Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[HowTo] Thermometer aan de parallelle poort

Pagina: 1
Acties:
  • 6.331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lauwe
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 28-11-2009
[HowTo] Thermometer aan de parallelle poort
http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

Inleiding:
Een paar weken geleden heb ik een oud projectje opnieuw opgepikt, ik wou namelijk op een of andere manier de temperatuur uitlezen op de computer. Omdat ik graag zelf wat onderzoek/aankloot en het natuurlijk zo goedkoop mogelijk wil, ben ik op zoek gegaan naar een goedkope en makkelijke manier om zelf een digitale thermometer aan te sluiten op de parallele poort. Na wat googlen kwam ik bij deze pagina, er word uitgelegd hoe je een DS1722 (van Maxim) aan kan sluiten en de temperatuur uit kan lezen. De sensor heeft een redelijk groot bereik en is geschikt om bijvoorbeeld de temperatuur in huis/buiten, of natuurlijk in je pc te meten.
Let op: het grote nadeel van dit project is dat er zo goed als geen software is tot nu toe, maar verderop in deze howto zal ik uitleggen hoe je de DS1722 moet aansturen/uitlezen en dan zul je zien dat dat helemaal niet zo moeilijk is.

Benodigdheden:
  • Dallas DS1722
  • mannelijke DB-25 connector
  • stuk kabel met minimaal 6 aders (meer als je meer sensors wil aansluiten, maar daar is tot nu toe nog geen schema voor)
  • stukje eilanden-printplaat (kan natuurlijk ook zonder, maar is fijner om hier alles op te maken, vooral omdat het solderen nogal een gefrunnik is).
Het schema:

http://www.tweakers.net/ext/f/44532/full.gif

Vrij vanzelfsprekend :) alleen het solderen van de DS1722 is vrij moeilijk omdat hij niet erg groot is :)

De software:
Op de eerder genoemde pagina staat ook een stukje voorbeeldcode:

http://www.edn.com/contents/images/di3039.txt
;*****************************************************************
;
; LISTING 1 - TURBO C FOR DATA-TRANSFER CYCLE
;
; "Parallel port provides high-resolution temperature sensing," EDN, October 3, 2002, pg 90
;
;*****************************************************************

#include <stdio.h>
#include <dos.h>
#include <conio.h>
#include <process.h>
#include <alloc.h>

#define VDD_ON 0x01 /* power to PIC through VDD_ON on pin 2 (D0) */
#define SCK 0x02 /* serial clock for SPI provided by PC */
#define PCSDO 0x04 /* serial data out from PC on Data bit 2 */
#define PCSDI 0x20 /* note this is on Status register (bit 1) */
#define SSOUT 0x40 /* =CE, active high, not low as for PIC SPI */
#define MCLR_HI 0x80 /* MCLR* on pin 9 (Data bit 7) normally high */
#define OPERATE VDD_ON | MCLR_HI /* normal operation of DS1722 */
/* adjust these to match the CPU speed */
#define DELTIME 10000 /* settling time after transfers */
#define SECDELA 10000000 /* to get about 1 s sampling */

void dodelay(long);
void outportd(unsigned char);
int dport,sport;

void main(void)
{
unsigned char LSB,transfer(unsigned char,unsigned char);
char MSB; /* note this is signed */
void outportd(unsigned char outbyte);
int i,j,it;
float T;

/* LPT1 port addresses */
if(!(dport = peek(0x40,0x08)))
{ printf("\n\n\nLPT1 not available... aborting\n\n\n"); exit(1); }
sport = dport + 1; /* status port address */

/* Initialize the Printer DATA Port for PIC operation */
/* includes putting SCK in the neutral 0 position: ~ is bitwise negation */
outportd(OPERATE&~SSOUT);

printf("hit key to stop list\n");
transfer(0x80,0xE8); /* initialize DS1722 */
for(j=0;j<20;j++)
{ if(kbhit()) break;
printf(" config %X: ",transfer(00,0)); dodelay(SECDELA);
printf(" LSB %X: ",LSB=transfer(0x01,0)); dodelay(SECDELA);
printf(" MSB %X: ",MSB=transfer(0x02,0)); dodelay(SECDELA);
printf("T=%10.4f\n",T=MSB+(float)LSB/256.);
} /* for loop */
}

unsigned char transfer(unsigned char outbyte,unsigned char outdata)
{ /* output address byte on Data2, data byte, getting inbyte on Status5 */
unsigned char outmask,inbyte,statusmask;
int ibit;
inbyte=0x00;
/* raise SSOUT for 2 byte transfer, SCK also in lowered neutral position */
outportd(OPERATE|SSOUT);
for(ibit=0;ibit<8;ibit++) /* output outbyte */
{ outportd(OPERATE|SCK|SSOUT); /* raise clock SCK */
outmask=outbyte&0x80; outbyte=outbyte<<1;
if(outmask)outportd(OPERATE|SCK|PCSDO|SSOUT); /* output of 1 or */
else outportd(OPERATE|SCK|SSOUT); /* of 0 on PCSDO */
if(outmask)outportd(OPERATE|PCSDO|SSOUT); /* lower clock SCK */
else outportd(OPERATE|SSOUT); /* retaining data */
}
for(ibit=0;ibit<8;ibit++) /* output outdata */
{ /* & input inbyte */
outportd(OPERATE|SCK|SSOUT); /* raise clock SCK */
outmask=outdata&0x80; outdata=outdata<<1;
if(outmask)outportd(OPERATE|SCK|PCSDO|SSOUT); /* output of 1 or */
else outportd(OPERATE|SCK|SSOUT); /* of 0 on PCSDO */
if(outmask)outportd(OPERATE|PCSDO|SSOUT); /* lower clock SCK */
else outportd(OPERATE|SSOUT); /* retaining data */
statusmask=inportb(sport); /* read status port*/
statusmask=statusmask&PCSDI; /* mask input line */
inbyte=inbyte<<1; inbyte=inbyte&0xFE; inbyte|=statusmask>>5;
}
/* lower SSOUT at end of 2 byte transfer, lower SCK to neutral position */
outportd(OPERATE&~SSOUT);
return inbyte;
}

void outportd(unsigned char outbyte)
{ dodelay(DELTIME); outportb(dport,outbyte); dodelay(DELTIME); }

void dodelay(long deltime)
{ long i; for(i=0; i<deltime; i++) ; }

Dit is het eerste stukje software dat ik geschreven heb (ik zal in de loop van de week een betere versie schrijven):
TempTool
het programmatje laat de temperatuur zien en schrijft het weg naar log.txt (deze kun je in bijvoorbeeld excel inlezen)
Let op: je hebt dlportio nodig. ik heb deze software gemaakt en getest op 2 pc's, maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat hij het bij jouw doet, is dat niet het geval dan zou ik het graag horen :).

