Toon posts:

Harddisk verkeerd geconverteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Als nieuwe telg in jullie genoodschap heb ik ook een vraagje, waar ik zelf niet uit kom.
Ik ben bij een kennis bezig geweest een extra harde schijf van 40GB bij te plaatsen. Nu ben ik zo dom geweest om met Partition Magic (7) deze schijf te converteren tot FAT32, terwijl zijn huidige harde schijf NTFS is (vergeten te checken.....:( ) Voordat ik dit deed, zag alleen de bios de harde schijf, maar in het scherm "Deze Computer"was niks te bekennen. Met PM zag ik dat de 40GB "not allocated" was en ik heb er toen dus 2x 20GB FAT32 van gemaakt. MAAR....toen het systeem weer opstartte, zag hij wel 2 harde schijven, maar wees de nieuwe niet meer toe als SLAVE...ipv daarvan verscheen er NONE....?!
Vervolgens de melding: "PRESS ANY KEY TO REBOOT" (in Caps)
Nu start de machine alleen nog maar op als ik de 2e schijf in de bios op "none" zet...
Is hier nog iets aan te doen..want nu is het natuurlijk verschrikkelijk kl*te....
Graag jullie hulp!!

BVD!

Koksr

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Weet je zeker dat niet één van de hardeschijven op Cable Select staat? of is gejumperd als een stand-alone?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55
Hij startte wel normaal op voordat je ze gepartitioneerd had?
Hang ze eens op een aparte ide-kabel...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hij startte wel goed op, toen de schijf "not allocated" was...maar toen ik hem dus opsplitste met PM 7 en hem converteerde naar FAT32, kreeg ik deze melding...Press key to reboot...
Ik heb het jumpertje eruit gehaald, en op deze manier zou hij als Slave gezien moeten worden...

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Als je het jumpertje weghaalt wordt ie echt niet gekozen als Slave. Wat voor harde schijf heb je? Maxtor?

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou er nu bijvoorbeeld gebeuren als ik alleen deze schijf aan het mobo zou hangen en de bootdisk van win2k prof in de cdrom-drive doe..?
Zou ik hem dan kunnen formatteren tot ntfs??

Verwijderd

Volgens mij staan gewoon de jumpers verkeerd. Contorleer die effe. De schijf waar je vanaf wil opstarten zet je als 'Master' op de IDE1 en de ander als 'Slave' IDE1.

Volgens mij staat die 40gig schijf van je op master terwijl je vanaf de andere schijf wil booten.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je kan het best de hoofdschijf op primary master hebben staan. De 2e schijf op primary slave. Dan stel je in je bios in dat je vanaf de primary master wilt booten en als het goed is werkt het dan ook gewoon.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55
NTFS of Fat32 doet er helemaal niks aan hoor, hij is gewoon verkeerd geconfigureerd....
De meeste schijven worden automatisch master als je de jumper erafhaalt, dacht ik.
Hang ze gewoon op een aparte kabel, zal wel lukken dan.

[ Voor 45% gewijzigd door Fire69 op 09-01-2004 13:39 ]

Verwijderd

Eerst voor zorgen dat je originele NTFS disk op master staat gejumpert
Dan ervoor zorgen dat de bijgeplaatste op slave staat (mits ze aan dezelfde IDE poort hangen natuurlijk)
Dan met Partition Magic kijken of je NTFS disk een active primary partition is.
Vervolgens ervoor zorgen dat de bijgeplaatste schijf een extended partition is met 2 logische stations

GL

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is een Samsung 40GB...en in de beschrijving stond dat wanneer je er geen enkele jumper inprikt, hij als slave wordt gezien..
Althans, dat begreep ik eruit....
correct me if i'm wrong..!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:37:
Wat zou er nu bijvoorbeeld gebeuren als ik alleen deze schijf aan het mobo zou hangen en de bootdisk van win2k prof in de cdrom-drive doe..?
Zou ik hem dan kunnen formatteren tot ntfs??
Het heeft nix met ntfs en fat32 te maken. In windows xp zijn deze alelbij gewoon compatible met elkaar. En het bios kijkt daar niet eens naar, wat het is. Het gaat het bios gewoon op welke hdd opstartbestanden staan en daar boot ie van. En dit kan je in een bepaalde volgorde instellen, en als hij nix kan vinden dan zegt ie dat.

