| Het Probleem |
Hoewel ik al een jaar of nog langer met een aardig luid klinkende straaljager onder mijn computertafel aan het computeren ben, begin ik me de laatste paar weken steeds meer te irriteren/ergeren aan dit lawaai. Het klinkt allemaal zo hard dat ik m'n systeem beneden (met de deur dicht!!) nog kan horen, ik mezelf bijna niet meer kan horen denken, DVD's kijken / muziek luisteren is bijna geen doen en ik ben langzaamaan nog dover aan het worden dan ik al was. Ook heb ik erg veel last van concentratieproblemen, wat ook door een gillende kast schijnt te kunnen komen (en daar kan ik me wel wat bij voorstellen want het is echt een vreselijke rotherrie). |
| Wie dit leest is gek. |
| De Oorzaak | |
Dit is em dan, de boosdoener in al zijn gillende en trillende glorie: | Specs:
|
| Waarschuwing: 's nachts een post typen kan leiden tot zeer vreemde posts | |
| De Gevolgen |
- Hij piept. En hard. Dit is waarschijnlijk de toon waar ik wel vaker over lees[link]. - Hij trilt. De hele kast schudt letterlijk heen- en weer. Dit veroorzaakt: - Hoofdpijn door het gegil. - Trillingen door m'n hele lichaam omdat ik met m'n benen vlak naast de systeemkast zit. - Doofheid. - Irritatie (en hele bergen daarvan). |
| Ontopic graag.. ;-) |
| De Oplossing? |
Nu is het zo dat mijn systeem nou niet echt een bepaald goede airflow heeft. De ene kabel hangt dwars hier doorheen, de andere dwars daar doorheen. Ik denk er al een tijdje over om ronde kabels te gaan gebruiken ipv de ouderwetsche platte, maar weet niet zeker of dit echt veel uitmaakt voor een goede airflow. Voor de rest wil ik nog een nieuwe voeding in m'n systeem zetten (Nexus NX-3000 Ik heb werkelijk geen idee of dit allemaal ook gaat helpen om die airflow wat beter te krijgen, maar na het bladeren door een stapel topics denk ik dat het wel het geval zou moeten zijn. Ik wilde eerst nog een SilentDrive aanschaffen, maar nadat ik een paar topics las waarin de temperaturen zo verschrikkelijk hoog werden (bv. met defragmenteren of formatteren) heb ik daar toch maar van af gezien (note: 7200 rpm, niet 5400). Maar als ik er geen SilentDrive omheen kan doen, hoe krijg ik em (de HDD) dan stil? Ik neem aan dat een verbeterde airflow niet er voor zorgt dat de schijf ophoudt met trillen, en die hoge toon zal er ook wel niet echt van weggaan... Wie kan me helpen aan tips om een einde te maken aan deze herrie? Ervaringen, tips, niet te dure producten, alles is welkom (behalve suggesties om de boel hevig te gaan tweaken met Gamma bouwmiddelen en weet-ik-wat, dat lukt me toch niet met 3 linkerhanden - dus kom svp niet aan met links naar topics over l33t mods en zo En kan iemand me vertellen of bovenstaande 'oplossing' ook maar iets gaat helpen tegen de herrie? |
| En de winnaar voor mooiste openingspost met een hardwareprobleem is..... |
| Extra Informatie |
Ik heb meerdere keren gelezen over suggesties om de HDD in elastiekjes te hangen, maar dat lijkt me niet echt een goede oplossing, en ik wil niet ook nog eens vangnetten in m'n kast hebben. De betreffende HDD hangt vast met 4 schroeven. Deze heb ik geprobeerd losjes erin te doen, erg vast, en ergens daar tussen in, maar ook dat helpt niets tegen de trillingen en het geluid wat daarbij komt. Rubbertjes? Zou misschien een oplossing wezen, maar ik ben bang dat dat niet helpt tegen de hoge pieptoon. Acoustic management: geen oplossing, brom/piep gaat er niet van weg. |
| Ork, ork, ork, kip eet je met een lepel |
Bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden