[geheugen] MOBO of combinatie reepjes?

Pagina: 1
Acties:

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Hallo mensen het volgende.

In mijn computer heb ik totaal aan DDR 1024 Mb (3 repen), op een Jetway 866as-r plank.

Probleem is dat mijn computer vaak niet wil opstarten en dat dit probleem steeds erger begint te worden. (Dus knop aan, fans draaien voor de rest niets)

Ik heb ontdekt dat wanneer ik willekeurig 1 module verwijder de computer gewoon zonder problemen opstart, wanneer er 3 modules aanwezig zijn dan krijg ik dus problemen met het opstarten.

Wat heb ik al geprobeerd?

- Memtest een nacht laten draaien, hier geen fouten in geconstateerd.
- Wisselen van de reepjes in de geheugensloten.

Mijn vraag is of het mobo, of de combinatie van geheugen het probleem is (en hoe kom ik erachter wat het nu is?)

Specs:

- MOBO Jetway 866AS-R
- 256Mb PC2100 "Spectek p32m648hhc-75a"
- 256Mb PC2100 "NANYA NT50s16m8at-75b"
- 512Mb PC3200 "Kdata ADD8608a8a-5b"

Even voor de duidelijkheid:

Deze combinatie werkte in het begin prima, maar nu krijg ik dus steeds meer problemen. (na 15 keer de aan en uit knop indrukken begin ik het nu wel zat te worden)

mcb1

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
bios al geupdate ?, wat voor voeding heb je ?, oeverige specs ?.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik wil niet lullig doen hoor, maar ik heb hier op GoT heel vaak gezien dat als je zoals jij nu 3 verschillende merken RAM en dan ook no eens 1 keer en een grotere Module en snellere Module gebruikt dat het dan helemaal in de soep loopt bij sommige moederborden ;)

Mijn advies : Of vervang die 512 MB door 256 MB en dan PC2100 !!! of verkoop alles en ram er 2x 512 MB of 1x 1024 MB in ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mcb1
Bios nog geen up-date gegeven, ga ik dus effe doen!

Wat betreft de overige gegevens:

Mijn vorige voeding was een 350 watt, die ik heb vervangen door een 450 watt. Het probleem was al aanwezig voor de voeding wissel.

De rest van de componenten op mijn videokaart na is losgekoppeld geweest en zal dus het probleem niet zijn. de videokaart was een asus v7100 en is nu een ATi Radeon Pro 128Mb. Voor de up-grade had ik het probleem ook al dus hier zal het ook niet aan liggen.

Het probleem is na een upgrade van het geheugen enkele maanden geleden begonnen. (de 512Mb module is erbij gekomen)

Het probleem heb ik dus na alles losgekoppeld / uitgetrokken te hebben kunnen vinden! (dit is dus niet het probleem)

De voeding is stabiel en de voltages kloppen!

Ik heb zelf al het probleem teruggebracht tot reepjes i.c.m. mobo. Hoe kom ik er nu achter wat er stuk is?

- 1 van de reepjes stuk?
- combinatie van reepjes? (zou vreemd zijn werkte eerst wel)
- Mobo stuk?

<edit>

@ NERO355

jouw reply klopt helemaal, ik heb het ook al vaker gelezen op GOT. Bij mij werkte de boel echter uitstekend en is het probleem dus later ontstaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mcb1 op 10-01-2004 14:28 ]

mcb1

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08 17:11
mcb1 schreef op 10 januari 2004 @ 14:24:
[...]
Het probleem is na een upgrade van het geheugen enkele maanden geleden begonnen. (de 512Mb module is erbij gekomen)
[...]
Je geeft nou zelf volgens mij al het antwoord. Als je nou beide 256 MB reepjes erin stopt, werkt ie dan wel? Want dan zit het toch echt in de 512 reep... (lijkt mij)

Daarbij sluit ik me aan bij nero355's advies ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Shakespeare2000 op 10-01-2004 22:37 ]

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 13:26

JustDutch

was ambtenaar :)

IN de FAQ kom ik de volgende passage tengen. Wat zegt je manual over het aantal geheugenbanken dat je mobo aankan?

--------------------------

Double-sided
Een DIMM met twee chiprijen (banken). Veelal te herkennen omdat er aan beide kanten geheugenchips zitten. Echter, zoals bij ‘Single-sided’ opgemerkt kan een DIMM met aan beide zijden chips ook single-sided zijn. Om een DIMM daadwerkelijk als double-sided te kenmerken moeten alle chips op de DIMM gezamenlijk 128 datalijnen hebben, dit door bijvoorbeeld 16 chips met elk acht datalijnen (16x8 = 128). Alleen kunnen er maar 64 datalijnen van de DIMM naar buiten, dus hebben we er tweemaal te veel. Wel, de datalijnen worden per paar parallel geschakeld zodat we toch weer op 64 datalijnen voor de DIMM uitkomen. Het gevolg van dit concept is wel dat de geheugencontroller twee chiprijen (banken) ziet en deze ook moet selecteren (Chip-Select, SC) eer hij ze aan kan spreken.

Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.

Forza Mucca

• nero355

nero355

[quote]Shakespeare2000 schreef op 10 januari 2004 @ 15:47:
mcb1 schreef op 10 januari 2004 @ 14:24:
[...]
[...]

Je geeft nou zelf volgens mij al het antwoord. Als je nou beide 256 MB reepjes erin stopt, werkt ie dan wel? Want dan zit het toch echt in de 512 reep... (lijkt mij)

Daarbij sluit ik me aan bij nero355's advies ;).
Dank U _/-\o_ ;)

Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen zoiets doen als TS terwijl het erg bekend en veel voorkomend is dat als je teveel verschillende reepjes mixt dat het niet stabiel gaat werken ............

Ik neem even mezelf als voorbeeld :

Tijdens het samenstellen van mijn PC had ik 1x 256 MB gekocht van Samsung en dat was dan Samsung/Samsung dus en het reepje van Samsung en de chips ;)

Specificaties : PC2700 CL2.5

Omdat na een paar maanden de prijzen zakten dacht ik van hmm.......... nog eentje erbij kan geen kwaad >:) Dus ik naar dezelfde winkel waar ik het eerste reepje had gekocht en vroeg of ze precies hetzelfde geheugen nog hadden :

Ja die hadden ze nog gelukkig, dus ook PC2700 CL2.5 ;)

Alles geinstalleerd en met verschillende programmas gecheckt en ja hoor zelfs nog dezelfde serie als het vorige reepje :Y)

En nu al meer dan 1 Jaar geen problemen mee ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mcb1
Wat ik dan niet snap:

up-grade werkte enkele weken ZONDER problemen en toen begon het gedonder.

Eerst 1 keer niet opstarten, twee keer knop indrukken enz, enz, op dit moment gebeurt het al gelijk als ik er weer gewoon 3 reepjes inzet.

Het aantal datalijnen, singel-sided, double-sided is dus helemaal niet veranderd en mijn conclusie is dus dat er toch echt iets met de hardware aan de hand moet zijn.

Ik wil er best een extra module bijkopen (liefst een 512Mb DDR400 i.v.m. toekomstige up-grade) of een ander (goedkoop) mobo, maar dan moet ik dus wel weten of er dus echt iets mis is.

Het verhaal van verschillende reepjes die niet met elkaar werken snap ik maar ik heb altijd begrepen dat dit altijd DIRECT na installatie aan het licht komt. (en dus niet iedere keer een beetje erger). Het systeem is ook niet instabiel, het wil alleen niet (moeilijk) meer opstarten met 3 reepjes.

Ik heb een bios flash uitgevoerd en dit heeft ook niets geholpen.

Ik kan nog een andere module proberen, weet nog iemand met exact dezelfde 256 Mb module. Dan krijgen we dus 2 dezelfde 256 Mb DDR266 en een 512 mb DDR400

<edit>

verhaal met datalijnen e.d. kan ik niet vinden in mijn handleiding of met google.

iedere willekeurige combinatie met twee reepjes werkt uitstekend, alleen 3 tegelijk dus niet. Als de drie reepjes wel opstarten heb ik GEEN last van instabilteit van het systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door mcb1 op 10-01-2004 20:29 ]

mcb1

• Shakespeare2000
mcb1 schreef op 10 januari 2004 @ 20:25:
[...]
<edit>

verhaal met datalijnen e.d. kan ik niet vinden in mijn handleiding of met google.

iedere willekeurige combinatie met twee reepjes werkt uitstekend, alleen 3 tegelijk dus niet. Als de drie reepjes wel opstarten heb ik GEEN last van instabilteit van het systeem.
Ook nu geef je zelf het antwoord weer. Conclusie: 3 reepjes werkt niet, zo te zien gaat het verhaal van JustDutch dus op. Je zult dan waarschijnlijk boven het max. aantal lijntjes (niet dat ik er verstand van heb, maar ik kan het me wel een beetje voorstellen). Heb ook nog even voor je gezocht, maar ik kan zo snel ook niets vinden. Ik vrees voor je dat de enige oplossing is om de 2x 256 MB reepjes te vervangen door eentje van 512 MB's. Dan draaien beide 512 reepjes mooi samen op 400MHz. Waarschijnlijk kom je dan bij je volgende upgrade wel weer hetzelfde probleem tegen. Misschien kiezen voor 1 GB, maja dat is wel wat prijziger ben ik bang :|.

[ Voor 8% gewijzigd door Shakespeare2000 op 10-01-2004 22:54 ]

• mcb1
Shakespeare2000 schreef op 10 januari 2004 @ 22:53:
[...]

Ook nu geef je zelf het antwoord weer. Conclusie: 3 reepjes werkt niet, zo te zien gaat het verhaal van JustDutch dus op. Je zult dan waarschijnlijk boven het max. aantal lijntjes (niet dat ik er verstand van heb, maar ik kan het me wel een beetje voorstellen). Heb ook nog even voor je gezocht, maar ik kan zo snel ook niets vinden. Ik vrees voor je dat de enige oplossing is om de 2x 256 MB reepjes te vervangen door eentje van 512 MB's. Dan draaien beide 512 reepjes mooi samen op 400MHz. Waarschijnlijk kom je dan bij je volgende upgrade wel weer hetzelfde probleem tegen. Misschien kiezen voor 1 GB, maja dat is wel wat prijziger ben ik bang :|.
drie reepjes heeft WEL gewerkt op HETZELFDE mobo!!!!!!

Als het aan de datalijnen zou liggen dan zou het dus NOOIT gewerkt hebben.

Ik had netjes 1024Mb ram zonder problemen en nu heb ik nog steeds 1024Mb ram als de computer wil opstarten.

Het kan dus volgens mij niet aan de datalijnen liggen!

<edit>

Er is dus iets met het ram of het mobo gebeurt in de tussentijd en dit is langzaam erger geworden. De vraag is dus nog steeds wat er nu dus aan de hand is en wat kan ik eraan doen. Ik ga natuurlijk geen nieuw ram of mobo kopen als ik niet weet wat er nu aan de hand is, is toch zonde van het geld.

[ Voor 13% gewijzigd door mcb1 op 10-01-2004 23:13 ]

mcb1

• Shakespeare2000
Heb je niemand in de buurt (vrienden/kennis/familie) die toevallig een 256 MB PC2100 reepje heeft? Of probeer bij diegene je geheugen eens (uiteraard alle drie tegelijk). Ik zou zeggen dat, als ie wel wil met 3x 256 MB PC2100 dat het toch echt aan de 512 reep ligt. Als dat niet werkt, maar je geheugen werkt wel bij iemand anders, dan lijkt je mobo toch het probleem.
Ik weet niet hoe lang geleden dat je deze pc gekocht hebt, maar kun je je mobo + geheugen niet een keer laten testen bij je verkoper? Wie weet vinden ze wat.
offtopic:
Ik ken het merk niet, en op de site (neem aan dat dat www.jetway.com.tw is) kan ik je moederbord niet vinden.

• mcb1
Shakespeare2000 schreef op 10 januari 2004 @ 23:27:
Heb je niemand in de buurt (vrienden/kennis/familie) die toevallig een 256 MB PC2100 reepje heeft? Of probeer bij diegene je geheugen eens (uiteraard alle drie tegelijk). Ik zou zeggen dat, als ie wel wil met 3x 256 MB PC2100 dat het toch echt aan de 512 reep ligt. Als dat niet werkt, maar je geheugen werkt wel bij iemand anders, dan lijkt je mobo toch het probleem.
Ik weet niet hoe lang geleden dat je deze pc gekocht hebt, maar kun je je mobo + geheugen niet een keer laten testen bij je verkoper? Wie weet vinden ze wat.
offtopic:
Ik ken het merk niet, en op de site (neem aan dat dat www.jetway.com.tw is) kan ik je moederbord niet vinden.
Ga het effe bij m'n pa proberen, wat betreft het testen.

Ik heb geen vaste winkel waar ik spullen koop, de PC heb ik zelf samengesteld. MOBO is ongeveer 2 jaar oud.

Op de site www.jetway.com.tw moet je kijken onder "Old board" (links in het menu) en dan even 866as-r opzoeken.

mcb1

• nero355

nero355

mcb1 schreef op 10 januari 2004 @ 20:25:
Het verhaal van verschillende reepjes die niet met elkaar werken snap ik maar ik heb altijd begrepen dat dit altijd DIRECT na installatie aan het licht komt. (en dus niet iedere keer een beetje erger). Het systeem is ook niet instabiel, het wil alleen niet (moeilijk) meer opstarten met 3 reepjes.
Nog effe 1 keer zeuren (dan stop ik beloof ik ;) ) :

Wat je hierboven schrijft is niet waar heb het vaak genoeg meegemaakt (zelfs 1 keer persoonlijk met een fout ECC PC100 reepje ;) ) dat het systeem pas na 3 dagen of zelfs 3 weken !!!! helemaal instabiel wordt ;)

Verhaal klopt dus niet ;)

• mcb1
Kom er net achter dat mijn floppy overleden is (drive & kabel gewisseld) MOBO is dus kapot. Ga nog kijken hoelang het mobo het nog volhoud. (met 2 reepjes) en ga maar eens rond kijken voor een AMD 64bit mobo + proc. (effe wachten tot de prijzen wat zakken)

Bedankt mensen!

mcb1

Pagina: 1