ADSL SpeedTouch-PPTP-router vraag

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen er zijn talloze topics, berichten en meldingen over dit onderwerp of er aan gerelateerd eraan te vinden. Maar nergens kan ik een duidelijke omscrhijving vinden. Hierdoor kan ik nog niet mijn probleem oplossen.

Ik heb dus een Alcatel (Thomson) SpeedTouch 510i (i staat voor ISDN) ADSL modem. Dus geen Pro of multi! Echter heb ik volgens mij een versie die gewoon als het multi-modem fungeert. Vanaf de KPN site heb ik het modem ge-upgrade naar versie 4.2.

Ik heb hier twee ini-bestandjes. Ik kan kiezen tussen nat en PPTP. Het internet werkt als ik met nat vanaf het modem inbel. Je zou zeggen wat zeur je dan... Maar..., ik heb een router die ik in wil laten bellen zodat ik ook verder alles op de router kan instellen qua port-forwarding. Lijkt mij veel makkelijker, en dan heb ik de router niet voor niets. Ik zit dus eigenlijk met het probleem dat ik een modem heb gekregen die te veel doet, en waar ik overigens ook niet om gevraagd heb.

De router is een LinkSys BEFSR41 die gewoon met PPTP in kan bellen. Als ik de PPTP config laad in het modem gaat alles goed. Tot op het moment dat ik de volgende verandering in de router door ga voeren: De router staat op 'static IP' (naar het modem) 10.0.0.138. Ik kies dan 'PPTP' en krijg wat opties. Voel alles in met als gateway het modem. Er komt een verbinding tot stand, maar geen internet. Vreemd genoeg kan ik het modem niet meer benaderen onder 10.0.0.138 en de router geeft 10.0.0.138 als dns op. De router krijgt wel het IP van XS4ALL en ook nog 2 andere DNS-en.

Maar volgens mij omdat 10.0.0.138 ook tussen de DNS-en staat werk mijn internet niet. En waarom kan het modem niet benaderen?

Alvast heel erg bedankt, en ik zal de oplossing ook duidelijk geven hier indien bekend, want ik heb gemerkt dat er meer vraag naar is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

je geeft de modem een vast ip 10.0.0.138 naar de router toe? Lijkt me niet handig.. Probeer eens 10.0.0.150 ofzo. Je moet gewoon helemaal de handleiding van de SThome volgen verder

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 14-01-2004 01:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
JvS schreef op 14 januari 2004 @ 00:59:
je geeft de modem een vast ip 10.0.0.138 naar de router toe? Lijkt me niet handig.. Probeer eens 10.0.0.150 ofzo. Je moet gewoon helemaal de handleiding van de SThome volgen verder
Handleiding SThome? Wat is dat? :?

Ik geef nergens het modem een ip... En volgens mij heeft de router 10.0.0.150 (en 192.168.x.x binnen het netwerk).

Of mis ik hier iets?

Het was zo:
internet <-> 80.xxx.xxx.xxx SpeedTouch modem 10.0.0.138 <-> 10.0.0.150 router 192.168.xxx.xxx

En de router deelt ip adressen uit aan de PC's met DHCP.

• JvS
  • Laatst online: 09:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik dacht dat je de router 10.0.0.138 gaf. En ik bedoel dat je de handleiding voor het instellen van je router voor de speed touch home kan volgen. Een speed touch 510 met pptp.ini werkt precies zoals een oud ethernetmodem (een speedtouch home), dus je kan die handelingen volgen (die vast wel ergens bescherven staan :))

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
JvS schreef op 14 januari 2004 @ 01:17:
Ik dacht dat je de router 10.0.0.138 gaf. En ik bedoel dat je de handleiding voor het instellen van je router voor de speed touch home kan volgen. Een speed touch 510 met pptp.ini werkt precies zoals een oud ethernetmodem (een speedtouch home), dus je kan die handelingen volgen (die vast wel ergens bescherven staan :))
Oh ok, begrijp het. Goed idee van dat die oude handleiding. Ik ga eens zoeken. Ik snap alleen niet waarom DNS 10.0.0.138 is...

