Hoog 'jankend' geluid van HDD's

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Geachte alle iedereen,

Ik ben al enige tijd in 't bezit van een IBM DTLA 307045 75GXP (oftewel : 45GB 7200 toeren) en een Maxtor 540DX (oftewel : 40GB 5400 toeren). Mijn PC maakt(e) altijd behoorlijk wat lawaai en ik dacht dat dit te maken had met de voeding/CPU fan. Ik dus heel leuk een Enermax voeding + Silent fan gekocht, maar m'n PC maakt nog steeds een hoorbaar 'jankend' geluid. Wat blijkt: m'n HDD's :'(.
Ik ben dus van plan om zo'n Seagate Barracuda IV 80GB (7200 toeren) te kopen. De reviews zeggen constant dat het zo'n stille schijf is, maar dat zeiden ze ook ooit van de IBM schijf. Mijn vraag is nu: hebben ze het nu alleen maar over dat geratel (wat ik niet erg vind) of ook over dat irritante hoge gespin? (Wat WEL vreselijk irritant is als je ligt te slapen). Mijn PC staat op m'n kamer en zal gaan dienen als server en ik vind 't dus vrij belangrijk dat 't kreng >:) stil is. Heeft iemand ervaring met de geplande aankoopschijf of andere en heeft dezelfde ervaringen met deze geluidsproductie? LAAT HET MIJ WETEN !!! :z

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Ik ken je probleem, heb er ook heel veel over gelezen, en wilde hem vandaag gaan halen, was ie overal uitverkocht...dus nu heb ik nog extra kans om bevestigd te krijgen dat ie echt stil is >:) Ow trouwens, sommige mensen zeggen ook dat de Maxtor D740X zo stil is, maar ik heb nu een Maxtor (60+ ofzo) dus dat wantrouw ik een beetje, iemand ervaring met 1 van beide?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt ook een silentdrive kopen, dat schijnt een heel stuk te helpen.
Helaas is ie alleen voor 5400 rpm schijven.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• dlmh
Nou... ik wil eigenlijk een 7200 toeren omdat ie sneller is. Gevolg : hij maakt meer toeren (DUH) en maakt dus ook meer een zogenaamd 'high pitched noise' (geen goede nederlandstalige vertaling beschikbaar). Ik gebruik 'm voor: OS/Appz(Office/Inet/Server/MP3/etc) (90%) / Games(10%), dus niet voor heavy duty serverwerk of videocapturing. Is er dan nog een merkbaar verschil tussen een 5400 en een 7200??? Transferrates maakt me niet zoveel uit, omdat ik toch niet continue aan 't copieren ben. Lage acces times zijn toch wel fijn met appz en programmeren.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Op donderdag 02 mei 2002 01:17 schreef SerialThrillaZ het volgende:
een zogenaamd 'high pitched noise' (geen goede nederlandstalige vertaling beschikbaar)
Volgens mij betekent het simpelweg hoge toon :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 01:40 schreef bobo1on1 het volgende:

[..]

Volgens mij betekent het simpelweg hoge toon :)
Grapjas! Ik bedoelde: ik kon geen nederlands word verzinnen dat dat 'scherpe' pitched kon omschrijven. Heb 'm inmiddels : snerpend! :)

Verwijderd

Dat sstille van een cuda IV slaat op het motorgeluid en niet op het seekgeluid. Jouw probleem gaat hiermee dus opgelost zijn. Ook het seekgeluid is (naar mijn mening) niet om wakker van te liggen/worden. Het is gewoon een extreem stille schijf.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb ik ook, dat geratel van zo'n scsi schijf is gewoon mooi, alleen dat hoge gepiep werkt op mijn zenuwen. Ik heb Een maxtor atlas 10k, en nadat ik die in een coolermaster cooldrive had gehangen is het geluid afgenomen. Maar hij was toch al erg stil.

specs

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Voor Maxtor schrijven is er een tool om ze zachter te zetten (lopen ze ook iets trager)

Specs

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:12 schreef venomous het volgende:
Voor Maxtor schrijven is er een tool om ze zachter te zetten (lopen ze ook iets trager)
En IBM heeft die ook... dit zet dus alleen de seek-geluid lager, maar niet de motor (ofsow). Je hoort 'm dus niet meer ratelen (wat ik dus niet erg vind), maar nog wel zo'n hoge piep geluid.

Thanx guys! Ik denk dat ik deze schijf maar ga kopen icm zo'n Coolermaster CoolDrive of een andere HDD silencebay.

Verwijderd

Mijn IBM 120GXP is best stil. Je hoort hem bijna nooit rattelen en heel zachtjes gezoem.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb zelf ook zo'n IBM in me systeem hangen die zo'n herrie maakte, gelukkig is dat opgelost.
hoe? heel simpel, vanaf de site van IBM of andere fabrikanten van HDD's kun je gewoon een programma downloaden en uitvoeren onder DOS waarmee je de snelheid van de platters iets lager kan zetten waardoor ie minder herrie maakt
bij mij hielp het in elk geval, ik hoor 'm echt niet meer, die van mij staat ook in me slaapkamer en kan dus rustig :z

performance van de schijf zal wel iets naar beneden gaan maar ik merk daar echt niks van

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:27 schreef shameete het volgende:
ik heb zelf ook zo'n IBM in me systeem hangen die zo'n herrie maakte, gelukkig is dat opgelost.
hoe? heel simpel, vanaf de site van IBM of andere fabrikanten van HDD's kun je gewoon een programma downloaden en uitvoeren onder DOS waarmee je de snelheid van de platters iets lager kan zetten waardoor ie minder herrie maakt
bij mij hielp het in elk geval, ik hoor 'm echt niet meer, die van mij staat ook in me slaapkamer en kan dus rustig :z

performance van de schijf zal wel iets naar beneden gaan maar ik merk daar echt niks van
No offense en no flame, maar als je de moeite had genomen om de hele thread te lezen, had je geweten dat dit al naar voren was gekomen :Z

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 01:17 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Ik gebruik 'm voor: OS/Appz(Office/Inet/Server/MP3/etc) (90%) / Games(10%), dus niet voor heavy duty serverwerk of videocapturing. Is er dan nog een merkbaar verschil tussen een 5400 en een 7200???
Voor mp3/apps zul je erg weinig merken van een snellere schijf, mp3 helemaal niet, apps misschien een klein beetje, games merk je het alleen bij het laden.
Als je gewoon wat meer ram in dat bakje gooit en een 5400RPM schijf denk ik dat het net zo goed zal werken :)

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

je hebt ook maxtors met Liquid bearing ipv Ball bearing. Die zijn stiller dan de normale kosten ook een klein beetje meer.

http://www.tweakers.net/pricewatch/27534

http://www.tweakers.net/pricewatch/27532

http://www.tweakers.net/pricewatch/27533

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:32 schreef veldmuis het volgende:
Als je gewoon wat meer ram in dat bakje gooit en een 5400RPM schijf denk ik dat het net zo goed zal werken :)
Is 512MB DDR nie genoeg dan ? >:)

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-03 19:57
Elke harddisk die ik tot nu toe gehad heb, komt met het draaigeluid boven de rest van mijn superstille pc uit.
(Maxtor,IBM,Seagate)
Ik heb 2 maxtor 5400 rpm in raid 0, in silent drive's gestopt. Dat is pas ECHT stil.

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:36 schreef Ghost het volgende:
Elke harddisk die ik tot nu toe gehad heb, komt met het draaigeluid boven de rest van mijn superstille pc uit.
(Maxtor,IBM,Seagate)
Ik heb 2 maxtor 5400 rpm in raid 0, in silent drive's gestopt. Dat is pas ECHT stil.
Dat is dus bij mij ook; ik had m'n kompjoeter toen ik de Enermax + Fan kocht zonder HDD's gedraaid, dat hoorde je gewoon NIET !!! Zelfs als je je oor er bij hield, hoorde je amper wat. Hoeveel moet zo'n HDD-bay gaan kosten? (Zal zelf nog ff checken in de Pricewatch... welke heb jij?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Uit de vorige C'T:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
             Rust       Werk     RPM           
          dBA    Sone   dBA     Sone 
maxtor d740x: 30,8   0,9    33,6    1,4   7200
maxtor d540x: 28,2   0,6    32,8    1,3   5400
seagate IV  : 28,1   0,8    36,3    1,8   7200
seagate U6  : 24,7   0,4    29,3    1,0   5400
samsung V40 : 27,8   0,7    30,9    1,0   5400
wd WD800BB  : 35,0   1,5    38,8    2,2   7200
wd WD800AB  : 31,6   1,1    39,3    2,1   5400
IBM 75GXP   : 35,2   1,7    45,4    4,2   7200
IBM 60GXP   : 32,0   1,2    36,3    2,1   7200

IBM 75GXP = DTLA-307075, 75GB
IBM 60GXP = IC35L060AVER07-0, 60GB

Alles 80GB types.
Alles zonder acoustic management.
Sone: Liniair; 2x zo hoog = 2x zoveel herrie.

Edit: IBM toegevoegd.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
Op donderdag 02 mei 2002 11:33 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Is 512MB DDR nie genoeg dan ? >:)
eigenlijk niet, hoe meer hoe beter >:), helaas ontbreekt het mij aan geld :P

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:43 schreef Tele het volgende:

Uit de vorige C'T:

[..]

Alles 80GB types.
Alles zonder acoustic management.
Sone: Liniair; 2x zo hoog = 2x zoveel herrie.

Edit: IBM toegevoegd.
Heb ik weer.. werd die IBM schijf toen zo geroemd, kijk 's wat voor een lawaai 't kr3ng produceert ! Zeker die sone liegt er niet om. Sone is zeker dat irritantie hoge gekras? En dBa is het 'gewone' gepruttel en geratel? :D

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 14:52

supersook

Professioneel prutser

ik heb een baracuda IV gehad, en ik moet zeggen dat ik de disk seeks niet kon horen, hoe goed ik ook m'n best deed, maar het janken (draaien) van de schijf blijf je horen. Misschien is ie iets stiller als de concurenten, maar horen blijf je hem.

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 11:55 schreef supersook het volgende:
ik heb een baracuda IV gehad, en ik moet zeggen dat ik de disk seeks niet kon horen, hoe goed ik ook m'n best deed, maar het janken (draaien) van de schijf blijf je horen. Misschien is ie iets stiller als de concurenten, maar horen blijf je hem.
Ik zie ook in 't tabelletje dat de 5400 toeren versie een stuk stiller is. Zowel in sone als dBa (maar zoals ik eerder heb gezegd: dat gepruttel is niet erg).
Weet niemand toevallig waar ik zo'n Silencebay kan kopen ?

• Tele
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 11:51 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]
Zeker die sone liegt er niet om. Sone is zeker dat irritantie hoge gekras? En dBa is het 'gewone' gepruttel en geratel? :D
Nee, het zijn allebei schalen. Om het gemakkelijkst te kunnen vergelijken kan je naar de Sone waarde kijken. 2x Zo hoog = 2x zoveel herrie :)

Met acoustic Management:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
             Rust   Zacht  Snel (Alle in Sone) 
maxtor d740x-7200: 0,9    1,4    1,4
maxtor d540x-5400: 0,7    0,8    1,7 (type 4D080H4)
maxtor d540x-5400: 0,6    1,1    1,3 (type 4K080H4)
seagate IV  -7200: 0,8    0,8    1,8
seagate U6  -5400: 0,6    0,9    1,4
samsung V40 -5400: 0,7    0,8    1,8
wd WD800BB  -7200: 1,5    2,1    2,2
wd WD800AB  -5400: 1,1    1,2    2,1
IBM 75GXP   -7200: 1,7    1,9    4,2
IBM 60GXP   -7200: 1,2    1,3    2,1

Dit is dus in rusttoestand zonder seeks, in de 'zachte' stand en in de 'snelle' stand.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 21:48

iMars

Full time prutser

ik heb twee SCSI schijven van 10000 RPM, het lijkt wel of ze opstijgen :D

Koop hier mijn P1 reader :)

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 12:02 schreef Tele het volgende:
Dit is dus in rusttoestand zonder seeks, in de 'zachte' stand en in de 'snelle' stand.
Correct me if I'm wrong, maar de Seagate U6 maakt mèt Accoustic Management méér lawaai dan zonder.... WEIRD :?

• Tele
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 12:11 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, maar de Seagate U6 maakt mèt Accoustic Management méér lawaai dan zonder.... WEIRD :?
Wrong:

seagate U6 -5400: Rust:0,6 Met AC:0,9 Zonder AC:1,4

Niet te snel lezen he! :P

Verwijderd

Misschien dat dit overkomt als SPAM, in dat geval zal ik het wel weer weghalen hoor (geen kwade bedoelingen)..

Maarre...voor alle gedupeerden met een vervelend lawaaierige schijf, kijk eens in dit topic:

Klik hier

Onthoud, het is maar een tip he :9

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 12:36 schreef TonD het volgende:
Misschien dat dit overkomt als SPAM, in dat geval zal ik het wel weer weghalen hoor (geen kwade bedoelingen)..

Maarre...voor alle gedupeerden met een vervelend lawaaierige schijf, kijk eens in dit topic:

Klik hier

Onthoud, het is maar een tip he :9
Ik weet niet zeker of deze d740x schijf dezelfde is als uit de test van uit C'T (zie posts van Tele), want volgens mij zijn ze zowel in Fluid Bearing als de standaard Bearing, maar de d740x is vrij luidruchtig vergeleken met bijv. de Seagate 6U serie in deze test.

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 12:46 schreef SerialThrillaZ het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of deze d740x schijf dezelfde is als uit de test van uit C'T (zie posts van Tele), want volgens mij zijn ze zowel in Fluid Bearing als de standaard Bearing, maar de d740x is vrij luidruchtig vergeleken met bijv. de Seagate 6U serie in deze test.
Maar de 6U is 5400 RPM :S Ik ben uiteraard wel opzoek naar de fluid bearing, die heb ik van de week gehoord (voor zover daar sprake van kan zijn) en kan me niet voorstellen dat het stiller kan :) Nou ok, ik hoorde hem op 3CM afstand, misschien dat je de seagate op 2CM hoort :9 Maxtor schijnt betere performance te hebben en is goedkoper, vandaar dat daar mijn keuze op is gevallen..

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 13:38 schreef TonD het volgende:
Maar de 6U is 5400 RPM :S
Ja, maar ook de 'Cuda IV is stiller (zowel in normale als Silent operatie)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
niet om heel vervelend te doen...

Ik heb een Maxtor D540X 40gb.

Dat is met voorsprong de ALLER ALLER stilste schijf die ik ooit gehoord heb ....(alleen samsungs komen in de buurt, en de recentste samsungs schijnen zelfs nog stiller te zijn..alleen "super stil" en "super stiller" hoor je geen verschil tussen he:-)

Ik hoor helemaal niets

ik kan al mn fans uitzetten in mn kast, en zelfs mn vinger op mn cpu fan douwen en ik hoor nog NIKS...niet eens idle noise? gewoon perfect stil dus

die maxtor D740X 40 gb heb ik ook hier in een systeempje gebouwd..nou sorry...die heeft dus zeer duidelijke seaking noise...niet 1 dba'tje meer zoals de waardes die hierboven gepost zijn..

gewoon verschil tussen "absolute stilte tijdens defragmenteren" en "normaal pruttel pruttel geluid tijdens defragmenteren"

my 2 cents;)

kortom die maxtor die er nu in zit is als t goed is al fluweel stil

• dlmh
Maar daar ging 't ook niet om hier !
Het ging om het motorgeluid (hoog jankend geluid) en niet het geratel en gepruttel !

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Op donderdag 02 mei 2002 11:27 schreef shameete het volgende:

Zo heb ik ook nog een ibm die veeeeel herrie maakt.
Hoe heet dat progje?? Ik dacht ook eerst dat het mn cpu-cooler was, maar helaas.
Heb jij ook wel eens gehad dat je windows niet meer kon opstarten omdat er iets met een sector aan de hand was waar c:\windows\system op stond?
Ook typisch iets voor IBM. Hebben al 5 klanten terug gehad met dezelfde problems :)

• dlmh
Das de IBM Feature Tool te downloaden op:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#FeatureTool
Je IBM schijf moet 't wel ondersteunen !! (75/60/120 GXP series)

Verwijderd

Raaaaaaaaaaah!

Dat is dus exact dezelfde harddisk die ik heb. En ja .. die zou zogenaamd erg stil zijn. Nou .. niet dus. Een kei irritante 'whine' zolang het systeem geboot is. Echt aarrhg.

De lees en schrijf bewegingen storen me niet. Maar die zeurtoon :X :X

En een IBM 75GXP ga je niet in een silentdrive hangen. Erg gevoelig voor hitte. Ik heb er ook een 80 mm Papst voor hangen.

• dlmh
Daarom ga ik nu dus zo'n Seagate kopen en later (cashflow > 0) een Silentbay. Dacht dat die Seagates handwarm worden...

Verwijderd

een 7200rpm schijf kan zonder problemen in een silent drive hoor...

ik heb 2 baracudas IV van 40gb elk in een silent drive hangen. Wil er alleen van af omdat raid performance niet echt optimaal is =/

/edit:

toevoeging ze kunnen tot een bepaalde capaciteit in een silent drive zo zal een 80gb 7200rpm niet gaan maar lager dus wel. Ik zal ff die site opzoeken...

/edit2:

http://www.quietpc.ca/silentdrive.html

• dlmh
Op donderdag 02 mei 2002 20:15 schreef BzrK het volgende:
een 7200rpm schijf kan zonder problemen in een silent drive hoor...

ik heb 2 baracudas IV van 40gb elk in een silent drive hangen. Wil er alleen van af omdat raid performance niet echt optimaal is =/

/edit:

toevoeging ze kunnen tot een bepaalde capaciteit in een silent drive zo zal een 80gb 7200rpm niet gaan maar lager dus wel. Ik zal ff die site opzoeken...

/edit2:

http://www.quietpc.ca/silentdrive.html
Hoeveel moet je voor die schijven hebben en is da inclusief SilentBay ? :9

Verwijderd

ik denk dat ik de silent drives zelf wil houden... ik zal ff over een prijsje nadenken =]

• dlmh
Tja... ik wil wel graag denk ik ook nog zo'n Silentdrive eromheen... dan is het toch wel goedkoper om zo'n 80GB versie te kopen.. tenzij je met een héél aantrekkelijke prijs komt!

Verwijderd

ik heb vandaag de IBM 120GXP 80GB binnen gehad en hij is imho heel stil. Dat hoge geluid wat ik ook had van m'n Maxtor is bijna helemaal weg. Hij maakt een heel licht gezoem maar dat beschouw ik als stil :)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Dan is het toch *echt* die ibm of een pech-schijf want nogmaals, mijn harddisk is fluisterstil en maakt *geen* maar dan ook totaal *Geen* idle noise....!!!!! (stond ook in mn post)
Op donderdag 02 mei 2002 14:11 schreef SerialThrillaZ het volgende:
Maar daar ging 't ook niet om hier !
Het ging om het motorgeluid (hoog jankend geluid) en niet het geratel en gepruttel !

• Packardhell
  • Laatst online: 20:58
Ik hoor mijn IBM 40GB 60GXP echt haast nooit, maar dat zal ook kunnen liggen aan me 7000 rpm cpufan.
Het is wel aan te bevelen een hardeschijfkoeler te kopen of een casefan speciaal voor je hardeschijven (niet dat de casefan zelf speciaal is, maar de positie van de fan).

Ik zie vaak mensen die hun hardeschijf goed koelen echt minder problemen hebben dan degene die dat niet goed doen.