Hoe werkt het nou:
(datasheet van de ds1722 is hier te vinden)
Ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt, als je dit snapt is het niet erg moeilijk om zelf een stukje software te schrijven. Je moet wel even weten hoe de parallele poort en het binaire systeem werkt, als je dat niet weet doe je er goed aan om dit even te lezen. Als je weet hoe dat werkt dan moet je even opletten dat we data serieel gaan versturen over de parallele poort. Door SERMODE(pin7) te verbinden met Vcc word er gebruik gemaakt van SPI-communicatie. belangrijk is dat we data MSB-first versturen, dit betekend dat als we 1111 0000 zouden willen versturen beginnen we met de meest linkse 1. Bij het serieel versturen van data gebruiken we 1 draadje/pinnetje om alle data serieel te versturen (en een andere om te ontvangen). er zijn 2 andere pinnetjes die ons hierbij helpen: de SCLK en de CE. de CE zorgt er voor dat de chip weet dat we tegen hem aan het praten zijn, en de SCLK zorgt er voor dat we weten wanneer we een 0 en wanneer een 1 lezen/schrijven. een voorbeeld van hoe het gaat: we gaan 1 byte schrijven, namelijk 0000 0001. we doen dat als volgt:
-CE hoog (pin 8 op de printerpoort gaan naar hoog, de DS1722 weet nu dat we met hem gaan praten)

dan gaan we een voor een de bits versturen, MSB-first, dus eerst de eerste nul
-SDI (pin 4(D2)) moet laag zijn, we gaan immers een 0 versturen
-CLK (pin 3(D1)) hoog
--Even wachten
-CLK laag

Dit herhalen we 7 keer (want we schrijven 7 nullen) en dan gaan we een 1 schrijven:

-SDI (pin 4(D2)) moet hoog zijn, we gaan immers een 1 versturen
-CLK (pin 3(D1)) hoog
--Even wachten
-CLK laag
-SDI laag

-CE laag (we zijn klaar voor nu)

Pas Op: pin 2 op de parallele poort (D0) moet altijd hoog blijven, zodra deze laag word heeft de DS1722 geen stroom meer en word hij gereset.
Ik hoop dat je nu een beetje duidelijk is hoe we 1 byte naar de DS1722 schrijven. kijk ook eens naar figuur 4 en 5 op blz 7 van de datasheet.
We schrijven echter nooit alleen 1 byte naar de DS1722, zoals in de datasheet te lezen is moeten we eerst het adress schrijven (1 byte) om daarna bijvoorbeeld de temperatuur uit te lezen of settings te schrijven. om (het laatste deel, er zijn namelijk 2 delen) van de temperatuur uit te lezen moeten we eerst het adress 0000 0001 sturen, dat gaat dan dus zo:
-CE hoog

{7 keer een nul:
-SDI laag
-CLK hoog
--Even wachten
-CLK laag
}
{1 keer een één:
-SDI hoog
-CLK hoog
--Even wachten
-CLK laag
-SDI laag
}

nu hebben we de adress-byte gestuurd en gaat de DS1722 ons 1 byte aan data terugsturen:
{8 keer (1 keer voor elke bit):
-CLK hoog
-Pin 12 uitlezen (is het een 1(hoog) of een 0(laag)
-CLK laag
}

we zijn klaar dus:
-CE laag

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk maakt hoe het werkt (zoniet dan hoor ik het wel ;)). voor de rest verwijs ik je naar de datasheet waar alles in staat.
voor de handigheid kun je hier de sourcecode van mijn programmatje downloaden (visual basic, let niet op de langzame timings en mijn slordige inefficiente programmeerkunsten).

Voorbeeld:
http://62.131.240.121/temptool/GrafiekKlein.jpg
Grappig is dat je kunt zien wanneer mijn moeder de lamp aan heeft gezet en achter de computer is gaan zitten :). het is natuurlijk overbodig te zeggen dat je kan maken wat je wil (bijvoorbeeld een soort van thermische beveiliging?)

Alternatieven:
Natuurlijk zijn er nog tal van alternatieven om temperatuur uit te lezen op je computer.
  • DS1820 (seriele poort) --> zeer populair, volgens de datasheet iets nauwkeuriger en er is bestaande software voor. de schakeling is echter iets ingewikkelder (maar nog steeds erg simpel) en maakt gebruik van 1-wire-protocol. overigens heeft maxim-ic nog een aantal andere temperatuursensors op deze pagina. ook andere fabrikanten zoals National Semiconductor
  • SMT160-30 (gameport) --> makkelijk schema, volgens deze website (waar ook de software en het schema te vinden zijn) nauwkeuriger dan 1°C.
  • NTC/PTC (gameport) --> (zoals hier veel minder nauwkeurig en je moet zelf ijken. de schakeling is wel simpel te bouwen en een NTC/PTC is niet erg duur. omdat deel van de onnauwkeurigheid in de AD-convertor van de gameport zit zou het mogelijk zijn om zelf een ad-convertor aan de parallele/seriele poort te hangen om daar vervolgens een ntc/ptc/pt100 aan te hangen, maar dat is vrij veel werk vergeleken met het aansluiten van bijvoorbeeld de DS1722.
Ik weet dat het nog verre van perfect/compleet is, alle op en aanmerkingen zijn daarom welkom :)

Edit: paar foutjes verholpen :)

euss wijzigde deze reactie 02-12-2004 18:28 (255%)
Reden: tweakers debugged

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:34
mooi project.

doe alleen iets aan die onwijs brakke post. je hoeft echt niet elke zin een open regel te laten. Dat leest echt onwijs irritant.done, thanks.

Nog even een vraagje.
Dat gratis aanvragen van die DS1722.
Zou toch een beetje raar zijn als elke consument dat ding gewoon aan kan vragen.
Meestal zijn het bedrijven die zo'n ding gratis kunnen aanvragen.

