Toon posts:

[stilte!] Gillende harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het Probleem

Hoewel ik al een jaar of nog langer met een aardig luid klinkende straaljager onder mijn computertafel aan het computeren ben, begin ik me de laatste paar weken steeds meer te irriteren/ergeren aan dit lawaai.

Het klinkt allemaal zo hard dat ik m'n systeem beneden (met de deur dicht!!) nog kan horen, ik mezelf bijna niet meer kan horen denken, DVD's kijken / muziek luisteren is bijna geen doen en ik ben langzaamaan nog dover aan het worden dan ik al was.

Ook heb ik erg veel last van concentratieproblemen, wat ook door een gillende kast schijnt te kunnen komen (en daar kan ik me wel wat bij voorstellen want het is echt een vreselijke rotherrie).

Wie dit leest is gek.

De Oorzaak

Dit is em dan, de boosdoener in al zijn gillende en trillende glorie:

Afbeeldingslocatie: http://review.ascii24.com/db/review/hard/hdd/2002/08/09/thumbnail/thumb220x165-images693337.jpg

Specs:
  • Maxtor D740X
  • 80 Gb
  • 6L080L4
  • 7200 rpm
  • Fluid Dynamic Bearing
Waarschuwing: 's nachts een post typen kan leiden tot zeer vreemde posts

De Gevolgen

- Hij piept. En hard. Dit is waarschijnlijk de toon waar ik wel vaker over lees[link].
- Hij trilt. De hele kast schudt letterlijk heen- en weer.

Dit veroorzaakt:

- Hoofdpijn door het gegil.
- Trillingen door m'n hele lichaam omdat ik met m'n benen vlak naast de systeemkast zit.
- Doofheid.
- Irritatie (en hele bergen daarvan).

Ontopic graag.. ;-)

De Oplossing?

Nu is het zo dat mijn systeem nou niet echt een bepaald goede airflow heeft. De ene kabel hangt dwars hier doorheen, de andere dwars daar doorheen. Ik denk er al een tijdje over om ronde kabels te gaan gebruiken ipv de ouderwetsche platte, maar weet niet zeker of dit echt veel uitmaakt voor een goede airflow.

Voor de rest wil ik nog een nieuwe voeding in m'n systeem zetten (Nexus NX-3000 :9) want de huidige voeding van m'n AOpen/HQ45 is ook niet echt geruisloos, een Nexus Case Fan (80mm, 17.6 dB(A)) en een Nexus AXP-3200 SkiveTek (19 dB(A)) om m'n huidige Spire coolertje te vervangen (maakt ook best wat herrie).

Ik heb werkelijk geen idee of dit allemaal ook gaat helpen om die airflow wat beter te krijgen, maar na het bladeren door een stapel topics denk ik dat het wel het geval zou moeten zijn.

Ik wilde eerst nog een SilentDrive aanschaffen, maar nadat ik een paar topics las waarin de temperaturen zo verschrikkelijk hoog werden (bv. met defragmenteren of formatteren) heb ik daar toch maar van af gezien (note: 7200 rpm, niet 5400).

Maar als ik er geen SilentDrive omheen kan doen, hoe krijg ik em (de HDD) dan stil?
Ik neem aan dat een verbeterde airflow niet er voor zorgt dat de schijf ophoudt met trillen, en die hoge toon zal er ook wel niet echt van weggaan...

Wie kan me helpen aan tips om een einde te maken aan deze herrie?
Ervaringen, tips, niet te dure producten, alles is welkom (behalve suggesties om de boel hevig te gaan tweaken met Gamma bouwmiddelen en weet-ik-wat, dat lukt me toch niet met 3 linkerhanden - dus kom svp niet aan met links naar topics over l33t mods en zo :)).

En kan iemand me vertellen of bovenstaande 'oplossing' ook maar iets gaat helpen tegen de herrie?

En de winnaar voor mooiste openingspost met een hardwareprobleem is.....

