Toon posts:

[WC] Temps aan de hoge kant. Waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net m'n eerste WC ingebouwd, maar ben nog niet tevreden met de prestaties. Dit is wat erin zit:

Eheim 1046
DangerDen Maze2
DangerDen Radeon
BlackIce Extreme + 120mm Papst
Innovatek Fass-O-Matic
Tygon tubes
AS Ceramique koelprut nauwelijks aanwezig op blok&CPU

Alles is op 13mm aangesloten.

Met aircooling haalde ik de volgende temps (idle/stressed) 47/58. Dit was met een Zalman 6000Cu op 1400rpm
Nu met water haal ik 41/49.

Ik heb het blok er recht en vast opzitten. M'n mobo is zelfs een beetje gebogen, dus dat zit wel goed. Er zit zeker niet teveel pasta op. Het laagje is zo dun, dat je de core er doorheen kunt zien. De core Het CPU-blok is grondig gelapt met schuurpapier korrel 1000 en 1500 en daarna met Brasso. Als ik er een druppel water op doe, plak ik 'm zo tegen het raam en krijg 'm er niet meer af, dus da's ook goed gegaan. Verder is er geen lucht meer aanwezig en daar ben ik 100% zeker van.

Ik heb tijdens het vullen iets teveel SuperCoolant toegevoegd. De mengverhouding is ongeveer 1:20, dus dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn. Ik twijfel echter ook aan de pomp. Zo in het reservoir zie ik het water heftig bewegen, maar zou een zwaardere pomp veel kunnen schelen in m'n temps? Wie heeft ervaring met de 'foute' megverhouding en wie kan me meer vertellen over het rendement van een zwaardere pomp?
Voor spec zie workstation in sig. De CPU draait op 1.8V

In dit topic wordt de winst van een zwaardere pomp me niet duidelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 13:53 ]

Verwijderd

Heb je je blok wel goed genoeg aangedraaid want dit kan veel graden schelen. Ik zou dat eerst eens proberen voordat je nieuwe spullen gaat halen B)

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Dit is echt aan de hoge kant....

Waterflow heeft een geringe invloed.. de mengverhouding is jammer maar niet rampzalig... heeft weinig invloed op je temps.

Ik denk inderdaad ff checken hoe je blok zit, AS Ceramique koelprut heb ik geen ervaringen mee, wel AS 3 & 5, maar je hebt halve rijstkorrel gebruikt op je CPU??

[ Voor 5% gewijzigd door Industrial_Life op 17-01-2004 10:47 ]

-

Verwijderd

Het is wel aan de hoge kan je cpu maar je moet wel beseffen dat je 1.8v op je cpu hebt staan en dat speelt ook een rol :) . maar het blijft toch te hoog je temps, wat je eraan kunt doen is kijk of je blokje goed erop zit of ie niet schuin erop zit. check of je blokje 100% vlak is mocht dat niet het geval zijn dan raad ik je aan om je blokje te lappen om beter contact met je cpu te krijgen.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
13mm aansluitingen zijn leuk, maar de bottlenek is je pomp. Kijk maar eens hoe klein de doorstroom opening is bij/aan je pomp.
Echter volgens sommige mensen en fabrikanten maakt de doorstroom snelheid niet tot nauwelijks iets uit zolang er dus maar stroming is.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

De A7V333 heeft er een handje van om hoge temps te geven. Met die zalman gaf hij ook al hoge temps aan....een tempvermindering van 10 graden is toch prima?

Verwijderd

Ik zou beginnen met je blok eraf halen en opnieuw koelprut erop te doen. Het klinkt een beetje alfsof er daarvan teveel of te weinig (moeilijk :p) opzit. Waterflow maakt idd weinig uit, omdat het water weinig opwarmt als het langs de cpu gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Openingspost aangepast..... Sorry, daar had idd wat meer info in gemogen 8)7

De temps van m'n A7V333 kloppen goed. Ik heb een tempsensor onder de core gehad, die ongeveer dezelfde temps gaf. Het verschil was nooit meer dan 1 graad. Asus gaf de laagste temperaturen van deze beiden.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 11:35 ]

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Het kan aan mij liggen, maar zo slecht vind ik de temperaturen nog niet eens.
Vergeet niet dat je de processor ook op 1,8 volt hebt draaien (wat ik trouwens vrij hoog vind voor de relatief lage overclock).

