelijk vab binnen naar buiten. Dus eventuele virussen en malware kunnen wel van binnen naar buiten een verbinding naar binnen opzetten Kortom hoe safe is zo'n ding nou eigenlijk i.c.m xp firewall?
Pagina: 1