Warmte wissel met peltier?

Pagina: 1
Acties:

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik zit al een tijdje te denken om richting water koeling te gaan.
Nu helemaal omdat ik niet goed gekeken heb of mijn moederbord gaten heeft voor montage van deze cooler http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp

Ik heb het volgende bedacht met 2 low flow pompen.

De 1e pomp zit in het koude circuit waaraan de CPU, northbridge en vga zitten.

De 2e pomp zit in het warme circuit waar in de radiator zit.

Tussen deze twee circuits zit een dubbele CPU (of groter DIY cooler) met een peltier er tussen in. Voor mijn gevoel is het voordeel hiervan dat eventuele condensatie plaats vind rond de warmte wissel.

Goed cheap is anders maar dat was die Swiftech cooler ook niet.

Zit ik alleen nog met de vraag, hoeveel watt peltier ga ik ongeveer nodig hebben?

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 19:19
Ik zou geen peltier nemen want je hebt er dan eentje nodig van minstens 150 watt, (slecht voor je stroomrekening)

Koel je water anders gewoon extra door middel van een oude koelkast ofzo.(de onderdelen daarvan)

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
Procyon for life schreef op 17 januari 2004 @ 12:08:
Ik zou geen peltier nemen want je hebt er dan eentje nodig van minstens 150 watt, (slecht voor je stroomrekening)

Koel je water anders gewoon extra door middel van een oude koelkast ofzo.(de onderdelen daarvan)
een oude koelkast verbruikt meer dan 150 watt :P loooool

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

Exigence

dnkroz

Als ik het goed begrijp heb jij het als volgt in gedachten (ik heb het even gevisualiseerd):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/pelt_setup.gif

Dan krijg je dus het volgende:
De peltier moet de warmte die opgewekt wordt door de CPU, de NB en de GPU kunnen verplaatsen. Dus reken grofweg:
• 150 Watt cpu
• 70 Watt GPU
• 40 Watt NB

Dan kom je uit op 260 Watt (ik reken met overclocked en load wattages). Om het water af te koelen moet er dus meer verplaatst worden. Dus reken 300 Watt verplaatsing.

Die peltiers zijn niet eens te krijgen, zulke sterke. Dan zul je er nog een enorm heavy voeding bij moeten, omdat de pelt ook nog verbruikt. Dus reken op een 400 Watt 24v voeding, als die peltier zou bestaan.

Het is praktisch dus onmogelijk. Wat je wel zou kunnen doen is gewoon die radiator in je circuit hangen, en ná de radiator nog eens de peltier erover te gooien. Dan heb je dus in totaal twee radiatoren en twee circuits nodig.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet een supersterke (226W) pelt hebben, om het water goed te chillen onder load, en je moet twee waterkoelingssytemen hebben.
Dus dan heb je nodig:
• 2 pompen
• 2 radiatoren
• 1 peltier (226W)
• 1 voeding
• 3 waterkoelblokjes
• 2 andere waterkoelblokjes voor aan bijde zijden van de peltier
• slangenboek

Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het kost enorm veel geld, en tijd om het te onderhouden. Voor dat geld heb je ook een nieuwe prometeia.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:58

_Ernst_

Mark It Zero!

Gipsy King schreef op 17 januari 2004 @ 12:25:
[...]

Een peltier van 150 watt verbruikt ook meer als 150 watt :P

En voor een warmtewissellaar heb je wel meer nodig als 150 watt want er treed heel veel verlies op in de leidingen. Ik weet niet wat voor sys je hebt, maar je proc, NB, en vidplank produceren samen ongeveer 200 watt.
Dus als je serieus een warmtewisselaar wil maken zou ik gaan voor 2 of 3 peltiers van 172 watt ofzo. Dan heb je er pas voordeel van (en ook een flink stroomverbruik :P )

Last.fm

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Kan je dan de "warme flow" niet beter eerst door een rad kunnen en bijvoordbeeld het reservoir chillen ??

Of denk ik nu te makkelijk :D

code:
1
2
pomp -> res -> chill unit -> cpu -> northbridge -> vga -> 
rad -> en weer terug naar pomp

Hmm... ik ben nog niet wakker genoeg 8)7 peltier element moet natuurlijk ook nog gekoeld worden..

Hmm... dan mischien een peltier element met een fan erop of een 2de water circuit er bij te maken.

