Wifi 11g over 125 met bomen MAX snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-04 00:48

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
We willen een wlan tussen 2 huizen leggen.
De afstand is wel haalbaar met een AP maar dan heb je geen sneheid meer :(
Nu zitten we te denken om 2 richtantennes te gaan gebruiken.

even een prachtige schets..
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zymotic/wlan.gif

Zoals "duidelijk" is te zien zitten er wat bomen tussen.
We willen de MAXIMAAL haalbare snelheid halen, dus niet 200k/s want we zijn allemaal studenten en er zitten in het ene huis 8 man en in het andere huis 9.

In de huizen zelf ligt UTP, dus er is alleen een verbinding tussen de twee huizen nodig.

Ik zie hier aan te denken:
2x Richt-antenna SD15
2x een aparaat dat het signaal omzet naar UTP en dat in de switch kan?

Welke snelheid haal ik dan denken jullie?

Beetje onsamenhangend verhaal :P

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15
2x SD15 is overkill, met minder moet het ook kunnen :)
Hoeveel minder zou ik niet kunnen zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door FatalError op 18-01-2004 01:30 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ZyMoTiC schreef op 18 januari 2004 @ 00:18:
[...]
2x een aparaat dat het signaal omzet naar UTP en dat in de switch kan?
[...]
Uhm, voor zover mijn WiFi kennis gaat is dit gewoon een AP of een wireless kaartje.
Meeste AP's kunnen een andere antenne aan met een soort CAI kabel dacht ik.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Beekforel schreef op 18 januari 2004 @ 01:35:
[...]

Uhm, voor zover mijn WiFi kennis gaat is dit gewoon een AP of een wireless kaartje.
Meeste AP's kunnen een andere antenne aan met een soort CAI kabel dacht ik.
Oke, duidelijk... maar wij willen de hoogste snelheid behalen dat is wat belangrijk is. Zoals in de review van koffie over die intell 5000 mis je op een lange afstand ontzettend veel snelheid.

Wie heeft er een snelle oplossing :)

• pkouwer
  • Laatst online: 07-10-2025
mastje op dak aan beide zijden, richtantenne erop, en klaar. Zoals je boven de bomen komt, kun je 56 Mb halen

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Hmm stil...

Zoals ik het begrijp heb ik nu 2 AP's nodig? Ok je kunt sommige AP's op bridging zetten :D dit heb ik dus nodig?
Maar in beide huizen zit gewoon UTP en niemand hoeft WIFI thuis.
Er bestaat geen andere oplossing om de Antenne direct op de switch aan te sluiten? Er moet toch iets omgezet worden neem ik aan van UTP-signaal naar WIFI-signaal.

En hoe goed moet je de antenne's richten? Neem aan dat dit redelijk precies moet.

Tnx.

[ Voor 10% gewijzigd door ZyMoTiC op 20-01-2004 16:02 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet 2 accesspoints hebben die verzorgen omzetting van wifi naar utp en viceversa. Verder 2 GOEDE antennes, mischien is dit wat ? Dit topic hier werden zeer goede resultaten behaald.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• FatalError
Je moet inderdaad accesspoints hebben die kunnen bridgen.
De Linksys WAP54G is er een van die dat kan (gebruiken we hier ook).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ghostrider(NL) schreef op 20 januari 2004 @ 16:55:
Je moet 2 accesspoints hebben die verzorgen omzetting van wifi naar utp en viceversa. Verder 2 GOEDE antennes, mischien is dit wat ? Dit topic hier werden zeer goede resultaten behaald.
leuk en aardig, maar hoe communiceer je terug? Bij zijn zus moet toch ook zo'n omni hangen? Lijkt me niet dat je WLAN kaartje terug kan communiceren?

En ik heb niets aan een Omni, ik moet naar de overkant van de straat met behoud van de bandbreete.

Maar wat heb ik nog meer nodig? 2x richtantennes, 2x AP(die bridging ondersteund) Wat kosten die kabels, lees net in dat topic dat zo'n verloopstukje 33 euro kost :D dus dat is redelijk wat 2x 33 euro.

• FatalError
Goede kabel kost ongeveer e2.50/meter (Aircom Plus)
N connectoren kosten ongeveer 7 euro/stuk
verloopstuk N<->RP-TNC (op veel accesspoints te vinden): ongeveer 12 euro

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Boodschappenlijstje:

2x Richt-antenna SD15
2x Linksys Access Point 54Mbit WAP54G
6~ Goede kabel kost ongeveer e2.50/meter (Aircom Plus)
// N connectoren kosten ongeveer 7 euro/stuk (die heb ik toch niet nodig?)
2x Verloopstuk N<->RP-TNC (op veel accesspoints te vinden): ongeveer 12 euro
2x Montage spullen

tering... kost me even 400~450 euro dit geintje....

Wat zou goedkoper zijn en toch redelijk snel, mag wel wat minder zijn dan 54Mbit :D

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

ZyMoTiC schreef op 20 januari 2004 @ 20:05:
Boodschappenlijstje:

2x Richt-antenna SD15
2x Linksys Access Point 54Mbit WAP54G
6~ Goede kabel kost ongeveer e2.50/meter (Aircom Plus)
// N connectoren kosten ongeveer 7 euro/stuk (die heb ik toch niet nodig?)
2x Verloopstuk N<->RP-TNC (op veel accesspoints te vinden): ongeveer 12 euro
2x Montage spullen

tering... kost me even 400~450 euro dit geintje....