Verwijderd

Het internet werkt als ik met nat vanaf het modem inbel. Je zou zeggen wat zeur je dan... Maar..., ik heb een router die ik in wil laten bellen zodat ik ook verder alles op de router kan instellen qua port-forwarding. Lijkt mij veel makkelijker, en dan heb ik de router niet voor niets. Ik zit dus eigenlijk met het probleem dat ik een modem heb gekregen die te veel doet, en waar ik overigens ook niet om gevraagd heb.
Je zou de sipspoof methode eens moeten bekijken,ik gebruik het zelf ook in combinatie met een router/server..
quote van Jelmer:
Het komt er op neer dat je modem al het verkeer voor jouw externe IP op de ethernet interface gooit en je server/router (of als je maar 1 pc hebt, je eigen pc dus) dit verkeer ontvangt. Het grote voordeel is nl dat je server gewoon het externe IP krijgt en je verbinding altijd UP is! Het heeft dus iets weg van DHCPSpoofing maar het hele gebeuren is stabiel.
Topic is hier te vinden.
Een sipspoof ini is hier te vinden.
/edit
disclamer: over de 510i hoef je me nix te vragen heb zelf een home(getweakt) pro,
weet ook niet zeker of deze ini ook in combinatie met een isdn modem werkt. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 01:45 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
sipspoof is toch niet te gebruiken als je na het modem een router heb staan? Dus geen PC/server met hub/switch die als router fungeert? Dit bedoel ik:

----
moet je op je PC de netwerk kaart waar je modem aan zit stoppen: 'ifconfig eth0 down' of voor Debian 'ifdown eth0' (waar eth0 de netwerk kaart is waar je modem aan zit), of als je eerst DHCP-SPOOF gebruikte dan je dhcp client stoppen. En dan je netwerk kaart zo starten (waar eth0 de netwerk kaart is waar je modem aan zit, en a.b.c.d je externe IP):

ifconfig eth0 a.b.c.d netmask 255.255.255.255 broadcast 255.255.255.255
route add 10.0.0.138 dev eth0
route add default gw 10.0.0.138
----

Oké. Het punt waarom ik niet op internet kon was inderdaad de foutieve DNS-server. En dit was op te lossen door de router te resetten. Deze bleef in het geheugen staan of zo. Opgelost nu.

PPTP werkt dus! Maar hoe kan ik nu via webbrowser de instellingen van het modem benaderen? 10.0.0.138 werkt niet meer? Ik begrijp nu eigenlijk helemaal niet wat het ip 10.0.0.138 nu nog doet? Het modem is gewoon een modem zonder ip. de router heeft het ip van xs4all gekregen, heeft ook nog 10.0.0.150 en het gewone 192.168.xxx.xxx.

Zowel 10.0.0.138 als 10.0.0.150 zijn niet te pingen. Maar ze hebben wel die ip's... Dit stukje gaat me nog boven m'n pet... En belangrijkste, hoe nu het modem te configureren?

[ Voor 35% gewijzigd door Martin?81 op 14-01-2004 01:55 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Weet niemand dit? Er is toch wel iemand die inbelt met PPTP over z'n SpeedTouch (v4) modem? Klopt het dan dat je de webinterface niet meer kan gebruiken vanaf computers in het netwerk?

Alleen nog met een computer direct op het modem met static ip 10.0.0.150 en 10.0.0.138 als gateway. Vraag me sowieso af wat er met die twee ip's gebeurt omdat ze niet meer bereikbaar zijn na het instellen van PPTP.

:)

edit: Ik heb deze vraag aan de helpdesk gesteld, misschien dat ze er uit komen:

Beste helpdesk medewerker/ster,

Ik heb al gebeld over dit probleem, maar het wil nog niet lukken. Misschien dat een e-mail duidelijker is. Met de telefoon is het soms zo moeilijk uitleggen.

Ik heb een Alcatal (Thomson) SpeedTouch 510i (versie 4 met software 4.2) en een Linksys BEFSR41 (versie 2) router. Met gebruik van PPTP belt de router via het modem in bij XS4ALL.

Internet werkt. De router krijgt 80.126.xxx.xxx als IP. Het modem heeft 10.0.0.138 als IP. De router heeft als WAN IP 10.0.0.150 en als LAN IP 10.0.0.1. De clients (laptop en PS2) krijgen een IP van de router via DHCP in de range 10.0.0.1xx.

Alles heeft een subnet mask van 255.255.255.0, allen het modem heeft standaard 255.0.0.0 (als het goed is?).

Nu is het probleem dat ik de webinterface van de router en het modem niet kan bereiken 10.0.0.138 en 150. Ook CLI (telnet) niet en het is ook niet te pingen. Zelfs niet nu ik alle IP's in de 10.xxx.xxx.xxx range heb gebracht (Ik had gewoon 192.168.xxx.xxx.)

