Toon posts:

Digitale sateliet ipv. UPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de organisatie UPC bij ons in Lelystad al sinds een half jaar de enige echte goede tv-zender (Discovery) van de kabel heeft geknikkert, en omdat zij in de laatste paar maanden de abbonnementskosten zo'n 40% hebben verhoogt, ben ik, samen met 2 buren van plan een digitale sateliet-netwerk aan te leggen.

Het idee is dat een woning een sateliet-schotel krijgt en alle zenders via een kabel doorstuurt naar de andere 2 woningen. Voorwaarde is wel dat ieder huis zelf invloed uit kan oefenen op de kanaal-keuze (uiteraard), dus woning 1 kijkt kanaal A, woning 2 kijkt kanaal B en woning 3 kijkt kanaal C.

Ik heb het forum doorzocht, maar ik krijg niet echt een goed beeld van of dit:

a) uberhaupt mogelijk is
b) of de kosten draagbaar kunnen blijven
c) welke apparatuur er nodig is en waar deze verkrijgbaar is

Als iemand hier zijn licht op zou kunnen schijnen, dan zou ik erg geholpen zijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou zeggen dat het wel mogelijk zou moeten zijn...1 schotel op het dak, versterker er tussen, die naar 3 sat-receivers en dan de schotel richten op de astra satteliet...betekent wel dat je 3 decryptor-kaarten nodig hebt voor de digitale signalen, maar volgens mij zou het wo wel te doen moeten zijn. In hotels zie je dat immers ook?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EdjeK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 18:59
Technisch geen probleem. Kost wel een paar cente. Elke goede winkel kan je precies voorrekenen wat dit gaat kosten. Er moeten in iedergeval vierontvangkoppen met de 4 kabels op de schotel worden geplaatst. Deze komen allemaal in een zg. verdeelkastje ergens bij iemand thuis. Van daaruit kunnen 8 decoders onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. :+

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

1 schotel. 3 LNB's, 3 ontvangers, 3 Smartcards en een aantal meter coax kabel. Zo zou het moeten werken. Hopelijk dat de afstand niet te groot wordt, anders moet je het signaal gaan versterken.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Lijkt me niet dat ze dit voor hotels ook gebruiken dit principe?!!
En daar heb je toch ook zender vrijheid, alhoewel het sateliet is......

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MST_Morpheus schreef op 13 januari 2004 @ 18:24:
1 schotel. 3 LNB's, 3 ontvangers, 3 Smartcards en een aantal meter coax kabel. Zo zou het moeten werken. Hopelijk dat de afstand niet te groot wordt, anders moet je het signaal gaan versterken.
That's it inderdaad en als je een 13373 Tweaker bent => DreamBox inplaats van Receiver ;)

Niet zo moeilijk/ingewikkeld allemaal hoor, easier dan je PC zelfs :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In principe moet je dan voor elke TV een losse decoder hebben, best wel prijzig dus. Zo'n hotel systeem is volgens mij ook niet goedkoop.. dan moet je ook voor elke zender een tuner hebben en nog een multiplexer die het allemaal op een coax kabel gooit, wat natuurlijk ook weer het nodige kwaliteitsverlies met zich meebrengt waardoor het nauwelijks meerwaarde heeft t.o.v. UPC-kabel.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-02 19:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Simpel.

1 Schotel (bij voorkeur 1 meter doorsnee, bijvoorbeeld Funke Aluminium)
1 Tegelvoet tbv schotel
1 LNB met 4 uitgangen (of een speciale LNB met verdeelkast)
3 Set-Top Boxen naar keuze met Canal Digitaal kaart.

Ga naar een willekeurige dealer toe (in Den Haag en omstreken is Meek-It/DES Electronica een aanrader, net zo duur als Mediamarkt maar qua service en ondersteuning bakken beter) en schaf het hele zooitje aan. Tis nog een middagje kabels trekken (ieder huis heeft een coax naar boven), maar dan heb je ook wat.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Je koopt dan 1 schotel met een quattro lnb (4 uitgangen) en daarbij per huishouden een receiver. In principe heb je 3 smartcards + abo nodig maar je kunt ook een Dreambox of een andere receiver met een "splitty" nemen om 1 kaart te delen. Of die splitty's goed werken weet ik niet maar een Dreambox doet het iig prima.

Verder kun je ook een multifocus schotel overwegen voor andere satellieten zoals de Sirius, Astra 2 (o.a. BBC), Hotbird.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik zal eens contact opnemen met een paar sateliet-boeren. Ik hoop dat de onderlinge afstand tussen de woningen (circa 50 meter - wordt dus ongeveer 100 meter coax) geen probleem gaat opleveren...

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:41
als het 3 buren naast elkaar zijn zet je hem bij het middelste huis. Vanaf de LNB is het in principe een sternetwerk, dus zoek het middelpunt.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
-ScuL- schreef op 14 januari 2004 @ 00:58:
als het 3 buren naast elkaar zijn zet je hem bij het middelste huis. Vanaf de LNB is het in principe een sternetwerk, dus zoek het middelpunt.
Ja, dit klinkt eigenlijk wel erg logisch. Zo'n 2x 25 meter dus, valt wel mee.

Trouwens, ik bedenkt me nu net nog iets. Het moet namelijk ook mogelijk zijn om in elk huis, naast het normale TV kijken ook nog een andere zender op te nemen. Is dit iets dat problemen kan gaan geven?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:03

Klippy

Still Game

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 02:41:
[...]

Trouwens, ik bedenkt me nu net nog iets. Het moet namelijk ook mogelijk zijn om in elk huis, naast het normale TV kijken ook nog een andere zender op te nemen. Is dit iets dat problemen kan gaan geven?
Meestal zal je dat idd niet lukken, aangezien je een digitaal kanaal binnen krijgt via je stteliet en het pas in de decoder gedecodeerd wordt. Die kunnen meestal maar 1 kanaal tegelij doen zover ik weet, maar dat zal dan aan de keuze van je decoder liggen. Misschien zijn er ook die 2 kanalen kunnen decoderen en 1 SCART naar VCR doorgeven, maar dat lijkt me sterk...

Hoewel.. ik bedenk me net dat er ook decoders zijn met HD recorders die dat volgens mij ook kunnen...
Nou ben ik zelf ook benieuwd ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Tegelijkertijd opnemen en kijken betekend op dit moment een extra LNB, kabel, ontvanger en eventueel smartcard. Dubbele kosten dus.

Verwijderd

Ja dat doet dus niemand een dubbele lnb en ontvanger omdat je ook op moet kunnen nemen? Ben je het nou echt serieus aan het overwegen ... of praat je maar wat in de ronten..?

Laat even weten als je geinformeerd hebt wat het kost en wat je er nou precies wel en niet mee kan..

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 02:41:
[...]

In dat geval kun je het beste een receiver met 2 tuners en een ingebouwde harddisk kopen, zoals een Topfield 4000 of 5000. Ideaal is dan dat je ook 2 kabels een een twin lnb per huishouden hebt, in jouw geval zou je dan een LNB met 6 of 8 uitgangen nodig hebben en dat is wel lastiger.

Je kunt ook de tuner 1 van de Topfield doorlussen naar Tuner 2, dan kun je alle zenders opnemen van dezelfde polarisatie en band, wat bij de Nederlandse zenders gelukkig hetzelfde is. In dat geval hoef je geen dubbele kabels te trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Ai, dat betekent dus dat het hele zaakje wel enigszins onbetaalbaar gaat worden, dus jammer.

Mijn buurman had trouwens ook een idee, maar hij wist niet of er een apparaat bestond dat dit kon: als je nu een apparaat hebt die een stuk of 30 zenders van de sateliet af kan halen en deze (al gedecodeerd) op de coax zet. Een beetje hetzelfde idee als wat de kabelboeren doen dus. Op deze manier heb je niet zo ontzettend veel decoders nodig en kan je toch vrij je kanalen kiezen. Een dergelijk apparaat zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn, maar misschien dat we meerdere woningen kunnen interesseren en zo de kosten drukken.

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 20:14
Wij hebben sinds kort ook sateliet tv, ook omdat wij gek werden van de capriolen van UPC..

nu hebben wij:
- 80 cm stalen schotel icm tegelvoet (zelf gelast)
- LNBF met 2 uitgangen (ook wel twin LNB genoemd)
- Topfield PVR4000 ontvanger

in totaal komen er dus 2 kabels van de LNB naar de ontvanger, zodat wij kunnen kijken en opnemen tegelijk (kanaal A + B )

dit is best realiseerbaar voor 3 huishoudens, je hebt dan inderdaad zoals Bigfoot al zegt een LNB nodig met genoeg aansluitingen en per huishouden een twin tuner...

let echter wel op dat je ook per huishouden een smartkaart van CanalDigitaal moet aanschaffen, het standaard pakket (nederlandse kanalen) kost 15 euro per jaar. Wil je dan extra zenders (bijvoorbeeld Discovery, NGG e.d.) dan ga je meer betalen. Klik hier voor een overzichtje van de kanalen en de bijbehorende prijzen...