Wat zou goedkoper zijn en toch redelijk snel, mag wel wat minder zijn dan 54Mbit :D
Goed graaf gereedschap, wat hulp en een lange kabel :+

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Beaves schreef op 20 januari 2004 @ 20:06:
[...]

Goed graaf gereedschap, wat hulp en een lange kabel :+
Hmm sinds wanneer red UTP 125 meter? en dat is hemelsbreed dus reken maar 175 a 200 meter, moeten ook nog omhoog.

Andere opties?

• Ghost(NL)
  • Niet online
ZyMoTiC schreef op 20 januari 2004 @ 18:01:
[...]

leuk en aardig, maar hoe communiceer je terug? Bij zijn zus moet toch ook zo'n omni hangen? Lijkt me niet dat je WLAN kaartje terug kan communiceren?

En ik heb niets aan een Omni, ik moet naar de overkant van de straat met behoud van de bandbreete.

Maar wat heb ik nog meer nodig? 2x richtantennes, 2x AP(die bridging ondersteund) Wat kosten die kabels, lees net in dat topic dat zo'n verloopstukje 33 euro kost :D dus dat is redelijk wat 2x 33 euro.
Die antenne die hij maakte kun jij ook gebruiken ipv de richtantennes, dat zou je in staat moeten stellen door de behoorlijk goede kwaliteit van de antennes om met max bandbreedte de straat over te komen.

En buiten dat, als ik me niet vergis zijn twee van die Linksys wap's voldoende icm met 2 goede (richt)antennes. Vanaf de linksys wap's met utp naar de switches en klaar. Dus mischien mis ik het hoor maar waar wil jij al die stekkertjes voor hebben ?

edit:
Interessant

Ik heb trouwens al eens een verbinding aangelegd ( Schiet me net te binnen ) met zo'n linksys en een richtantenne, deden we 50 a 60 meter op 2 Mbit stabiel met WEP aan. Hier was dan aan de andere kant een normaal pci kaartje met wlan beschikbaar, hierbij werd een straat "overgestoken". Dus met 2 goede (richt) antennes moet je een eind kunnen komen

Reactie op de thread onder me, imho is cat5 certified tot 100 Meter zonder versterkers van welke vorm dan ook.

[ Voor 38% gewijzigd door Ghost(NL) op 20-01-2004 20:17 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• pkouwer
  • Laatst online: 07-10-2025
ZyMoTiC schreef op 20 januari 2004 @ 20:09:
[...]

Hmm sinds wanneer red UTP 125 meter? en dat is hemelsbreed dus reken maar 175 a 200 meter, moeten ook nog omhoog.

Andere opties?
125 is geen enkel probleem. Wat denk je dat er in schoolgebouwen ligt ? Bij CAT6 is 90m. de maximale lengte t.b.v. certificering van je netwerk. Who cares @ home ?

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Ik zou ipv linksys Senao gebruiken voor de access points, veel gevoeliger en een hoger vermogen.

En toen was m'n signature weg :(

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
vanwegen schreef op 20 januari 2004 @ 20:23:
Ik zou ipv linksys Senao gebruiken voor de access points, veel gevoeliger en een hoger vermogen.
en duurder :P
Ghostrider(NL) schreef op 20 januari 2004 @ 20:12:
[...]

Die antenne die hij maakte kun jij ook gebruiken ipv de richtantennes, dat zou je in staat moeten stellen door de behoorlijk goede kwaliteit van de antennes om met max bandbreedte de straat over te komen.

En buiten dat, als ik me niet vergis zijn twee van die Linksys wap's voldoende icm met 2 goede (richt)antennes. Vanaf de linksys wap's met utp naar de switches en klaar. Dus mischien mis ik het hoor maar waar wil jij al die stekkertjes voor hebben ?

edit:
Interessant

Ik heb trouwens al eens een verbinding aangelegd ( Schiet me net te binnen ) met zo'n linksys en een richtantenne, deden we 50 a 60 meter op 2 Mbit stabiel met WEP aan. Hier was dan aan de andere kant een normaal pci kaartje met wlan beschikbaar, hierbij werd een straat "overgestoken". Dus met 2 goede (richt) antennes moet je een eind kunnen komen

Reactie op de thread onder me, imho is cat5 certified tot 100 Meter zonder versterkers van welke vorm dan ook.
Die stekkertjes heb ik toch nodig om vanaf de AP naar de antennes toe te gaan? neem aan ik die antenne niet zo in me AP prik :)

• Ghost(NL)
  • Niet online
Hm nou bij mij was het zo dat de connector op de richtantenne dezelfde was als die van de accesspoint dus deze kon er zo opgeschroefd worden. Ik denk dus dat dit verschilt per richtantenne. Deze was bij mijn weten wel 'speciaal' voor de Linksys, maar ik heb niet zelf besteld, had een collega gedaan.

• FatalError
In de praktijk haal je met goede UTP de 200-300 meter wel (bij full-duplex, bij half-duplex duurt het te lang voordat collissions herkend worden.)

Die stekkers waar ik het over had, heb je nodig om aan de antennekabel vast te zetten. Veel antennes hebben n N connector waarop jij je kabel aan kan sluiten.
Er zijn N connectoren die je zonder speciaal gereedschap (WEL 'n goede soldeerbout) kan monteren. Eventueel kan je mijn krimptang lenen als je alleen maar krimpconnectoren kan vinden.

En Senao is inderdaad n stuk beter, maar ook n stuk duurder dus.

[ Voor 8% gewijzigd door FatalError op 20-01-2004 20:49 ]

Pagina: 1