[ Voor 67% gewijzigd door TRAXION op 17-01-2004 13:18 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40

Epsilon

erik9287nl schreef op 17 januari 2004 @ 12:50:
Als ik het goed begrijp heb jij het als volgt in gedachten (ik heb het even gevisualiseerd):
[afbeelding]

Dan krijg je dus het volgende:
De peltier moet de warmte die opgewekt wordt door de CPU, de NB en de GPU kunnen verplaatsen. Dus reken grofweg:
• 150 Watt cpu
• 70 Watt GPU
• 40 Watt NB

Dan kom je uit op 260 Watt (ik reken met overclocked en load wattages). Om het water af te koelen moet er dus meer verplaatst worden. Dus reken 300 Watt verplaatsing.

Die peltiers zijn niet eens te krijgen, zulke sterke. Dan zul je er nog een enorm heavy voeding bij moeten, omdat de pelt ook nog verbruikt. Dus reken op een 400 Watt 24v voeding, als die peltier zou bestaan.

Het is praktisch dus onmogelijk. Wat je wel zou kunnen doen is gewoon die radiator in je circuit hangen, en ná de radiator nog eens de peltier erover te gooien. Dan heb je dus in totaal twee radiatoren en twee circuits nodig.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar je moet een supersterke (226W) pelt hebben, om het water goed te chillen onder load, en je moet twee waterkoelingssytemen hebben.
Dus dan heb je nodig:
• 2 pompen
• 2 radiatoren
• 1 peltier (226W)
• 1 voeding
• 3 waterkoelblokjes
• 2 andere waterkoelblokjes voor aan bijde zijden van de peltier
• slangenboek

Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het kost enorm veel geld, en tijd om het te onderhouden. Voor dat geld heb je ook een nieuwe prometeia.
Wat voor GPU en NB heb jij lol. 70w, denk je dat je OOIT met een brakke koeler zoals de std GPU koelers (het is koper, maar daar is ALLES mee gezegt als je kijkt naar een hercules radeon9800 koeler), en 40watt passief met een mini-blokje.

Je overdrijft wel HEEL veel.

Overigens snap ik jou vergelijking met een prom niet. Je hebt namelijk nog steeds een watercirquit nodig voor de GPU en NB.

Voor de TS:
Dit soort systeem zorgt alleen voor meer condensatie problemen. Als je systeem niets doet zal de watertemp inzakken naar beneden het vriespunt (2x172w pelt is daar al genoeg voor) en je zal een behoorlijke bak condensatie hebben op je hardware, slangen en blokken.

De peltiers direct op de hardware voorkomt een heleboel problemen.
als je bijvoorbeeld dit neemt:
1x80w op NB (alles van 40 tot 80w is meer dan voldoende, de 40w kan je bijvoorbeeld bij conrad kopen)
1x120w voor GPU (80w kan ook, maar als je flink OC'ed is 120w geen overbodige luxe)
1x172w voor CPU (meer gewenst bij Athlon cpu's welk type dan ook ook voltages hoger dan 2.0v)

Als je voor de 120w en 172w gaat, kan je daar mooi 1 voeding voor maken omdat die het zelfde voltage gebruiken. Voor de 80w kan je een 12v gebruiken.

Let er wel op dat je dit niet probeert te koelen met een 1x120mm radiator, maar minimaal met een "heatercore" of 2x120mm fan radiator zoals de BI extreme 2 of airplex evo 240. Liever zelfs nog wat meer (bijvoorbeeld 2 radiatoren over elkaar). Al helemaal als je 2x172w gaat gebruiken direct op de processor.

Verwijderd

en waarom zou je dit willen doen??
als je 2 peltiers hebt zet je die dan niet liever op je cpu&gpu???hou je zo ook kouder denk ik zo ;)
en 2/3 peltiers zou ik niet snappen waarom je dat zou doen, dan krijg je een lekkere stroomrekening..het geld dat je zou uitsparen als je ze neit had kan je je onderdelen weer voor upgraden..

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:43 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 17 januari 2004 @ 13:28:
[...]

Wat voor GPU en NB heb jij lol. 70w, denk je dat je OOIT met een brakke koeler zoals de std GPU koelers (het is koper, maar daar is ALLES mee gezegt als je kijkt naar een hercules radeon9800 koeler), en 40watt passief met een mini-blokje.