Succes met de keuze, wij waren bij van Hunen in Arnhem 735 euro kwijt voor een complete set incl kabels en kaart.

Verwijderd

als je nu een apparaat hebt die een stuk of 30 zenders van de sateliet af kan halen en deze (al gedecodeerd) op de coax zet. Een beetje hetzelfde idee als wat de kabelboeren doen dus.
Het lijkt mij goedkoper om het volgende te kopen:

Quad LNB,
Schotel met bevestiging
4 Recievers
4 kaartjes
Genoeg Coax kabel

Wat je voorstelt kan wel maar:
Zo'n 'kastje' die dat omzet zijn ten eerste heel duur en zetten maar 1 kanaal op de kabel d.w.z. dat je 30 van die 'kastjes'moet hebben + andere apparatuur om alles op 1 kabel te pompen.

Als je wilt opnemen moet je 2 soorten recievers:
De ene reciever neemt op waar je naar kijkt
De andere reciever kan terwijl je opneemt een ander kanaal kijken.
Prijsverschil is er wel natuurlijk.

Ook moet je dan waarschijnlijk gaan werken met switches.

Als je dit wil doen word het een dure hobby.
En zal ik er nog eens over nadenken.

Het beste kun je gewoon s naar een speciaalzaak bij jouw in de buurt gaan.
En die het laten uitleggen en / of offerte maken.
Dan weet je precies wat je nodig hebt en wat het kost.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 12:16 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 11:57:
Ai, dat betekent dus dat het hele zaakje wel enigszins onbetaalbaar gaat worden, dus jammer.

Mijn buurman had trouwens ook een idee, maar hij wist niet of er een apparaat bestond dat dit kon: als je nu een apparaat hebt die een stuk of 30 zenders van de sateliet af kan halen en deze (al gedecodeerd) op de coax zet. Een beetje hetzelfde idee als wat de kabelboeren doen dus. Op deze manier heb je niet zo ontzettend veel decoders nodig en kan je toch vrij je kanalen kiezen. Een dergelijk apparaat zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn, maar misschien dat we meerdere woningen kunnen interesseren en zo de kosten drukken.
Dat gaat niet zomaar lukken. Je zult dan juist 30 decoders nodig hebben. Voor elk kanaal 1 ;)..

Waar ik eigenlijk al tijden naar op zoek ben is een tussen oplossing. Aan de ene kant zitten er honderden zenders op de schotel. Aan de andere kant wordt er nooit naar meer dan x verschillende kanalen tegelijk gekeken. (x afhankelijk van aantal mensen, maar in 1 enkel huishouden is dat 3 of 4. Bij drie huishoudens zul je met 8 al ruim voldoende hebben)

Is er niet een apparaat dat dynamisch een zenderindeling maakt. Dat het afhankelijk van de behoeftes tot x verschillende kanalen decodeerd en rond stuurt. Mensen die naar dezelfde zender kijken tappen in op dezelfde stream waardoor er voor de mensen en video's die andere kanalen kijken genoeg decoders over blijven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bigfoot
Janoz schreef op 14 januari 2004 @ 12:16:
[...]

Dat gaat niet zomaar lukken. Je zult dan juist 30 decoders nodig hebben. Voor elk kanaal 1 ;)..

Waar ik eigenlijk al tijden naar op zoek ben is een tussen oplossing. Aan de ene kant zitten er honderden zenders op de schotel. Aan de andere kant wordt er nooit naar meer dan x verschillende kanalen tegelijk gekeken. (x afhankelijk van aantal mensen, maar in 1 enkel huishouden is dat 3 of 4. Bij drie huishoudens zul je met 8 al ruim voldoende hebben)

Is er niet een apparaat dat dynamisch een zenderindeling maakt. Dat het afhankelijk van de behoeftes tot x verschillende kanalen decodeerd en rond stuurt. Mensen die naar dezelfde zender kijken tappen in op dezelfde stream waardoor er voor de mensen en video's die andere kanalen kijken genoeg decoders over blijven.
Zoiets bestaat niet, maar dan nog heb je per huishouden een decoder nodig. Zet die decoder gewoon in die huiskamer dan kan ie alle kanalen kiezen die hij wilt.
Pagina: 1