wifi antenne ZELFBOUW + pix!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36086

Topicstarter
Mijn zus is een paar weken geleden in het huis langs ons komen wonen (~60m).. zij wilde ook op mijn netwerk komen om mee te kunnen genieten van mijn internetverbinding.. :)

Maar in hun huis was echter geen bereik (0%) op mijn wireless lan.. dus ik aan het klussen gegaan.

De antenne is al een tijdje klaar.. maar ik had geen connector om hem aan te sluiten op mijn accesspoint.. na wa rondzoeken heb ik heb gelukkig toch gevonden (kostte me wel 33 euro :|), maar het resultaat mocht er wezen!!

Met mijn nieuwe antenne (in test opstelling, dus nog niet perfect uitgericht) haalde
ik in een keer 60%(!!) in het huis van me zus.. waar ik eerst bijna nergens (alleen
in de badkamer (1%)) bereik had!

Ik zal later nog wat screenshots posten van me metingen.

Op het volgende adres vind je het ontwerp dat ik gebruikt heb:
http://wireless.gumph.org/articles/homemadeomni.html

en nu de plaatjes.. :)

De antenne van binnen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.zeepost.nl/~triggs/wifi/4.jpg

de antenne helemaal klaar.. in een mooie duimse (slagvaste.. jeej) buis
Afbeeldingslocatie: http://www.zeepost.nl/~triggs/wifi/1.jpg

de prijzige connector op mijn SMC2804WBR-accesspoint aangesloten
connectors: N-type Female verloop naar RP-SMA + een normale N-type Male
Afbeeldingslocatie: http://www.zeepost.nl/~triggs/wifi/2.jpg

De testopstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.zeepost.nl/~triggs/wifi/3.jpg

Het uiteindelijke resultaat is tot nu toe beter als dat ik zelf verwacht had.. een echte aanrader dus!! Let wel het heeft me wel een flinke avond gekost om hem helemaal te bouwen.. Secuurheid is ook erg belangrijk, mijn antenne heeft een grootste afwijking van ~0.3-0.4 mm.

totale kosten: ~45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Wow ziet er strak uit!

Maar wat is nu de grootste afstand die je kan overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SyphOn schreef op 05 november 2003 @ 14:57:
Wow ziet er strak uit!

Maar wat is nu de grootste afstand die je kan overbruggen?
In open zicht heb ik nog niet getest.. dat ga ik morgen doen.. ik moet nu helaas weg.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Dit is erg mooi gedaan zeg, alleen heeft mijn router geen externe antenne uitgang :( maar dit is wel erg gaaf!!!

hoeveel mbps is het netwerk ?

[ Voor 14% gewijzigd door Qorne op 05-11-2003 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:08

Tom-my

w03iz0rz

Zo groot kan de afstand niet worden met dat dak ernaast :+.

Misschien niet het juiste topic hiervoor maar wat ik me nou steeds afvraag aan die wifi meuk. Wrom niet een groter vermogen erin bakken? Vroeger met mn 27mc setje zette je gewoon een linaire versterker tussen je zender en de antenna. Bestaat er niet zoiets voor wifi? Maar dan met een beperking dat je alleen met een zendlicentie mag zitten (kuch welke beperking?:P).

[ Voor 77% gewijzigd door Tom-my op 05-11-2003 15:34 . Reden: wat vergeten ]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

U rule :D

Fraai gedaan.

Maar als ik me niet vergis is dat geen richtantenne maar een omni-antenne toch?
Moet je zo'n antenne wel eens richten?

Hoeveel antennes heb jij nu aan je AP? (alle antennes meerekenen dus ook eventueel een inwendige antenne)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14

megaleo

Special member

Hehe. Beter. Knap gedaan hoor. :7
Kben echt benieuwd hoever je er nou mee kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:45
zwaar vet triggs :)
kheb em gisteren al gezien, en ik heb er verder geen verstand van, maar het resultaat mag er zeker zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Bekende link!

Netjes uitgevoerd en voor een homemade-project een goed resultaat.