Wat dlportio betreft, iedereen die een lcdtje aan z'n paralelle poort heeft hangen gebruikt dlportio. en het werkt bij bijna iedereen meteen. soms is het even prutsen maar volgens mij krijgt wel iedereen het aan de praat.

job wijzigde deze reactie 10-01-2004 22:34 (64%)

• Bramme
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09-2008
mooi stukje over het programmeren , waarvoor dank

voor dlportio kun je hier kijken : dlportio

dit is een zelfuitpakkend zip bestand met daarin leuke nutteloze bestandjes en port95nt.exe , die moet je installeren ( port95nt.exe ) en de comp opnieuw opstarten

Bramme wijzigde deze reactie 11-01-2004 19:28 (23%)

• Lauwe
quote:
Bramme schreef op 11 januari 2004 @ 08:16:
mooi stukje over het programmeren , waarvoor dank

voor dlportio kun je hier kijken : dlportio

dit is een zelfuitpakkend zip bestand met daarin leuke nutteloze bestandjes en port95nt.exe , die moet je installeren ( port95nt.exe ) en de comp opnieuw opstarten

ik ga et ook proberen maar ik ga mn sensor kopen, vind ik sympathieker tegenover bedrijven die echt nood hebben aan zo'n samples ( voor nieuwe producten enzo ) , daar is die service voor ...
daar heb je gelijk in, erg duur zullen ze waarschijnlijk niet zijn. heb ze bij conrad trouwens nog niet gevonden...

edit: bij de webshop van maxim-ic kun je ze krijgen voor 1.34 dollar
edit2: ik heb nu een programmatje gemaakt zodat je de temp kan zien in MBM. het is alleen jammer dat MBM niet aan decimalen achter de komma doet.

Lauwe wijzigde deze reactie 11-01-2004 10:46 (15%)

• mazda626
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09-03-2010

mazda626

I don't drive fast, I fly

thnx voor deze howto, ik vind het ook altijd wel leuk om met deze dingetjes aan te klooien.

- = [ Iiyama 15" LCD screen/ Asus A7V333 + raid an Audio/ AMD Athlon XP 2000+ / 512 MB DDR / 60GB Maxtor 7200rpm / GeForce4 Ti 4600 128MB DDR / Lite-ON 32x brander / Lite-ON DVD drive ] = -

• insan1ty
  • Laatst online: 08-12 21:30
Ik probeerde nu een PCB design te maken.. Maar het lukt niet.
Dit was mijn idee:
2 PCBtjes:
1 met een RJ45 connector en een LPT connector, klein bordje [Dit gaat dus in de pc]
1 met een RJ45 connector en de DS1722, nog kleiner bordje [Dit kun je bijvoorbeeld buiten hangen]
Tussen de pc en de sensor kun je dus een stukje UTP hangen [niet te lang]. Is misschien iets makkelijker

Overigens zijn er 2 verschillende packages verkrijgbaar van de DS1722. De S versie is dus de SO package [oftewel erg klein]. De U package is gewoon een DIL8 lijkt mij?

• Bramme
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09-2008
LAUwE ( heeft dat te maken met je homecity ? dan woon ik niet zover van je :p ) ,

ik kan zelf niet zo goed programmeren dus wilde ik vragen of je het goedvindt dat ik jou progje ga gebruiken ?

• Lauwe
quote:
mazda626 schreef op 11 januari 2004 @ 15:57:
thnx voor deze howto, ik vind het ook altijd wel leuk om met deze dingetjes aan te klooien.
ur welcome :)
quote:
insan1ty schreef op 11 januari 2004 @ 17:20:
Ik probeerde nu een PCB design te maken.. Maar het lukt niet.
Dit was mijn idee:
2 PCBtjes:
1 met een RJ45 connector en een LPT connector, klein bordje [Dit gaat dus in de pc]
1 met een RJ45 connector en de DS1722, nog kleiner bordje [Dit kun je bijvoorbeeld buiten hangen]
Tussen de pc en de sensor kun je dus een stukje UTP hangen [niet te lang]. Is misschien iets makkelijker

Overigens zijn er 2 verschillende packages verkrijgbaar van de DS1722. De S versie is dus de SO package [oftewel erg klein]. De U package is gewoon een DIL8 lijkt mij?
volgensmij is de DS1722U uSOP-package --> http://www.maxim-ic.com/package_drawings/21-0036J.pdf
dus nog steeds erg klein. ik heb trouwens nagedacht over meerdere sensors, dat ga ik komende week een keer testen. (ik denk namelijk dat je per extra sensor maar 1 extra wire nodig hebt voor de CE)
quote:
Bramme schreef op 11 januari 2004 @ 17:33:
LAUwE ( heeft dat te maken met je homecity ? dan woon ik niet zover van je :p ) ,

ik kan zelf niet zo goed programmeren dus wilde ik vragen of je het goedvindt dat ik jou progje ga gebruiken ?
nee, is gewoon mijn nickname (ja, dat hoofdletter-gedoe is beetje over de top, maarja :) ). en je mag het gerust gebruiken.

• insan1ty
Oei, 0.65mm hart-hart tussen de pinnen :| Das erg weinig :) Da wordt 1 enkel adertje per keer solderen :)

• NoBrain
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 26-11-2018
Hm.. Vind 't jammer dat je vermeld dat je samples aan kunt vragen bij Maxim. Als veel mensen die samples aanvragen stoppen ze daar natuurlijk mee omdat de kosten voor hun dan tehoog worden. De mensen waarvoor dit systeem bedoeld is (ontwerpers van elektronische systemen en eventueel elektronica studenten) worden op die manier op den duur benaadeeld. De mensen die echt geintereseerd zijn komen er vanzelf wel achter dat je samples kunt aanvragen!
(dit is mijn mening en je zal zien dat sommige er anders over denken).

What are we gonna to do tomorrow night?.. Oh yeah, try to take over the world, right...

• commodore
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23-11-2006

commodore

Ledjes zijn cool!

Hier staat ook zo'n temperatuurmeter met de DS1820, met maar 3 aansluitingen te solderen! Er is ook kant en klare software bij.

Red de boom, eet een bever!

• Tomaat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 04-12 13:42
ooee die DS1820 is wel een stuk gemakkelijk aan te sluiten! Eens kijken of we hier ook een werkende configuratie onder GNU/Linux van kunnen maken :) Leuk voor in m'n servers ;)

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
quote:
commodore schreef op 11 januari 2004 @ 20:31:
Hier staat ook zo'n temperatuurmeter met de DS1820, met maar 3 aansluitingen te solderen! Er is ook kant en klare software bij.
Nadeel is echter dat de (DOS only) software precompiled zonder sourcecode is - en dat de timing zéér kritiek is (15us) op basis van de CPU clock. Hierdoor is het bijna onmogelijk werkend te maken onder Windows en kan je niet met lange draadlengtes werken.

Even samenvoegen:

PC Datalogging/Telemetrie varianten:Leuk topic ;) Als je overigens de parallelle poort gaat combineren met hetgeen in De Parallelle poort FAQ genoemd wordt - is het eenvoudig om een systeem te bouwen waarbij de temperaturen gelogd worden en ook bepaalde acties aan die temperaturen gehangen worden (te denken valt dan aan temperatuur gestuurde ventilatoren, airco's, verwarmingen etc). Natuurlijk zit je dan wel nog steeds vast aan de software van de computer, maar een oude laptop of een PIC/AVR is natuurlijk ook denkbaar ;)

euss wijzigde deze reactie 13-01-2004 05:27 (140%)

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• Lauwe
quote:
euss schreef op 11 januari 2004 @ 21:40:
[...]
Nadeel is echter dat de (DOS only) software precompiled zonder sourcecode is - en dat de timing zéér kritiek is (15us) op basis van de CPU clock. Hierdoor is het onmogelijk werkend te maken onder Windows en kan je niet met lange draadlengtes werken.

Zie hier voor een (DS1820/serialport) variant: http://www.vss.co.nz/new/gadgets/onewire.htm
yep, bij 1wire is de timing kritiek, de link die ik in de startpost noemde (btw tnx voor de verfraaiing :)) http://www.digitemp.com/ die werkt met dat schema dat hierboven genoemd is, de sourcecode hiervan (c++) is te downloaden en er zijn binaries voor windows & linux. (zoals euss al zei: via de seriele poort)

• Dj Spooky
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-01-2004
is iemand het al gelukt om 2 van die temp sensors aan je lpt poort te hangen ?

• Foefer
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-07-2008
Ik gebruik dit schema van deze site http://www.sunpoint.net/~thermometer/adapters.htm

En dit werkt heel erg goed, en simpel te bouwen.
Tot nu toe heb ik het met 2 DS18S20 en een ibutton temp sensor geprobeerd.
Ik wil uiteindelijk een ringleiding leggen zodat ik op ieder gewenst stuk een temp sensor kan aansluiten.

En er zit software bij om ze uit te lezen.
Trouwens de software kan ook alles loggen en je kan alarm instellen, de afstand van je sensor
Je kan ook de timings instellen voor iedere temp sensor enz enz :-)

Hier kan je de software downloaden http://www.sunpoint.net/~thermometer/download.htm
Oja het is ook nog in het Nederlands (de software) :D

En voor de niet kundige soldeerders onder ons, hier een link stap voor stap hoe je het op een gaatjes print kunt solderen.(even naar beneden scrollen) http://lena.franken.de/hardware/temperaturmessung.html

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 20:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat ook wel leuk is:
http://www.c-control.de/eng/bilder/top.gifDit is een systeem van Conrad en alle censoren zijn met 2 draden met elkaar verbonden ('2W-system'). Dat zorgt natuurlijk voor een minimaal aantal kabels in het systeem. Daarnaast mag de kabel maximaal 20 meter zijn, met een tweede 'modem' kan je dit weer verlengen afaik.

Hier zijn temperatuurmeters voor maar ook voltmeters, luchtvochtigheidsmeters, LC-displays, relais etc etc. Het is wel prijzig: snel 30 euro per module maar voor de mensen die zich niet teveel willen verdiepen in electronica en toch een uiterst 'schaalbaar' meetsysteem willen hebben is dit denk ik dé oplossing.

www.conrad.de biedt na een aantal kliks meer informatie.
Temperatuursensor (100382): http://image01.conrad.com/m/1000_1999/1000/1000/1003/100382_RB_00_FB.EPS.jpg

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• euss
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-04-2005
Dat aan elkaar koppelen is niet voorbehouden aan dat 'Conrad C-Control 2W-Bus & Sensoren' systeem - sterker nog, het is de basis van het 1-wire/MicroLAN network systeem zoals Dallas/Maxxim die toepassen ;)
Zie oa hier: http://www.geocities.com/t_konstali/network_tests.htm voor een praktijkmeting van een 1-wire netwerk en hier: http://www.ourcoolhouse.com/scada.htm voor een huis wat zijn energiebeheer baseert op een 1-wire netwerk.

(op die 1e site kom je ook een meting tegen van een DS1820 waarbij duidelijk wordt dat die op 1 of andere reden rare meetfouten geeft bij temperaturen onder nul. Prometia gebruikers dus opgelet! - http://www.geocities.com/t_konstali/ds1820.htm)

Ik kwam nog een leuke site tegen die zich bezighoud met I2C (2 wire bus) waar je ook geinige dingen mee kunt doen qua monitoring: http://www2.lm-sensors.nu/~lm78/hardhack.html

euss wijzigde deze reactie 17-01-2004 06:55 (83%)

} Zoek! { irc://irc.tweakers.net/#hardewaren, hét hardwarekanaal

• insan1ty
Ik heb vandaag mn sampletjes binnengekregen :)
Wat zijn ze klein! O+
Brakke pics:
http://www.smsmonster.nl/files/Picture%20241.jpg
http://www.smsmonster.nl/files/Picture%20243.jpg

Ben nu druk aan het solderen geweest en heb 1 rij pins gedaan.. Maar de volgende is moeilijker...

[edit]
Na 20x solderen en los solderen van die KUTpinnetjes hou ik het even voor gezien.

edit 2:
Tis gelukt :) 8)
Morgen ff draadjes solderen naar een printstekker :)

euss wijzigde deze reactie 22-01-2004 20:13 (26%)

• mazda626

mazda626

ik heb ook net mijn samples ontvangen, maar die dingen zijn kleinnnnnnn. Niet normaal meer man, khoop dattik het voor mekaar krijg, maar we zien wel.

- = [ Iiyama 15" LCD screen/ Asus A7V333 + raid an Audio/ AMD Athlon XP 2000+ / 512 MB DDR / 60GB Maxtor 7200rpm / GeForce4 Ti 4600 128MB DDR / Lite-ON 32x brander / Lite-ON DVD drive ] = -

• insan1ty
Uhm hij geeft nu de hele tijd 30.9375 °C aan... Ook als ik er op blaas... Iemand ideeen?

• mazda626

mazda626

Ik heb dlportio wel geinstalleerd, maar de fout die ik krijg als ik het programma run is:
Component 'COMCTL32.OCX' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid

Ik heb toch echt dat bestand in mijn /windows/system/ dir staan :S

• Lauwe
quote:
mazda626 schreef op 22 januari 2004 @ 17:10:
Ik heb dlportio wel geinstalleerd, maar de fout die ik krijg als ik het programma run is:
Component 'COMCTL32.OCX' or one of its dependencies not correctly registered: a file is missing or invalid

Ik heb toch echt dat bestand in mijn /windows/system/ dir staan :S
probeer eens in een dosbox:
regsvr32 COMCTL32.OCX
(je moet dan wel in de dir zitten waar die ocx staat)
quote:
insan1ty schreef op 22 januari 2004 @ 16:22:
Uhm hij geeft nu de hele tijd 30.9375 °C aan... Ook als ik er op blaas... Iemand ideeen?
eigengemaakt of mijn proggie? (ik ga ff kijken of ik zo kan zien wat het probleem is)
probeer eens:
http://www.geekhideout.com/downloads/parmon.zip <- te downloaden
dan openen en dan het 2e pinnetje van rechts bovenaan (D0) laag te zetten
(bij mij veranderd dan pinnetje 12)(ik zou het tempmeet-programmatje wel ff sluiten als je dit doet, anders doet ie het nog niet)
ik heb mijn parpoort trouwens in het bios op normal staan, ik weet niet hoeveel het uitmaakt als je em op ECP/EPP zet..

Lauwe wijzigde deze reactie 22-01-2004 17:40 (24%)

• mazda626

mazda626

quote:
LAuWe schreef op 22 januari 2004 @ 17:25:
[...]

probeer eens in een dosbox:
regsvr32 COMCTL32.OCX
(je moet dan wel in de dir zitten waar die ocx staat)
dit heb ik ook al geprobeerd, maar helaas geen effect.

• mazda626

mazda626

ik zal eens kijken of het wel werkt als ik visual basic heb geinstalleerd, want op internet wordt er de hele tijd naar vb verwezen als ik op die fout zoek. Nu nog ff hopen dat ik hem ergens op een cd'tje heb liggen :S

• pierre-oord
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-09 22:34
ff wat dll bestanden downloaden ..

Een google op COMCTL32.OCX download:
klik

tataaaa...

pierre-oord wijzigde deze reactie 22-01-2004 18:30 (5%)

• mazda626

mazda626

quote:
pierre-oord schreef op 22 januari 2004 @ 18:30:
ff wat dll bestanden downloaden ..

Een google op COMCTL32.OCX download:
klik

tataaaa...
da's nou juist het vreemde, ik heb deze al gedownload. Helemaal gerunt, maar het probleem blijft gewoon hetzelfde :S

• mazda626

mazda626

quote:
insan1ty schreef op 22 januari 2004 @ 16:22:
OK, ik heb hem nu aan me andere pc hangen en raadt eens, hetzelfde als insanity, hij blijft de hele tijd 30.9375 graden aangeven :S

• DrNizeGuy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:06
30.9375 graden ook bij mij. Dat veranderen met parmon mocht ook niet baten.

• Lauwe
ik heb wel een idee waar het probleem zit.
als het goed is staat er bij jullie in de log elke keer een temperatuur van 130,0625 ofzoiets?
die temperatuur krijg je volgensmij als je alleen maar 11111111 terug krijgt. ik heb net eventjes snel een programmatje inelkaar gezet om te testen.

Lauwe wijzigde deze reactie 22-01-2004 20:59 (12%)

• Lauwe
Ok,

ik heb net even getest met DrNizeGuy (danke daarvoor :)). en er zijn eigenlijk 2 problemen.
probleem 1: mijn programmeerkunsten zijn niet zo geweldig, met als gevolg dat hij alle inkomende bits als 1-en ziet. dat komt doordat ik er bij mij vanuit ben gegaan dat het decimale getal 88 betekend dat pin12 laag is en 120 hoog, maar blijkbaar kan dat bij andere mensen ook anders zijn? het komt er dus op neer dat als je alle andere decimale getallen als 88 binnen krijgt (op 889) hij die dus ziet als 1-en en dat hij daarom die vreemde temperaturen geeft.

probleem 2: ik heb toen eventjes een programmatje gemaakt om de settings uit te lezen bij DrNizeGuy, en dat is gelukt. maar toen ik het originele programmatje aangepast had deed ie het nog steeds niet, de settings kwamen steeds weer binnen (ook als het programmatje de temperatuur probeerd te lezen). dit probleem heb ik al ooit eerder gehad, maar voor mij opgelost (zie hier). het probleem is eigenlijk dat er blijkbaar geen 1-en kan "schrijven" naar de sensor (waardoor hij dus 00000000 schrijft en daarna dus de settings terug krijgt). helaas weet ik niet hoe ik dit probleem nu moet oplossen...

edit: voor degenen die willen zien wat ze terug krijgen heb ik een kleine aangepaste versie gemaakt
hier te downloaden
in de textbox onderin krijg je de decimale getallen te zien. (het hogere getal is dan een 1 en het lagere een 0. waarschijnlijk krijgen jullie hier 11100110)

Lauwe wijzigde deze reactie 22-01-2004 22:00 (13%)

• mazda626

mazda626

Reading first byte:
126
126
126
126
126
126
126
126
===========
Read Second byte:
126
126
126
126
126
126
126
126

dit krijg ik in je nieuwe progje

• Lauwe
quote:
mazda626 schreef op 22 januari 2004 @ 23:00:
Reading first byte:
126
126
126
126
126
126
126
126
===========
Read Second byte:
126
126
126
126
126
126
126
126

dit krijg ik in je nieuwe progje
dan moet er bij jouw toch nog iets anders fout zitten.. (wiring al dubbel geckecked?) als je met parmon pin 2 hoog zet dan moet pin12 ook hoog gaan, en omgekeert ook, gebeurd dat bij jouw??

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:47
Als ik jullie was zou ik een printje maken om die tempsensor op te solderen, met grotere eilanden om je draden aan te hangen. SMD is veel gemakkelijker op een printje te zetten dan gewoon aan draadjes te hangen (wat ik veronderstel dat jullie doen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mazda626

mazda626

als ik parmon start dan zie ik dit:

http://www.xs4all.nl/~tververs/temp/par.jpg

als ik dan de tweede van rechtsboven verander dan gebeurt er niks.

Ik heb het echt gesoldeerd zoals op de tekening, maar klopt het dan ook dat 7 aan 1 moet vastzitten en 8 daar ook weer aanvast??

die pinnetjes die al groen staan die kan ik ook niet veranderen :S

mazda626 wijzigde deze reactie 22-01-2004 23:17 (11%)

• insan1ty
Ik krijg hetzelfde als mazda626 maar dan 127 :)
Apart :)

Hmm zelfs als ik heel het ding loshaal van de LPT poort :X
Als ik pin 2 hoog maak, wordt 12 [paper] ook hoog.. Als ik de sensor loshaal gebeurt dit niet.
Overigens heb ik natuurlijk de sensor op een printje gesoldeerd dmv enkele adertjes die dan vastzitten in de print. Dat is makkelijker inderdaad. Heb de ground wire uit de LPT kabel ook gewoon aan pin 4 vast gemaakt.
Overigens geeft Parmon bij poort 379 [dus de inputs] als dec getal 127 weer. Bij mazda626 zal dat dan 126 zijn? Vanwaar dit verschil?

insan1ty wijzigde deze reactie 23-01-2004 00:19 (102%)

• mazda626

mazda626

quote:
insan1ty schreef op 22 januari 2004 @ 23:17:
Hmm zelfs als ik heel het ding loshaal van de LPT poort :X
fuck, dis bij mij ook zo. Dan moet er toch echt wat verkeerd ingesteld staan denk ik.

Ik heb nog een lpt poort en als ik hem daaraan hang dan krijg ik ook 127 :S. Kvind het toch een beetje vreemd dat we beide dezelfde fouten krijgen. Dan ken het toch niet zo zijn dat we allebei precies hetzelfde verkeerd hebben gesoldeerd.

mazda626 wijzigde deze reactie 22-01-2004 23:52 (33%)

• insan1ty
Wat is het verschil tussen ECP en SPP?

Gedrag:
LPT Pin 3: knippert heel snel [klokpuls]
LPT Pin 4: knippert 2x per cyclus, 1x per byte lijkt het [SDI]
LPT Pin 8: constant aan, wordt 1x onderbroken [Chip enable]
LPT Pin 12: constant aan, geen onderbrekingen [SDO]

Moeten 4 en 12 niet aan elkaar?
In de datasheet staat: I/O = SDI and SDO tied together...

insan1ty wijzigde deze reactie 23-01-2004 00:29 (82%)

• Lauwe
verschil tussen ECP en EPP weet ik ook niet (zal straks eens even naar zoeken)

SDI + SDO aan elkaar kan wel, maar dan moeten ze wel op een andere pin (want dan is dat zowel in als output), het word er dan ook niet echt makkelijker op. als je ze apart houdt kan er volgensmij het minste mis gaan :)

dat jullie andere decimale getallen krijgen is precies het probleem met het programmatje, als je die testversie van mij draaid (paar posts naar boven) dan krijg je die getallen te zien, zolang je niet allemaal dezelfde getallen krijgt heb je waarschijnlijk goed gesoldeerd enzo.

pin 1 7 en 8 moeten wel met elkaar verbonden zijn want:
pin 1 = Vddd = power (digitaal)
pin 8 = Vdda = power (analoog)
pin 7 = SERMODE = om te kiezen tussen SPI en standaard 3-wire (bij 3-wire zitten SDO en SDI bij elkaar), hij zit hier aan de Vddd en Vdda om te zorgen dat de sensor weet dat we SPI gebruiken.

als het goed is gaat pin12 hoog als je pin2 hoog maakt (het ding heeft dan immers stroom), en die pin gaat ook weer laag als je pin2 laag maakt (geen stroom meer). als dit niet gebeurd dan is er toch iets niet goed....
voordat het programmatje draaid zouden pin2,3,4 en 8 laag moeten zijn, het programmatje zou dat zelf al moeten doen eigenlijk....

• insan1ty
quote:
LAuWe schreef op 23 januari 2004 @ 08:45:
verschil tussen ECP en EPP weet ik ook niet (zal straks eens even naar zoeken)

SDI + SDO aan elkaar kan wel, maar dan moeten ze wel op een andere pin (want dan is dat zowel in als output), het word er dan ook niet echt makkelijker op. als je ze apart houdt kan er volgensmij het minste mis gaan :)

dat jullie andere decimale getallen krijgen is precies het probleem met het programmatje, als je die testversie van mij draaid (paar posts naar boven) dan krijg je die getallen te zien, zolang je niet allemaal dezelfde getallen krijgt heb je waarschijnlijk goed gesoldeerd enzo.

pin 1 7 en 8 moeten wel met elkaar verbonden zijn want:
pin 1 = Vddd = power (digitaal)
pin 8 = Vdda = power (analoog)
pin 7 = SERMODE = om te kiezen tussen SPI en standaard 3-wire (bij 3-wire zitten SDO en SDI bij elkaar), hij zit hier aan de Vddd en Vdda om te zorgen dat de sensor weet dat we SPI gebruiken.

als het goed is gaat pin12 hoog als je pin2 hoog maakt (het ding heeft dan immers stroom), en die pin gaat ook weer laag als je pin2 laag maakt (geen stroom meer). als dit niet gebeurd dan is er toch iets niet goed....
voordat het programmatje draaid zouden pin2,3,4 en 8 laag moeten zijn, het programmatje zou dat zelf al moeten doen eigenlijk....
Het enige verschil dat ik dus kan bedenken tussen jouw situatie en die van mazda626 en mij is dus dat ECP/EPP/SPP gedoe..

• Lauwe
quote:
insan1ty schreef op 23 januari 2004 @ 19:03:
[...]

Het enige verschil dat ik dus kan bedenken tussen jouw situatie en die van mazda626 en mij is dus dat ECP/EPP/SPP gedoe..
ik ga eens alle mode's testen hier.

edit:
ik heb ze getest, hij werkt hier bij alle mode's:
-EPP (zowel v.17 als v1.9)
-Normal
-ECP (zowel DMA1 als DMA3)
-ECP+EPP

ik heb em hier op 3 pc's getest.
2x win2k bak
1x winxp laptop
en daar deed ie het allemaal....

Lauwe wijzigde deze reactie 23-01-2004 19:50 (32%)

• mazda626

mazda626

ik heb hem nu ook op een XP laptop geprobeerd, maar ook hier doet ie het niet. Gelukkig dat ik 2 samples van maxim heb gehad zodat ik van de week maar is opnieuw ga solderen en dan ga ik gewoon 1 pootje per dag solderen zodat het niet fout kan gaan :P

• pierre-oord
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-09 22:34
Kun je niet een een of andere chip gebruiken die MotherBoardMonitor ook kan uitlezen?

• insan1ty
Zijn er al ideeen?

• Lauwe
quote:
nee, ik ben er nog steeds niet achter hoe het komt. ik heb nog een oude win98-pc ik denk dat ik em daar ook eens op ga testen, eigenlijk een beetje in de hoop dat ie het daar ook niet doet 8)7

• insan1ty
Heb het net ff op een 98 bak geprobeerd maar ook daar MsComCtl.ocx error en iets met dependicies ofzo :)

• mazda626

mazda626

quote:
insan1ty schreef op 28 januari 2004 @ 22:44:
Heb het net ff op een 98 bak geprobeerd maar ook daar MsComCtl.ocx error en iets met dependicies ofzo :)
dan moet je de mscomctl.ocx van de pc waarop het wel werkt naar deze win 98 pc zetten, dan werkt het progje wel (waarschijnlijk je temperatuurmeter niet :p)

Volgens mij hebben we namelijk gewoon verkeerd gesoldeerd. Zou iemand kunnen zeggen welke pootjes van de ic nu precies op welke pootjes van de rs232 stekker moeten, want met dat plaatje moet je gaan uittellen en daar ben ik mischien de fout in gegaan.

• mazda626

mazda626

kickje, Lauwe. Zou jij die pinout ff precies kunnen posten zodat ik me tweede ic'tje ook nie verkeerd soldeer.

• Lauwe
heej guys, sorry dat het weer even stil is geweest, ik heb het redelijk druk met school ed.

de pinout lijkt me redelijk makkelijk toch?
Pin op het icPin op de parpoort
1(Vddd)2 (D0)
2(CE)8 (D6)
3(SCLK)3 (D1)
4(GND)18-25 (GND)
5(SDO)12
6(SDI)4 (D2)
7(SERMODE)2 (D0)
8(Vdda)2 (D0)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cynik
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-11-2007
Mhhhh

Gasten ik als Electro NOOB, heb echt ff handje nodig.....

Zie zoveel verschillende schema's voorbijkomen....

Het is de bedoeling dan ik een Com poort (rs232) wil gebruiken en daar minstens 8 Ds18s20 sensoren op kan aansluiten niet met parasitic Power omdat de Temp boven de 100 Graden kunnen komen.
(kan je een vertraging krijgen ofzo :? )

En waar halen jullie de komponenten? bv die Ds18S20 sensoren (samples aangevraagd)....

Kan iemand mij een goed schema geven en de bijbehoorende diodes + weerstanden... solderen kan ik zelf wel en software genoeg te downloaden dus dat moet denk wel lukken

Gr & Thx
Cynik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Cynik schreef op 09 mei 2004 @ 20:46:
Mhhhh

Gasten ik als Electro NOOB, heb echt ff handje nodig.....

Zie zoveel verschillende schema's voorbijkomen....

Het is de bedoeling dan ik een Com poort (rs232) wil gebruiken en daar minstens 8 Ds18s20 sensoren op kan aansluiten niet met parasitic Power omdat de Temp boven de 100 Graden kunnen komen.
(kan je een vertraging krijgen ofzo :? )

En waar halen jullie de komponenten? bv die Ds18S20 sensoren (samples aangevraagd)....

Kan iemand mij een goed schema geven en de bijbehoorende diodes + weerstanden... solderen kan ik zelf wel en software genoeg te downloaden dus dat moet denk wel lukken

Gr & Thx
Cynik
Ik heb laatst ook zoiets gemaakt, maar dan een stukkie simpeler, zie het topic Dallas DS1820 temperatuurmeetsysteem/

Succes :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cynik
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-11-2007
Ik zoek een schema voor de COM poort (Zonder parasitic power ivm hogere temp als 100 Graden)
Dan kan je van de Com poort apart een ader 5 V naar de sensor leiden...

Alleen ik zie door de schema's de bomen niet meer :)

en een voorbeeld hoe je makkelijk die max 255 sensoren eraan kan hangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commeric
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05-05-2018
(Klein kickje)

Is het iemand al gelukt (behalve LaUW dan) om de sensor werkend te krijgen?
Ik heb nu net ook ff een sampeltje aangevraagd, hoelang duurt het ongeveer voordat je die dingen in huis hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:36
quote:
commeric schreef op 30 mei 2004 @ 23:54:
(Klein kickje)

Is het iemand al gelukt (behalve LaUW dan) om de sensor werkend te krijgen?
Ik heb nu net ook ff een sampeltje aangevraagd, hoelang duurt het ongeveer voordat je die dingen in huis hebt?
ik had laatst via maxim binnen een week me bestelde samples binnen

15-295wp Trina Full black (Dak)- 12x160wp Panasonic (platdak) - 3x 280wp suntech (gevel 90gr)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• commeric
Ik heb hem nu ook inelkaar gezet (wat een gekloot met die kleine pinnetjes zeg) maar ik krijg als temperatuur ook terug: 30,9375.
En dit in het tekstvak:

Reading first byte:
95
95
95
127
127
95
127
127
===========
Read Second byte:
95
95
95
95
95
95
95
95

Als ik pin 2 hoog maak gaat 12 ook hoog en als ik 2 laag maak wordt 12 ook laag.

Ik gebruik Win Xp prof.

Wat gaat er fout?