Verwijderd

Voor de zekerheid maar ff de jumpersettings checken lijkt me zo

Verwijderd

Topicstarter
Okee...ik zal al jullie raad eens opvolgen..!
Bedankt in ieder geval voor de snelle en behulpzame reacties..!
In feite zeggen jullie dus, dat het waarschijnlijk (alleen maar) een verkeerde configuratie van de nieuwe schijf is...?!
En dat dat hoogstwaarschijnlijk verholpen kan worden door de jumpers goed te prikken..
Ik heb de schijven trouwens aan 1 IDE kabel hangen...dit maakt misschien ook nog verschil??
Dus welke schijf je aan de zgn. middelste connector hangt??

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 15:49

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een vooraf opgebouwde PC wil nog wel eens zijn harddisk niet op Master hebben staan omdat het toch de enige harddisk in het systeem is. Check dus dat en post het hier, wat is volgens de jumperbeschrijving etc. van beide harddisks de status waarop ze nu zijn ingesteld?

En, wat voor schijf zit er al in? Hoeveel Gig?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Nee dat maakt geen verschil.
Als je nu op de andere kabel al een CD-rom had hangen, en die staat als master geconfigureerd, en de Samsung HD evenzo (met of zonder jumper, net wat de gebruikshandleiding aangeeft), dan zul je ook op de 2de kabel hetzelfde probleem hebben !

Evenzi in de situatie dat de 2de kabelonbezet was: het maakt geen verschil op welke van de 2 overblijvende connectoren - de 1ste zit in het moederbord - je de harddisk aansluit.

Kijk 's even, gewoon de search gebruiken:
vraag over jumperinstellingen
via: http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

[ Voor 37% gewijzigd door Brothar op 09-01-2004 13:51 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Ja, goed..ik ben momenteel niet bij die kennis, dat wordt pas weer dinsdagavond..maar ik wilde gewoon van tevoren weten waar ik aan toe was..
De huidige harde schijf is een 3,4 GB of iets dergelijks..niet bijster groot dus.
Ik was eerst nog "bang" dat het mobo het niet aan zou kunnen, maar al snel zag ik in de bios dat hij de volledige 40Gb zag.
Het zou dus kunnen dat de huidige schijf (3,4) niet als master in staat geschakeld..
Maar dit is wel de schijf waar hij normaal van boot als ik de nieuwe schijf uitschakel..
Geeft de computer nou de melding dat ik moet rebooten, omdat hij nu van de nieuwe schijf wil gaan booten, en dus geen OS heeft..?
Is dát eigenlijk het probleem?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 13:42:
Okee...ik zal al jullie raad eens opvolgen..!
Bedankt in ieder geval voor de snelle en behulpzame reacties..!
In feite zeggen jullie dus, dat het waarschijnlijk (alleen maar) een verkeerde configuratie van de nieuwe schijf is...?!
En dat dat hoogstwaarschijnlijk verholpen kan worden door de jumpers goed te prikken..
Ik heb de schijven trouwens aan 1 IDE kabel hangen...dit maakt misschien ook nog verschil??
Dus welke schijf je aan de zgn. middelste connector hangt??
De bestaande harde schijf, waar het OS op staat, doe je op het uiteinde van de kabel en stel je in als MASTER.

De nieuwe harde schijf komt inderdaad op de middelste connector op de IDE-kabel en stel je in als SLAVE.

Nu zal windows gewoon op moeten starten.

Als je wilt kan je dan ook via Windows de nieuwe partities converteren naar NTFS dmv het commando convert.

code:
1
  convert <partitie> /FS:NTFS

Dit zorgt ervoor dat Windows bij de volgende herstart de schijf converteerd.
Geeft de computer nou de melding dat ik moet rebooten, omdat hij nu van de nieuwe schijf wil gaan booten, en dus geen OS heeft..?
Is dát eigenlijk het probleem?
Yep, dat is het probleem. Waarschijnlijk staan ze nu beide als MASTER of als SLAVE ingesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx brothar,
Dat zal ik onthouden...eerst eens even de search-knop gebruiken!
Evengoed toch erg bedankt voor al jullie reacties!
Ik ben ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen!

Groet,

Koksr
Pagina: 1