[DVD BackUp] Welke audiostream(s) echt nodig?

Pagina: 1
Acties:

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Op veel dvd's staan meerdere audiosporen:

DTS 5.1
Dolby Digital 5.1
Stereo 2.0

- Heeft het zin om Stereo 2.0 mee te kopieren op DVD+R? Vormt de versterker/DVD-speler 5.1 geluid niet gewoon om naar 2.0 als 5.1 niet ondersteunt wordt? Als ik 'stereo' kies op de versterker maakt hij toch ook 2.0 van 5.1?

- Is het nodig om naast DTS 5.1, Dolby Digital 5.1 mee te branden of is er geen geluid als de versterker DTS niet ondersteunt?

Kortom: Welke audiostream(s) zijn echt nodig?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Stereo 2.0 is dan meestal een commentaartrack, kun je erop laten als je het interessant vind. De speler maakt zelf van de 5.1 stream een mixdown naar stereo indien je de stereo output gebruikt. DTS kun je eraf halen, handiger om enkel DD te kiezen, hou je wat meer ruimte over voor je beeld.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
ShittyOldMan schreef op 17 januari 2004 @ 12:46:
Stereo 2.0 is dan meestal een commentaartrack, kun je erop laten als je het interessant vind. De speler maakt zelf van de 5.1 stream een mixdown naar stereo indien je de stereo output gebruikt. DTS kun je eraf halen, handiger om enkel DD te kiezen, hou je wat meer ruimte over voor je beeld.
In veel gevallen is die 2.0 stream geen commentaartrack.....Wel vreemd dat die er op staat als 5.1 toch wordt downgemixd naar 2.0 bij stereo output. Laat hem dan iig wel weg...

Is het niet zonde om DTS er af te halen als mijn versterker het ondersteund? Of is het kwaliteitsverschil van DTS t.o.v. Dolby Digital minimaal?

Wordt DTS omgevormd naar dolby digital als de versterker geen dts ondersteund?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
EmilneM schreef op 18 januari 2004 @ 18:10:

In veel gevallen is die 2.0 stream geen commentaartrack.....Wel vreemd dat die er op staat als 5.1 toch wordt downgemixd naar 2.0 bij stereo output. Laat hem dan iig wel weg...

Is het niet zonde om DTS er af te halen als mijn versterker het ondersteund? Of is het kwaliteitsverschil van DTS t.o.v. Dolby Digital minimaal?

Wordt DTS omgevormd naar dolby digital als de versterker geen dts ondersteund?
Die stereo track kan trouwens ook een frans of spaanstalige ofzo zijn, wil ook nog wel eens stereo zijn. Ik ken zelf eigenlijk weinig gevallen waarbij de stereo track dezelfde is als de 5.1 track, behalve dan dattie stereo is.

Maar indien mogelijk beluister je 'm ff, is het interessant (commentaar) dan kun je kiezen om deze erop te laten.

Wat betreft DTS, dit zou in veel gevallen een betere geluidskwaliteit moeten geven (het is nou ook weer niet een wereld van verschil zoals tussen dolby prologic en dolby digital bijv). Of het zonde is, ja dat wel, maar je moet nou eenmaal die DVD comprimeren omdat er niet meer oppast. De DD track zou ik er persoonlijk oplaten om compatible te blijven met alle dvd spelers (iedere speler kan van DD een stereo uitgang maken, met DTS kunnen veel dit enkel digitaal doorgeven, alleen gebruiken dus als je zeker weet dat het voor jezelf is en je een dts decoder hebt dus).. DTS wordt dan dus niet omgezet naar DD.

Kwestie van per DVD bekijken wat je wilt bewaren.

Mijn Home Cinema in aanbouw