Verder koel je met het zelfde waterkoelingsysteem nu ook je grafische kaart en ook die brengt warmte in het systeem waardoor je allicht altijd een overall hogere water temperatuur krijgt en de koeling op de processor dus minder zal zijn dan als je alleen je CPU koelt.

Verwijderd

Topicstarter
Pink Panther schreef op 17 januari 2004 @ 11:35:
Het kan aan mij liggen, maar zo slecht vind ik de temperaturen nog niet eens.
Vergeet niet dat je de processor ook op 1,8 volt hebt draaien (wat ik trouwens vrij hoog vind voor de relatief lage overclock).

Verder koel je met het zelfde waterkoelingsysteem nu ook je grafische kaart en ook die brengt warmte in het systeem waardoor je allicht altijd een overall hogere water temperatuur krijgt en de koeling op de processor dus minder zal zijn dan als je alleen je CPU koelt.
Tja, de proc is geen super overclocker. Ik heb 'm al op 2300MHz gehad, maar dan krijg ik na een uurtje of 20 wel een fout in Prime. Daarvoor had ik wel 2.10V nodig.
De GPU is niet overclockt maar voegt wel warmte toe. Ik heb gekozen voor de BlackIce Extreme, omdat deze voldoende warmte af kan voeren. Misschien toch niet genoeg? Overigens zit de CPU voor de GPU. Opbouw van het circuit: Pomp, CPU, GPU, rad, reservoir.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 11:48 ]

Verwijderd

Ook een min punt is je blokje die is niet echt de beste uit Danger dan collectie volgens mij heeft Danger Dan zelf revieuws over hun blokken en daar uit komen 2 blokje het beste van hun collectie uit namelijk Danger Dan maze 3 en 4.
Dus je kan al eigenlijk je conclusie trekken dat de temps acceptabel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 11:58:
Ook een min punt is je blokje die is niet echt de beste uit Danger dan collectie volgens mij heeft Danger Dan zelf revieuws over hun blokken en daar uit komen 2 blokje het beste van hun collectie uit namelijk Danger Dan maze 3 en 4.
Dus je kan al eigenlijk je conclusie trekken dat de temps acceptabel zijn.
DangerDen zal nooit beweren dat de nieuwste blokjes slechter presteren dan een oudere, dus aan hun review hecht ik niet zoveel waarde. Bovendien zal het temp-verschil geen 10 graden zijn. Overigens zijn het blokje en de pomp een niet gebruikte 2ehands voor € 25,- dus wel value for money :)

edit:
Info over ontluchting toegevoegd aan startpost.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 12:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 12:06:
[...]

DangerDen zal nooit beweren dat de nieuwste blokjes slechter presteren dan een oudere, dus aan hun review hecht ik niet zoveel waarde. Bovendien zal het temp-verschil geen 10 graden zijn. Overigens zijn het blokje en de pomp een niet gebruikte 2ehands voor € 25,- dus wel value for money :)

edit:
Info over ontluchting toegevoegd aan startpost.
http://www.hardwarepub.ne...olers/maze3/index_2.shtml
http://www.pureoc.com/DDMaze3_1.asp

Misschien maakt dit ietsje duidelijk het is niet 10 graden maar er zit wel een temps verschil :)

Ik gebruik zelf een Kloon van Dangerdan maze 3 en heb nooit zo hoge temps gehad net als die van jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 12:41:
[...]

http://www.hardwarepub.ne...olers/maze3/index_2.shtml
http://www.pureoc.com/DDMaze3_1.asp

Misschien maakt dit ietsje duidelijk het is niet 10 graden maar er zit wel een temps verschil :)

Ik gebruik zelf een Kloon van Dangerdan maze 3 en heb nooit zo hoge temps gehad net als die van jou.
De temps verschillen per systeem, ookal gebruik je dezelfde componenten voor je WC. Ik heb b.v. een A-rev. CPU. De B-rev. is al een stuk koeler.
Ik had al wat gezocht op temps. Op de site van watercoolplanet.de zie je het verschil tussen de nummer 1 en de maze4(nr. 38). Dit bedraagt maar 7 graden. De Maze2 en Maze4 liggen niet zoveel uitelkaar, dus dat verschil is hooguit een paar graden. Oh ja, Hier staat het complete overzicht. Dit overzicht is IMO het meest onafhankelijk van allen die ik bekeken heb. Ze werken niet met verkoopstimulerende opmerkingen bij hun resultaten maar geven alleen 'droge' cijfers. Bovendien testen ze niet op een CPU, maar hebben een testbank die altijd dezelfde energie afgeeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kickje :O
Ik kan de watertemp nog niet meten want ik moet m'n reservoir nog modden. Dan moet toch al het water eruit, dus kan ik mooi de boel vullen met de juiste verhouding SuperCoolant. Kijken of de temps dan wat omlaag gaan. Ik heb er trouwens ook UV-Dye inzitten. Heeft dit nog invloed op de temps?