Je overdrijft wel HEEL veel.
Ik zei toch dat ik met overclocked, load, en verlies rekening hield. Sommige dingen zijn misschien wel overdreven, maar dat is iig beter dan onderdreven.
Overigens snap ik jou vergelijking met een prom niet. Je hebt namelijk nog steeds een watercirquit nodig voor de GPU en NB.
Dat is wel waar, maar wat ik even aan wou geven is dat het enorm veel geld kost, en dat je zo plotsklaps er niets meer aan kunt hebben. Als er een onderdeel wegvalt kun je de hele boel opdoeken. Een prom kan meerdere systemen mee.
De peltiers direct op de hardware voorkomt een heleboel problemen.
als je bijvoorbeeld dit neemt:
1x80w op NB (alles van 40 tot 80w is meer dan voldoende, de 40w kan je bijvoorbeeld bij conrad kopen)
1x120w voor GPU (80w kan ook, maar als je flink OC'ed is 120w geen overbodige luxe)
Nah, nu zeg je het zelf al, die 70W voor die GPU is helemaal niet overdrven :)

Verwijderd

onderdreven :?
bij pelts moet je altijd te veel watt nemen en niet wat het onderdeel zelf neemt..

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39
erik9287nl schreef op 17 januari 2004 @ 12:50:

* arnoman zegt er zijn wel 330W peltiers te koop, het enige probleem is dat het in dat geval om 3,0V varianten gaat en ik weet niet meer hoeveel Amp die krengen zogen, maar volgens mij 100A+

Verwijderd

dit is denk wat je zoekt/kan gebruiken:

MCW-Chill 452
The device is composed of two independantly liquid cooled thermoelectric modules rated at 226 Watts each, adjoining a common refrigeration chamber.

The hot side cooling system uses two waterblocks in series and requires a radiator to dissipate the combined heat generated by the thermoelectric modules and that extracted from the chilled water.
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/MCW-CHILL-452-400x414.jpg

je hebt dan dus 2 wc's zeg maar. Een naar cpu&co en één van pelt naar rad.
kost wel € 345.00 incl.

kortom dit zet je dus in dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/pelt_setup.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 15:36 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 15:35:

MCW-Chill 452
The device is composed of two independantly liquid cooled thermoelectric modules rated at 226 Watts each, adjoining a common refrigeration chamber.

The hot side cooling system uses two waterblocks in series and requires a radiator to dissipate the combined heat generated by the thermoelectric modules and that extracted from the chilled water.
[afbeelding]

kost wel € 345.00 incl.

kortom dit zet je dus in dit schema:
[afbeelding]
Let op: dit is echter geen vervanger van een radiator! Deze chilled alleen het koele water wat uit de radiator komt. Dus je het het bovenstaande schema nodig, met nog een extra radiator.
Maar ik blijf het weggegooid geld vinden :/

• Epsilon

Epsilon

erik9287nl schreef op 17 januari 2004 @ 15:54:
[...]

Let op: dit is echter geen vervanger van een radiator! Deze chilled alleen het koele water wat uit de radiator komt. Dus je het het bovenstaande schema nodig, met nog een extra radiator.
Maar ik blijf het weggegooid geld vinden :/
...niet waar

vervangt WEL de radiator, anders heeft dat ding geen nut.
erik9287nl schreef op 17 januari 2004 @ 14:19:
Nah, nu zeg je het zelf al, die 70W voor die GPU is helemaal niet overdrven :)
Lees het stukje aub nog een keer, 70w is WEL overdreven. Dit zijn de peltier sizes, die moeten 50% groter zijn dan de belasting om nut te hebben.

Verwijderd

Epsilon schreef op 17 januari 2004 @ 16:23:
[...]

...niet waar

[...]

Lees het stukje aub nog een keer, 70w is WEL overdreven. Dit zijn de peltier sizes, die moeten 50% groter zijn dan de belasting om nut te hebben.
het vervangt de radiator in wc lijn 1 (dus van cpu pomp pelt) Maar aan de andere wc dus van pelt -> pomp-> rad heb je dus wel weer een rad hangen

• Tazzy
Goed 8)

Het tekeningetje is inderdaad precies wat ik in gedachte had.

Had al een klein beetje zitten kijken naar de kosten maar had eigenlijk niet verwacht dat ik zo'n groot formaat peltier nodig had.