Wat ik me alleen afvraag, je geeft zelf aan dat je hier en daar een afwijking hebt, hoeveel schelen die afwijkingen in termen van performance.

Waar heb je die connector vandaan ? Gewoon bij lokale electroboer ?

* Stealth2000 heeft weer wat te doen als ie terug is in NL 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

omg, Dat heb je echt netjes gedaan :D _/-\o_ mooiste is nog dat het ook werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80555

hmmz, ik ben echt benieuwd naar de max. afstand:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Het is wel zelf knutselen maar een plaatsje in NT lijkt me beter :)

Casemodding & Elektronica => Network Troubleshooting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Laatst online: 06-07 09:56
Ik ben zeer benieuwd naar maximaal bereik.
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een plan voor het aansluiten van een wifi netwerk in de omgeving waar ik woon. Ik kan wel aan legale apparatuur komen die enkele kilometers kan, maar het probleem ermee is, dat het nogal duur is, en niet compatible met de standaard protocollen :( :X
Maar dit soort antennes is natuurlijk wel interessant bij het opzetten van een wat groter spreidend netwerk.

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het gaat hier om een omni antenne vergeet dat niet!

plaatje van een omni signaal.. (het bolle signaal word sort of platgedrukt zodat je een verder bereik hebt.. hij lijkt met een omni meer op een pannekoek)
Afbeeldingslocatie: http://www.pe2er.tmfweb.nl/omni475radi.gif

als je echt grote afstanden wilt overbruggen dan zul je toch echt met richtantennes moeten gaan werken.

Ik heb een beetje rondgewandeld.. maar nog niet met 100% vrij zicht op de antenne gecheckt.. met dat dak ertussen (waar mijn kamer inzit :p) kom ik ongeveer tot de 60 a 70 meter.. verders zitten er nu 2 antennes op, me eigen gemaakte en eentje die er standaard bijgeleverd zat.

Afbeeldingslocatie: http://www.mycom.nl/f2/images/products/43511mcl.jpg

morgen zal ik even een testje doen met openzicht..
ik kan verders geen heel erg secure metingen doen.. omdat ik hier thuis niet over de juiste apparatuur beschik :\ (misschien kan ik dat wel een keer op school doen)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 36086 op 05-11-2003 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66584

Leuke antenne! Ik heb zelf ook zo'n antenne gemaakt en die is iets groter. Die van mij is 1,25 meter lang en bevat dus 20 slut (stukjes kabel). Heb wel een foto: Afbeeldingslocatie: http://www.i-krijn.com/wirelessgoeree/images/foto/node2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

@Krijn Tanis : Als je er dan ook bij verteld wat voor afstanden met wat voor signlaasterkte (en evt. apparatuur, maakt ook nog wel eens uit) mee haalt ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66584

Kippenijzer schreef op 05 november 2003 @ 18:44:
@Krijn Tanis : Als je er dan ook bij verteld wat voor afstanden met wat voor signlaasterkte (en evt. apparatuur, maakt ook nog wel eens uit) mee haalt ;P
Tuurlijk. Ik gebruik dus een D-Link DI-614+ met ingebouwde router (router gebruik ik alleen niet) Signaal sterkt is nog niet super gemeten. Heb al eens eerder een test gedaan met deze omni (alleen was dat met versie 1, doen was die nog 9 slots groot). Deze test is te downloaden op http://www.i-krijn.com/Antennetest%20Wireless%20Goeree.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 14:38

nzyme

terror

wanneer j signaal sterker is, gaat dan ook de snelheid omhoog? want ik haal hier slechts 3 a 4 mbit :( waar het toch echt 11 zou moeten zijn! Weet ook wel dat r overhead enzo is, maar misschien dat een betere antenne ook wonderen doet....
owja, heb een sitecom router/switch/ap en een usb sitecom adapter.