Verwijderd

Wat zijn je temps als je niet overklokt? Want die Vcore van 1,80V is wel wat hoog voor zo'n overklok :?

En je zeg zelf al: het is een Tbred A. Produceert wat meer warmte. Ik denk, dat als je alles bij elkaar optelt, je temps niet slecht zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen vergelijking met luchtcooling als ik niet overclock. Ik heb de temps nooit bekeken toen ik nog niet overclockte. Ik wil straks weer naar 2300MHz, maar dan liep de temp op naar 59 graden. Ik ga vandaag of morgen het water vervangen en kijken of de temp dan zakt. Iets anders kan ik ook niet meer vezinnen. Overigens is de idle nu wel wat lager geworden, nl. 38C. Blijkbaar heeft AS Ceramique een dag of 4 nodig om in te branden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 11:20:
Ik heb geen vergelijking met luchtcooling als ik niet overclock. Ik heb de temps nooit bekeken toen ik nog niet overclockte. Ik wil straks weer naar 2300MHz, maar dan liep de temp op naar 59 graden. Ik ga vandaag of morgen het water vervangen en kijken of de temp dan zakt. Iets anders kan ik ook niet meer vezinnen. Overigens is de idle nu wel wat lager geworden, nl. 38C. Blijkbaar heeft AS Ceramique een dag of 4 nodig om in te branden.
Ja, AS heeft altijd een tijdje nodig om in te burnen, pas dan krijgt het zijn goede geleidende eigenschap.

Maar ik bedoel, als je nu je CPU @default zet, wat zijn dan je temps? En 38 graden @1,80V is niet slecht voor een Tbred A! :*)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Watertemp meten is zowiezo erg handig. DAn weet je iig of je het bij de warmte-opname of afgifte moet zoeken.

Warm water -> water kan warmte neit goed kwijt
Koud water -> hitte van proc wordt niet goed overgebracht naar het water

Ik denk zelf dat het aan de rad ligt. Ik heb geen ervaring met BlackIce rads, maar als ik zie dat jij een rad hebt waar één 120mm (ik neem aan stille) papst fan op zit, denk ik dat hij zijn warmte slecht kwijt kan. Hoe warm voelt de lucht die van je rad komt?

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op 18 januari 2004 @ 12:29:
Watertemp meten is zowiezo erg handig. DAn weet je iig of je het bij de warmte-opname of afgifte moet zoeken.

Warm water -> water kan warmte neit goed kwijt
Koud water -> hitte van proc wordt niet goed overgebracht naar het water

Ik denk zelf dat het aan de rad ligt. Ik heb geen ervaring met BlackIce rads, maar als ik zie dat jij een rad hebt waar één 120mm (ik neem aan stille) papst fan op zit, denk ik dat hij zijn warmte slecht kwijt kan. Hoe warm voelt de lucht die van je rad komt?
De lucht die uit de rad gezogen wordt, is niet echt warm te noemen. De BlackIce Extreme is volgens watercoolplanet.de één van de best single-fan radiatoren. Kijk hier maar eens. De fan draait overigens op 12V. Wanneer ik 'm op 7V zet, moet je er nog een graad of 4 bijtellen.
Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 12:12:
[...]

Ja, AS heeft altijd een tijdje nodig om in te burnen, pas dan krijgt het zijn goede geleidende eigenschap.