Zo blijkt maar weer dat een leuk idee niet altijd de beste weg is ;)

Lijkt me dus dat ik beter kan gaan kijken naar "klasieke waterkoeling" met peltier op een goede radiator ...

Iemand nog interesse in mijn CPU cooler?

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
ik vind dat ding wel trouwens aso duur :p

Verwijderd

Gipsy King schreef op 17 januari 2004 @ 17:43:
ik vind dat ding wel trouwens aso duur :p
ja dat vond ik ook, maar je kan natuurlijk zo'n ding ook veel goedkoper zelf maken.

Gewoon 2 koelblokken met pelt er tussen en beetje isolatie materiaal. Ben je ook voor 100 euro klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 15:35:

MCW-Chill 452

[afbeelding]

kost wel € 345.00 incl.
gewoon zelf 2x226W peltiers @ tweakstore kopen en knutsellen maar scheel je een hoop geld!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 17:46:
[...]

ja dat vond ik ook, maar je kan natuurlijk zo'n ding ook veel goedkoper zelf maken.

Gewoon 2 koelblokken met pelt er tussen en beetje isolatie materiaal. Ben je ook voor 100 euro klaar.
zitten 2 peltiers in dat geintje (staat in je eigen quote) ;) en kosten rond de 45 euro per stuk, dus alleen aan pelts zit je al aan de 100 euro... waterblokjes erbij, isolatie materiaal erbij, nog wat montage materiaal en je hebt een flink bedrag te pakken, wel goedkoper dan 345 euro maar jij bent wel heel optimistisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:52 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik zou geen peltiers in me systeem plaatsen , misschien alleen op me gpu maar meer dan ook niet. Om de warmte weg te werken van CPU heb je een sterke peltier nodig. De stroomrekening zal waarschijnlijk erg hoog worden als je die rig 24/7 gaat draaien. Al zou ik extreem gaan koelen zou ik het wel weten. Ik koop gewoon een Prometeia MACH II, laat er ander gas inzetten wat voor betere performance zal zorgen. Dan koop ik gewoon een swiftech blok met een peltier (80 watt) voor m'n gpu en monteer die op me gpu.. Dan heb je ook alles onder nul en kan je goed overclocken als je de goeie onderdelen heb. Je hoeft dan geen extra voeding en die shit te gaan kopen om alles werkend te krijgen. En een Prometeia MACH II vind ik veel koeler dan zo'n warmteplaatje (peltier).

• Epsilon

Epsilon

Av3ng3rtje schreef op 17 januari 2004 @ 18:48:
Ik zou geen peltiers in me systeem plaatsen , misschien alleen op me gpu maar meer dan ook niet. Om de warmte weg te werken van CPU heb je een sterke peltier nodig. De stroomrekening zal waarschijnlijk erg hoog worden als je die rig 24/7 gaat draaien.
Dit is over het algemeen toch voor tweakbakken en die draaien geen 24/7 :)
Je hoeft dan geen extra voeding en die shit te gaan kopen om alles werkend te krijgen.
Heb je wel nodig, tenzei je een mega dikke ATX voeding hebt, maar dan is die pelt nog steeds niet aan te raden ivm stabiliteit.
En een Prometeia MACH II vind ik veel koeler dan zo'n warmteplaatje (peltier).
Maar is dan ook 20 keer zo duur, beetje raar vergelijk

[ Voor 35% gewijzigd door Epsilon op 17-01-2004 18:53 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 17 januari 2004 @ 16:23:
[...]

...niet waar

Kan in principe wel ja, maar als je met een zware oc (2800 @ 2,3-2,35v) gaat draaien, GPU met v-mods en dergelijken is die 226Watt wat aan de lichte kant :)

• Epsilon

Epsilon

erik9287nl schreef op 17 januari 2004 @ 19:27:
[...]

Kan in principe wel ja, maar als je met een zware oc (2800 @ 2,3-2,35v) gaat draaien, GPU met v-mods en dergelijken is die 226Watt wat aan de lichte kant :)
Ten eerst krijg je een barton niet makkelijk op 2800mhz met een watechilled systeem. Daarnaast is 2.35v niet echt ondersteunt door mobo's. Dit belast de voeding ook enorm, dat ding vreet dan 215w.

En buiten dit alles, als je nou eens naar de specs van dat ding kijkt (al is het de naam alleen al, die verraad het al), zul je zien dat dat ding 2x226pelt aan boord heeft.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 17 januari 2004 @ 19:51:
[...]

Ten eerst krijg je een barton niet makkelijk op 2800mhz met een watechilled systeem. Daarnaast is 2.35v niet echt ondersteunt door mobo's. Dit belast de voeding ook enorm, dat ding vreet dan 215w.

En buiten dit alles, als je nou eens naar de specs van dat ding kijkt (al is het de naam alleen al, die verraad het al), zul je zien dat dat ding 2x226pelt aan boord heeft.
|:( Ik ben echt vaag bezig vandaag |:(
Je hebt gelijk :)

• diontjuh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

heb je ook eens gedacht dat als je dit gaat uitvoeren dat in het cirquit van de koude kant van de peltier alles gaat condenseren (ook slangen etc) dus je zult alles gewoon vet moeten isolren en dat neemt wel lekker veel plaats in beslag in je case ;)

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Epsilon schreef op 17 januari 2004 @ 18:51:
[...]

Dit is over het algemeen toch voor tweakbakken en die draaien geen 24/7 :)
Die van mij wel hoor... Nu zit ik momenteel nog aan luchtkoeling, maar als ik een Prommy ofzo zou hebben zou mijn bakkie lekker 24/7 blijven draaien (k heb geen centjes voor'n aparte downloadbak ofzo :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Ik vind het een beetje een onzinnig plan worden .
Alsof je wielen onder de wielen van een auto monteert
Wanneer je dan bemerkt dat je 5 versnellingen achteruit hebt en maar 1 vooruit je dan maar besluit om nog een setje wielen daar weer onder te monteren.
Dit alles was te doen om wat meer veercomfort te krijgen.
Wat je hebt bereikt is een auto die er niet uitziet en brandstof zuipt.
Die pc heeft straks ook deze kenmerken.

• Tazzy
Was nog geen plan... Tis begonnen als een idee waaruit een soort van haalbaarheids studie gestart is. Heb zelf onderhand al zoiets van, ga het niet doen.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Tazzy schreef op 17 januari 2004 @ 23:48:
Was nog geen plan... Tis begonnen als een idee waaruit een soort van haalbaarheids studie gestart is. Heb zelf onderhand al zoiets van, ga het niet doen.
Een ph ch waterchiller vond ik wel een goed idee toen daarom ben ik die dingen gaan maken.

Verwijderd

Haeg schreef op 17 januari 2004 @ 23:40:
Ik vind het een beetje een onzinnig plan worden .
Alsof je wielen onder de wielen van een auto monteert
Wanneer je dan bemerkt dat je 5 versnellingen achteruit hebt en maar 1 vooruit je dan maar besluit om nog een setje wielen daar weer onder te monteren.
Dit alles was te doen om wat meer veercomfort te krijgen.
Wat je hebt bereikt is een auto die er niet uitziet en brandstof zuipt.
Die pc heeft straks ook deze kenmerken.
niet iedereen geeft wat om het uiterlijk ;) maar ik geef je verder geen ongelijk... peltiers zijn veel beter direct-die toepasbaar, toch vreemd iedereen die iets als dit wil gaan doen denk dat ze dan minder of zelfs niet hoeven te isoleren terwijl als je het goed wil doen je juist ontzettend veel moet isoleren :D

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 19:19
Gipsy King schreef op 17 januari 2004 @ 12:25:
Maar niet altijd, deze zal afslaan als het water weer onder een bepaalde temp is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Procyon for life schreef op 19 januari 2004 @ 17:38:
Maar niet altijd, deze zal afslaan als het water weer onder een bepaalde temp is.
Dat ligt eraan hoe zwaar je het ding belast ;)

Maar om nog even op het originele idee terug te komen..

Is het uitvoerbaar? Ja..
Maar wel met een aantal opmerkingen:

Bij een peltier geld het volgende: Het vermogen wat aangegeven is, is het maximale vermogen wat een peltier-element kan verpompen waarbij er nog geen temperatuur-verlies ontstaat. Dat betekend bij een 172W peltier er maximaal 172W verplaatst kan worden van de koude kant naar de warme kant, waarbij het temperatuursverschil tussen beide kanten 0 graden is. (niet echt nuttig dus!)
Daarbij wordt er aan de warme kant het aangeleverde vermogen + het vermogen wat het peltier-element nodig heeft afgevoerd. Bij een drift 0.8 is dat geloof ik 24V bij 11A.. Zo'n 260W dus waarbij het totaal dus op 400+ W aan warmte komt op de warme kant.