Wat doe ik nu verkeerd dat ik die twee IP's en dus de web interfaces niet kan bereiken?

Alvast heel erg bedankt, Martin Kazen.

[ Voor 63% gewijzigd door Martin?81 op 14-01-2004 15:28 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
De enige reactie waar ik wat aan had komt van SpeedTouch (Thomson/Alcatel):

Solution:
Het probleem is dat met een Bridge instelling (PPTP)
Het modem enkel kan bereikt worden als u met een vast IP werk direct op het modem aangesloten.
Bv.
IP 10.0.0.1
SUB 255.0.0.0
Gateway: 10.0.0.138
Mocht dit nog steeds niet werken zou
het kunnen dat u tweede router dit blokkeerd.

XS4ALL heeft nog niet gereageerd. KPN is gewoon dom. Dus klopt de reactie van SpeedTouch? Is het gewoon onmogelijk om het modem te benaderen terwijl je gebruik maakt van PPTP vanwege het 'bridgen'?

Naar mijn idee moet 10.0.0.138 en 10.0.0.150 wel bereikbaar zijn, ook al zit het aan de andere kant van de router. Linksys zegt dit ook, maar die weet het niet precies hoe... Ik kan Cisco nog proberen, die zijn wat beter misschien en die werken tegenwoordig samen met Linksys (andersom eigenlijk...).

Dus iemand nog iets hierover? Graag! :) Of een andere werkende oplossing zoals 'spoof'.

Verwijderd

misschien zal ik heel dom klinken nu hoor... maar ik denk gewoon even hardop. heb geen netwerken gestudeerd ofzo, so correct me if i'm wrong...
die router wordt ingesteld op 10.0.0.x als outside ip en er is een verbinding met die modem. najah, vpn opzetten in die router moet niet zo'n probleem zijn. nou heb ik me laten vertellen dat een router in principe ontworpen is om de verschillende netwerktypen te bridgen zodat ze in alle harmonie kunnen communiceren. het lijkt me dan ook vrij logisch dat het standaard inside ip op een 192.x.x.x adres staat en de pc's dus ook een 192.x.x.x adres toegewezen krijgen door de dhcp server in de router. als die dhcp server werkt, routeert ie dat niet dan gewoon goed??? het lijkt mij dat ie dan automatisch de goeie gateway/dns/ip/etc.-settings toewijst per pc en dat automatisch ook met elkaar laat praten. misschien dat die bridge niet helemaal goed gemaakt is of iets in die geest... overigens, als ze een verschillend subnet hebben, kan het zo zijn dat ze elkaar niet vinden (en dan spreek ik wél uit ervaring...)

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik zit precies met hetzelfde probleem. Mijn Linksys zet een PPTP verbinding op, de speedtouch ingesteld met de ADSL_PPTP.ini.

De LAN van de linksys zit in de 192.168.1.x range.
De WAN van de linksys zit in de 10.0.0.x range.

Ook ik wil graag vanaf een client van de LAN-side (gewoon een pc gekoppeld aan de Linksys dus) mijn speedtouch kunnen benaderen.

Ik vraag me af of het eigenlijk wel mogelijk is :? Wie geeft uitsluitsel?

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb hier ook de beschikking over een Linksys WRT54G. Waar De WRT54G geen verbinding krijgt met PPTP krijgt de BERSR41 wel een verbinding met PPTP...

Ook al zo vreemd... Zit er nu ongeveer zo bij: 8)7

edit: Met een (hele) oude firmware kan ik wel de WRT54G aan de praat krijgen met PPTP. Als dit werkt kan ik WEL 10.0.0.150 bereiken wat niet kon met de BEFSR41. 10.0.0.138 werkt vanaf de clients niet, MAAR de WRT54G heeft een ping-optie en dan krijg ik wel een reply!

Het ligt duidelijk aan de router waarom dat adres niet bereikbaar is.

[ Voor 46% gewijzigd door Martin?81 op 16-01-2004 01:44 ]

Verwijderd

Met de pptp.ini maak je van je ST-510 gelijk aan een ST-home. Dit is dan de pptp-server met ipadres 10.0.0.138 als je de standaard configuratie van kpn gebruikt.

Geef je router gewoon een willekeurig adres en stel hem in als hier:
http://www.xs4all.nl/help...200e/vigor_routeralc.html

In het voorbeeld heeft de router 10.0.0.150 gekregen en de meeste routers hebben geen plaats voor 'isp name', die 'pc1' kan je dan gewoon vergeten.

