Kleurverschil iiyama 903DT

Pagina: 1
Acties:

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van twee iiyama 903DT's.. ik heb nu iets meer dan een jaar het ene monitor van iiyama.. nu heb ik er dus een tweede bijgekocht. Maar het beeld van het tweede scherm is veel lichter en witter.
Heeft dit te maken met ouderdom of heeft iiyama ondertussen de beeldbuis wat aangepast?

Verwijderd

Allebei precies dezelfde instellingen? Ook de "temps" vd kleuren hetzelfde (bv 6500K) ?

• Xof
Ja instellingen zijn precies hetzelfde.. eerste mon zelfs nog ff terug gezet op de fabrieksinstellingen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

Exirion

Gadgetfetisjist

never mind... ik ging uit van TFT maar het blijkt CRT te zijn ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Exirion op 17-01-2004 19:56 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Het verschil wordt veroorzaakt door ouderdom.

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• MadDog11
  • Nu online
Idd, klinkt als een geval van ouderdom :D

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Keuren zijn bij gelijke instellingen eigenlijk nooit helemaal hetzelfde. Pas de instellingen dus aan zodat je 2 vrijwel gelijke kleuren krijgt, reken er wel op dat (als je het goed wilt doen) je daar wel een tijdje mee bezig bent :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Misschien draaien ze op een ander voltage :? Kan je meestal tussen 0.7 en 1.0 Volt aanpassen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Xof
Ik denk niet dat ik ze in de buurt kan krijgen dat ze zelfs gelijk komen met kleuren, omdat wit op mon1 toch duidelijk wat geler is dan het witte op mon2..
Toch wel jammer zo'n groot verschil in kleuren :'(

Edit: mon1 staat op 100% gamma en mon2 op 50% en toch is mon1 nog iets donkerder :/

[ Voor 20% gewijzigd door Xof op 18-01-2004 17:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien draaien ze op een ander voltage Kan je meestal tussen 0.7 en 1.0 Volt aanpassen
Zou je die stelling wat verder kunnen uitwerken? Ik heb namelijk geen énkel idee waar je het over hebt.

@TS: Het kan zijn (zeker als de productiedata van de schermen ver uit elkaar liggen) dat de kleurinstelling van het ene beeld anders is dan het andere (kan zoals andere posters al aangaven ook komen door verloop door ouderdom). Vaak is binnen in de monitor daar ook e.e.a. aan aan te passen. Je moet echter wel goed weten waar je aan begint voor je je monitor openmaakt (ivm garantie, gevaar door hoogspanning etc.)

• nero355

nero355

koraks schreef op 18 januari 2004 @ 19:36:
[...]

Zou je die stelling wat verder kunnen uitwerken? Ik heb namelijk geen énkel idee waar je het over hebt.
Nou kijk bij mijn Samsung 753DFX heb ik een Sub-Menu in het OSD Menu die Advanced heet en daar kan je het voltage aanpassen ;) Heeft mijn Pa's 750s ook en daardoor hebben we het "Help heb te donker beeld" probleem kunnen oplossen op 0.7 Volt is het beeld minder donker namelijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• koraks
  • Niet online
Weet je toevallig ook waar die 0.7V vs 1.0V precies mee te maken heeft? Ik ben weliswaar geen monitor-expert, maar dit verhaal zegt me helemaal niks. Het lijkt me iets Samsung-specifieks (op andere monitoren ben ik iets dergelijks nog niet tegengekomen) en met mijn elektrotechnische kennis van monitoren kan ik ook geen aanknopingspunt vinden.

edit: wat spanningen binnen een monitor betreft: ik weet alleen maar dat alle monitoren hier gewoon netjes op 230V~ lopen, de beeldbuis o.a. een hoogspanning gebruikt (iets grofweg tussen de 1,5kV en 15kV) en de logica gewoon op 12/5V draait. Waar komt die 0,7V/1,0V in beeld?

[ Voor 29% gewijzigd door koraks op 18-01-2004 19:45 ]

• nero355

nero355

koraks schreef op 18 januari 2004 @ 19:43:
Weet je toevallig ook waar die 0.7V vs 1.0V precies mee te maken heeft? Ik ben weliswaar geen monitor-expert, maar dit verhaal zegt me helemaal niks. Het lijkt me iets Samsung-specifieks (op andere monitoren ben ik iets dergelijks nog niet tegengekomen) en met mijn elektrotechnische kennis van monitoren kan ik ook geen aanknopingspunt vinden.
Hmm........ dan heb je iets belangrijks gemist als ik eerlijk ben ;) Het is namelijk hetzelfde als het voltage bij TV's, gewoon hoeveel Volt de cathode als ik me niet vegis krijgt ;)

• koraks
  • Niet online
gewoon hoeveel Volt de cathode als ik me niet vegis krijgt
Ah, ok, dat zou idd kunnen en een verklaring bieden, hoewel ik dacht dat dkatodespanning van een CRT veel hoger lag. De kathodedissipatie ligt namelijk betrekkelijk hoog, als ik me niet vergis, wat in een laagimpedant circuit wel heel veel verlies zou opleveren. Vandaar dat ik meende dat de kathodespanning in de orde van grootte van 10V à 30V lag.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Zitten ze allebei op dezelfde videokaart dan? Wat gebeurt er als je de monitoren omwisselt? Misschien de 2e D-SUB aansluiting proberen?