Extra Informatie

Ik heb meerdere keren gelezen over suggesties om de HDD in elastiekjes te hangen, maar dat lijkt me niet echt een goede oplossing, en ik wil niet ook nog eens vangnetten in m'n kast hebben.

De betreffende HDD hangt vast met 4 schroeven. Deze heb ik geprobeerd losjes erin te doen, erg vast, en ergens daar tussen in, maar ook dat helpt niets tegen de trillingen en het geluid wat daarbij komt.

Rubbertjes? Zou misschien een oplossing wezen, maar ik ben bang dat dat niet helpt tegen de hoge pieptoon. :{

Acoustic management: geen oplossing, brom/piep gaat er niet van weg.
Ork, ork, ork, kip eet je met een lepel

Bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb zo`n zelfde HD , en ik werd ook compleet gestoord van het geluid .

Wat ik gedaan heb is dit .
Je hebt van die beugels om je HD in een 5 1/4 inch bay te kunnen doen .
Die heb ik in de kast geschroefd en daar twee postbode-elastieken aangehangen en die met een touwtje aan mekaar vast gemaakt .
En daar heb ik dan mijn HD opgelegd .

Hij maakt nu bijna geen geluid meer , omdat hij de geluids trillingen niet meer aan de kast kan doorgeven .

Die pieptoon komt doordat de schijven een klein beetje waggelen , aangezien de behuizing van de HD zelf nu kan mee waggelen wat daarvoor niet kon omdat hij aan de kast was vastgeschroefd houdt het piepende geluid op .

Als je de film Contact (met jodie foster) hebt gezien snap je waarschijnlijk wel waarom het piepen ophoudt 8)

[ Voor 28% gewijzigd door enchion op 13-01-2004 05:27 ]

How do you save a random generator ?

Verwijderd

Ik heb met 2 stukken van een soort schuimrubber een cradle gemaakt, de vorm van de zijkant van de HD's uitgesneden en mijn 2 primaire HD's er in gehangen, met elastiek om het zaakje heen om de boel bij elkaar te houden. Deze unit ligt onderin mijn bigtower en wordt gekoeld door een 80 mm intake fan op 7V. Trillingen weg en goede koeling.

Maxtors hebben daar vaker last van! Ik heb een heel zooitje Maxtors en ongeveer een derde gaat na een periode ontzettend veel herrie produceren. Ik vermoed een soort speling op de spindle. Eigenlijk is dit een soort falen, en ik denk dat je een nieuwe zou kunnen krijgen als je nog garantie hebt, want dit is absoluut niet volgens de specificaties.

Ik gebruik nu een 740DX-L 80GB en een DMax +9 120GB. Deze jongens zijn nog stil. De herrie schijven gebruik ik voor backups.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:52
Hoe/wat is het geluid wanneer je je schijf even los van de kast houdt ?

Wanneer het geluid dermate minder is, is idd een idee om je schijf in elastieken te hangen. Zelf gebruik ik die zwarte rubber dingen gebruikt bij dekkleden. Een stuk nylon touw werkt (bijna) net zo goed. Let wel op dat je schijf niet gaat dansen.

Kijk ook vooraf eerst even of je kast zelf resoneert. FF ophangen aan een touwtje en met een houtje oid kijken of de kast zelf losse delen bevat. Zal niet de eerste keer zijn dat een (afdek)klep/plaatje dan (h)eerlijk de 5e Symphonie speelt.

De Airflow, hoewel deze belangrijk kan zijn, lijkt me niet debet aan je probleem. Tenzij je probeert 1000 kuub per uur door een fluitgaatje van zeg 3mm te persen o.i.d.

In mijn kast heb ik de fan's van voeding en cpu koeler fan, vervangen door een Papst 80mm. Het enige wat ik nu nog hoor is het opspinnen van de CD/DVD drives.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Dit is wat je nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-2hc1/ZM-2HC1_b2.gif

De Zalman Zm-2HC1 heatpipe koeler, waarin je HD in een 5 1/4" rubberen rek hangt. Of anders gewoon een Seagate 7200.7 HD kopen :)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 09:09

TwoR

Gekleurde stippen

Geen idee, Maar leuke tekst in die zwarte balken eronder :P

• Blasterxp
  • Niet online
ik heb mijn hd extern hangen
lange ide kabel + lange voedingkabel

Hij ligt in een apparte doos, gevult met sokken ... ik hoor er geen ruk meer van :)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Seagate rules inderdaad. Voor mij nooit meer een Maxtor harde schijf. Geen bijzonder geweldige performance en absoluut niet stil. Ik snap nog steeds niet waarom iedereen altijd voor Maxtor kiest. Waarschijnlijk omdat MyCom die schijven verkoopt.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Blasterxp schreef op 13 januari 2004 @ 11:33:
ik heb mijn hd extern hangen
lange ide kabel + lange voedingkabel

Hij ligt in een apparte doos, gevult met sokken ... ik hoor er geen ruk meer van :)
dan ben ik benieuwd naar je temps.... :)

maar oplossing ja gewoon met elastiekjes ophangen in je kast... ben je van het geluid af :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Op een site die ik via Google vond, stond ook een uitstekende oplossing :
Monteer een flink dikke plaataluminium (5 a 6 mm) aan de boven en onderzijde van de schijf. De plaat moet rondom een paar centimeter uitsteken. Die uitstekende randen kan je dan het beste met geluidsisolerende polystyreen dicht stoppen (van dat materiaal met allerlei kleurtjes dat alleen per 2 m2 te koop is :( ).
Vervolgens hang je hem aan een paar dikke rubber banden/elastieken op.

Ze lage tonen worden gedempt door de flexibele ophanging terwijl de hoogfrequent geluiden gedempt worden door het aluminium.

Verder wordt de schijf koel gehouden door het enorme oppervlakte van het aluminium. Volgens tests bleef de schijf koeler met deze constructie dan zonder deze constructie.

Flexibel ophangen werkt inderdaad uitstekend, alleen heb ik erg dik alumium nog niet voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken.

Senile! Senile Oekaki

• Sperenvanger
  • Laatst online: 14-03 23:25
Ik heb ook zo'n schijf, maar dan de 40gb versie. Ik werd er op een gegeven moment ook helemaal gestoord van en heb nu een Seagate. Wat een wereld van verschil _/-\o_ Ik heb mijn Maxtor nu in m'n server op zolder gezet, maar ik kan hem heel duidelijk horen :( Ik wil eigenlijk dat ding gaan inpakken in van dat schuimrubber, maar word dat niet te warm en gaat het dan niet smelten?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een fluid bearing HD behoort stil te zijn... Ik heb sinds kort een ook een Maxtor met vloeistoflager, een DiamondMax 9, en die hoor ik idle niet boven mijn 2 stuks 12 dB papst fans en Zalman CNP7000A (Silent mode) uitkomen.

Daarom zou mijn eerste reactie zijn: kijk of je het ding nog onder garantie in kan ruilen! Als de schijf namelijk ècht pokkeherrie maakt, dan kan je eerder vroeger dan later een HD crash verwachten. Neem eens contact op met de winkel waar je de HD gekocht hebt en vraag of deze herrie een gevalletje RMA rechtvaardigt.

Het ding stiller maken door 'em zwevend op te hangen verandert niets aan het verhoogde risico dat je loopt op een HD crash, en alle data verlies die daarmee gepaard gaat.

* JumpStart had hiervoor een schreeuwende WD1200, dus de problemen van een hoog krijsende HD zijn hier ook bekend...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dr C
  • Laatst online: 14-03 23:26

Dr C

met C en CK

ik heb soortgelijke oplossing gedaan in mijn systeem: Ik heb gewoon mijn HD op de vloer van de kast neegelegd op een stuk dik schuimrubber (isolatiespul). Dit scheelde echt ontzettend veel. Nadeel was dat als ik een temp van 40-45C had, dat ik dat cool vond voor de HD. (ik heb hem nu tijdelijk weer vastzitten en is 34C) Hij wordt dus erg heet. Een oplossing is zo'n cooldrive erop te monteren en wellicht langzamer te laten draaien door lager voltage. Volgens mij kan je namelijk met een beetje flow al dat ding flink afkoelen. O ja, ik heb ook een maxtor (eerst een D740X nu een DiamondMax 9).

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• AlterMann
  • Laatst online: 13-03 20:58
wrcveen schreef op 13 januari 2004 @ 11:29:

[afbeelding]

De Zalman Zm-2HC1 heatpipe koeler, waarin je HD in een 5 1/4" rubberen rek hangt. Of anders gewoon een Seagate 7200.7 HD kopen :)
Ik heb dat ding zelf ook gehad. Helpt een klein beetje. Niet echt gek veel. Maar je moet dat ding dus in een 5 1/4" plekje hangen, en dan het liefst nog met een fan dr voor, anders wordt ie alsnog bloedheet. Dat is tenminste mijn ervaring.. Die van mij is teruggestuurd omdat het ding me niet beviel :+

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is een andere HDD geen optie? Volgens SR zijn er stillere schijven (sort op idle noise).

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-01-2004 19:25 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Behalve dat de HD lawaai maakt en de rest van de PC op een opstijgende Concorde lijkt is er geen technisch probleem. :)

Schijven kun je testen op gebreken, stille PC's kun je maken door wat topics door te lezen die daarover gaan.

Hoewel ik denk dat dit topic hier niet thuishoort wil ik je adviseren (net zoals ik dat eerder al op GoT schreef) om je kast goed te isoleren. Kurk/noppenschuimrubber/tapijttegels :) alles is mogelijk.

Alle mechanische koelingen, bijv. de northbridge en VGA-kaart waar mogelijk te vervangen door passieve. Een goede Zalman CPU-cooler + Papst fan doen ook wonderen evenals bijv. de Nexus 3500 PSU die ik sinds een maand heb.

Completeer de zooi met wat stillere HD's (topics zat over) en koel deze met, alweer, Papstfans. Monteer ook evt. een Rheobus om de fans met de hand te kunnen regelen. Cool&Quiet op de nieuwere moederborden doet dit vaak al voor je maar dan is het een kostbaarder verhaal.

Het kan allemaal nog veel stiller maar dat hangt van je portemonnee af.

ARME AOW’er

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
ik hou zelf ook niet van lawaaierige pc's en ik kan je toch nog een paar tips geven:

- seagate hdd - niet bloedsnel, maar wel stil (eventueel monteren met rubbers)
- Raid-1 niet gebruiken als je stilte wilt, de schijven worden simultaan geschreven en gelezen wat tot dubbel zoveel lawaai leidt.
- airflow is belangrijk voor een snelle 7200rpm hd, dus bij voorkeur plaatsen voor een intake of met een koeler @ 5-7volt koelen
- alle trillende delen in je kast vastzetten. (eventueel kitten >:) )
- binnenzijde bekleden met isolatiematten (isoleert ook warmte!)
- fans op 7 volt laten draaien (rode en gele draad van de molex)
- fancontrollertje halen/maken
- gestanste fingerguards uit je kast halen en guards installen van ronde draad gemaakt - voorbeeld
- andere voeding - ik kan je persoonlijk de zalman 400 watt aanbevelen, deze is bijna onhoorbaar en presteert goed. als dit niet binnen je budget valt, kan je nog proberen om de fan(s) van je voeding op 7volt te laten draaien. als je dit doet, is dat geheel op eigen risico! linkje naar zalman voeding
- vga koeler - ook hier heeft zalman een goed werkend product voor gemaakt, maar mijn bevindingen zijn dat deze wel met een extra fan gekoeld moet worden om te voorkomen dat ie te heet wordt tijdens het gamen (heb een GF4Ti 4200 met zon ding erop en een 80mm fan @ 7v ernaast) Thermaltake heeft ook een dergelijke koeler, maar zit wel een fan op.
- CPU koeler - heeft zalman ook, maar zijn niet echt geschikt om ook nog eens mee te overclocken. daarnaast kan het monteren van de koelers wel eens een probleem opleveren. (CNPS 7000 CU past niet op elk mobo, en voor Socket A moet je gaten rond de socket hebben) probeer iig iets met een 80mm fan of groter te krijgen, deze maken minder lawaai dan een koeler die het met maar 60 of 70mm koeler moet doen.

daarnaast kan je nog overwegen om over te stappen op waterkoeling, maar dit is duur in de aanschaf en heeft zn risico's.

Mn 3D printer blogje..

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Erhh, luitjes, het probleem is hier nog steeds een HD die overmatig herrie schopt.

Fans vervangen, stille voedingen nemen, fanguards vervangen, da's allemaal leuk maar helpt de topicstarter niet.

Een HD die herrie schopt zal niet meer stoppen. Een fluid bearing HD zou stil moeten zijn, dus als je die inpakt en 'em daardoor NOG warmer maakt, dan loop je alleen nog maar meer risico dat 'ie de geest geeft.

De beste manier om je probleem op te lossen is je HD te vervangen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Dat gejank/gehum van die Maxtor D740-X komt echt erg veel voor, naar mijn mening heeft deze serie een slecht gelagerde motor ofzo. Vrijwel alle schijfjes uit deze serie die ik tegen ben gekomen hebben dit irritant geluid, de een wat minder erg dan de ander, het komt uit eindelijk op hetzelfde neer.

Als je van dat geluid af wilt zijn, wordt het inderdaad schijf vervangen.

Bij de Diamond Max 9 plus heb ik nog geen problemen gezien, en deze schijven zijn bij mij nog stil. (+/- 1 jaar in hoofd systeem in gebruik)

BF2 stats Systemen

• bassio
  • Laatst online: 22:41
Voordat je iets met elastiekjes e.d. gaat doen is het misschien aan te raden de hdd even los te maken van je kast, in je hand houden en dan de pc aan zetten. Zo weet je direct of het resonantie is of gewoon rechtstreeks uit de schijf komt. Ik heb het een aantal keren gehad met IBM en WD schijven. Mijn enige oplossing was nieuwe schijven kopen. Ik heb nu maxtor en die doen het vooralsnog goed. Heb er nu ook een fan op staan dus wellicht helpt dat voor de toekomst.

Verwijderd

Ik had ongeveer hetzelfde probleem als jij. Dezelfde HD maar dan ZONDER liquid bearing. De 80g D740X. Maakte een erg hoge piep geluid waar je dan ook gek van werd.

Wat ik simpel heb gedaan is toch de silentdrive geprobeerd met een temperatuur sticker om de temp toch te kunnen meten (ik draai in raid 0 en kan dan de temp niet in windows aflezen, correct me if im wrong).

Conclusie, de silentdrive doet PERFECT zijn werk! De kast de hele dag aan laten staan daarna temp afgelezen.. niet meer dan 50 C. En het geluid is, raar genoeg, helemaal weg. Dus als jij niet in raid draait zou ik toch ff de silent drive proberen en je temp goed in de gaten houden.

.. ahh de stilte :P

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Je kunt wel allerlei trucen gaan uithalen met isolatie, maar je kunt ook gewoon een nieuwe Seagate schijf kopen voor < 100 euro, en dan je oude lekker de deur uitschoppen...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Ik heb ook ondervonden hoe luid mijn Maxtor DiamondMax Plus 60 5T040x4 is, vroeger was ik zoals de meesten aan het performance-tweaken, hoe luider de koeler hoe beter.

Ik heb nu een "Zalman-kast" gemaakt, door alle gatenroosters van AOpen HQ08 open te boren, coolermaster-ventilatoren en VOORAL de Antec Truepower-voeding met temperatuursafhankelijke toerenregeling voor ventilatoren. => ventilatoren draaien rustig => weinig kabaal?

Maar als ik een programma open, dan wordt er data gelezen van de harde schijf en je hoort DUIDELIJK dat schijf (knooorrrrrrrr, rrrrrrrrrrr, knorrrrrr "gewone harde schijven geluid, maar vele keren luider).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 17:17:
[...]
Maar als ik een programma open, dan wordt er data gelezen van de harde schijf en je hoort DUIDELIJK dat schijf (knooorrrrrrrr, rrrrrrrrrrr, knorrrrrr "gewone harde schijven geluid, maar vele keren luider).
Maak even onderscheid tussen 'idle' geluid en 'seek' geluid.

Wat mij betreft mag een HD best herrie maken als 'ie leest of schrijft. Het geluid dat het ding maakt als het geen activiteit verricht is wat je het meeste hoort en meteen ook wat je het meeste overlast bezorgt.

Ok, ok, da's anders als je naast een server zit, dan is 'seek' geluid overheersend. :D

Verwijderd

per ongeluk laten vallen en terug sturen... })

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 22:58:
per ongeluk laten vallen en terug sturen... })
Sla hem dan met beetje kracht tegen de tafel aan, als je bezig bent om de schijf met Max/Powerdiag te testen. (Ervan uitgaande dat je de schijf los aan je systeem hebt hangen) >:)

BF2 stats Systemen

• job
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

wrcveen schreef op 13 januari 2004 @ 11:29:

[afbeelding]

Die heb ik ook gekocht, maar hielp nauwelijks met mijn maxtor d70x 60GB.
trillen is het probleem niet, dat ding maakt gewoon zo'n irritant hoog geluid.
heb toen maar een seagate 7200.7 gekocht en in die zalman gestopt.
Heerlijke stilte.
Kleintje81 schreef op 15 januari 2004 @ 14:34:
[...]

Sla hem dan met beetje kracht tegen de tafel aan, als je bezig bent om de schijf met Max/Powerdiag te testen. (Ervan uitgaande dat je de schijf los aan je systeem hebt hangen) >:)
Ik heb de neiging hem te mollen en dan op te sturen naar maxtor.
en dan hopen dat ik een nieuwer model krijg.
misschien dat ik nog wel doe ook. Moet je maar niet van die verschrikkelijke hd's maken. dat ding maakt nog meer lawaai dan mijn quatum bigfoot van 2gb en 6 jaar oud.

Het irritante is, ik had de 20gb versie, die was vrij stil.
maar die 60gb en 80gb versies zijn erg lawaaiig.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 15-01-2004 14:40 ]

• Kleintje81

Kleintje81

Blaat

damster schreef op 15 januari 2004 @ 14:38:
[...]
Ik heb de neiging hem te mollen en dan op te sturen naar maxtor.
en dan hopen dat ik een nieuwer model krijg.
misschien dat ik nog wel doe ook. Moet je maar niet van die verschrikkelijke hd's maken. dat ding maakt nog meer lawaai dan mijn quatum bigfoot van 2gb en 6 jaar oud.

Het irritante is, ik had de 20gb versie, die was vrij stil.
maar die 60gb en 80gb versies zijn erg lawaaiig.
Ik weet wat je bedoelt, echt die schijfjes die ik tegen kom zitten helemaal NIET in een kast, gewoon los langs een HD test systeem, dus het is puur de schijf.
Wat ben ik blij dat ik zelf geen een van die D740X serie heb.

De 20 gb versie zal ook minder platters hebben (waarschijnlijk 1), dus de motor wordt bij deze ook minder belast. Tijd speelt ook een rol, volgens mij kan het geluid best na een jaar 'bedrijfstijd' voorkomen.

We hebben laatst wel weer een paar 'gerepareerde' D740X schijfjes van RMA teruggekregen, kans bestaat dat je een zelfde type terug krijgt, proberen kan nooit kwaad lijkt mij. :)

BF2 stats Systemen

Pagina: 1