Kies bij XS4ALL altijd voor onbeveiligd wachtwoord ofwel PAP.

• Beaves
  • Laatst online: 14-05 19:10

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb nog een "oude" SpeedTouch Home modem en die gebruik ik ook alleen als modem, ik heb er een Netgear WLAN router achter hangen die via PPTP inbelt bij XS4ALL.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar niet geschoten is altijd mis geschoten ;)

Ik heb ingesteld dat de router via PPTP moet inbellen, heb als login + ww gewoon de normale instelling gebruikt, heb als "My IP Address" 10.0.0.150 ingesteld en bij "Server IP Address" 10.0.0.138 ingesteld. Als "Connection ID/Name" pc1 maar dat is blijkbaar niet nodig.

De rest laat ik allemaal automagisch verlopen, zoals de DNS servers, ik heb toch een eigen draaien dus die gebruik ik toch niet.

Verder heb ik als LAN IP gewoon een 192.168.x.x. adres, maar dat kan je helemaal zelf beslissen.

Nogmaals, ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ja.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Er zullen routes aangemaakt moeten worden voor die 10.x.x.x adressen zodat ze op de WAN poort c.q. de router terecht komen. Hoe moet je mij echter niet vragen. ;)

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

martinweb.nl schreef op 14 januari 2004 @ 01:47:
sipspoof is toch niet te gebruiken als je na het modem een router heb staan? Dus geen PC/server met hub/switch die als router fungeert? Dit bedoel ik:
Uit het topic dat ik hierboven ergens aangaf:
Samen met een collega het eea geconfigd en helaas valt er 1 ip-adresje weg.... kon op de cisco geen subnetmask van 255.255.255.255 meegeven, maar wel van 255.255.255.254.

Maar het werkt dus wel prima

Voor mensen die het ook willen nabouwen... Gebruik de windows-handleiding, zoals Jelmer deze heeft staan op zijn site.
Je zal dus ff in de routerhandleiding moeten duiken om uit te zoeken hoe je die routes aanmaakt..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 02:57 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 02:53:
[...]

Uit het topic dat ik hierboven ergens aangaf:

[...]

Je zal dus ff in de routerhandleiding moeten duiken om uit te zoeken hoe je die routes aanmaakt..
Maar sipspoof is met het oude SpeedTouch Home modem, de mensen met die problemen hebben een ST510(i) versie 4 of hoger.

Zoals in dit topic aangegeven [rml][ ADSL/Alcatel] SIP Spoof, gebruikt de tweaker het?[/rml] .

[ Voor 11% gewijzigd door Martin?81 op 16-01-2004 13:47 ]

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik krijg nog geen enkele 'spoof' werkend. De router krijg in geen enkel geval een IP toegekend van het modem met spoofing.

Na heel wat google-werk heb ik wel gevonden dat er meer mensen zijn met dit probleem. Iemand gaf een 'oplossing'. Namelijk een hub (geen switch) tussen het modem en de router te zetten. Dan in de hub nog een PC met vast IP in de range opgegeven in het modem (moet je even in het ini file kijken).

Dan zou je moeten kunnen internetten met PPTP en de web interface moeten kunnen bereiken met je PC. Je moet er dan wel 2 netwerkkaarten voor in je PC hebben of een aparte PC voor hebben... Beetje omslachtig, maar het zou werken. Ik ga het van de week proberen als ik m'n oude hub op zolder nog ergens kan vinden... ;)

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-04 01:13
[quote]mmedia schreef op 15 januari 2004 @ 23:52:
De LAN van de linksys zit in de 192.168.1.x range.
De WAN van de linksys zit in de 10.0.0.x range.

Ook ik wil graag vanaf een client van de LAN-side (gewoon een pc gekoppeld aan de Linksys dus) mijn speedtouch kunnen benaderen.

Dit is zeker mogelijk, je moet de speedtouch alleen vertellen dat hij de LAN kant van de lynksys kan bereiken door het WAN-ip van de lynksys als gateway te gebruiken voor alle 192.168.1.x ip's. (instellen op de st510 onder het tabje ip-routes)

• mmedia
chewbacca schreef op 28 januari 2004 @ 09:04:
[...]
Dit is zeker mogelijk, je moet de speedtouch alleen vertellen dat hij de LAN kant van de lynksys kan bereiken door het WAN-ip van de lynksys als gateway te gebruiken voor alle 192.168.1.x ip's. (instellen op de st510 onder het tabje ip-routes)
Geldt dit ook als je speedtouch alleen als modem functioneert (ik heb de ADSL_PPTP.ini gebruikt)?