Update:

Ik ben maar van het windows programmatje afgestapt want dat gaf niet echt de indruk dat het nog zou gaan werken. In de startpost staat een link naar een site met daarop een klein turbo c filetje. Ik heb deze source wat aangepast (het ziet er niet uit aangezien ik geen turbo c of wat voor taal het ook is kan) en als je het programmatje draait dan zie je de temperatuur op het scherm en wordt de temperatuur samen met de tijd weggeschreven in TEMP.TXT.
Als de waarde niet goed zijn moet je beetje spelen met de volgende waarden:
code:
1
2
3
/* adjust these to match the CPU speed */
#define DELTIME 900000             /* settling time after transfers */
#define SECDELA 20000000          /* to get about 1 s sampling     */

Het progje (de source + compiled)

commeric wijzigde deze reactie 06-06-2004 15:15 (52%)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:48

Exigence

dnkroz

Ik heb ook twee samples al een tijdje liggen. Ik heb ze nu net gesoldeerd. Alles gecheckt, alles OK. Het programmaatje van Lauw returnt 30,9375 Zoals ook bij alle anderen hier.
En het bovenstaande C programmaatje returnt steeds overal 0.000 :? Heeft iemand anders misschien ooit nog eens zo'n programmaatje gemaakt? Want ik heb geen C kennis en nauwelijks VB kennis.

• Entity_Razer
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-02 12:54
????????
ik vind niets in je startpost over die samples anvragen? kan iemand hier eens posten hoe te doen? en wat ze juist in hun mail hebben gezet ?

Want ik wil ook wel zoiets maken maar ik zat altijd in met de kostne :s

Soldiergerei genoeg, zulke odnerdelen niet :s

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Soul_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01-11 18:15
Volg niet echt de thread maar ik zie dat iedereen DLPortIO gebruikt.

Ik heb zelf ervaring met schrijven van LCD software in visual basic .net en gebruikte daarvoor ook DLPortIO tot ik werd aangeraden om WinIO te gebruiken.

Voordelen van WinIO:
Veel sneller dan DLPortio en minder cpu usage.
Je moet niks instaleren, alleen 3 files in dezelfde dir zetten waar je exe staat.
WinIO kan 32 bit waardes aan en dlportio maar 16, handig als je een PCI kaartje hebt met een lpt poort aan (zoals ik) waarvan meestal de waarde hoger ligt dan dat dlportio aankan.

Het omzetten van Dlportio naar WinIO is in paar minuten gedaan.

http://www.internals.com

• commeric
Update
ik heb die gare DS1722 maar aan de kant gegooit en ben aan het werk gegaan met de DS18B20. Dit ding werkt gewoon fantastisch icm digitemp. Het enige wat nodig is zijn een paar componentjes van intotaal 1 euro. Vervolgens sluit je de meuk aan op je seriele poort en klaar is herman.

Links:
Digitemp (zowel DOS/WIN/LINUX)
Site met schema Er zijn er nog veel meer te vinden op google, maar deze werkt in ieder geval!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Mag ik hier deze USB temperatuur datalogger aan toevoegen?
http://www.vego.nl/lascar/el_usb_1/el_usb_1.htm

http://www.vego.nl/lascar/el_usb_1/01.jpg

Microkid wijzigde deze reactie 03-11-2004 17:36 (27%)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• koelkast
  • Niet online
quote:
Okay, maar da's iets anders, en ook nog eens een stuk duurder. De DS18s20 sensoren van Dallas zijn zo'n 6 euro per stuk, en deze kost over de 50 euro, en dan moet je ook nog eens af en toe in de PC steken. Bovendien kun je de actuele temperatuur dus niet aflezen.

Momenteel ben ik in mijn nieuwe huis het 1-wire systeem verder uit te werken. ik merk alleen dat, als ik kleine kabeltjes gebruik (telefoonkabel) dat de temp bij 85 graden blijft hangen. Met huishoudkabel (220v) gaat het wel goed, terwijl het ook met telefoonkabel zou moeten werken. MIsschien dat toch de lengte teveel is? 8 meter?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Je hebt gelijk, maar zie het ook van de andere kant: voor deze logger hoef je geen PC continu aan te laten staan. En je kan hem echt overal neerleggen, desnoods in je diepvriesvak. :) Als jij een op DS18s20 gebaseerde logger weet die stand alone werkt hou ik me van harte aanbevolen.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• koelkast
  • Niet online
quote:
Microkid schreef op 03 november 2004 @ 19:14:
Je hebt gelijk, maar zie het ook van de andere kant: voor deze logger hoef je geen PC continu aan te laten staan. En je kan hem echt overal neerleggen, desnoods in je diepvriesvak. :) Als jij een op DS18s20 gebaseerde logger weet die stand alone werkt hou ik me van harte aanbevolen.
Zo kan ik ook niet ingrijpen als mijn koelkast het 0-graden-punt bereikt :P.
En een 18s20, is zoiets ook niet aan te sluiten op een PDA? Dan heb je iets half-stand-alone's.

Ook ben ik wel benieuwd wie hier nog meer mee bezig is, en voor welke toepassingen temperatuurmeting wordt gebruikt.

• Lauwe
quote:
Microkid schreef op 03 november 2004 @ 19:14:
met een uC? die zijn er vast wel.

zoek op avr+ds1820 op google en je krijgt zo een paar hits (weet alleen niet of ze kunnen loggen, daar heb je wat geheugen voor nodig...):
http://chaokhun.kmitl.ac..../avrthermo/avrthermo.html
http://www.embedtronics.com/demotemp/demotemp.html
etc...

• sayang
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 26-02-2010
DS1615:
quote:
The DS1615 Temperature Recorder integrates a complete thermal data acquisition system on one chip: a Year-2000-compatible real-time clock (RTC), digital thermometer, nonvolatile memory, control logic, and two serial interfaces.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2732

Artikel van elektuur:

http://elektuur.o4s.com/E...6C6B00364559?OpenDocument

• sjaakdaak
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2015
_/-\o_

Hier was ik net naar op zoek. Ik wil mijn aquarium gaan automatiseren, en dit leek me een leuk begin. :)

Dank alvast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xenophon001
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 03-04-2008
dat was ook mijn idee !!

alleen de sensor is niet waterdicht... valt dit waterdicht te maken ? Of zijn er ook waterdichte te koop?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True