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kijk.... 2 antennes op het apparaat (ach... zie ik nu ook in die ene foto |:( )

Helaas heeft mijn WL-500g maar 1 antenne-aansluiting. Kan je een antennekabel splitsen en zodoende 2 antennes eraan monteren? dus 1 voor in de woonkamer en 1 met verlengkabel naar het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 16:20
Wat gebruik je bij de client voor de ontvangst?
SawDust schreef op 05 november 2003 @ 19:36:
wanneer j signaal sterker is, gaat dan ook de snelheid omhoog? want ik haal hier slechts 3 a 4 mbit :( waar het toch echt 11 zou moeten zijn! Weet ook wel dat r overhead enzo is, maar misschien dat een betere antenne ook wonderen doet....
owja, heb een sitecom router/switch/ap en een usb sitecom adapter.
11mbit 802.11b is door het oneffeciente protocol en grote hoeveelheid overhead meestal gelimiteerd tot maximaal +/- 600KB/sec. Dat zou je dus ook moeten kunnen halen met goede apparatuur en een kleine afstand (< 5 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 19:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op welke frequenties werkt dat wireless gedoe?

Misschien kun je zelf dan namelijk een versterker bouwen? Zodat de hele buurt mee kan genieten :P

Omni antenne zegt mij weinig.... Is het geen dipool antenne ofzo, schema...?

Misschien staande golf controleren met een SWR meter?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Prutz0r schreef op 05 november 2003 @ 20:13:
Op welke frequenties werkt dat wireless gedoe?
2,4 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:28
Ik heb er net ook een gemaakt omdat ik morgen mijn laptop krijg met wireless enz.
Ik heb ook nog wel een SWR meter liggen van de 'bakkietijd" maar kan je dit ook gebruiken om hem af te stellen, lijkt me sterk namelijk.
Zou het schadelijk zijn, wanneer er een foutje in de antenne zit (kortsluiting) om hem aan te sluiten?

[ Voor 33% gewijzigd door THxZ0NE op 05-11-2003 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
rp-sma naar n female kost een eurotje of 10:
Nummer 46 op de lijst

Ik zou echter eerder gegaan zijn voor een n-type female naar rp sma pigtail Dat is een flexibel stukje kabel waardoor er niet zoveel kracht op je accesspoint antenne ingang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
THxZ0NE schreef op 05 november 2003 @ 23:35:
Ik heb ook nog wel een SWR meter liggen van de 'bakkietijd" maar kan je dit ook gebruiken om hem af te stellen, lijkt me sterk namelijk.
Gaat niet werken. Tenzij die swr-meter tot 2,4Ghz gaat :)
Zou het schadelijk zijn, wanneer er een foutje in de antenne zit (kortsluiting) om hem aan te sluiten?
Ja, dat is niet aan te raden.
Doormeten op kortsluiting gaat eenvoudig even met de ohm-meter.

[ Voor 28% gewijzigd door Coen Rosdorff op 06-11-2003 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

[...]

Kan er iets kapot gaan als ik er een niet-goed werkende antenne op zet?
Ja, dan kun je de eindtrap van je zender ermee opblazen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 26-11-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Nou joh, al goed getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:33
Een antenne is al kortgesloten, dus het lijkt me niet zo'n ramp.
Als je antenne n weerstand van meer van 1 ohm heeft (ik noem maar wat) is ie kapot of in ieder geval niet goed.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ik heb deze ook gemaakt, vandaar dat ik wilde weten of hij goed werkt.
Mijn antenne heeft op de buitenmantel en in de kern een weerstand van 0.5 ohm ongeveer, met de aangegeven kabel.
Ik kan hem nog niet testen omdat mijn laptop nog steeds niet binnen is, al heb ik de router al wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62569

ok ik wil dus ook zo'n antenne gaan maken, maar ik heb er niet echt superveel verstand van. Kan er iets kapot gaan als ik er een niet-goed werkende antenne op zet?

En als ik het goed begrijp heb ik een RP-SMA kabeltje nodig en daar maak ik om de zoveel cm een sneetje in en duw ze beetje uit elkaar, dan koop ik een Pigtail RP-SMA naar N-type female pluggie en die sluit ik daarop aan en die vervolgens op me AP?

Alvast bedankt,

Bas
Pagina: 1