• mmedia
O-)bumpO-)

• chewbacca
hmm, volgens mij wel,

ben mometeel druk doende om dhcp_spoofing aan de gang te krijgen. De 510 blijft daarbij gewoon zijn ip van 10.0.0.138 houden. Mijn router (linux) krijgt dan van het modem op eth0 een dhcp-ip in de 81.0.0.0 range van kpn en op eth0:0 krijgt ie van mij een 10.0.0.0 range adres. dat gedeelte werkt in ieder geval zeker.

Je moet dus ff uitzoeken of je router twee ip-adressen op een port kan hebben. (een voor pptp...., en een in de 10.0.0.0 range)

(btw. handmatig werkt dit al, moet alleen dhclient zien te overtuigen dat het inderdaad kan....)

[ Voor 10% gewijzigd door chewbacca op 01-02-2004 22:18 ]

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06

evol

hello world

Een vraag die denk ik wel in dit topic geplaatst kan worden:

Ik heb hier de volgende setup:
Speedtouch 510 --- Repotec 515LM router --- 4 pc's
Speedtouch 10.0.0.138
Repotec 192.168.0.1
LAN 192.168.0.2 - 192.168.0.255

Speedtouch op PPTP ingesteld. Default server in de Speedtouch op 192.168.0.1 ingesteld (onder NAT). Repotec PPTP ingesteld met login/password van me ADSL provider, met PPTP server 10.0.0.138 en dynamisch internet ip adres. Dit ip adres dynamisch omdat ik van Wanadoo dit dynamisch krijg.
Is dit de juiste setup?

Ikzelf denk dat ik ergens iets fout doe, want het werkt af en toe wel, maar valt vaak uit en werkt gewoon niet 100%. Maar waar zit de fout dan?

Move along people. Nothing to see here.

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Setup ziet er volgens mij goed uit. Zo heb ik het ook. Maar dan met een Linksys router.

Ik heb nu een PC gebruikt met twee nic´s. Hub tussen modem en router. Nu kan ik via die hub wel het modem bereiken met de die PC.

Spoofing zou helemaal mooi zijn, maar dat lukt me niet. Modem maakt wel verbinding, maar router krijgt geen IP. En als ik de router instel met handmatig IP dan heb ik toch geen internet...

Maar goed, duidelijk is dat dit een veel gehoord probleem is. Routerfabrikanten, providers, Alcatal/Thomson en KPN weten geen oplossing. Toch zijn er veel mensen die niet met NAT willen verbinden, maar met PPTP. Spoofing krijg ik niet aan de praat met het nieuwe modem en sipspoof is niet mogelijk nog met het nieuwe modem... Dus enige oplossing is een hub ertussen totdat iemand verteld hoe je (sip)spoofing aan de praat krijgt... :)

[ Voor 35% gewijzigd door Martin?81 op 07-02-2004 14:13 ]

• chewbacca
spoofing werkt voor mij gedeeltelijk. (wanadoo connected by KPN)

Modem heb ik met het tooltje van Thomson ingesteld op DHCP-spoofing. Mijn modem krijgt van KPN een IP (81.70.xxx.xxx) een gateway (195.190.xxx.xxx) en een subnet mask (255.255.255.255).

Uit ontleding van de dhcp-communicatie (sniffen) tussen mijn linux-router en het modem blijkt dat mijn router het 81.70.xxx.xxx ip van mijn modem krijgt en het prive-ip van het modem als default gateway. Hier draait de zaak dus in de soep.

Het probleem is dat mijn router niet te horen krijgt dat hij een pointopoint verbinding moet opzetten. (vanwege het sub-mask en het feit date mijn IP en mijn gateway niet in hetzelfde subnet liggen). Volgens de TCP/IP regels moet normalerwijze je gateway nu eenmaal in hetzelfde subnet liggen.

Dit probleem wordt dus eigenlijk veroorzaakt door KPN omdat deze zich niet aan de regels houdt.

Momenteel moet ik dus handmatig (via een scriptje) een pointopoint verbinding opzetten tussen mijn router (81.70.xxx.xxx) en mijn gateway(195.190.xxx.xxx) en daarna de gateway instellen als default-gw.

Bijkomend probleem voor mij is momenteel echter dat frees/wan (ipsec) deze manier van routeren/verbinden niet snapt.
Pagina: 1