• nero355

nero355

koraks schreef op 18 januari 2004 @ 19:57:
[...]

Ah, ok, dat zou idd kunnen en een verklaring bieden, hoewel ik dacht dat dkatodespanning van een CRT veel hoger lag. De kathodedissipatie ligt namelijk betrekkelijk hoog, als ik me niet vergis, wat in een laagimpedant circuit wel heel veel verlies zou opleveren. Vandaar dat ik meende dat de kathodespanning in de orde van grootte van 10V à 30V lag.
Ehh..... OK vak taal nu wordt het met een beetje te veel :D Maar je hebt gelijk voor een cathode is het weinig ja, ik weet het ook niet precies hoor, dit heb ik er van begrepen zeg maar, in ieder geval je kan het dus aanpassen ;)

/EDIT : Ik kreeg net een erg vage GoT error ?? Document contains no data ofzo ?? En ik kon niks posten zeg maar hetzelfde effect als een Topic een slotje heeft en je was aan het posten ?? Maar toch staat deze post er ??

Weird |:(

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 18-01-2004 20:08 ]

• koraks
  • Niet online
offtopic:
[quote]
/EDIT : Ik kreeg net een erg vage GoT error ?? Document contains no data ofzo ?? En ik kon niks posten zeg maar hetzelfde effect als een Topic een slotje heeft en je was aan het posten ?? Maar toch staat deze post er ??[/quote]

Die error krijg ik heel vaak sinds ik Firebird gebruik i.p.v. Internet Explorer, misschien heeft het daar mee te maken?

@TS: ik zal je topic verder niet vernaggelen, sorry voor de lichtelijk-offtopic berichten hierboven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 18-01-2004 20:15 ]

• Xof
Dirk J schreef op 18 januari 2004 @ 20:00:
Zitten ze allebei op dezelfde videokaart dan? Wat gebeurt er als je de monitoren omwisselt? Misschien de 2e D-SUB aansluiting proberen?
Zitten allebei op dezelfde vidkaart idd, ik heb ze es omgewisseld, maar dat maakt niks uit..
koraks schreef op 18 januari 2004 @ 19:36:
[...]

@TS: Het kan zijn (zeker als de productiedata van de schermen ver uit elkaar liggen) dat de kleurinstelling van het ene beeld anders is dan het andere (kan zoals andere posters al aangaven ook komen door verloop door ouderdom). Vaak is binnen in de monitor daar ook e.e.a. aan aan te passen. Je moet echter wel goed weten waar je aan begint voor je je monitor openmaakt (ivm garantie, gevaar door hoogspanning etc.)
Ik ben zeker niet van plan om ze open te schroeven, daar zijn ze me toch wat te duur voor :D

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Zelfde kleurprofieldrivers van IIyama geinstalleerd???

• Xof
Mad_Manic schreef op 18 januari 2004 @ 20:25:
Zelfde kleurprofieldrivers van IIyama geinstalleerd???
Jup :)

• nero355

nero355

koraks schreef op 18 januari 2004 @ 20:14:
offtopic:
[quote]
/EDIT : Ik kreeg net een erg vage GoT error ?? Document contains no data ofzo ?? En ik kon niks posten zeg maar hetzelfde effect als een Topic een slotje heeft en je was aan het posten ?? Maar toch staat deze post er ??[/quote]

Die error krijg ik heel vaak sinds ik Firebird gebruik i.p.v. Internet Explorer, misschien heeft het daar mee te maken?

@TS: ik zal je topic verder niet vernaggelen, sorry voor de lichtelijk-offtopic berichten hierboven ;)
Ook heel eventjes OffTopic :

Klopt die gebruik ik versie 0.7 maar dit is pas de eerste keer dat ik hem krijg ?? Zal wle aan die 1.9.1 versie van React liggen :)

Verwijderd

kleurtemperatuur veranderen, dus 6500k of 9300k of 10000k whatever

• Xof
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 21:11:
kleurtemperatuur veranderen, dus 6500k of 9300k of 10000k whatever
Daarmee kan ik het niet mooi wit krijgen, het word dan of te rood of te blauw :|
Pagina: 1