Maar ik bedoel, als je nu je CPU @default zet, wat zijn dan je temps? En 38 graden @1,80V is niet slecht voor een Tbred A! :*)
Ik heb 'm net een uurtje of 2 @default laten draaien en haal dan idle 36C. De casetemp = 25C terwijl de sockettemp maar 19 graden is.
Ik heb 'm net een uurtje laten stressen maar de temp loopt nauwelijks op. Stressed is de temp 40 graden. De warmte zal dan wel het probleem van de CPU zijn. Wel jammer want 2300MHz leek me toch een aardige overclock voor een T-Bred A-rev. Ik zal van de week m'n 1800+ B uit m'n server er eens inhangen. Kijken of die sneller wil lopen op dezelfde temps.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 21:18 ]

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

toch vind ik die temps ook aan de hoge kant mijn palomino (xp2000+) loopt op 1.85 v en fsb op 143 en mp op 12.5 mijn temps zijn idle/stressed 38/47 dus ong zelfde als jouwe en dat met een stock cooler 8)7... vaaag

http://specs.tweak.to/10443

Verwijderd

Topicstarter
esox-oc schreef op 18 januari 2004 @ 21:11:
toch vind ik die temps ook aan de hoge kant mijn palomino (xp2000+) loopt op 1.85 v en fsb op 143 en mp op 12.5 mijn temps zijn idle/stressed 38/47 dus ong zelfde als jouwe en dat met een stock cooler 8)7... vaaag
Jouw Palomino loopt default waarschijnlijk wel op een hoger spanning dan m'n T-Bred. Dat verklaart voor een gedeelte de temps, denk ik.
Ik heb overigens ook een oude Palomino gehad, maar die werd idle al zo'n 45 graden bij 1.75V.

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 15:26
Een water circuit is zo goed als zijn zwakste schakel, en als ik naar jouw onderdelen kijk is dat de Maze 2 en de pomp.
De maze 2 heeft een hoge doorvoersnelheid, water is er dus maar kort in het blok waar door het niet goed de warmte van de core kan overnemen.

Terugblikkend had je beter een slooprad kunnen halen en van het overgebleven geld een beter blok te kopen(Cathar, RBX, WW) met een krachtige pomp.

Verwijderd

Topicstarter
Buzz_NL schreef op 19 januari 2004 @ 08:14:
Een water circuit is zo goed als zijn zwakste schakel, en als ik naar jouw onderdelen kijk is dat de Maze 2 en de pomp.
De maze 2 heeft een hoge doorvoersnelheid, water is er dus maar kort in het blok waar door het niet goed de warmte van de core kan overnemen.

Terugblikkend had je beter een slooprad kunnen halen en van het overgebleven geld een beter blok te kopen(Cathar, RBX, WW) met een krachtige pomp.
In de toekomst komt er cker een beter blok, maar die komt pas als ik over ben naar een 64-bit CPU. Met een hoge doorvoersnelheid van m'n huidige blok heb ik dus ook niet zoveel aan een nieuwe pomp. Overigens is het GPU-blok niet zo snel, dus zou dat de doortstroomsnelheid moeten remmen, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verkeerde knop 8)7

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update
Heb water vervangen door water met wel de juiste verhouding SuperCoolant. Temps zijn bijna 8 graden gezakt op de hoogst haalbare snelheid. Temps waren 52.0°C idle en 61.0°C stressed. Hieronder alle temps zoals ze nu zijn, bij een kamertemperatuur van 20°C.
XP2200+ TBred A locked@2301MHz (13x177) @ 2.10V
OnderdeelStressed *A
Idle *AStressed *BIdle *B
CPU diode53.5°C46.0°C61.0°C52.0°C
Socket37.0°C31.0°Cn.b.n.b.
Water32.4°C
29.6°Cn.b.n.b.
Case20.8°C
20.8°Cn.b.n.b.

XP2200+ TBred A locked@2080MHz (13x160) @ 1.80V
OnderdeelStressed *A
Idle *AStressed *BIdle *B
CPU diode39.0°C35.0°C49.0°C41.0°C
Socket24.5°C21.0°Cn.b.n.b.
Water25.9°C
25.3°Cn.b.n.b.
Case20.9°C
20.8°Cn.b.n.b.

*A = Mengverhouding SuperCoolant 1:30 --- *B = Mengverhouding 1:18
Ik zal straks ook even de boel terugzetten op default om zo ook de verschillen met de overige door mij genoemde temps duidelijk te maken.
IMO zijn de temps nu wel acceptabel. Graag jullie reactie!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 17:17 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De temps liggen ook een beetje aan je omgevingstempratuur dus misschien wel leuk om erbij te zetten wat je omgevingstempratuur is..

Maar als ik het zo zie dan is het best wel te doen jah...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 20 januari 2004 @ 17:07:
De temps liggen ook een beetje aan je omgevingstempratuur dus misschien wel leuk om erbij te zetten wat je omgevingstempratuur is..

Maar als ik het zo zie dan is het best wel te doen jah...
Heb 'm erbij gezet...
Pagina: 1