WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Toon posts:

SOCKS 5 Proxy hoe werkt het precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had altijd het idee dat een proxy (SOCKS 4 ,5 ,HTTP etc.) dat een soort gateway was waarvan je internet krijg.

Maar laatst FXPde zo'n gozer iets naar mij, maar in mijn Serv-U admin stond gewoon een ADSL dns naam maar het ging wel met 107 kb/s, toen vroeg ik aan hem hoe hij aan zo'n hoge upload kwam, toen zei dat het door een SOCKS 5 proxy was.

Dus ik vroeg mij nu af als je op een SOCKS 5 connect krijg je dan alleen een ander IP maar gebruik je wel je eigen internet verbinding?

Ik heb een beetje gezocht maar daar kreeg ik alleen uitleg hoehet nou precies gaat in het OSI model, maar ik daar snap ik niet echt veel. Dus kan iemand mij dit een beetje basic uitleggen ?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

een socks 5 proxy, is zoals de naam het zegt een proxy.

Je stelt in je systeem in dat IE, messenger of whatever deze proxy moet gebruiken om verbinding met internet te leggen.

Als je dan een webpagina wilt openen, zal je pc vragen aan de proxy voor de webpagina.

Omdat de proxy natuurlijk niet het hele internet geindexeerd heeft, zal deze de betreffende pagina ophalen en in zijn cache plaatsen. Vervolgens wordt de pagina door gestuurd naar jou PC.

de volgende keer dat je deze pagina opent (of iemand anders in het netwerk) zal deze pagina niet meer van het internet afgehaald hoeven te worden, maar kan deze rechtstreeks vanaf de server verzonden worden. Wat een aanzienlijke snelheidswinst oplevert.

Proxys hebben dus alleen nut als vaak de zelfde content gelezen worden.
Op forum's en sites zoals Fok.nl en GoT hier, zullen dan alle plaatjes op de proxy server opgeslagen worden, waardoor de page resonsetime stukken sneller is.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Topicstarter
mm ok maar dan zou je dus niet sneller kunnen uploaden/downloaden als de bandbreedte proxy server toch ?

Maar ik kreeg iets binnen door een adsl basic proxy met 107 kb/s en asdl basic heeft geen 107 kb/s upload

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 20:38:
mm ok maar dan zou je dus niet sneller kunnen uploaden/downloaden als de bandbreedte proxy server toch ?
inderdaad.
Maar ik kreeg iets binnen door een adsl basic proxy met 107 kb/s en asdl basic heeft geen 107 kb/s upload
Als hij FXP't, komt de data niet van zijn pc, maar een andere server op het internet. Die kan wel meer dan 100kb/s upload hebben.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dirk-Jan schreef op 13 januari 2004 @ 22:05:
[...]

Als hij FXP't, komt de data niet van zijn pc, maar een andere server op het internet. Die kan wel meer dan 100kb/s upload hebben.
Best logisch ja het is tenslotte FXP ;)

Maar dan mijn vraagje (als het mag....) :

Wat i shet verschil tussen Socks 4 en 5 :? Ik heb gelezen iets met UDP/TCP ondersteuningen/versies maar het is best vaag allemaal :/

Wil dit erg graag ogelost hebben ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
mm maar als je dus download via een proxy die een max bandbreete heeft van bijv. 100kb/s up en down dan ik niet niet harder downen als 100 kb/s?

Volgens mij is het verschil tussen SOCKS 4 en 5 de autenticatie mogelijk heden, maar ik zeg nu maar wat ik ergens gehoord heb die ik hoor
Pagina: 1