Volgend punt waar je rekening mee moet houden is dat je om water te koelen een redelijk groot contact-oppervlak moet hebben.
Ook dien je rekening te houden met de verliezen in je leidingen.. Leidingen isoleren dus.

Al met al lijkt het me dus niet echt effectief om zo'n systeem te bouwen.

't voordeel van peltiers is wel dat je er makkelijk zelf mee kunt experimenteren in tegenstelling tot de echte zelfbouw phase-change systemen.
(Al zijn er wel mensen die via een oude koelkast een heel eind komen.. Zoek maar eens wat op hier in DOC ;))

Echter is de effectieviteit van een op phase-change gebaseerde chiller vele malen hoger en dus ook bruikbaarder :)

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 19 januari 2004 @ 20:11:
[...]

Dat ligt eraan hoe zwaar je het ding belast ;)

Maar om nog even op het originele idee terug te komen..

Is het uitvoerbaar? Ja..
Maar wel met een aantal opmerkingen:

Bij een peltier geld het volgende: Het vermogen wat aangegeven is, is het maximale vermogen wat een peltier-element kan verpompen waarbij er nog geen temperatuur-verlies ontstaat. Dat betekend bij een 172W peltier er maximaal 172W verplaatst kan worden van de koude kant naar de warme kant, waarbij het temperatuursverschil tussen beide kanten 0 graden is. (niet echt nuttig dus!)
Daarbij wordt er aan de warme kant het aangeleverde vermogen + het vermogen wat het peltier-element nodig heeft afgevoerd. Bij een drift 0.8 is dat geloof ik 24V bij 11A.. Zo'n 260W dus waarbij het totaal dus op 400+ W aan warmte komt op de warme kant.

Volgend punt waar je rekening mee moet houden is dat je om water te koelen een redelijk groot contact-oppervlak moet hebben.
Ook dien je rekening te houden met de verliezen in je leidingen.. Leidingen isoleren dus.

Al met al lijkt het me dus niet echt effectief om zo'n systeem te bouwen.

't voordeel van peltiers is wel dat je er makkelijk zelf mee kunt experimenteren in tegenstelling tot de echte zelfbouw phase-change systemen.
(Al zijn er wel mensen die via een oude koelkast een heel eind komen.. Zoek maar eens wat op hier in DOC ;))

Echter is de effectieviteit van een op phase-change gebaseerde chiller vele malen hoger en dus ook bruikbaarder :)
Ik heb niks tegen peltiers ,sterker nog ik vind het een zeer betrouwbare koeling
maar dan wel direct op de core .
Wanneer je er water mee gaat koelen vind ik het niet efficient genoeg
Vergeet niet dat ook wanneer je de leidigen isoleert er nog steeds erg veel leidingverlies is.
Wanneer je ziet dat je zoveel vermogen je in zo'n systeem moet pompen en dat vergelijkt met de prestatie zeg ik dat je beter iets anders kan verzinnen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Haeg schreef op 19 januari 2004 @ 21:46:
Ik heb niks tegen peltiers ,sterker nog ik vind het een zeer betrouwbare koeling
maar dan wel direct op de core .
Wanneer je er water mee gaat koelen vind ik het niet efficient genoeg
Klopt.. Helemaal mee eens..
En daarbij denk ik persoonlijk nog dat het voor CPU's zelfs minder interessant is dan bij gpu's :)
Vergeet niet dat ook wanneer je de leidigen isoleert er nog steeds erg veel leidingverlies is.
Ook helemaal waar.. Maar echt koud ga je die leidingen niet krijgen dus dat verlies is minder als bij de echte chillers verwacht ik :)
Wanneer je ziet dat je zoveel vermogen je in zo'n systeem moet pompen en dat vergelijkt met de prestatie zeg ik dat je beter iets anders kan verzinnen.
Helemaal mee eens.. Ik denk zelfs dat inclusief alle voedingen enzo een phase-change setup niet echt heel veel duurder is :)
Pagina: 1